reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Przesyłka zagraniczna

Przesyłka zagraniczna

Zamierzasz wysłać list do Irlandii i zastanawiasz się czy wysłać list zwykły czy priorytetowy? Upewnij się, że przesyłka dotrze na czas. Sprawdź terminy doręczeń i dowiedz się czy w przypadku ich nie dotrzymania możesz złożyć reklamacje i zażądać odszkodowania.

Terminy doręczenia przesyłek pocztowych (rejestrowanych i nierejestrowanych), w przypadku przesyłek w obrocie zagranicznym regulują przepisy Światowej Konwencji Pocztowej oraz krajowe przepisy dotyczące usług pocztowych.

Przesyłki priorytetowe są przesyłkami o najszybszej kategorii i powinny być dostarczane:

1. do 3 dnia roboczego po dniu nadania do krajów europejskich;

2. do 6 dnia roboczego po dniu nadania w dowolne miejsce na świecie jeśli zostaną nadane do godziny:

  • 17:00 na terenach miast wojewódzkich,
  • 16:00 na terenach miast powiatowych,
  • 15:00 w pozostałych miejscowościach.

 

Jeżeli list zwykły (lub priorytetowy) zostanie doręczony z opóźnieniem, adresat lub nadawca ma prawo do złożenia skargi z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej. Natomiast w  przypadku przesyłki rejestrowanej (tzn. przesyłki przyjętej za pokwitowaniem przyjęcia i doręczanej za pokwitowaniem odbioru) przepisy Światowej Konwencji Pocztowej upoważniają nadawcę do dochodzenia odszkodowania ustalonego w regulaminie dotyczącym poczty listowej oraz paczek pocztowych jedynie w przypadku zaginięcia, całkowitego ograbienia lub całkowitego uszkodzenia przesyłki pocztowej.

 

 

WAŻNE!

W przypadku listów wysokość odszkodowania wynosi 30 SDR, a paczek pocztowych 40 SDR + 4,5 SDR za kilogram (1 SDR wynosi ok. 4,40 PLN). Odszkodowanie powinny być wypłacone w terminie do 3 miesięcy.

 

 

Jeżeli postępowanie reklamacyjne (w Poczcie Polskiej) nie przyniesie oczekiwanych przez konsumenta efektów może on dochodzić roszczeń w postępowaniu:

  • sądowym,
  • mediacyjnym przed Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub
  • przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

 

 

 

 

 

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r., nr 189, poz. 1159 z późn. zm.).

reklama

Czytaj także

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

GACH MIZIŃSKA Kancelaria prawna

Kancelaria GACH MIZIŃSKA spółka jawna to kancelaria specjalizująca się w doradztwie podatkowym oraz w doradztwie prawnym na rzecz przedsiębiorców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama