Zakupy online
REKLAMA
REKLAMA
Kupując w nternecie warto wiedzieć zatem na co szczególnie zwracać uwagę, a także - znać swoje prawa. Jako konsument masz prawo do:
REKLAMA
- otrzymania jasnej i pełnej informacji o towarach i usługach, oczywiście - przed złożeniem zamówienia;
- otrzymania pisemnego potwierdzenia dokonania zakupu; dobrze jest również zaopatrzyć się w jego drukowaną wersję. Nie później niż w chwili dostawy powinniśmy również otrzymać dokument ten w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku;
- odstąpienia od umowy w okresie min. 7 dni roboczych bądź w czasie dłuższym (w zależności od kraju, w którym robimy zakupy), bez ponoszenia dodatkowych kosztów (ewentualnie z wyjątkiem kosztów dostarczenia towaru).
Wskazówki
Jeżeli nie chcesz, aby Twoje kliknięcie wywołało lawinę niepożądanych zdarzeń, trzymaj się kilku prostych wskazówek. Pierwsza z nich dotyczy sprawdzenia adresu i numeru telefonu sprzedawcy. Błędem jest zakładanie, iż sklep znajduje się w Polsce, na co zdawałby się wskazywać jego adres internetowy, a konkretnie końcówka „pl”.
Bezpieczne płatności
REKLAMA
Szukaj witryn oferujących bezpieczne sposoby płatności (a w szczególności bezpieczne połączenia). Formę tą sygnalizuje "ikonka" kłódki na spodzie ekranu monitora, która pojawia się w momencie dokonywania zapłaty. Sprawdź, czy przedsiębiorca stosuje się do reguł polityki prywatności. Dowiedz się ewentualnie, w jakim trybie będzie przetwarzał twoje dane.
Pamiętaj, iż w przypadku umowy on-line nie zawsze możesz cieszyć się pełnią praw konsumenckich. Dla przykładu, prawo odstąpienia od umowy nie dotyczy usług zakwaterowania, transportu oraz ofert turystycznych.
Normy europejskie
Upewnij się, że towar (np. urządzenie elektryczne) odpowiada wymogom obowiązującym w Twoim kraju. Dowiedz się, czy gwarancja sprzedawcy jest honorowana w Twoim kraju oraz czy potencjalny zwrot zakupu będzie stanowił problem.
Sprawdź wysokość dodatkowych kosztów, takich jak podatki, cło, koszty dostawy, przesyłki pocztowej lub paczki.
Dobre praktyki
Dowiedz się, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk. Jeśli tak, będzie Ci łatwiej dochodzić swoich praw. O przynależności do takiego systemu, którym jest na przykład Euro-label, świadczą zazwyczaj oznaczenia graficzne (logo). Jeśli sprawy przybierają mniej korzystny obrót, jak najszybciej powiadom przedsiębiorcę. Złóż skargę na piśmie i umieść w niej informacje dotyczące zakupu oraz sprecyzuj roszczenie.
Przezorny- ubezpieczony
Zachowaj kopię strony internetowej (np. wykorzystując klawisz PrintScreen), umowy, zgłoszenia reklamacyjnego i całej korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą. W przypadku aukcji internetowych pamiętaj, iż zawierasz umowę ze sprzedawcą, nie zaś ze stroną internetową, portal nie może zatem ponosić odpowiedzialności w przypadku problemów z nabytym dobrem.
SPAM
REKLAMA
Jeśli chodzi o otrzymanie spam (nie zamówiona informacja handlowa), musisz uprzednio przystać na otrzymanie takiej informacji. Pamiętaj, iż wyrażeniem zgody jest także zezwolenie domyślne np. przekazanie swojego adresu e-mail. Spam otrzymasz jednak tylko pod warunkiem, iż zasadniczo poinformowano Cię o zamiarze użycia Twojego wirtualnego adresu do celów marketingowych.
Dla swojego dobra korzystaj z usług firm depozytowych (Escrow Companies), polecanych przez organizatora aukcji lub właściciela witryny. Firmy te funkcjonują jako pośrednicy w sprzedażach internetowych - ty wysyłasz im zapłatę, sprzedawca wysyła im towar, oni natomiast przekazują te świadczenia dalej. Zatem otrzymujesz od nich towar, sprzedawca natomiast odpowiednią sumę pieniędzy.
Termin na odstapienie od umowy w innych krajach
Państwo | Sprzedaż na odległość |
Belgia | 7 dni roboczych |
Cypr | 14 dni |
Dania | 14 dni (przedłuża się, jeżeli ostatni dzień wypada w święto państwowe) |
Estonia | Przynajmniej 14 dni |
Finlandia | 14 dni |
Francja | 7 dni |
Niemcy | 14 dni |
Grecja | 10 dni |
Islandia | 14 dni |
Irlandia | 7 dni roboczych |
Włochy | 10 dni roboczych |
Litwa | 7 dni roboczych |
Polska | 10 dni |
Szwecja | 14 dni |
Zjednoczone Królestwo | 7 dni |
Kiedy rozpoczyna się termin na odstąpienie od umowy
Państwo | Początek biegu terminu |
Belgia | Towary - dzień po otrzymaniu Usługi - dzień po zawarciu umowy |
Cypr | W chwili zawarcia umowy |
Estonia | W dniu otrzymania towaru przez konsumenta |
Dania | W chwili otrzymania towaru lub w dniu zawarcia umowy na dostarczenie usługi lub towaru produkowanego na "na miarę" |
Finlandia | Dzień po przekazaniu powiadomienia |
Francja | Dzień po dostarczeniu lub przyjęciu oferty |
Niemcy | W przypadku usług, termin na odstąpienie od umowy zaczyna się po przekazaniu informacji o przysługujących konsumentowi prawach. W przypadku towarów, po odebraniu pierwszej częściowej dostawy |
Grecja | W chwili odebrania produktu |
Islandia | W dniu otrzymania towaru lub zawarcia umowy na świadczenie usługi |
Irlandia | W dniu otrzymania towaru przez konsumenta |
Włochy |
|
Litwa | Jeden dzień po otrzymaniu towaru a w przypadku usług, jeden dzień po zawarciu umowy |
Polska | Towary - w dniu dostarczenia produktu Usługi - w dniu zawarcia umowy |
Szwecja | Towary - w dniu otrzymania rzeczy Usługi - w dniu zawarcia umowy |
Zjednoczone Królestwo | W dniu otrzymania towaru lub jeden dzień po nabyciu usługi |
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat