reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Jak sklepy internetowe informują konsumentów

Jak sklepy internetowe informują konsumentów

Sklepy internetowe przyzwyczaiły nas do niskich cen i szybkich dostaw. Jednak często nie informują konsumentów o prawie zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od nadejścia przesyłki i innych uprawnieniach.

W drugim kwartale 2008 r. Państwowa Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przeprowadziła kontrolę aż 126 sklepów internetowych. Aż 89 z nich niewłaściwie informowało konsumentów.

Masz prawo do informacji

Specjaliści z PIH i UOKiK przestrzegają, że zanim podpiszemy umowę powinniśmy uważnie zapoznać się z warunkami zakupu. Trzeba wiedzieć ile zapłacimy za sam produkt a ile za dostarczenie przesyłki. Konieczne jest także ustalenie, w jakim czasie oraz w jaki sposób zostanie nam doręczona.

Niestety wiele sklepów nie prezentuje podstawowych informacji dotyczących transakcji. Świadczy o tym m.in. brak danych kontaktowych przedsiębiorcy, informacji o kosztach i terminie dostawy czy dotyczących miejsca i sposobu składania reklamacji. Takie praktyki zakwestionowano aż w przypadku 62% skontrolowanych sklepów.

Wśród postanowień umów podpisywanych ze sklepami internetowymi znalazły się m.in. takie, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo np. do odmówienia realizacji zamówienia bez podania konkretnej przyczyny bądź wprowadzenia zmian w ofercie bez powiadomienia o tym klienta. To oczywiście zapisy niezgodne z prawem.

10 dni na zwrot towaru bez względu na przyczynę

Niektóre sklepy ograniczają prawo do wymiany towaru bądź zwrotu poniesionych przez niego kosztów. Jako niezgodny z prawem można wskazać następujący zapis umowny:

w przypadku towarów wadliwych, bądź uszkodzonych fabrycznie, gwarantujemy ich wymianę na towar wolny od wad lub zwrot kosztów, pod warunkiem zgłoszenia uszkodzenia w terminie 5 dni roboczych od daty otrzymania przesyłki.

Konsument nabywający dobra i usługi w wirtualnym sklepie może składać reklamację odnośnie niepełnowartościowego towaru w ciągu 2 lat od daty zakupu, bądź w ciągu 2 lat od podpisania umowy – w przypadku świadczenia usług.

Konsumenci często nie są informowani o prawie do odstąpienia od umowy lub prawo to próbuje się ograniczać. Przykładem nadużycia ze strony przedsiębiorców jest stosowanie w umowach klauzuli, w której zastrzegają sobie prawo do odstąpienia od realizacji kolejnych zamówień złożonych przez klienta, który zwraca zamówiony towar bez podania przyczyny.

Klientom sklepów internetowych przysługuje (w przeciwieństwie do zakupów w zwykłym sklepie) – prawo zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od otrzymania przesyłki bez podawania przyczyny.

Jeśli sprzedawca nie poinformuje nas o możliwości zwrotu towaru w określonym przez prawo 10-dniowym terminie - wydłuża się on do 3 miesięcy.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Klient może zwrócić towar w ciągu 10 dni bez względu na przyczynę.
Klient może zwrócić towar w ciągu 10 dni bez względu na przyczynę.

Kasy fiskalne 2020 (PDF)29.90 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Niebudek

Adwokat i Doradca podatkowy, Parter Zarządzający Kancelarii LTCA Zarzycki Niebudek

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama