Zakaz reklamowania napojów alkoholowych

REKLAMA
REKLAMA
Zgadza się w Polsce obowiązuje zakaz reklamowania alkoholu. Piwo jednak jest wyjątkiem. Zakaz reklamy alkoholu w odniesieniu do piwa ma charakter względny – odnosi się tylko do określonych środków przekazu i określonych treści wyrażonych w reklamie. Warunki, pod jakimi dozwolona jest reklama i promocja piwa, są wymienione w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
REKLAMA
Zobacz też: Alkohol w Internecie
Oto przykłady:
- Reklama i promocja piwa jest dozwolona pod warunkiem, że nie jest skierowana do dzieci i młodzieży. Nie może więc zawierać żargonu używanego przez młodzież ani np. korzystać z estetyki komiksu. W reklamach i promocji piwa nie mogą brać udziału osoby niepełnoletnie.
- Akcje promocyjne piwa nie mogą sugerować, że piwo warunkuje osiągnięcie sukcesu życiowego lub zawodowego. Reklamy nie mogą również być budowane na podstawie kojarzenia piwa z atrakcyjnością seksualną, relaksem, wypoczynkiem, sprawnością fizyczną, nauką, pracą ani zdrowiem.
- Ustawa określa również czas, miejsca i nośniki, na których reklama i promocja piwa nie jest dozwolona. W telewizji, radiu, kinie i teatrze reklamy piwa mogą pojawiać się od godziny 20 do 6 rano. Wyjątek stanowią reklamy piwa prowadzone przez organizatorów imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego, ale reklamy mogą pojawiać się tylko w trakcie trwania tej imprezy. Nie można prowadzić reklamy bądź promocji piwa na kasetach video lub innych nośnikach, w prasie młodzieżowej i dziecięcej, na okładkach dzienników i czasopism.
- Nowością jest złagodzony zakaz umieszczania reklam piwa na słupach i tablicach reklamowych. Obecnie reklamy takie są dopuszczane pod warunkiem, że 20% powierzchni przeznaczonej na reklamę zajmą wyraźne i czytelne napisy o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim. Wygląd napisów na reklamach zostanie ustalony w rozporządzeniu ministra zdrowia.
- Firmy produkujące piwo mogą sponsorować imprezy sportowe, koncerty muzyczne oraz inne imprezy masowe, ale informowanie o sponsorowaniu musi być prowadzone według określonych w ustawie zasad. Producenci mogą umieszczać wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniach, biletach, plakatach, produktach i tablicach informacyjnych związanych z określoną imprezą swoją nazwę oraz znak towarowy. Informowanie o sponsorowaniu może także być prowadzone w radiu i telewizji, ale musi być ograniczone do podania jedynie nazwy producenta lub jego znaku towarowego. Ponadto informacja ta nie może być prezentowana przez osobę fizyczną lub z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA