REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Alkoholu wysokoprocentowego nie można kupić w internecie.
Alkoholu wysokoprocentowego nie można kupić w internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo oferowania przez niektóre sklepy internetowe napojów alkoholowych prawo nie zezwala na ich sprzedaż w Internecie.  

Miejsca sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych

Sprzedaż detaliczna tego typu napojów, zawierających, powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się tylko w punktach sprzedaży, którymi są:

REKLAMA

REKLAMA

  • sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych;
  • wydzielone stoiska – w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2
  • pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.

W tym katalogu nie znajdują się sklepy oferujące swoje usługi za pośrednictwem internetu. Nie przestrzeganie przepisów w tym zakresie może powodować utratę zezwolenia na sprzedaż alkoholu w tradycyjny sposób. Z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia przedsiębiorca może wystąpić dopiero po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

W przypadku zakupu napojów alkoholowych przez internet trudno byłoby dostosować tego typu działalność do wymogów jakie są nałożone na przedsiębiorcę, związane z otrzymaniem zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

Zezwolenia są wydawane oddzielnie na różne rodzaje napojów alkoholowych, organem zezwalającym jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Bez względu na tą różnicę każdy wniosek o zezwolenie na sprzedaż alkoholu musi zawierać:

REKLAMA

  • oznaczenie rodzaju zezwolenia;
  • oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania;
  • numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej;
  • przedmiot działalności gospodarczej;
  • adres punktu sprzedaży;
  • adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).

Najbardziej problematyczna wydaje się być kwestia miejsca, w którym sprzedaż ma się odbywać (lokal budynek). W przypadku przedsiębiorcy dokonującego transakcji przez internet trudno jest jednoznacznie takie miejsce określić. Niestety obowiązujące przepisy prawne nie są przystosowane do teraźniejszej sytuacji rynkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta i miejsce zawarcia umowy

Trzeba zwrócić uwagę na to, że jeśli dokonuje się zamówienia przez internet, nie oznacza to, że zakup został dokonany w siedzibie przedsiębiorcy. Ofertą jest oświadczenie woli złożone drugiej stronie w chwili zawarcia umowy, jeżeli zawiera istotne postanowienia tej umowy. Wtedy informacje jakie są przedstawiane na stronach sklepów internetowych można uznać za ofertę. Jeżeli konsument się na nią zdecyduje, to miejscem zawarcia umowy jest miejsce położenia serwera, na którym znajduje się strona sklepu. Jeśli jednak dane zamieszczone na witrynach nie posiadają elementów oferty, bo są jedynie np. reklamą, cennikiem to należy je uznać jedynie za zaproszenie do zawarcia umowy. W związku z tym klient wysyłając e-maila z zamówieniem przedstawia własną ofertę i do zawarcia umowy dochodzi jeśli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie. Natomiast miejscem zawarcia umowy w tej sytuacji będzie miejsce zamieszkania składającego ofertę, tzn. miejsce zamieszkania konsumenta.

Co musi zrobić przedsiębiorca by sprzedawać alkohol zgodnie z prawem

  • posiadać zezwolenie;
  • dokonywać opłaty w zależności od rodzaju sprzedawanych alkoholi oraz wartości sprzedaży napojów alkoholowych w skali roku (z tym ostatnim wiąże się również obowiązek składania pisemnego oświadczenia o uzyskanej wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim);
  • kupować napoje alkoholowe tylko u producentów lub przedsiębiorców, którzy posiadają odpowiednie zezwolenie;
  • posiadać tytuł prawny do korzystania z lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż alkoholu;
  • spełniać wymogi, które są określone w uchwale rady gminy;
  • wykonywać działalność gospodarczą w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu;
  • zgłaszanie organowi zezwalającemu wszystkich istotnych zmian faktycznych i prawnych.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy cudzoziemiec może prowadzić działalność nierejestrowaną? Przepisy istotnie się w tym zakresie zmieniły. Trudniej jest zarabiać legalnie

Czy działalność nierejestrowana to forma zarobkowania, z której może skorzystać również cudzoziemiec? Obowiązujące w tym zakresie przepisy istotnie się zmieniły. O czym trzeba obecnie pamiętać? Przede wszystkim o odpowiednim tytule pobytowym.

Od stycznia 2026 roku łatwiej będzie dorabiać. Chodzi o limit działalności nierejestrowanej. To zmiana, która była od dawna postulowana

Osoby prowadzące działalność nierejestrowaną doczekały się wprowadzenia istotnych dla nich zmian. Już od stycznia 2026 roku limit przychodów uprawniający do zarobkowania w tej korzystnej formie istotnie się zmieni.

Nie masz prawa do renty rodzinnej? ZUS nie przyzna renty wdowiej. Najpierw trzeba złożyć wniosek ERR a dopiero potem ERWD

Od 1 stycznia 2025 roku można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. W dniu 13 czerwca 2025 r. ZUS informował, że wpłynęło już 910,5 tysięcy wniosków o tzw. rentę wdowią. To ok. 76 procent przewidywanych formularzy, które mogą zostać złożone. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki. ZUS informuje, że kto nie ma jeszcze przyznanej renty rodzinnej powinien złożyć wniosek na formularzu ERR jak najszybciej. Osobie bez prawa do renty rodzinnej ZUS nie przyzna renty wdowiej.

Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

REKLAMA

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

REKLAMA

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA