Alkohol w Internecie
REKLAMA
REKLAMA
Miejsca sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych
Sprzedaż detaliczna tego typu napojów, zawierających, powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się tylko w punktach sprzedaży, którymi są:
REKLAMA
- sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych;
- wydzielone stoiska – w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2
- pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.
REKLAMA
W tym katalogu nie znajdują się sklepy oferujące swoje usługi za pośrednictwem internetu. Nie przestrzeganie przepisów w tym zakresie może powodować utratę zezwolenia na sprzedaż alkoholu w tradycyjny sposób. Z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia przedsiębiorca może wystąpić dopiero po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
W przypadku zakupu napojów alkoholowych przez internet trudno byłoby dostosować tego typu działalność do wymogów jakie są nałożone na przedsiębiorcę, związane z otrzymaniem zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
Zezwolenie na sprzedaż alkoholu
Zezwolenia są wydawane oddzielnie na różne rodzaje napojów alkoholowych, organem zezwalającym jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Bez względu na tą różnicę każdy wniosek o zezwolenie na sprzedaż alkoholu musi zawierać:
- oznaczenie rodzaju zezwolenia;
- oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania;
- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej;
- przedmiot działalności gospodarczej;
- adres punktu sprzedaży;
- adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).
Najbardziej problematyczna wydaje się być kwestia miejsca, w którym sprzedaż ma się odbywać (lokal budynek). W przypadku przedsiębiorcy dokonującego transakcji przez internet trudno jest jednoznacznie takie miejsce określić. Niestety obowiązujące przepisy prawne nie są przystosowane do teraźniejszej sytuacji rynkowej.
Oferta i miejsce zawarcia umowy
Trzeba zwrócić uwagę na to, że jeśli dokonuje się zamówienia przez internet, nie oznacza to, że zakup został dokonany w siedzibie przedsiębiorcy. Ofertą jest oświadczenie woli złożone drugiej stronie w chwili zawarcia umowy, jeżeli zawiera istotne postanowienia tej umowy. Wtedy informacje jakie są przedstawiane na stronach sklepów internetowych można uznać za ofertę. Jeżeli konsument się na nią zdecyduje, to miejscem zawarcia umowy jest miejsce położenia serwera, na którym znajduje się strona sklepu. Jeśli jednak dane zamieszczone na witrynach nie posiadają elementów oferty, bo są jedynie np. reklamą, cennikiem to należy je uznać jedynie za zaproszenie do zawarcia umowy. W związku z tym klient wysyłając e-maila z zamówieniem przedstawia własną ofertę i do zawarcia umowy dochodzi jeśli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie. Natomiast miejscem zawarcia umowy w tej sytuacji będzie miejsce zamieszkania składającego ofertę, tzn. miejsce zamieszkania konsumenta.
Co musi zrobić przedsiębiorca by sprzedawać alkohol zgodnie z prawem
- posiadać zezwolenie;
- dokonywać opłaty w zależności od rodzaju sprzedawanych alkoholi oraz wartości sprzedaży napojów alkoholowych w skali roku (z tym ostatnim wiąże się również obowiązek składania pisemnego oświadczenia o uzyskanej wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim);
- kupować napoje alkoholowe tylko u producentów lub przedsiębiorców, którzy posiadają odpowiednie zezwolenie;
- posiadać tytuł prawny do korzystania z lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż alkoholu;
- spełniać wymogi, które są określone w uchwale rady gminy;
- wykonywać działalność gospodarczą w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu;
- zgłaszanie organowi zezwalającemu wszystkich istotnych zmian faktycznych i prawnych.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat