REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają placówki pocztowe

Subskrybuj nas na Youtube
Poczta polska
Poczta polska

REKLAMA

REKLAMA

Na usługi pocztowe narzekamy dość często. Składamy reklamacje, skargi, żądamy odszkodowań. Aż w końcu zainteresował się tym Urząd Komunikacji Elektronicznej, który przeprowadził kontrolę funkcjonowania agencji pocztowych Poczty Polskiej na terenie kraju. Kontrola przeprowadzona była pod koniec 2008 r.

Państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Poczta Polska (ppup Poczta Polska) wykonując swoją działalność na terenie kraju korzysta z własnej rozległej sieci placówek. Od kilku lat przedsiębiorstwo dąży do obniżania kosztów funkcjonowania tej sieci przekształcając swoje placówki w agencje pocztowe, które w rozumieniu przepisów prawa pocztowego są placówkami operatora.

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w okresie od 6 do 24 października 2008 r. kontrola funkcjonowania 160 wybranych agencji pocztowych (w tym 32 zlokalizowanych w miastach i 128 działających na terenach wiejskich) miała na celu uzyskanie informacji na temat zakresu i jakości świadczonych w tych placówkach usług pocztowych, w tym w szczególności usług o charakterze powszechnym.

Zainteresowanie Prezesa UKE funkcjonowaniem agencji pocztowych wynika z faktu, że placówki te najczęściej powstają w miejsce likwidowanych urzędów pocztowych, a co za tym idzie powinny świadczyć wszystkie usługi, do których świadczenia zobowiązana jest Poczta Polska w celu zapewnienia wszystkim klientom dostępu do usług powszechnych na jednolitym poziomie na terenie całego kraju.

Przeprowadzona kontrola wykazała, że:

  • na 160 agencji świadczących usługi pocztowe, zarówno na wsi jak i w mieście, nie stwierdzono ani jednej placówki świadczącej powszechne usługi pocztowe w pełnym zakresie;
  • podobnie jak stwierdzono to w ubiegłym roku, agencje pocztowe w bardzo małym stopniu realizują usługi polegające na przyjmowaniu awizowanych kwot pieniężnych określonych w przekazach (ok. 16 % skontrolowanych placówek);
  • praktycznie wszystkie skontrolowane agencje pocztowe świadczą usługi w zakresie przyjmowania do doręczenia przesyłek listowych zwykłych oraz poleconych do 2.000 g;
  • w przypadku świadczenia pozostałych usług wskaźniki kształtowały się na poziomie od ok. 15% do 85 %. Spośród nich najwięcej (85%) agencji świadczy usługę polegającą na przyjmowaniu paczek pocztowych do 10 kg. Najmniej agencji pocztowych (15,6%) świadczyło usługę polegającą na przyjmowaniu awizowanych kwot pieniężnych z przekazów pocztowych;
  • w skontrolowanych w 2008 roku agencjach pocztowych odnotowano nieznaczną poprawę w zakresie przyjmowania awizowanych przesyłek w porównaniu do skontrolowanych agencji pocztowych w roku 2007;
  • skontrolowane agencje pocztowe, biorąc pod uwagę tygodniowy cykl pracy, najczęściej czynne są w przedziale do 20 godzin na tydzień oraz w przedziale od 21 do 30 godzin (w ok. 38 % przypadków). Od 31 do 40 godzin usługi świadczone były przez ok. 18 % , od 41 do 50 godzin przez ok. 6% oraz powyżej 51 godzin tygodniowo przez ok. 2% skontrolowanych agencji;
  • 159 na 160 skontrolowanych placówek spełnia wymóg określony w § 45 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych tj. są otwarte minimum 5 dni w tygodniu.

Jak potwierdziła kontrola UKE, nadal nie ulega zmianie zakres świadczonych usług powszechnych przez te placówki (jak wspomniano powyżej - podczas kontroli nie stwierdzono ani jednej placówki świadczącej powszechne usługi pocztowe w pełnym zakresie). Mając na względzie stwierdzone fakty, należy podkreślić, iż z punktu widzenia ustawowych wymogów zapewnienia przez operatora publicznego dostępności do usług pocztowych jest to zjawisko niepokojące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przestrzeni ostatnich 7 lat nastąpił bardzo dynamiczny wzrost liczby agencji pocztowych, bo aż o 42%, z czego znaczna większość przypada na obszary wiejskie.

REKLAMA

Prowadzone przez UKE kontrole potwierdzają, że Poczta Polska powinna pilnie podejmować działania zmierzające do poprawy jakości świadczonych usług, szczególnie w placówkach agencyjnych, które nie są wystarczająco objęte ochroną i kontrolą ze strony wewnętrznych służb nadzorujących.

Ponadto stwierdzono, że większość agencji pocztowych nie spełnia minimalnych warunków w zakresie przystosowania do obsługi osób niepełnosprawnych. Jest to podyktowane specyficznymi warunkami lokalowymi oraz najczęściej brakiem odpowiednich środków finansowych na przystosowanie lokali w celu poprawy warunków obsługi osób niepełnosprawnych.

W związku z ustaleniami kontroli, w dalszym ciągu aktualna jest konieczność przeprowadzenia przez operatora publicznego szczegółowej analizy ekonomicznej dotyczącej korzyści i strat wynikających z rozbudowywania sieci placówek agencyjnych, zwłaszcza przy braku możliwości do utrzymania wymaganych standardów jakościowych i bezpieczeństwa obrotu pocztowego.

Źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

38,9 godziny pracy w tygodniu w Polsce - w Niemczech niecałe 34 (średnia unijna 36 godzin). Ekspert: musimy dążyć do skrócenia czasu pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział PAP Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy. Najnowsze dane Eurostatu za ubiegły rok wskazują, że Polska jest w ścisłej czołówce państw UE, w których pracuje się najdłużej. Nasz tygodniowy czas pracy w 2024 r. wyniósł 38,9 godziny wobec unijnej średniej 36 godzin.

Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało 14 maja 2025 r., że Polska dołączyła do grona pierwszych państw członkowskich Unii Europejskiej, które uruchomiły usługę komunikacji elektronicznej pomiędzy sądami i innymi organami w sprawach cywilnych i handlowych, wykorzystując system informatyczny e-EDES (e-Evidence Digital Exchange System). Uruchomienie systemu nastąpiło 5 maja br.

Polacy pracują za dużo. Ekspert: powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy.

REKLAMA

Komunikat PKW: Nieprawdziwe informacje o potwierdzaniu tożsamości wyborców [wybory prezydenta 2025 r.]

PKW opublikowało dziś komunikat z informacją, że wyborcy mogą potwierdzać swoją tożsamość mObywatelem w czasie głosowania w wyborach prezydenckich.

Sąd zdecydował: wychowanie dziecka a emerytura. ZUS nie chce przyznawać świadczeń

Jakiś czas temu zapadł istotny wyrok z obszaru świadczeń rodzinnych, a konkretnie co do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego - MAMA 4+. Z pomocą interpretacji (jak się okazuje spornych i niewystarczająco precyzyjnych) definicji - przyszedł NSA na skutek pozwu matki, której ZUS nie chciał przyznać tzw. "świadczenia matczynego". W sprawie sporne okazało się pojęcie: wychowania dzieci.

Wybory Prezydenta RP 2025. Kiedy PKW poda wyniki?

Wybory prezydenckie w Polsce odbędą się w niedzielę, 18 maja 2025 roku. Tego samego dnia, już po zamknięciu lokali wyborczych poznamy wyniki sondażowe exit poll. Na wyniki PKW trzeba będzie poczekać trochę dłużej. Kiedy wyniki?

Pełczyńska-Nałęcz: Koniec dopłat do kredytów mieszkaniowych, podatek katastralny od trzeciego mieszkania

Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała zwrot w polityce mieszkaniowej. Koniec z dopłatami do kredytów, więcej mieszkań społecznych i podatek katastralny – to filary nowego podejścia rządu.

REKLAMA

Wybory prezydenckie 2025: Kto przejdzie do drugiej tury? [SONDA]

Wybory prezydenckie 2025 zbliżają się wielkimi krokami. Emocje rosną, a najnowsze sondaże rzucają nowe światło na szanse poszczególnych kandydatów. Kto znajdzie się w drugiej turze? Sprawdź, jak wyglądają wyniki, jak zmieniają się nastroje wyborców i oddaj głos w naszej sondzie.

Ostatnie sondaże prezydenckie 2025: duże różnice w pierwszej trójce. 25% Polaków nadal się waha na kogo zagłosować. Podejmą decyzję dopiero przy urnie wyborczej?

W dniu 14 maja 2025 r. opublikowano dwa różne sondaże prezydenckie tej samej instytucji badawczej IBRIS, dla dwóch różnych gazet przeprowadzone w ostatnich dniach. Sondaże te pokazują dość duże różnice między kandydatami plasującymi się na pierwszych trzech miejscach. Z innego sondażu wynika, że ponad jedna czwarta Polaków wciąż może zmienić kandydata, na którego zagłosuje w nadchodzących wyborach prezydenckich.

REKLAMA