REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

O czym warto pamiętać, kupując prezent w internecie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Zakupy przez internet. /Fot. Fotolia
Zakupy przez internet. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie prawa przysługują kupującym poprzez internet? Czy jest możliwość zwrotu towaru zakupionego przez internet? Co należy wiedzieć o internetowych zakupach?

Przed świętami, lecz i nie tylko, często wędrujemy w poszukiwaniu prezentu nie tylko alejkami centrów handlowych, lecz także tymi internetowymi. Jak znaleźć dobrą drogę do sprzedawcy, tak by nie musieć z niej zawracać, szczególnie gdy ten ostatni znajduje się za granicą. Okazuje się, że tak przed każdą podróżą, jak i do wyprawy po zakupy, podstawą sukcesu jest odpowiednie przygotowanie. Także w odniesieniu do transakcji transgranicznych dokonywanych na terenie Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii.

REKLAMA

Jak pokazuje ostatni raport sieci ECC-Net dotyczący handlu on-line, mimo niedogodności, z którymi stykają się internauci, sprzedaż w Internecie w całej Europie, w tym w Polsce, się rozwija. Na co więc zwracać uwagę podczas zakupów internetowych? Poniżej przedstawiamy listę spraw, które należy mieć na uwadze.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

I. Wiedza o sprzedawcy

REKLAMA

Korzystamy z zaufanych stron, czyli tych, które czytelnie informują o polityce prywatności wobec naszych danych. Sprawdzamy, czy na stronie znajdują się adres i numer telefonu. Możemy również sprawdzić, czy rzeczywiście mamy szansę spotkać kogoś po drugiej stronie słuchawki.

Pamiętamy, że rozszerzenie „.pl” nie oznacza, iż mamy do czynienia z polskim lub europejskim przedsiębiorcą. Każdy może zarejestrować domenę z rozszerzeniem „.pl”, także mieszkaniec Australii, co nie oznacza, że jego sklep będzie podlegał prawu polskiemu, europejskiemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystając ze sklepów sieciowych (liczy się geograficzna siedziba sklepu, nie położenie serwera) spoza UE, nie jesteśmy chronieni przez prawo europejskie. Choć nie oznacza to, że w przypadku ewentualnego dochodzenia swoich roszczeń jesteśmy na straconych pozycjach, to stanowi znaczne utrudnienie.

Na dobrą sprawę wszystko, co budzi nasze wątpliwości odnośnie do tego, kim jest sprzedawca, powinno zmuszać nas do większej rozwagi podczas dokonywania zakupów.

Zobacz: Jakie ustawy powinien znać konsument?

Uwaga na triki

Uważajmy na oszustów – strony uruchomione niedawno i szybko zyskujące popularność to potencjalne źródło zagrożenia. Nie musi tak być, jednak zwiększona czujność nie zaszkodzi.

REKLAMA

Sprawdzamy stronę i przedsiębiorcę np. na forach internetowych, szczególnie gdy cokolwiek budzi nasze wątpliwości. Nie poprzestawajmy na opiniach z jednego forum. Są one często sponsorowane i niekiedy w dość wyrafinowany sposób potrafią nakłaniać do zakupu.

Nie sugerujemy się wyłącznie wysoką pozycją sklepu internetowego w wyszukiwarce. Może to wynikać z faktu opłacenia linków sponsorowanych, co jest możliwe do uzyskania łatwiej i szybciej, niż w przypadku gdy wynika to z długotrwałego pozycjonowania i działania sklepu w sieci.

III. Płatność

 Najlepiej korzystać z zabezpieczonych form płatności:

  • W razie kłopotów przy płatności kartą bank w imieniu klienta zgłasza się do organizacji wydającej kartę (np. Visa, Mastercard) celem wszczęcia procedury obciążenia zwrotnego (charge back).
  • Na zbliżonej zasadzie funkcjonują firmy depozytowe oferujące systemy płatności online, które również są bezpieczne. Jeśli zakupiony produkt do klienta nie dotrze, może on zwrócić się do takiej firmy o zwrot uiszczonej kwoty.
  • Korzystamy wyłącznie ze stron chroniących nasze dane jako płacących kartą. Zwracamy uwagę na symbol zamkniętej kłódki widoczny w prawym dolnym rogu wyszukiwarki oraz na adres www, który powinien się zaczynać od „https//”.

UWAGA!

Nie należy, dokonując zakupów, korzystać z przelewów ekspresowych, oferowanych przez pośredników w rodzaju Western Union. Firma świadcząca usługi zagranicznego przelewu ekspresowego nie bierze na siebie odpowiedzialności za wiarygodność odbiorcy przekazu pieniężnego. Jeśli ten okaże się naciągaczem, bardzo trudno będzie odzyskać pieniądze.

Ostrożnie należy podchodzić także do wpłat na prywatne konta sprzedawców – jeśli sklep internetowy ma siedzibę w Wielkiej Brytanii, a sprzedawca prosi o wpłatę na prywatne konto w nigeryjskim banku, to z transakcji należy się natychmiast wycofać. Są one bardzo często wykorzystywane przez oszustów. 

Sprawdzamy również, czy sprzedawca czytelnie przedstawia wszystkie koszty związane z transakcją: podatki, koszt dostawy etc.

Nie zapominamy o aktualizacjach swojego programu antywirusowego.

Zobacz: Zakupy przez internet

IV. Oszustwa

Pamiętajmy, że spam – niezamówiona korespondencja, może być pułapką służącą do wyłudzenia pieniędzy lub naszych danych. Nie odpowiadamy na emaile zapraszające nas do klikania na linki w celu aktualizacji danych osobowych. Podane nieopatrznie dane są często wykorzystywane do działań o charakterze przestępczym.

Nie wierzymy w obietnice wspaniałych zarobków, nagród etc. Im bardziej ktoś nalega na potwierdzenie udziału w czymś, co ma odmienić nasz materialny stan pozytywnie i na zawsze, tym bardziej powinniśmy się takich ofert wystrzegać.

Do złożenia kompletnego zamówienia podajemy tylko te dane personalne, które są niezbędne – w innym wypadku mogą się z tego ucieszyć wyłącznie ci, którzy powiążą je z numerem karty kredytowej i ukradną naszą tożsamość.

Zobacz serwis: Reklamacje

V. Zrozumienie i odpowiedzialność

Zawsze czytamy umowy, a szczególnie to, co jest napisane małym drukiem. Zwracamy zwłaszcza uwagę na zapisy dotyczące naszej odpowiedzialności (np. kary umowne), odpowiedzialności przedsiębiorcy, możliwości zwrotu towaru i rezygnacji z transakcji. Gdy jednak mimo wszelkich środków ostrożności okaże się, że musimy rozpocząć ze sprzedawcą spór:

- składamy pisemną reklamację u sprzedawcy

- wcześniej wykonujemy skany monitora dokumentujące poszczególne etapy transakcji

- zachowujemy kopie wszelkiej korespondencji ze sprzedawcą

- jeśli ta ścieżka postępowania nie przyniesie rezultatów, kontaktujemy się z Europejskim Centrum Konsumenckim w Polsce w celu uzyskania dalszej pomocy.

Zobacz serwis: Pomoc prawna

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

REKLAMA

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

REKLAMA

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

REKLAMA