REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przełomowy wyrok TK: tysiące Polaków mogą odzyskać podatek od sprzedaży nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Przełomowy wyrok TK: tysiące Polaków mogą odzyskać podatek od sprzedaży nieruchomości
Przełomowy wyrok TK: tysiące Polaków mogą odzyskać podatek od sprzedaży nieruchomości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny uznał, że wymóg składania oświadczenia o zameldowaniu przy uldze meldunkowej w latach 2007–2008 był niezgodny z Konstytucją. To otwiera drogę do odzyskania niesłusznie zapłaconego podatku – nawet sprzed kilkunastu lat – wraz z odsetkami. Czas na działanie jest ograniczony.

rozwiń >

Trybunał Konstytucyjny orzekł 9 lipca 2025 r., że obowiązujący w latach 2007-2008 przepis, uzależniający możliwość skorzystania przez właścicieli nieruchomości ze zwolnienia z podatku dochodowego sprzedaży mieszkania lub domu od złożenia oświadczenia o zameldowaniu, jest niezgodny z Konstytucją RP. Wyrok TK otwiera przed nimi drzwi do odzyskania zapłaconego podatku wraz z wieloletnimi odsetkami.

REKLAMA

Ulga meldunkowa – co to było i kogo dotyczyła?

W 2007 i 2008 roku funkcjonowała tzw. ulga meldunkowa. Osoby, które nabyły lub wybudowały w tym okresie mieszkanie lub dom (w tym budynek mieszkalny, jego część, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej), a następnie sprzedały je przed upływem 5 lat, chcąc uniknąć ciężaru podatku dochodowego (PIT), nie musiały przeznaczać środków ze sprzedaży na zakup innej nieruchomości spełniającej cel mieszkaniowy. Wystarczyło, że w okresie co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia były zameldowane w tym mieszkaniu lub domu.

Fiskus karał za brak oświadczenia, nawet po latach

Ale organy podatkowe pozbawiały sprzedających tej ulgi, jeśli tylko w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nie poinformowali oni właściwego urzędu skarbowego o swoim zameldowaniu. Z tego powodu tysiące podatników musiało zapłacić 19% podatek dochodowy, czyli blisko aż 1/5 wartości sprzedawanej nieruchomości (oczywiście można było pomniejszyć podstawę opodatkowania kosztami nabycia i poniesionych nakładów). Do tego potrafiły dochodzić wysokie odsetki, jeśli skarbówka o zapłatę podatku z tytułu niewypełnienia obowiązku informacyjnego upominała się po latach.

Przykład: 32 tys. zł podatku po 4 latach od sprzedaży

Tak było m.in. w sprawie podatniczki, która zbyła swoje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w 2011 r., a fiskus upomniał się o podatek w 2016 r. Podnosiła w swojej obronie, że wymóg złożenia oświadczenia o zameldowaniu nie spełniał standardów konstytucyjnej zasady proporcjonalności. Co więcej, podatniczka zwróciła uwagę, że do urzędu skarbowego trafił akt notarialny sprzedaży ww. prawa, w treści którego to aktu znajdowała się informacja o jej zameldowaniu. Zarówno organy podatkowe jak i sądy były głuche na tę argumentację. Organy stały na stanowisku, że przepis (art. 21 ust. 21 ustawy o PIT) dla możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej wymagał złożenia w skarbówce oświadczenia o zameldowaniu. Z oklei orzekający w tej sprawie wojewódzki sąd administracyjny uznał, że w obowiązującym wówczas stanie prawnym, przy ocenie przesłanek uprawniających do zastosowania ulgi wykształciły się trzy nurty orzecznicze. Jeśli wykładnia organu podatkowego wpisywała się w jeden z nich, to nie można było uznać, że taka interpretacja rażąco naruszała prawo. Podatniczka została zmuszona do zapłaty zaległego podatku w wysokości ponad 32 000 zł (NSA, sygn. akt 2603/20).

TK: Przepis niekonstytucyjny – liczył się meldunek, nie formalność

W wyroku z 9 lipca 2025 r. (sygn. SK 64/20) Trybunał Konstytucyjny orzekł, że takie uregulowanie przepisów podatkowych było niezgodne z art. 64 ust. 1 i 3 w związku z art. 2, art. 21 ust. 1, art. 31 ust. 3, art. 84 i art. 217 Konstytucji RP. TK stwierdził, że dla osiągnięcia celu, dla którego ustawodawca ustanowił ulgę meldunkową, wystarczające było spełnienie warunku minimum 12-miesięcznego zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu mieszkalnym lub domu. Wymóg poinformowania urzędu skarbowego o tym zameldowaniu nie był niezbędny do zapobiegania bezpodstawnemu korzystaniu z prawa do tej ulgi. W skrócie – podatnik, który nie posiadał w danym lokalu zameldowania na pobyt stały nie mógł takiego zaświadczenia uzyskać i wykorzystać. Co więcej, organy podatkowe posiadają odpowiednie narzędzia umożliwiające im ustalenie, czy sprzedający spełniał warunek materialny ulgi meldunkowej, czyli czy był w odpowiednim okresie zameldowany czy nie. Mogą m.in. korzystać w tym celu z dostępnych im zbiorów informatycznych, a także z aktów notarialnych sprzedaży praw, w ramach których przysługiwała ulga.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienie z podatku nie może być pułapką dla podatnika

TK orzekł, że: „Zwolnienia podatkowe nie powinny stawać się swoistą pułapką dla podatnika”. Z jednej strony celem ulgi meldunkowej było wsparcie obywateli w realizacji ich potrzeb mieszkaniowych, z drugiej ustawodawca nie zapewnił tym obywatelom realnej możliwości skorzystania z niej. „Niska jakość legislacyjna (…) wielokrotne zmiany zasad opodatkowania, brak wzoru oświadczenia, niejasna dla przeciętnego adresata treść norm prawnych, wyrażonych w przepisach przejściowych przez odesłania do przepisów już nieobowiązujących, wielokrotne zmiany terminu do złożenia oświadczenia (…) przyczyniły się do powstania stanu niepewności wśród podatników”. Zdaniem TK, kumulacja tych wszystkich czynników doprowadziła do stworzenia pułapki normatywnej, w którą wpadali podatnicy. Z jednej strony spełniały materialny wymóg ulgi w postaci 12-miesięcznego zameldowania, z drugiej tracili do niej prawo z powodu niedopełnienia wymogu formalnego, jakim była konieczność złożenia przed urzędem skarbowym oświadczenia o tym zameldowaniu.

Jak odzyskać podatek? Czas działa na niekorzyść podatników

REKLAMA

Omawiany wyrok TK, na mocy art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, stanowi podstawę do wznowienia postępowania. Zgodnie z art. 241 § 2 Ordynacji podatkowej, wznowienia postępowania (celem uchylenia i zmiany decyzji podatkowej) można dokonać tylko na żądanie podatnika wniesione w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK. Podatnicy, którzy walczyli z fiskusem przed sądem mają więcej czasu. Zgodnie bowiem z art. 272 § 1 i 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, jeśli orzeczenie sądu zostało wydane na podstawie takiego zakwestionowanego przez TK przepisu, wówczas skargę o wznowienie postępowania można wnieść w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie wyroku TK.

Warto więc się pospieszyć, by zdążyć z wniesieniem o wznowienie postępowania – żądać można bowiem nie tylko zapłaconego podatku, ale i należnych odsetek, liczonych za lata jakie upłynęły od dnia zapłaty podatku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy to w porządku? Ministerstwo odmówiło ochrony osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) przed opłatami. Bo to działka innego ministerstwa

O jakie opłaty ponoszone przez osoby niepełnosprawne chodzi? To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji. Na dziś.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w relacjach z ZUS-em. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników. Co wynika z założeń projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 roku. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. MRPiPS zapowiada ważną zmianę

Wprawdzie kryterium dochodowe pozostanie, ale ma podlegać corocznej waloryzacji. Aktualnie próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmienia się raz na trzy lata.

Nawet 6,3 tys. zł miesięcznie dla studentów tych uczelni. MON już uszczelnia przepisy!

Studia wojskowe kuszą wysokim uposażeniem już od pierwszego roku, jednak atrakcyjny system sprzyja nadużyciom. MON wprowadza zmiany i uszczelnia przepisy, by ograniczyć rezygnacje studentów-żołnierzy oraz straty dla budżetu państwa.

REKLAMA