Kategorie

Usługi dla seniorów

22 sie 2021
18 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pokaz handlowy bez sprzedaży wyrobu medycznego?

Zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem przedsiębiorstwa to jedna ze zmian, jaką proponuje Prezes UOKiK.

Pokazy dla seniorów – propozycje zmian

Pokazy, często kierowane do seniorów, mogą być źródłem nieuczciwych praktyk przedsiębiorców. UOKiK przygotował propozycje zmian w przepisach.

Renty dożywotnie z rosnącym zainteresowaniem seniorów

Renty dożywotnie cieszą się coraz większym zainteresowaniem seniorów. Rośnie również liczna sporów sądowych związanych z umowami renty lub dożywocia.

Zadłużeni emeryci. Co mogą zrobić w ciężkiej sytuacji finansowej?

Emeryci znajdują się w coraz gorszych sytuacjach finansowych. Według danych Krajowego Rejestru Długów, zadłużonych w tej grupie przybywa.

Od osób starszych łatwiej wyłudzić dane osobowe

Osoby po 45. roku życia są bardziej podatne na wyłudzenie danych osobowych. Tak wynika z raportu przeprowadzonego pod patronatem UODO.

„Babcia plus” nowym świadczeniem dla dziadków?

„Babcia plus” to potoczna nazwa nowej formy wsparcia, której wprowadzenie rozważa rząd. Na czym miałby polegać taki program?

Jak rozmawiać z seniorem o finansach?

Rozmowa z seniorem o finansach może pomóc w uniknięciu problemów. Często osoby starsze nie mają możliwości odkładania większych sum pieniędzy. W przypadku niespodziewanych wydatków chętnie korzystają z kredytów czy pożyczek. W jaki sposób należy pomagać seniorom w podejmowaniu tego typu decyzji? Co w przypadku problemów ze spłatą zadłużenia?

Godziny dla seniorów – czy będą zmiany?

Godziny dla seniorów obowiązują od 10:00 do 12:00. Czy rząd planuje przesunąć je na inną porę? Do kiedy obowiązują godziny dla seniorów?

Godziny dla seniorów – pytania i odpowiedzi

Godziny dla seniorów ponownie obowiązują od 15 października 2020 r. Kogo dotyczą? Jakie sklepy zostały nimi objęte i w które dni tygodnia? Prezentujemy odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące tzw. godzin dla seniorów.

Przeprowadzanie prezentacji handlowych pod pretekstem badań lekarskich - nieuczciwe praktyki

Osoby starsze są szczególnie podatne na możliwość wprowadzenia w błąd ze strony nieuczciwych firm, które pod płaszczem dbania o zdrowie namawiają do zakupu swoich produktów, prezentując je jako wyroby medyczne (które w rzeczywistości takimi nie są). Takie działanie jest nielegalne i niezbędna jest edukacja prawna w tym zakresie.

Prawa seniora-konsumenta

Seniorzy często padają ofiarą nadużyć ze strony sprzedawców czy telemarketerów. W kontakcie z nieuczciwymi firmami są słabszą stroną. Z tego powodu ważna jest odpowiednia edukacja w zakresie praw, jakie przysługują seniorom-konsumentom.

,,Senior+'' - 2018

W dniu 28 listopada 2017 r. ruszyła kolejna edycja (2018) skierowanego do seniorów programu ,,Senior+''. W najnowszej edycji programu do rozdysponowania jest 80 mln zł - ta kwota zostanie przeznaczona na utworzenie ok. 310 nowych placówek, w tym 60 dziennych domów i 250 klubów seniora. Nabór ofert potrwa do 22 grudnia 2017 r.

Zabezpieczenie starości poprzez polisę na życie

W pierwszej kolejność należy zaznaczyć, ze w przypadku ubezpieczenia na życie konieczne jest wskazanie przez ubezpieczającego w umowie ubezpieczenia tzw. uposażonego, a więc osoby która będzie uprawniona do otrzymania świadczenia wypłacanego na skutek śmierci ubezpieczonego. Przy czym brak jest przeszkód do wskazania więcej niż cennego uposażonego, a także późniejsza ich zmiana. Zgodnie z art. 831 § 2 Kodeksu cywilnego w przypadku wskazania więcej niż jednego uposażonego bez oznaczenia ich udziału w sumie ubezpieczenia, osoby te są uprawnione do sumy ubezpieczenia w równych częściach.

Ważność umów zawieranych przez telefon przez osoby starsze i niedołężne

Wskazać należy, iż nie ma szczególnych przepisów regulujących kwestię zawierania umów na odległość, w tym w formie telefonicznej lub elektronicznej, przez osoby starsze i niedołężne.

Konsument III wieku i jego prawa

Konsument III wieku, czyli senior rzadko walczy o swoje prawa, niechętnie składa reklamację, przeważnie nie czyta zawieranych umów. Światowy Dzień Praw Osób Starszych obchodzony jest 15 czerwca. W związku z tym warto przypomnieć o prawach Konsumenta III wieku.

Senior i usługi: Nie dajmy się złapać na marketingowe chwyty

Jakie zabiegi stosują producenci i sprzedawcy, by skusić nas do zakupu konkretnych produktów? Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy codziennych zakupach.

Senior i usługi: Zlecenie usługi

Konsumentem jest każdy z nas, również wtedy gdy zamawia/zleca usługę. Może to być oddanie spodni do pralni albo telewizora do naprawy. Konsumentami jesteśmy także u fryzjera i dentysty.

Senior i usługi: Zakupy z katalogu (na odległość)

Zawarcie umowy nie zawsze odbywa się przy jednoczesnej obecności sprzedawcy i kupującego. Możliwe są także inne formy sprzedaży, jak na przykład zamówienie na podstawie katalogu wysyłkowego, zamówienie złożone drogą mailową lub na formularzu wydrukowanym w reklamie prasowej.

Senior i usługi: Oferty składane przez telefon

Konsumenci są, niestety, narażeni na wiele nieuczciwych praktyk. Jednym z przykładów jest informowanie o rzekomej wygranej: może to być wycieczka albo luksusowy towar czy duża kwota pieniędzy. Do każdej informacji o wygranej należy podchodzić sceptycznie i przede wszystkim przypomnieć sobie, czy aby na pewno zgłaszaliśmy swój udział w jakimś konkursie.

Senior i usługi: Zaliczka i zadatek

Kiedy jednym z warunków umowy jest dokonanie przedpłaty lub wpłaty części ustalonej ceny, konsument powinien mieć pewność, czy ta przedpłata to zaliczka, czy może zadatek. Różnica między zadatkiem i zaliczką jest poważna, zwłaszcza, jeśli chodzi o skutki ewentualnego niedotrzymania warunków umowy.

Senior w sklepie: Oznakowanie żywności

Etykiety produktów spożywczych zawierają bardzo dużo cennych informacji. Zanim produkt wyląduje w koszyku, warto sprawdzić czy przypadkiem nie zawiera zbyt dużo soli, cukru czy tłuszczu.

Senior w sklepie: Oznakowanie wyrobów włókienniczych

Wyroby włókiennicze produkowane są z różnych materiałów (uwaga alergicy!), dlatego trzeba je prać, suszyć i prasować w różny sposób. Instrukcję zawiera etykieta lub wszywka.

Senior w sklepie: Oznakowanie zabawek

Wszystkim nam zależy na bezpieczeństwie dzieci. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na oznakowanie zabawek. Kontrole wykazują, że wiele zabawek nie spełnia przewidzianych przepisami wymagań.

Senior w sklepie: Oznakowanie obuwia

Buty są jednym z najczęściej reklamowanych produktów. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, kupując buty należy zwracać uwagę na oznaczenia słowne i piktogramy (czyli oznakowanie obuwia za pomocą symboli). Oznakowania te pomogą wybrać obuwie odpowiednie do naszych potrzeb (jest to szczególnie ważne np. dla alergików, których pewne materiały mogą uczulać). Poza tym oznakowanie wskazuje, w jaki sposób konserwować i czyścić obuwie.

Senior w sklepie: Znaki, które warto zapamiętać

Niejednokrotnie na produktach, w które zaopatrujemy się każdego dnia widnieją charakterystyczne oznaczenia. Warto wiedzieć o czym producent informuje nas zamieszczając ja opakowaniu odpowiedni znak.

Senior i usługi: Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa

Jeśli konsument zdecyduje się na zakup w miejscu, które nie jest zazwyczaj przeznaczone do takiej działalności i nie jest oznaczone jako siedziba sprzedawcy – dochodzi do zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.

Senior w sklepie: Gwarancja

Gwarancja może być udzielona przez producenta, sprzedawcę albo inny podmiot. Nie ma jednego, obowiązującego wszystkich, terminu trwania gwarancji.

Senior w sklepie: Zwrot towaru bez wad

Zdarza się, że towar, pomimo braku wad przestaje nam się podobać. Czy możemy go wówczas zwrócić do sklepu?

Senior w sklepie: Reklamacje żywności

Zdarza się także, że towar żywnościowy jest po prostu zepsuty. Nawet, jeśli nie jest to bezpośrednio winą sprzedawcy, ale wynika np. z błędów w transporcie, to sprzedawca odpowiada przed konsumentem, bo tylko z nim konsument zawierał umowę.

Senior w sklepie: Niezgodność towaru z umową

Sprzedawca w świetle przepisów odpowiada za niezgodność towaru z umową, a towar jest niezgodny z umową, jeśli podane konsumentowi informacje o towarze są nieprawdziwe, mylące lub towar nie posiada cech, o których zapewniał sprzedawca.

Senior w sklepie: Cena i inne informacje

Dla wielu konsumentów cena jest jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym kryterium podjęcia decyzji o zakupie. Sprzedawca ma obowiązek udzielenia kupującemu jasnych, zrozumiałych i nie wprowadzających w błąd informacji o towarze konsumpcyjnym.

Senior w banku: Karty debetowe i kredytowe

Karta debetowa wydawana jest do rachunku bankowego i podobnie jak karta kredytowa umożliwia płacenie za zakupy. Bank przed podpisaniem umowy o kartę, sprawdzi naszą zdolność kredytową i ustali wysokość limitu kredytowego.

Jakie ulgi dla seniorów podróżujących koleją?

Osoby starsze podczas podróży pociągiem mogą korzystać ze zniżek oferowanych przez przewoźników. Warunkiem jest ukończenie 60 roku życia. Wielu seniorów jest również uprawnionych do tańszych lub bezpłatnych przejazdów na podstawie ulg ustawowych.

Problemy konsumentów III wieku

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia w 2009 roku na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, starsi konsumenci są w dużym stopniu podatni na nieuczciwe praktyki rynkowe. Przedsiębiorcy, wykorzystując ich zaufanie, stosują zabiegi mające na celu wprowadzenie seniorów w błąd, co do rzeczywistych właściwości oferowanej usługi lub towaru np. oferują urządzenia, które miałyby leczyć wszystkie choroby.