REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podjęcie i wykonywanie działalności detektywistycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Maciągowska
detektyw, śledzenie, /Fot. Fotolia
detektyw, śledzenie, /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcie i prowadzenie działalności detektywistycznej wiąże się z szeregiem wymogów formalnych, które muszą spełnić osoby zainteresowane świadczeniem takich usług. Ponadto kandydat na detektywa powinien posiadać odpowiednie predyspozycje psychofizyczne oraz dysponować wiedzą m.in. z zakresu prawa cywilnego, karnego i konstytucyjnego.

Czym są usługi detektywistyczne?

Usługi detektywistyczne to wszelkie czynności, mające na celu zbieranie informacji na temat osób, przedmiotów i zdarzeń. Mogą one dotyczyć w szczególności: poszukiwania osób zaginionych, zbierania informacji o osobach wskazanych przez klienta, poszukiwania mienia, czy uzyskiwania wiadomości na temat majątku. Usługi te realizowane są na podstawie umowy jaką detektyw zawiera ze zleceniodawcą .

REKLAMA

Wymagane kwalifikacje

Aby móc wykonywać czynności w zakresie działalności detektywistycznej, należy spełnić szereg wymagań. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest uzyskanie licencji detektywa.

REKLAMA

O wydanie licencji może ubiegać się osoba która:
1) posiada obywatelstwo polskie lub obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz biegłą znajomość języka polskiego,
2) ukończyła 21 lat,
3) posiada wykształcenie co najmniej średnie,
4) ma pełną zdolność do czynności prawnych,
5) nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne lub postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe popełnione z winy umyślnej,
6) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione z winy umyślnej,
7) nie została zwolniona dyscyplinarnie z Policji, Straży Granicznej, Urzędu Ochrony Państwa, wojska, prokuratury, sądu lub z innego urzędu administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w ciągu ostatnich 5 lat,
8) posiada nienaganną opinię wydaną przez komendanta powiatowego (miejskiego) Policji właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania.

Dodatkowymi wymaganiami są: legitymowanie się odpowiednimi predyspozycjami fizycznymi i psychicznymi, umożliwiającymi wykonywanie czynności w zakresie usług detektywistycznych (  potwierdzone przez lekarza) oraz pozytywne zaliczenie egzaminu, który zweryfikuje potrzebną przyszłemu detektywowi wiedzę.

 Zakres zagadnień potrzebny do właściwego przygotowania się do egzaminu jest dosyć obszerny. Kandydat na detektywa powinien posiadać wiedzę na temat Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, znać przepisy dotyczące Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych, a także zapoznać się z tematyką dotyczącą prawa cywilnego i karnego (materialnego i procesowego), kryminalistyki, kryminologii i wiktymologii oraz psychologii sądowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wygląda egzamin na detektywa?

Organem uprawnionym do wydania licencji jest komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o wydanie licencji. Dokonuje tego w drodze decyzji administracyjnej. Licencję wydaje się na czas nieoznaczony.

Po jej uzyskaniu osoba uprawniona, trafia do rejestru detektywów, prowadzonego przez ministra właściwego ds. wewnętrznych.

Rejestr detektywów obejmuje następujące dane:
1) imię i nazwisko,
2) adres zamieszkania,
3) numer licencji i datę jej wydania,
4) datę zawieszenia lub cofnięcia licencji.

Ponadto rejestr detektywów jest jawny.

Zobacz także: Usługi detektywistyczne- jakie są warunki ich świadczenia?

Wymóg niekaralności

Ze względu na charakter usług świadczonych przez detektywów, licencji nie uzyska osoba, która była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. Nie dotyczy to przypadków, kiedy zgodnie z przepisami prawa skazanie uległo zatarciu poprzez upływ czasu.

Co zrobić by podjąć działalność detektywistyczną?

Kiedy uda nam się zdobyć licencję detektywa i planujemy otworzyć własne biuro detektywistyczne, musimy dodatkowo uzyskać zezwolenie właściwego organu, którym jest w tym przypadku Minister właściwy do Spraw Wewnętrznych. Zezwolenie takie wydaje się na wniosek. O takie zezwolenie może ubiegać się:

- przedsiębiorca będący osobą fizyczną jeżeli posiada licencję detektywistyczną

-  przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, jeżeli chociaż jeden członek organu zarządzającego przedsiębiorcy posiada licencję.

Wniosek o uzyskanie wyżej wymienionego zezwolenia, powinien w szczególności zawierać:

  1. oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby oraz jego adres,
    2) numer wnioskodawcy w rejestrze przedsiębiorców,
    3) wskazanie adresów stałych miejsc wykonywania działalności gospodarczej,
    4) określenie zasięgu terytorialnego świadczenia usług detektywistycznych,
    5) datę podjęcia działalności gospodarczej.

 Przedsiębiorca, który uzyska wymagane zezwolenie oraz wpis do rejestru działalności detektywistycznej ma 6 miesięcy na podjęcie działalności gospodarczej od momentu wydania zezwolenia.

Prawa i obowiązki detektywa w zakresie prowadzonej działalności

Niezwykle ważnym obowiązkiem wiążącym detektywa jest zakaz stosowania metod, środków technicznych oraz innych czynności operacyjno- technicznych, które zgodnie z przepisami odrębnymi zarezerwowane są dla organów takich jak Policja, Straż Graniczna czy Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

 Czynności takie jak zakładanie podsłuchu, czy obserwacja osób przy pomocy ukrytej kamery nie leży w zakresie kompetencji detektywa.

Detektyw jest także zobowiązany do zachowania w tajemnicy źródeł z których powziął informacje dotyczące realizowanego zlecenia. Obowiązek ten trwa nawet po zaprzestaniu wykonywaniu działalności w zakresie usług detektywistycznych.

Detektyw ma również obowiązek noszenia przy sobie licencji w trakcie wykonywania przez siebie czynności służbowych i okazywania jej na żądanie osób których dane czynności dotyczą. 

Detektyw jest natomiast uprawniony do przetwarzania danych osobowych, uzyskanych w toku wykonywanych czynności, nawet bez zgody osób których dane dotyczą. Nie może on jednak przekazywać ich innym podmiotom. Co więcej najpóźniej bezpośrednio po zaprzestaniu korzystania z uprawnień detektywa, ma obowiązek takie dane zniszczyć.

Na detektywie ciąży także obowiązek powiadomienia Policji lub innego organu ścigania, jeżeli przyjęte zlecenia może wiązać się z toczącym się postępowaniem karnym.

.Detektyw ponosi także odpowiedzialność za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności oraz wskutek podania nieprawdziwych informacji, na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

REKLAMA

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

REKLAMA

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

REKLAMA