REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podjęcie i wykonywanie działalności detektywistycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Maciągowska
detektyw, śledzenie, /Fot. Fotolia
detektyw, śledzenie, /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcie i prowadzenie działalności detektywistycznej wiąże się z szeregiem wymogów formalnych, które muszą spełnić osoby zainteresowane świadczeniem takich usług. Ponadto kandydat na detektywa powinien posiadać odpowiednie predyspozycje psychofizyczne oraz dysponować wiedzą m.in. z zakresu prawa cywilnego, karnego i konstytucyjnego.

Czym są usługi detektywistyczne?

Usługi detektywistyczne to wszelkie czynności, mające na celu zbieranie informacji na temat osób, przedmiotów i zdarzeń. Mogą one dotyczyć w szczególności: poszukiwania osób zaginionych, zbierania informacji o osobach wskazanych przez klienta, poszukiwania mienia, czy uzyskiwania wiadomości na temat majątku. Usługi te realizowane są na podstawie umowy jaką detektyw zawiera ze zleceniodawcą .

REKLAMA

Wymagane kwalifikacje

Aby móc wykonywać czynności w zakresie działalności detektywistycznej, należy spełnić szereg wymagań. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest uzyskanie licencji detektywa.

REKLAMA

O wydanie licencji może ubiegać się osoba która:
1) posiada obywatelstwo polskie lub obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz biegłą znajomość języka polskiego,
2) ukończyła 21 lat,
3) posiada wykształcenie co najmniej średnie,
4) ma pełną zdolność do czynności prawnych,
5) nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne lub postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe popełnione z winy umyślnej,
6) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione z winy umyślnej,
7) nie została zwolniona dyscyplinarnie z Policji, Straży Granicznej, Urzędu Ochrony Państwa, wojska, prokuratury, sądu lub z innego urzędu administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w ciągu ostatnich 5 lat,
8) posiada nienaganną opinię wydaną przez komendanta powiatowego (miejskiego) Policji właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania.

Dodatkowymi wymaganiami są: legitymowanie się odpowiednimi predyspozycjami fizycznymi i psychicznymi, umożliwiającymi wykonywanie czynności w zakresie usług detektywistycznych (  potwierdzone przez lekarza) oraz pozytywne zaliczenie egzaminu, który zweryfikuje potrzebną przyszłemu detektywowi wiedzę.

 Zakres zagadnień potrzebny do właściwego przygotowania się do egzaminu jest dosyć obszerny. Kandydat na detektywa powinien posiadać wiedzę na temat Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, znać przepisy dotyczące Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych, a także zapoznać się z tematyką dotyczącą prawa cywilnego i karnego (materialnego i procesowego), kryminalistyki, kryminologii i wiktymologii oraz psychologii sądowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wygląda egzamin na detektywa?

Organem uprawnionym do wydania licencji jest komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o wydanie licencji. Dokonuje tego w drodze decyzji administracyjnej. Licencję wydaje się na czas nieoznaczony.

Po jej uzyskaniu osoba uprawniona, trafia do rejestru detektywów, prowadzonego przez ministra właściwego ds. wewnętrznych.

Rejestr detektywów obejmuje następujące dane:
1) imię i nazwisko,
2) adres zamieszkania,
3) numer licencji i datę jej wydania,
4) datę zawieszenia lub cofnięcia licencji.

Ponadto rejestr detektywów jest jawny.

Zobacz także: Usługi detektywistyczne- jakie są warunki ich świadczenia?

Wymóg niekaralności

Ze względu na charakter usług świadczonych przez detektywów, licencji nie uzyska osoba, która była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. Nie dotyczy to przypadków, kiedy zgodnie z przepisami prawa skazanie uległo zatarciu poprzez upływ czasu.

Co zrobić by podjąć działalność detektywistyczną?

Kiedy uda nam się zdobyć licencję detektywa i planujemy otworzyć własne biuro detektywistyczne, musimy dodatkowo uzyskać zezwolenie właściwego organu, którym jest w tym przypadku Minister właściwy do Spraw Wewnętrznych. Zezwolenie takie wydaje się na wniosek. O takie zezwolenie może ubiegać się:

- przedsiębiorca będący osobą fizyczną jeżeli posiada licencję detektywistyczną

-  przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, jeżeli chociaż jeden członek organu zarządzającego przedsiębiorcy posiada licencję.

Wniosek o uzyskanie wyżej wymienionego zezwolenia, powinien w szczególności zawierać:

  1. oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby oraz jego adres,
    2) numer wnioskodawcy w rejestrze przedsiębiorców,
    3) wskazanie adresów stałych miejsc wykonywania działalności gospodarczej,
    4) określenie zasięgu terytorialnego świadczenia usług detektywistycznych,
    5) datę podjęcia działalności gospodarczej.

 Przedsiębiorca, który uzyska wymagane zezwolenie oraz wpis do rejestru działalności detektywistycznej ma 6 miesięcy na podjęcie działalności gospodarczej od momentu wydania zezwolenia.

Prawa i obowiązki detektywa w zakresie prowadzonej działalności

Niezwykle ważnym obowiązkiem wiążącym detektywa jest zakaz stosowania metod, środków technicznych oraz innych czynności operacyjno- technicznych, które zgodnie z przepisami odrębnymi zarezerwowane są dla organów takich jak Policja, Straż Graniczna czy Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

 Czynności takie jak zakładanie podsłuchu, czy obserwacja osób przy pomocy ukrytej kamery nie leży w zakresie kompetencji detektywa.

Detektyw jest także zobowiązany do zachowania w tajemnicy źródeł z których powziął informacje dotyczące realizowanego zlecenia. Obowiązek ten trwa nawet po zaprzestaniu wykonywaniu działalności w zakresie usług detektywistycznych.

Detektyw ma również obowiązek noszenia przy sobie licencji w trakcie wykonywania przez siebie czynności służbowych i okazywania jej na żądanie osób których dane czynności dotyczą. 

Detektyw jest natomiast uprawniony do przetwarzania danych osobowych, uzyskanych w toku wykonywanych czynności, nawet bez zgody osób których dane dotyczą. Nie może on jednak przekazywać ich innym podmiotom. Co więcej najpóźniej bezpośrednio po zaprzestaniu korzystania z uprawnień detektywa, ma obowiązek takie dane zniszczyć.

Na detektywie ciąży także obowiązek powiadomienia Policji lub innego organu ścigania, jeżeli przyjęte zlecenia może wiązać się z toczącym się postępowaniem karnym.

.Detektyw ponosi także odpowiedzialność za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności oraz wskutek podania nieprawdziwych informacji, na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: "Wykorzystanie osób z niepełnosprawnościami, by w ich imieniu dochodzić świadczeń pielęgnacyjnych z pobraniem prowizji. Wygrany proces z udziałem RPO"

Sprawa dotyczy mechanizmu, w którym spółka z o.o. oferowała osobom z niepełnosprawnościami lub ich opiekunom "pomoc" w uzyskaniu świadczenia pielęgnacyjnego. W zamian za prowadzenie spraw w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, firma zastrzegała sobie wynagrodzenie w wysokości aż trzykrotności miesięcznego świadczenia. Czy takie praktyki były legalne? Okazuje się, że w sprawie kluczowa jest zasada: nemo plus iuris.

Dopłaty dla rolników a susza, gradobicia i inne zdarzenia pogodowe. MRiRW i ARiMR wyjaśniają zasady

Utratą plonów, ale też brakiem niektórych dopłat martwią się rolnicy poszkodowani przez podtopienia, gradobicia, ulewne deszcze czy suszę. Dlatego Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uspokaja i przypomina: zdarzenia pogodowe nie muszą oznaczać utraty prawa do płatności bezpośrednich ani kar za niewypełnienie zobowiązań.

ZUS: Niższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów od 1 września 2025 r. Spadło przeciętne wynagrodzenie

Od 1 września 2025 r. pracujący wcześniejsi emeryci i renciści będą mogli dorobić mniej niż dotychczas. Powodem jest spadek przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, na podstawie którego ustala się kwoty graniczne przychodów.

Kredyty frankowe. Walka o narrację w sprawie TSUE Lubreczlik

W mitologii greckiej przedstawiana jest postać Prokrustesa, który rozciągał lub obcinał nogi swoim gościom, tak aby dopasować ich do długości swojego łoża. Kiedy więc czytam opinie prawników sektora bankowego na temat ich autorskiej interpretacji wyroku wydanego przez TSUE w sprawie Lubreczlik, to nie mogę się oprzeć nieodpartemu wrażeniu, że mamy tu przykład iście uwspółcześnionego „prokrustowego łoża” – tj. kreowania takiej narracji, która nie odpowiada zastanej rzeczywistości prawnej.

REKLAMA

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje, wieś komentuje

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje projekt ustawy a wieś komentuje. Projekt ustawy ma na celu wzmocnienie ochrony rodzimego rolnictwa i wprowadzenie istotnych zmian w dwóch kluczowych aktach prawnych, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie gospodarstw rolnych i obrót ziemią rolną. Inicjatywa Prezydenta Nawrockiego spotkała się z mieszanymi reakcjami. Dla jednych to długo oczekiwany gest wsparcia, dla innych – kolejna deklaracja bez pokrycia. Jedno jest pewne: polska wieś znów znalazła się w centrum debaty publicznej. Jednak czy Sejm i Senat uchwalą ustawę w takiej wersji?

Urlop dla poratowania zdrowia – jak uzyskać. Kiedy dyrektor szkoły może odwołać nauczyciela z tego urlopu?

Tematykę udzielania nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia wyjaśniła ekspertka Państwowej Inspekcji Pracy Marta Żelazowska. Wskazała również, na podstawie jakich przesłanek dyrektor szkoły może zakwestionować prawo do urlopu zdrowotnego lub odwołać nauczyciela z urlopu już udzielonego.

Oszustwo "na świadczenie wspierające". ZUS ostrzega: nie płać za złożenie wniosku, nie podpisuj dokumentu bez przeczytania!

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega: osoby z niepełnosprawnością nie muszą płacić kancelariom prawnym ani pośrednikom, aby otrzymać świadczenie wspierające. Wniosek można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej – samodzielnie lub z bezpłatną pomocą pracowników ZUS, zarówno w placówkach, jak i przez infolinię.

Nowe przepisy o badaniach technicznych od września 2025. Wyższe opłaty, zdjęcia pojazdu i surowsze kryteria

Od września 2025 roku kierowców czeka rewolucja w przeglądach technicznych. Stawki wzrosną, pojawi się obowiązkowa dokumentacja fotograficzna, a kryteria oceny stanu pojazdu będą surowsze niż dotąd. Sprawdź, jak przygotować auto, aby uniknąć mandatu i dodatkowych kosztów oraz co dokładnie zmieni się w procedurze badania.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy - nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września. Kto może wziąć udział i co wynika z regulaminu? 50 mln złotych dla pracodawców

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w komunikacie, że od 14 sierpnia 2025 r. do 15 września 2025 r. pracodawcy z całej Polski – zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego – mogą składać wnioski do pilotażu skróconego czasu pracy. To pierwszy tego typu program w tej części Europy. Autorem pilotażu jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Na testowanie nowych modeli organizacji pracy w latach 2025-2027 trafi 50 mln zł. Lista projektów rekomendowanych do realizacji zostanie opublikowana nie później niż 15 października 2025 r.

EMFA już obowiązuje. Czego dotyczy Akt o wolności mediów?

EMFA czyli Akt o wolności mediów wszedł w życie 8 sierpnia 2025 roku. Zwiększa ochronę mediów, dziennikarzy i ich źródeł, zapewnia przejrzystość w zakresie własności mediów i przydziału reklamy państwowej, wzmacnia niezależność mediów publicznych.

REKLAMA