REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podjęcie i wykonywanie działalności detektywistycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Maciągowska
detektyw, śledzenie, /Fot. Fotolia
detektyw, śledzenie, /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcie i prowadzenie działalności detektywistycznej wiąże się z szeregiem wymogów formalnych, które muszą spełnić osoby zainteresowane świadczeniem takich usług. Ponadto kandydat na detektywa powinien posiadać odpowiednie predyspozycje psychofizyczne oraz dysponować wiedzą m.in. z zakresu prawa cywilnego, karnego i konstytucyjnego.

Czym są usługi detektywistyczne?

Usługi detektywistyczne to wszelkie czynności, mające na celu zbieranie informacji na temat osób, przedmiotów i zdarzeń. Mogą one dotyczyć w szczególności: poszukiwania osób zaginionych, zbierania informacji o osobach wskazanych przez klienta, poszukiwania mienia, czy uzyskiwania wiadomości na temat majątku. Usługi te realizowane są na podstawie umowy jaką detektyw zawiera ze zleceniodawcą .

REKLAMA

Wymagane kwalifikacje

Aby móc wykonywać czynności w zakresie działalności detektywistycznej, należy spełnić szereg wymagań. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest uzyskanie licencji detektywa.

REKLAMA

O wydanie licencji może ubiegać się osoba która:
1) posiada obywatelstwo polskie lub obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz biegłą znajomość języka polskiego,
2) ukończyła 21 lat,
3) posiada wykształcenie co najmniej średnie,
4) ma pełną zdolność do czynności prawnych,
5) nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne lub postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe popełnione z winy umyślnej,
6) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione z winy umyślnej,
7) nie została zwolniona dyscyplinarnie z Policji, Straży Granicznej, Urzędu Ochrony Państwa, wojska, prokuratury, sądu lub z innego urzędu administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w ciągu ostatnich 5 lat,
8) posiada nienaganną opinię wydaną przez komendanta powiatowego (miejskiego) Policji właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania.

Dodatkowymi wymaganiami są: legitymowanie się odpowiednimi predyspozycjami fizycznymi i psychicznymi, umożliwiającymi wykonywanie czynności w zakresie usług detektywistycznych (  potwierdzone przez lekarza) oraz pozytywne zaliczenie egzaminu, który zweryfikuje potrzebną przyszłemu detektywowi wiedzę.

 Zakres zagadnień potrzebny do właściwego przygotowania się do egzaminu jest dosyć obszerny. Kandydat na detektywa powinien posiadać wiedzę na temat Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, znać przepisy dotyczące Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych, a także zapoznać się z tematyką dotyczącą prawa cywilnego i karnego (materialnego i procesowego), kryminalistyki, kryminologii i wiktymologii oraz psychologii sądowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wygląda egzamin na detektywa?

Organem uprawnionym do wydania licencji jest komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o wydanie licencji. Dokonuje tego w drodze decyzji administracyjnej. Licencję wydaje się na czas nieoznaczony.

Po jej uzyskaniu osoba uprawniona, trafia do rejestru detektywów, prowadzonego przez ministra właściwego ds. wewnętrznych.

Rejestr detektywów obejmuje następujące dane:
1) imię i nazwisko,
2) adres zamieszkania,
3) numer licencji i datę jej wydania,
4) datę zawieszenia lub cofnięcia licencji.

Ponadto rejestr detektywów jest jawny.

Zobacz także: Usługi detektywistyczne- jakie są warunki ich świadczenia?

Wymóg niekaralności

Ze względu na charakter usług świadczonych przez detektywów, licencji nie uzyska osoba, która była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. Nie dotyczy to przypadków, kiedy zgodnie z przepisami prawa skazanie uległo zatarciu poprzez upływ czasu.

Co zrobić by podjąć działalność detektywistyczną?

Kiedy uda nam się zdobyć licencję detektywa i planujemy otworzyć własne biuro detektywistyczne, musimy dodatkowo uzyskać zezwolenie właściwego organu, którym jest w tym przypadku Minister właściwy do Spraw Wewnętrznych. Zezwolenie takie wydaje się na wniosek. O takie zezwolenie może ubiegać się:

- przedsiębiorca będący osobą fizyczną jeżeli posiada licencję detektywistyczną

-  przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, jeżeli chociaż jeden członek organu zarządzającego przedsiębiorcy posiada licencję.

Wniosek o uzyskanie wyżej wymienionego zezwolenia, powinien w szczególności zawierać:

  1. oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby oraz jego adres,
    2) numer wnioskodawcy w rejestrze przedsiębiorców,
    3) wskazanie adresów stałych miejsc wykonywania działalności gospodarczej,
    4) określenie zasięgu terytorialnego świadczenia usług detektywistycznych,
    5) datę podjęcia działalności gospodarczej.

 Przedsiębiorca, który uzyska wymagane zezwolenie oraz wpis do rejestru działalności detektywistycznej ma 6 miesięcy na podjęcie działalności gospodarczej od momentu wydania zezwolenia.

Prawa i obowiązki detektywa w zakresie prowadzonej działalności

Niezwykle ważnym obowiązkiem wiążącym detektywa jest zakaz stosowania metod, środków technicznych oraz innych czynności operacyjno- technicznych, które zgodnie z przepisami odrębnymi zarezerwowane są dla organów takich jak Policja, Straż Graniczna czy Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

 Czynności takie jak zakładanie podsłuchu, czy obserwacja osób przy pomocy ukrytej kamery nie leży w zakresie kompetencji detektywa.

Detektyw jest także zobowiązany do zachowania w tajemnicy źródeł z których powziął informacje dotyczące realizowanego zlecenia. Obowiązek ten trwa nawet po zaprzestaniu wykonywaniu działalności w zakresie usług detektywistycznych.

Detektyw ma również obowiązek noszenia przy sobie licencji w trakcie wykonywania przez siebie czynności służbowych i okazywania jej na żądanie osób których dane czynności dotyczą. 

Detektyw jest natomiast uprawniony do przetwarzania danych osobowych, uzyskanych w toku wykonywanych czynności, nawet bez zgody osób których dane dotyczą. Nie może on jednak przekazywać ich innym podmiotom. Co więcej najpóźniej bezpośrednio po zaprzestaniu korzystania z uprawnień detektywa, ma obowiązek takie dane zniszczyć.

Na detektywie ciąży także obowiązek powiadomienia Policji lub innego organu ścigania, jeżeli przyjęte zlecenia może wiązać się z toczącym się postępowaniem karnym.

.Detektyw ponosi także odpowiedzialność za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności oraz wskutek podania nieprawdziwych informacji, na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

Czego nie wolno robić na plaży? Lista 9 przykładów!

Upalny czas letni sprzyja odpoczynkowi nad wodą. Niektóre zachowania na plaży mogą wydawać się z pozoru niewinne, ale w praktyce mogą skutkować odpowiedzialnością karną.

Drastyczne pogorszenie sytuacji prawnej i życiowej obywateli Ukrainy - co dalej z ustawą?

Nowelizacja ustawy pomocowej dla obywateli Ukrainy może drastycznie pogorszyć ich sytuację prawną i życiową - wskazuje RPO w swoich uwagach do projektu zmian przepisów. O co dokładnie chodzi? Przedstawiamy kluczowe problemy i ich potencjalne skutki.

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Szykują się zmiany: ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Sprawą zajął się sam Rzecznik Praw Obywatelskich co sprawiło, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło oficjalne stanowisko w sprawie. Wydaje się, że szykują się zmiany, bo ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami - które dotychczas mogą mieć utrudniony dostęp do płatnego postoju.

REKLAMA

Gotówka w strefie płatnego parkowania: RPO interweniuje, rząd przyznaje rację kierowcom

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury w sprawie skarg kierowców, którzy zostali obciążeni opłatami dodatkowymi, ponieważ nie mieli możliwości zapłaty za parkowanie gotówką. Problem dotyczy stref, w których zlikwidowano tradycyjne parkomaty, pozostawiając jedynie urządzenia obsługujące płatności bezgotówkowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że każdemu kierowcy należy zapewnić realną możliwość uiszczenia opłaty w formie gotówkowej – co może oznaczać konieczność zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych.

Koniec ze swobodnym obrotem gotówką: zgłoszenie obowiązkowe, odbiór tylko osobiście. Jakiej kwoty już nie wypłacisz bez formalności?

Coraz bardziej restrykcyjne stają się ograniczenia w obrocie gotówką – zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. W Polsce przedsiębiorstwa już nie mogą realizować transakcji między sobą za więcej niż 15 000 zł gotówką, a od 2027 r. w całej Unii będą obowiązywały limity na maks. 10 000 € (z możliwością obniżenia do 3 000 €) . Co więcej, poza już obowiązującymi lub dopiero nadchodzącymi limitami, wprowadzane są nowe – niespotykane wcześniej rozwiązania. Wszystko „w trosce o walkę z finansowaniem terroryzmu".

Kalendarz roku szkolnego 2025/2026: Uczniów czekają zmiany, które dotyczą nie tylko ferii

Nowy rok szkolny 2025/2026 przyniesie uczniom i nauczycielom nie tylko znane terminy przerw i ferii, ale również istotne zmiany w organizacji zajęć. Modyfikacjom ulegną lekcje religii i etyki, pojawi się też nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Warto poznać szczegóły, ponieważ będą one miały bezpośredni wpływ na codzienne życie szkolne.

Wysokość alimentów w 2025 r. według nowej tablicy alimentacyjnej [Przykład]

Ministerstwo Sprawiedliwości zaprezentowało nową tablicę alimentacyjną. Co istotne, nie ma ona charakteru wiążącego. Jak podkreśla resort, tabele będą narzędziem pomocowym dla sędziów i uczestników postępowania.

REKLAMA

Polacy chcą szybko na emeryturę, ale nie chcą przestać żyć aktywnie. Tylko nieliczni pracują po 60-tce

Choć prawo pozwala łączyć emeryturę z pracą, robi to zaledwie 11,6 proc. Polaków w wieku 50–74 lat. Ponad połowa osób zbliżających się do wieku emerytalnego nie wyobraża sobie dalszej aktywności zawodowej. Eksperci ostrzegają: bez zachęt do pracy po 60. roku życia system emerytalny może się nie utrzymać.

Nowe prawo planistyczne 2026: Co oznacza dla właścicieli gruntów rolnych? Ekspert wyjaśnia

Najistotniejszą zmianą wydaje się fakt, iż „dla właścicieli gruntów rolnych tych najlepszych klas bonitacyjnych, położonych poza granicami miast zasadniczo do czasu uchwalenia planu ogólnego nie będzie możliwe uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, a więc i faktyczne odrolnienie nieruchomości.” – mówi Barbara Pancer w wywiadzie z ekspertem INFOR, [Radca prawny, local partner w warszawskiej praktyce nieruchomości kancelarii Greenberg Traurig].

REKLAMA