REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności spadkowe – stwierdzenie nabycia spadku czy akt poświadczenia dziedziczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewelina Koryńska

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1025 k.c. „Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.” Alternatywą dla stwierdzenia nabycia spadku przez sąd w trybie nieprocesowym jest więc akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.

Tylko osoba legitymująca się stwierdzeniem nabycia spadku lub aktem poświadczenia dziedziczenia może być uznana za spadkobiercę. Stwierdzenie nabycia spadku oraz poświadczenie dziedziczenia nie może nastąpić przed upływem 6 miesięcy od otwarcia spadku, chyba że wszyscy znani spadkobiercy złożyli już oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.
Kto może żądać stwierdzenia nabycia spadku?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1025 k.c. z wnioskiem takim może wystąpić jedynie osoba „mająca w tym interes”, a więc osoba, której sytuacja ulegnie polepszeniu na skutek nabycia prawa do spadku. Do kręgu osób mających interes prawny należą zatem przede wszystkim spadkobiercy, zapisobiercy, osoby uprawnione do zachowku jak i wierzyciele – zarówno spadkodawcy jak i spadkobiercy. 
W jakim czasie wniosek może zostać złożony?

Zobacz: Prawo do dziedziczenia w przypadku separacji


Koleją kwestią jest okres w jakim można taki wniosek składać. Otóż przeprowadzenie postępowania spadkowego nie jest ograniczone żadnym terminem. Może być przeprowadzone nawet po upływie kilkudziesięciu lat od chwili śmierci spadkodawcy. Nawet w takim przypadku o tym kto zostanie uznany za spadkobiercę decyduje stan z chwili otwarcia spadku. Tak więc jeżeli spadkobierca (który żył w chwili śmierci spadkodawcy) zmarł przed złożeniem wniosku o nabycie spadku to zostanie uznany za spadkobiercę przez sąd, a to co dziedziczył wejdzie w skład spadku po nim.

REKLAMA

Zobacz: Sposoby dokonania podziału spadku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?


Złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku jest pierwszym krokiem do formalnego załatwienia kwestii spadkowych. Powinien on zostać złożony do Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego właściwego ze względu na ostatnie stałe miejsce zamieszkania spadkodawcy. Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku powinien zawierać:
• imię, nazwisko i adres osoby składającej wniosek oraz imiona, nazwiska i adresy osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi, 
• imię i nazwisko spadkodawcy, datę i miejsce jego śmierci oraz jego ostatnie miejsce stałego zamieszkania, 
• do wniosku należy dołączyć akt zgonu oraz inne akty stanu cywilnego wskazujące na pokrewieństwo osób wskazanych we wniosku ze zmarłym (odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa), 
• jeżeli zmarły zostawił testament lub testamenty, należy je wszystkie wymienić we wniosku i dołączyć w oryginale, 
• należy również dołączyć kserokopie wniosku (odpisy) w takiej ilości, żeby można było doręczyć po jednym odpisie wniosku każdemu uczestnikowi. 

Ważną kwestią jest także wskazanie we wniosku czy w skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne. Aby zapobiec oszustwom sąd także z urzędu ustala krąg spadkobierców. Jeżeli stwierdzi istnienie nieujawnionych dotychczas spadkobierców to wzywa ich do dziedziczenia przez ogłoszenie, w którym zamieszcza także wezwanie do stawienia się w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia. W przeciwnym wypadku spadkobiercy Ci zostaną pominięci w stwierdzeniu nabycia.

Zobacz: Kodeks cywilny-spadki

Akt poświadczenia dziedziczenia

Od października 2008 r. istnieje możliwość uzyskania aktu poświadczenia dziedziczenia w zastępstwie stwierdzenia nabycia spadku.

Akt poświadczenia dziedziczenia stanowi pozasądowe stwierdzenie nabycia praw i obowiązków w drodze dziedziczenia. Sporządzony przez notariusza, wywołuje te same skutki prawne co prawomocne stwierdzenie nabycia spadku. 

Notariusz może sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia w odniesieniu do spadków nabywanych zarówno tytułem dziedziczenia ustawowego jak i testamentowego. Wyjątek dotyczy przypadków, gdy dziedziczenie następuje na podstawie testamentu szczególnego (czyli testamentu ustnego, sporządzonego na polskim statku morskim lub powietrznym). Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz sporządza protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi lub testamentowi. 
Notariusz może także otworzyć i ogłosić testament. Jeżeli istnieją wątpliwości co do kręgu spadkobierców, wielkości ich udziałów, bądź też został sporządzony już wcześniej taki akt albo wydane zostało wcześniej postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku, a także jeżeli przy sporządzeniu protokołu dziedziczenia nie były obecne wszystkie osoby zainteresowane (czyli potencjalni spadkobiercy ustawowi i testamentowi) oraz w przypadku gdy istnieją testamenty, które nie zostały otwarte i ogłoszone notariusz ma obowiązek odmówić sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

Zobacz: Notarialne poświadczenie dziedziczenia

Zgodnie z art. 95f § 1 ustawy prawo o notariacie akt poświadczenia dziedziczenia powinien zawierać:

• dzień, miesiąc i rok oraz miejsce sporządzenia aktu,
• imię, nazwisko i siedzibę kancelarii notariusza, a jeżeli akt sporządził zastępca notariusza - nadto imię i nazwisko zastępcy,
• imię i nazwisko spadkodawcy, imiona jego rodziców oraz jego numer PESEL,
• datę i miejsce zgonu spadkodawcy oraz jego ostatnie miejsce zamieszkania,
• wskazanie spadkobierców, którym spadek przypadł - imiona, nazwiska i imiona rodziców oraz datę i miejsce urodzenia osób fizycznych, a w przypadku osób prawnych - nazwę i siedzibę,
• tytuł powołania do spadku i wysokość udziałów w spadku wraz ze wskazaniem w razie dziedziczenia ustawowego, czy spadkobierca był małżonkiem spadkodawcy, czy jego krewnym i w jakim stopniu, a w razie dziedziczenia testamentowego wraz z określeniem formy testamentu,
• wskazanie spadkobierców dziedziczących gospodarstwo rolne podlegające dziedziczeniu z ustawy oraz ich udziały w nim,
• powołanie protokołu otwarcia i ogłoszenia testamentu, 
• podpisy wszystkich biorących udział w spisywaniu protokołu dziedziczenia,
• podpis notariusza,
• adnotację o dokonaniu rejestracji aktu poświadczenia dziedziczenia.

Notariusz niezwłocznie po sporządzeniu aktu wpisuje go do rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia. Tylko zarejestrowany akt jest ważny.

Gdyby zdarzyło się, że doszło do zarejestrowania kilku aktów poświadczenia dziedziczenia sąd spadku za wniosek osoby uprawnionej uchyla te akty i stwierdza postanowieniem nabycie spadku. Jeżeli obok zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia istnieje postanowienie o stwierdzeniu nabycia dotyczące tego samego spadku, sąd uchyla zarejestrowany akt.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wniosek o zasiłek pogrzebowy – spore zmiany od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 r. zmienią się zasady składania wniosku o zasiłek pogrzebowy. Wynika to zarówno z nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jak i zmienionych przepisów rozporządzenia w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno–rentowe. Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie. Przypomnijmy, że od przyszłego roku wzrośnie też kwota zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł.

Odpowiedzialność solidarna przy delegowaniu pracowników do Niemiec. Obowiązki pracodawcy i pracodawcy użytkownika

W przypadku delegowania pracowników do Niemiec - zarówno w modelu pracy tymczasowej, jak i świadczenia usług - szczególnego znaczenia nabiera zagadnienie odpowiedzialności solidarnej. Choć temat ten nie zawsze znajduje się w centrum uwagi przedsiębiorców, jego praktyczne skutki mogą być bardzo poważne. W razie stwierdzenia nieprawidłowości przez instytucje kontrolne, zarówno agencja delegująca pracowników do Niemiec, jak i klient końcowy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności - również finansowej.Podstawą prawną dla agencji pracy jest Arbeitnehmerüberlassungsgesetz (AÜG) – niemiecka ustawa o zatrudnieniu tymczasowym, natomiast w przypadku firm podwykonawczych zastosowanie ma § 631 niemieckiego Kodeksu cywilnego (BGB). W artykule eksperckim przygotowanym przez Euro-lohn odpowiadamy na pytania: Kto odpowiada za wynagrodzenie, składki i podatki - pracodawca czy użytkownik? Jaka jest rola dokumentów: PIT-4, PIT-28, Lohnsteuerbeschanigung, o czym należy wiedzieć podczas rozliczeń podatkowych i jakie są obowiązki księgowe przy delegowaniu pracowników do Niemiec.

Długi weekend i wysyp wolnego na szybko. Co może zrobić pracownik, gdy wizyta w rodzinnych stronach nie pójdzie zgodnie z planem?

Dzień Wszystkich Świętych zajmuje szczególne miejsce w sercach Polaków. Wielu z nich w czasie zbliżającego się weekendu wyjedzie w rodzinne strony. Nie tylko odwiedzą cmentarze, ale i spotkają się z rodziną. Pracodawcy mogą się spodziewać, że 3 listopada nie każdy stawi się do pracy.

Listopad to ostatni miesiąc na skorzystanie z tego uprawnienia. Aby zaoszczędzić w grudniu, trzeba szybko złożyć wniosek

Aby skorzystać z wakacji składkowych w grudniu 2025 roku, trzeba złożyć wniosek w listopadzie. Oznacza to, że czas na porządki na koncie ubezpieczonego i zawnioskowanie o ulgę, dobiega końca. Zainteresowani przedsiębiorcy powinni więc przystąpić do działania.

REKLAMA

Sąd ogłosił upadłość znanej spółki finansowej. Co powinni zrobić wierzyciele?

W dniu 27 października 2025 roku Sąd Rejonowy w Zielonej Górze (Wydział Gospodarczy) wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości spółki Cinkciarz.pl Sp. z o.o. Sąd wezwał wierzycieli do zgłoszenia roszczeń, powołano także sędziego komisarza i wyznaczono syndyka. Jak poinformował PAP rzecznik Sądu Okręgowego w Zielonej Górze sędzia Bogumił Hoszowski - wszystkie postępowania o charakterze cywilnym, zarówno przed wydziałami cywilnymi, jak też przed wydziałami gospodarczymi z mocy prawa ulegają zawieszeniu.

Ugoda sądowa czy postępowanie sądowe w sprawach o naruszenie własności?

Praktyka pokazuje, iż spory o własność mogą trwać latami. Czy w takich sprawach właściciel rzeczy i naruszyciel mogą zawrzeć ugodę? Jak wygląda kwestia kosztów? Warto przyjrzeć się możliwym rozwiązaniom i ich prawnym skutkom.

Milczące załatwienie sprawy po nowemu. Rewolucyjne przepisy, które już na zawsze mogą zmienić relacje obywatel–urząd

Rząd szykuje istotną zmianę w Kodeksie postępowania administracyjnego (KPA) – milczenie urzędnika może wkrótce oznaczać znacznie więcej niż tylko opieszałość. Projekt ustawy, który trafił właśnie do konsultacji, przewiduje rozszerzenie stosowania tzw. milczącego załatwienia sprawy. To część szerokiego pakietu deregulacyjnego, który ma uprościć życie zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom.

Osoby powyżej 65 roku życia wykluczone przez rząd z najważniejszego świadczenia dla osób niepełnosprawnych – Rada Ministrów przyjęła ustawę, która rozczaruje wielu seniorów

W dniu 28 października br. rząd przyjął projekt ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami, który – według informacji przekazanej przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasonia – czyni zadość wymaganiom Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Jednocześnie jednak – całkowicie wyklucza on z zakresu wsparcia (tj. prawa do świadczenia w postaci asystencji osobistej) niepełnosprawnych seniorów, czyli osoby z niepełnosprawnościami powyżej 65 roku życia. Z ww. Konwencji wynika natomiast, że – państwa, będące stronami Konwencji, zobowiązane są do uznania równego prawa wszystkich osób niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie, nie wprowadzając żadnego ograniczenia ze względu na wiek osoby niepełnosprawnej.

REKLAMA

Okularnicy muszą się mieć na baczności za kierownicą. Za to grozi mandat w wysokości 500 zł! O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Nowe zasady nadawania polskiego obywatelstwa cudzoziemcom jako realizacja strategii migracyjnej. Co się zmieni?

Propozycje Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczące zaostrzenia zasad nadawania obywatelstwa polskiego to istotna zmiana w polityce migracyjnej państwa. Kierunek zaproponowany przez resort obejmuje m.in. wprowadzenie testu integracyjnego, obowiązek dobrej znajomości języka polskiego, deklarację lojalności wobec Rzeczypospolitej oraz wydłużenie wymaganego okresu pobytu. Celem rządu jest wzmocnienie znaczenia obywatelstwa jako przywileju, a nie wyłącznie formalnego statusu administracyjnego.

REKLAMA