REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności spadkowe – stwierdzenie nabycia spadku czy akt poświadczenia dziedziczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewelina Koryńska

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1025 k.c. „Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.” Alternatywą dla stwierdzenia nabycia spadku przez sąd w trybie nieprocesowym jest więc akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.

Tylko osoba legitymująca się stwierdzeniem nabycia spadku lub aktem poświadczenia dziedziczenia może być uznana za spadkobiercę. Stwierdzenie nabycia spadku oraz poświadczenie dziedziczenia nie może nastąpić przed upływem 6 miesięcy od otwarcia spadku, chyba że wszyscy znani spadkobiercy złożyli już oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.
Kto może żądać stwierdzenia nabycia spadku?

REKLAMA

Zgodnie z art. 1025 k.c. z wnioskiem takim może wystąpić jedynie osoba „mająca w tym interes”, a więc osoba, której sytuacja ulegnie polepszeniu na skutek nabycia prawa do spadku. Do kręgu osób mających interes prawny należą zatem przede wszystkim spadkobiercy, zapisobiercy, osoby uprawnione do zachowku jak i wierzyciele – zarówno spadkodawcy jak i spadkobiercy. 
W jakim czasie wniosek może zostać złożony?

Zobacz: Prawo do dziedziczenia w przypadku separacji


Koleją kwestią jest okres w jakim można taki wniosek składać. Otóż przeprowadzenie postępowania spadkowego nie jest ograniczone żadnym terminem. Może być przeprowadzone nawet po upływie kilkudziesięciu lat od chwili śmierci spadkodawcy. Nawet w takim przypadku o tym kto zostanie uznany za spadkobiercę decyduje stan z chwili otwarcia spadku. Tak więc jeżeli spadkobierca (który żył w chwili śmierci spadkodawcy) zmarł przed złożeniem wniosku o nabycie spadku to zostanie uznany za spadkobiercę przez sąd, a to co dziedziczył wejdzie w skład spadku po nim.

Zobacz: Sposoby dokonania podziału spadku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

REKLAMA


Złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku jest pierwszym krokiem do formalnego załatwienia kwestii spadkowych. Powinien on zostać złożony do Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego właściwego ze względu na ostatnie stałe miejsce zamieszkania spadkodawcy. Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku powinien zawierać:
• imię, nazwisko i adres osoby składającej wniosek oraz imiona, nazwiska i adresy osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi, 
• imię i nazwisko spadkodawcy, datę i miejsce jego śmierci oraz jego ostatnie miejsce stałego zamieszkania, 
• do wniosku należy dołączyć akt zgonu oraz inne akty stanu cywilnego wskazujące na pokrewieństwo osób wskazanych we wniosku ze zmarłym (odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa), 
• jeżeli zmarły zostawił testament lub testamenty, należy je wszystkie wymienić we wniosku i dołączyć w oryginale, 
• należy również dołączyć kserokopie wniosku (odpisy) w takiej ilości, żeby można było doręczyć po jednym odpisie wniosku każdemu uczestnikowi. 

Ważną kwestią jest także wskazanie we wniosku czy w skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne. Aby zapobiec oszustwom sąd także z urzędu ustala krąg spadkobierców. Jeżeli stwierdzi istnienie nieujawnionych dotychczas spadkobierców to wzywa ich do dziedziczenia przez ogłoszenie, w którym zamieszcza także wezwanie do stawienia się w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia. W przeciwnym wypadku spadkobiercy Ci zostaną pominięci w stwierdzeniu nabycia.

Zobacz: Kodeks cywilny-spadki

Akt poświadczenia dziedziczenia

Od października 2008 r. istnieje możliwość uzyskania aktu poświadczenia dziedziczenia w zastępstwie stwierdzenia nabycia spadku.

Akt poświadczenia dziedziczenia stanowi pozasądowe stwierdzenie nabycia praw i obowiązków w drodze dziedziczenia. Sporządzony przez notariusza, wywołuje te same skutki prawne co prawomocne stwierdzenie nabycia spadku. 

Notariusz może sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia w odniesieniu do spadków nabywanych zarówno tytułem dziedziczenia ustawowego jak i testamentowego. Wyjątek dotyczy przypadków, gdy dziedziczenie następuje na podstawie testamentu szczególnego (czyli testamentu ustnego, sporządzonego na polskim statku morskim lub powietrznym). Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz sporządza protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi lub testamentowi. 
Notariusz może także otworzyć i ogłosić testament. Jeżeli istnieją wątpliwości co do kręgu spadkobierców, wielkości ich udziałów, bądź też został sporządzony już wcześniej taki akt albo wydane zostało wcześniej postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku, a także jeżeli przy sporządzeniu protokołu dziedziczenia nie były obecne wszystkie osoby zainteresowane (czyli potencjalni spadkobiercy ustawowi i testamentowi) oraz w przypadku gdy istnieją testamenty, które nie zostały otwarte i ogłoszone notariusz ma obowiązek odmówić sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

Zobacz: Notarialne poświadczenie dziedziczenia

Zgodnie z art. 95f § 1 ustawy prawo o notariacie akt poświadczenia dziedziczenia powinien zawierać:

• dzień, miesiąc i rok oraz miejsce sporządzenia aktu,
• imię, nazwisko i siedzibę kancelarii notariusza, a jeżeli akt sporządził zastępca notariusza - nadto imię i nazwisko zastępcy,
• imię i nazwisko spadkodawcy, imiona jego rodziców oraz jego numer PESEL,
• datę i miejsce zgonu spadkodawcy oraz jego ostatnie miejsce zamieszkania,
• wskazanie spadkobierców, którym spadek przypadł - imiona, nazwiska i imiona rodziców oraz datę i miejsce urodzenia osób fizycznych, a w przypadku osób prawnych - nazwę i siedzibę,
• tytuł powołania do spadku i wysokość udziałów w spadku wraz ze wskazaniem w razie dziedziczenia ustawowego, czy spadkobierca był małżonkiem spadkodawcy, czy jego krewnym i w jakim stopniu, a w razie dziedziczenia testamentowego wraz z określeniem formy testamentu,
• wskazanie spadkobierców dziedziczących gospodarstwo rolne podlegające dziedziczeniu z ustawy oraz ich udziały w nim,
• powołanie protokołu otwarcia i ogłoszenia testamentu, 
• podpisy wszystkich biorących udział w spisywaniu protokołu dziedziczenia,
• podpis notariusza,
• adnotację o dokonaniu rejestracji aktu poświadczenia dziedziczenia.

Notariusz niezwłocznie po sporządzeniu aktu wpisuje go do rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia. Tylko zarejestrowany akt jest ważny.

Gdyby zdarzyło się, że doszło do zarejestrowania kilku aktów poświadczenia dziedziczenia sąd spadku za wniosek osoby uprawnionej uchyla te akty i stwierdza postanowieniem nabycie spadku. Jeżeli obok zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia istnieje postanowienie o stwierdzeniu nabycia dotyczące tego samego spadku, sąd uchyla zarejestrowany akt.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Palenie gałęzi na własnej posesji 2025 - czy można palić gałęzie na własnej posesji? Kiedy można palić gałęzie na działce?

Palenie gałęzi i liści, nawet na własnej posesji, może skończyć się mandatem. Zakaz obowiązuje nie tylko w miastach, ale też na wsiach i działkach rekreacyjnych. Sprawdź, co grozi za spalanie gałęzi w 2025 roku i gdzie zgłosić uciążliwego sąsiada, który zadymia okolicę.

Afera z dofinansowaniami z KPO. PARP zapowiada kontrole, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem a inni politycy PiS mówią o największej aferze obecnego rządu

Seniorzy nie muszą płacić za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnią ten jeden warunek. Jaki?

W ostatnim czasie w wielu miastach podniesiono opłaty za odbiór śmieci, co szczególnie dotyka polskich emerytów. Częściowe lub całkowite zwolnienie z tych opłat to duża ulga dla ich domowych budżetów. Kto może skorzystać z takiej pomocy? Oto szczegóły.

Darowizna spółdzielczego prawa z majątku wspólnego bez podatku? Oto bezpieczna ścieżka przekazania nieruchomości w rodzinie

Planujesz przekazać mieszkanie bliskim i boisz się podatku? Najnowsza interpretacja skarbówki pokazuje, jak zrobić to legalnie, bez żadnej daniny. Sprawdź, jak darowizna z majątku wspólnego w rodzinie może być całkowicie zwolniona z podatku.

REKLAMA

TSUE zmienia zasady gry dla frankowiczów. Koniec z teorią dwóch kondykcji?

Wyrok TSUE z 19 czerwca 2025 r. może zrewolucjonizować sposób rozliczania nieważnych umów „frankowych”. Sąd unijny opowiedział się za prostszą i tańszą dla konsumentów teorią salda, podważając dominującą dotąd teorię dwóch kondykcji. Dlaczego część prawników bije na alarm i czy naprawdę chodzi o interes kredytobiorców? Oddzielamy fakty od mitów.

Nie zaparkujesz już pod swoim blokiem – koniec z wymogiem 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, „na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego”. Prezydent podpisał ustawę popierającą „patodeweloperkę”

W dniu 21 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa, która znosi obowiązujący dotychczas – na szczeblu krajowym – wymóg co najmniej 1,5 miejsca postojowego (a w przypadku zabudowy śródmiejskiej – co najmniej 1 miejsca postojowego) na każde mieszkanie w ramach realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, którą zmiana ta została wprowadzona – „jest ona spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich”, a także ma na celu umożliwienie uwzględniania przy realizacji inwestycji mieszkaniowej m.in. – „lokalizacji terenu inwestycji, stopnia rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych”.

ZUS przeliczy świadczenia (osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach czerwcowych) z urzędu – bez wniosków. Wypłaty w nowej wysokości od 2026 roku. Senat za

Od 2026 roku ZUS przeliczy świadczenia osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009–2019. Chodzi o wyrównanie strat wynikających z dawnych przepisów, które nie uwzględniały waloryzacji kwartalnych. Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i czeka teraz na podpis prezydenta.

Projekt ustawy dla frankowiczów 2025. Jakie zmiany w sporach z bankami?

Projekt ustawy z 30 czerwca 2025 r. dotyczący spraw frankowych to dokument, który może radykalnie zmienić krajobraz procesów dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego. Regulacja przedstawia rozwiązania procesowe i materialne, które mają wspierać konsumentów, ale także – co mniej zauważalne –usystematyzować obecność spraw frankowych w przestrzeni prawnej.

REKLAMA

Emerytura bez lat pracy. Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Czy jest to możliwe?

Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Zazwyczaj prawo do emerytury nabywa się po osiągnięciu wymaganego wieku i udokumentowaniu odpowiedniego stażu pracy, jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W wyjątkowych sytuacjach przepisy dopuszczają możliwość uzyskania takiej emerytury. Kto może liczyć na emeryturę bez lat pracy i jakie kryteria musi spełnić? Oto szczegóły.

Nowy prezydent, stare napięcia: Polityczny start Karola Nawrockiego i reakcja rządu [Gość Infor.pl]

„Nie będę podejmował decyzji w zgodzie z podziałami politycznymi, będę podejmował decyzje wbrew podziałom politycznym, a w zgodzie z interesem państwa polskiego” – zadeklarował Karol Nawrocki tuż po zaprzysiężeniu. Brzmi dobrze, ale co to oznacza w praktyce?

REKLAMA