REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności spadkowe – stwierdzenie nabycia spadku czy akt poświadczenia dziedziczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewelina Koryńska

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1025 k.c. „Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.” Alternatywą dla stwierdzenia nabycia spadku przez sąd w trybie nieprocesowym jest więc akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.

Tylko osoba legitymująca się stwierdzeniem nabycia spadku lub aktem poświadczenia dziedziczenia może być uznana za spadkobiercę. Stwierdzenie nabycia spadku oraz poświadczenie dziedziczenia nie może nastąpić przed upływem 6 miesięcy od otwarcia spadku, chyba że wszyscy znani spadkobiercy złożyli już oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.
Kto może żądać stwierdzenia nabycia spadku?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1025 k.c. z wnioskiem takim może wystąpić jedynie osoba „mająca w tym interes”, a więc osoba, której sytuacja ulegnie polepszeniu na skutek nabycia prawa do spadku. Do kręgu osób mających interes prawny należą zatem przede wszystkim spadkobiercy, zapisobiercy, osoby uprawnione do zachowku jak i wierzyciele – zarówno spadkodawcy jak i spadkobiercy. 
W jakim czasie wniosek może zostać złożony?

Zobacz: Prawo do dziedziczenia w przypadku separacji


Koleją kwestią jest okres w jakim można taki wniosek składać. Otóż przeprowadzenie postępowania spadkowego nie jest ograniczone żadnym terminem. Może być przeprowadzone nawet po upływie kilkudziesięciu lat od chwili śmierci spadkodawcy. Nawet w takim przypadku o tym kto zostanie uznany za spadkobiercę decyduje stan z chwili otwarcia spadku. Tak więc jeżeli spadkobierca (który żył w chwili śmierci spadkodawcy) zmarł przed złożeniem wniosku o nabycie spadku to zostanie uznany za spadkobiercę przez sąd, a to co dziedziczył wejdzie w skład spadku po nim.

REKLAMA

Zobacz: Sposoby dokonania podziału spadku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?


Złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku jest pierwszym krokiem do formalnego załatwienia kwestii spadkowych. Powinien on zostać złożony do Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego właściwego ze względu na ostatnie stałe miejsce zamieszkania spadkodawcy. Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku powinien zawierać:
• imię, nazwisko i adres osoby składającej wniosek oraz imiona, nazwiska i adresy osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi, 
• imię i nazwisko spadkodawcy, datę i miejsce jego śmierci oraz jego ostatnie miejsce stałego zamieszkania, 
• do wniosku należy dołączyć akt zgonu oraz inne akty stanu cywilnego wskazujące na pokrewieństwo osób wskazanych we wniosku ze zmarłym (odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa), 
• jeżeli zmarły zostawił testament lub testamenty, należy je wszystkie wymienić we wniosku i dołączyć w oryginale, 
• należy również dołączyć kserokopie wniosku (odpisy) w takiej ilości, żeby można było doręczyć po jednym odpisie wniosku każdemu uczestnikowi. 

Ważną kwestią jest także wskazanie we wniosku czy w skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne. Aby zapobiec oszustwom sąd także z urzędu ustala krąg spadkobierców. Jeżeli stwierdzi istnienie nieujawnionych dotychczas spadkobierców to wzywa ich do dziedziczenia przez ogłoszenie, w którym zamieszcza także wezwanie do stawienia się w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia. W przeciwnym wypadku spadkobiercy Ci zostaną pominięci w stwierdzeniu nabycia.

Zobacz: Kodeks cywilny-spadki

Akt poświadczenia dziedziczenia

Od października 2008 r. istnieje możliwość uzyskania aktu poświadczenia dziedziczenia w zastępstwie stwierdzenia nabycia spadku.

Akt poświadczenia dziedziczenia stanowi pozasądowe stwierdzenie nabycia praw i obowiązków w drodze dziedziczenia. Sporządzony przez notariusza, wywołuje te same skutki prawne co prawomocne stwierdzenie nabycia spadku. 

Notariusz może sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia w odniesieniu do spadków nabywanych zarówno tytułem dziedziczenia ustawowego jak i testamentowego. Wyjątek dotyczy przypadków, gdy dziedziczenie następuje na podstawie testamentu szczególnego (czyli testamentu ustnego, sporządzonego na polskim statku morskim lub powietrznym). Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz sporządza protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi lub testamentowi. 
Notariusz może także otworzyć i ogłosić testament. Jeżeli istnieją wątpliwości co do kręgu spadkobierców, wielkości ich udziałów, bądź też został sporządzony już wcześniej taki akt albo wydane zostało wcześniej postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku, a także jeżeli przy sporządzeniu protokołu dziedziczenia nie były obecne wszystkie osoby zainteresowane (czyli potencjalni spadkobiercy ustawowi i testamentowi) oraz w przypadku gdy istnieją testamenty, które nie zostały otwarte i ogłoszone notariusz ma obowiązek odmówić sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

Zobacz: Notarialne poświadczenie dziedziczenia

Zgodnie z art. 95f § 1 ustawy prawo o notariacie akt poświadczenia dziedziczenia powinien zawierać:

• dzień, miesiąc i rok oraz miejsce sporządzenia aktu,
• imię, nazwisko i siedzibę kancelarii notariusza, a jeżeli akt sporządził zastępca notariusza - nadto imię i nazwisko zastępcy,
• imię i nazwisko spadkodawcy, imiona jego rodziców oraz jego numer PESEL,
• datę i miejsce zgonu spadkodawcy oraz jego ostatnie miejsce zamieszkania,
• wskazanie spadkobierców, którym spadek przypadł - imiona, nazwiska i imiona rodziców oraz datę i miejsce urodzenia osób fizycznych, a w przypadku osób prawnych - nazwę i siedzibę,
• tytuł powołania do spadku i wysokość udziałów w spadku wraz ze wskazaniem w razie dziedziczenia ustawowego, czy spadkobierca był małżonkiem spadkodawcy, czy jego krewnym i w jakim stopniu, a w razie dziedziczenia testamentowego wraz z określeniem formy testamentu,
• wskazanie spadkobierców dziedziczących gospodarstwo rolne podlegające dziedziczeniu z ustawy oraz ich udziały w nim,
• powołanie protokołu otwarcia i ogłoszenia testamentu, 
• podpisy wszystkich biorących udział w spisywaniu protokołu dziedziczenia,
• podpis notariusza,
• adnotację o dokonaniu rejestracji aktu poświadczenia dziedziczenia.

Notariusz niezwłocznie po sporządzeniu aktu wpisuje go do rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia. Tylko zarejestrowany akt jest ważny.

Gdyby zdarzyło się, że doszło do zarejestrowania kilku aktów poświadczenia dziedziczenia sąd spadku za wniosek osoby uprawnionej uchyla te akty i stwierdza postanowieniem nabycie spadku. Jeżeli obok zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia istnieje postanowienie o stwierdzeniu nabycia dotyczące tego samego spadku, sąd uchyla zarejestrowany akt.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA