REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności spadkowe – stwierdzenie nabycia spadku czy akt poświadczenia dziedziczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewelina Koryńska

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1025 k.c. „Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.” Alternatywą dla stwierdzenia nabycia spadku przez sąd w trybie nieprocesowym jest więc akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.

Tylko osoba legitymująca się stwierdzeniem nabycia spadku lub aktem poświadczenia dziedziczenia może być uznana za spadkobiercę. Stwierdzenie nabycia spadku oraz poświadczenie dziedziczenia nie może nastąpić przed upływem 6 miesięcy od otwarcia spadku, chyba że wszyscy znani spadkobiercy złożyli już oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.
Kto może żądać stwierdzenia nabycia spadku?

REKLAMA

Zgodnie z art. 1025 k.c. z wnioskiem takim może wystąpić jedynie osoba „mająca w tym interes”, a więc osoba, której sytuacja ulegnie polepszeniu na skutek nabycia prawa do spadku. Do kręgu osób mających interes prawny należą zatem przede wszystkim spadkobiercy, zapisobiercy, osoby uprawnione do zachowku jak i wierzyciele – zarówno spadkodawcy jak i spadkobiercy. 
W jakim czasie wniosek może zostać złożony?

Zobacz: Prawo do dziedziczenia w przypadku separacji


Koleją kwestią jest okres w jakim można taki wniosek składać. Otóż przeprowadzenie postępowania spadkowego nie jest ograniczone żadnym terminem. Może być przeprowadzone nawet po upływie kilkudziesięciu lat od chwili śmierci spadkodawcy. Nawet w takim przypadku o tym kto zostanie uznany za spadkobiercę decyduje stan z chwili otwarcia spadku. Tak więc jeżeli spadkobierca (który żył w chwili śmierci spadkodawcy) zmarł przed złożeniem wniosku o nabycie spadku to zostanie uznany za spadkobiercę przez sąd, a to co dziedziczył wejdzie w skład spadku po nim.

Zobacz: Sposoby dokonania podziału spadku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

REKLAMA


Złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku jest pierwszym krokiem do formalnego załatwienia kwestii spadkowych. Powinien on zostać złożony do Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego właściwego ze względu na ostatnie stałe miejsce zamieszkania spadkodawcy. Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku powinien zawierać:
• imię, nazwisko i adres osoby składającej wniosek oraz imiona, nazwiska i adresy osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi, 
• imię i nazwisko spadkodawcy, datę i miejsce jego śmierci oraz jego ostatnie miejsce stałego zamieszkania, 
• do wniosku należy dołączyć akt zgonu oraz inne akty stanu cywilnego wskazujące na pokrewieństwo osób wskazanych we wniosku ze zmarłym (odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa), 
• jeżeli zmarły zostawił testament lub testamenty, należy je wszystkie wymienić we wniosku i dołączyć w oryginale, 
• należy również dołączyć kserokopie wniosku (odpisy) w takiej ilości, żeby można było doręczyć po jednym odpisie wniosku każdemu uczestnikowi. 

Ważną kwestią jest także wskazanie we wniosku czy w skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne. Aby zapobiec oszustwom sąd także z urzędu ustala krąg spadkobierców. Jeżeli stwierdzi istnienie nieujawnionych dotychczas spadkobierców to wzywa ich do dziedziczenia przez ogłoszenie, w którym zamieszcza także wezwanie do stawienia się w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia. W przeciwnym wypadku spadkobiercy Ci zostaną pominięci w stwierdzeniu nabycia.

Zobacz: Kodeks cywilny-spadki

Akt poświadczenia dziedziczenia

Od października 2008 r. istnieje możliwość uzyskania aktu poświadczenia dziedziczenia w zastępstwie stwierdzenia nabycia spadku.

Akt poświadczenia dziedziczenia stanowi pozasądowe stwierdzenie nabycia praw i obowiązków w drodze dziedziczenia. Sporządzony przez notariusza, wywołuje te same skutki prawne co prawomocne stwierdzenie nabycia spadku. 

Notariusz może sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia w odniesieniu do spadków nabywanych zarówno tytułem dziedziczenia ustawowego jak i testamentowego. Wyjątek dotyczy przypadków, gdy dziedziczenie następuje na podstawie testamentu szczególnego (czyli testamentu ustnego, sporządzonego na polskim statku morskim lub powietrznym). Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz sporządza protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi lub testamentowi. 
Notariusz może także otworzyć i ogłosić testament. Jeżeli istnieją wątpliwości co do kręgu spadkobierców, wielkości ich udziałów, bądź też został sporządzony już wcześniej taki akt albo wydane zostało wcześniej postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku, a także jeżeli przy sporządzeniu protokołu dziedziczenia nie były obecne wszystkie osoby zainteresowane (czyli potencjalni spadkobiercy ustawowi i testamentowi) oraz w przypadku gdy istnieją testamenty, które nie zostały otwarte i ogłoszone notariusz ma obowiązek odmówić sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

Zobacz: Notarialne poświadczenie dziedziczenia

Zgodnie z art. 95f § 1 ustawy prawo o notariacie akt poświadczenia dziedziczenia powinien zawierać:

• dzień, miesiąc i rok oraz miejsce sporządzenia aktu,
• imię, nazwisko i siedzibę kancelarii notariusza, a jeżeli akt sporządził zastępca notariusza - nadto imię i nazwisko zastępcy,
• imię i nazwisko spadkodawcy, imiona jego rodziców oraz jego numer PESEL,
• datę i miejsce zgonu spadkodawcy oraz jego ostatnie miejsce zamieszkania,
• wskazanie spadkobierców, którym spadek przypadł - imiona, nazwiska i imiona rodziców oraz datę i miejsce urodzenia osób fizycznych, a w przypadku osób prawnych - nazwę i siedzibę,
• tytuł powołania do spadku i wysokość udziałów w spadku wraz ze wskazaniem w razie dziedziczenia ustawowego, czy spadkobierca był małżonkiem spadkodawcy, czy jego krewnym i w jakim stopniu, a w razie dziedziczenia testamentowego wraz z określeniem formy testamentu,
• wskazanie spadkobierców dziedziczących gospodarstwo rolne podlegające dziedziczeniu z ustawy oraz ich udziały w nim,
• powołanie protokołu otwarcia i ogłoszenia testamentu, 
• podpisy wszystkich biorących udział w spisywaniu protokołu dziedziczenia,
• podpis notariusza,
• adnotację o dokonaniu rejestracji aktu poświadczenia dziedziczenia.

Notariusz niezwłocznie po sporządzeniu aktu wpisuje go do rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia. Tylko zarejestrowany akt jest ważny.

Gdyby zdarzyło się, że doszło do zarejestrowania kilku aktów poświadczenia dziedziczenia sąd spadku za wniosek osoby uprawnionej uchyla te akty i stwierdza postanowieniem nabycie spadku. Jeżeli obok zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia istnieje postanowienie o stwierdzeniu nabycia dotyczące tego samego spadku, sąd uchyla zarejestrowany akt.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec darmowych worków na śmieci od gminy. Zmiany w sposobie segregacji odpadów

Coraz więcej gmin w Polsce nie udostępnia już darmowych worków na śmieci dla swoich mieszkańców. Jest to związane ze zmianą sposobu segregacji odpadów. Zmiany mają na celu walkę z niewłaściwym sortowaniem śmieci.

Odrzucenie spadku i tak nie uchroni przed długami po zmarłym

Odrzucenie spadku i tak nie uchroni przed długami po zmarłym - dlaczego? Cóż, kwestie dziedziczenia po bliskich budzą wiele emocji, a nierzadko również obaw. Choć przyjęcie spadku kojarzy się z korzyścią, niewiedza i skomplikowane przepisy mogą prowadzić do poważnych problemów finansowych, zwłaszcza gdy w grę wchodzą długi zmarłego. Zawiłości prawa spadkowego potrafią zaskoczyć, o czym świadczą kontrowersyjne orzeczenia sądowe, które wymagają interwencji nawet Rzecznika Praw Obywatelskich.

Intensywne opady deszczu uszczuplą portfele wielu właścicieli nieruchomości o nawet 10 tys. zł. Kontrolerzy nie będą mieli litości dla Polaków

Ostatnie dni obfitują w gwałtowne zjawiska pogodowe, w tym m.in. w intensywne opady deszczu. Stąd, wiele osób zmaga się z problemem wód opadowych gromadzących się w nadmiarze na ich posesjach. Zagospodarowanie wód opadowych, leży w gestii właściciela nieruchomości. Nie każdy jest świadomy, że za odprowadzanie deszczówki niezgodnie z przepisami, grożą poważne konsekwencje – w tym grzywna w wysokości nawet 10 tys. zł.

Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

REKLAMA

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy, bo wydawałoby się, że pracodawca może w skład wynagrodzenia zasadniczego wliczać różnego rodzaju dodatki, tym bardziej w budżetówce. No nie zawsze!

Zestawienie i omówienie 61 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 4 prawomocnych

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

Unia zakaże kotłów gazowych? Tak, ale nie od 2040 roku. Ekspert wyjaśnia

- Od dwóch lat ze zmiennym natężeniem pojawiają się w mediach teksty o rzekomym zakazie przez Unię Europejską montażu kotłów gazowych oraz zakazie od 2040 r. wykorzystania gazu do ogrzewania. Warto może wyjaśnić zaniepokojonym klientom, że takie doniesienia to brednie i manipulacja – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)

REKLAMA

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna! Czy czas to zmienić i uregulować ustawowo, że np. minimalne wynagrodzenie w tzw. budżetówce wynosi zawsze 120 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę?

Kto dostanie pieniądze z ZUS-u po śmierci emeryta lub rencisty? Czy trzeba zwracać emeryturę lub rentę po śmierci seniora? ZUS wyjaśnia

Czy emeryturę lub rentę doręczoną po śmierci świadczeniobiorcy trzeba oddać? A co ze świadczeniem, które wpłynęło na konto? W takich sytuacjach wątpliwości ma wiele osób. ZUS przypomina, kto może zachować wypłatę, a kiedy trzeba ją zwrócić.

REKLAMA