REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konsument, Dane osobowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Media społecznościowe a dziedziczenie - co z danymi po śmierci?

Co z dorobkiem w mediach społecznościowych stanie się po naszej śmierci? Kto będzie miał prawo do konta?

Faktura bez NIP dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

Faktura bez NIP. Praktyka pokazuje, że wielu podatników VAT nie wie, że ma obowiązek wystawić fakturę VAT na żądanie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów). Taka faktura nie musi zawierać numeru NIP, bo przecież osoby niebędące podatnikami VAT nie muszą mieć NIP. Ale takim osobom faktura za np. usługę hotelową, czy gastronomiczną jest potrzebna np. w celu udokumentowania wydatków dla potrzeb zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Okazuje się, że wielu sprzedawców nie zna tego obowiązku, ich systemy kas fiskalnych nie zawierają opcji wystawienia faktur dla osób fizycznych niemających NIP albo żądają numeru NIP, bo ich zdaniem nie można wystawić faktury bez NIP. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi udzielonej redakcji portalu infor.pl wyjaśnia jak być powinno. Co może zrobić klient (konsument), któremu odmówiono wystawienia faktury?

Bitcoin – wirtualna waluta

Bitcon jako wirtualna waluta wzbudza wiele pytań konsumentów. Na czym polega? Jakie ma wady i zalety? Co z legalnością i bezpieczeństwem?

Sztuczna inteligencja - UE pracuje nad nowymi przepisami

Sztuczna inteligencja to z jednej strony skok technologiczny, z drugiej zaś - zagrożenie. Przepisy, nad którymi pracuje UE mają prokonsumencki charakter.

REKLAMA

Oszczędzamy mniej, ale regularnie [BADANIE]

Z danych zebranych przez Intrum wynika, iż 80 procent konsumentów stara się oszczędzać każdego miesiąca. Czy to pozytywny skutek pandemii?

Ochrona konsumenta - przepisy uzupełniające weszły w życie

Przepisy uzupełniające ochronę konsumentów weszły w życie. Zmiany dotyczą m.in. postępowania nakazowego z weksla czy wnoszenia pism do sądu.

Ładowarka USB-C standardem w całej UE

Ładowarka USB-C standardem w UE. 23 września 2021 r. Komisja Europejska zaproponowała przepisy, które mają ustalić jeden standard portu ładowania i technologii szybkiego ładowania. USB-C ma być standardowym portem wszystkich smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, słuchawek, przenośnych głośników i konsoli do gier wideo. Ponadto Komisja proponuje rozdzielenie sprzedaży ładowarek od sprzedaży urządzeń elektronicznych.

Duże zmiany w prawach konsumenta - dyrektywa Omnibus

Prawa konsumenta. Szykują się rewolucyjne zmiany w ochronie praw konsumenta. Wdrożenie tzw. dyrektywy Omnibus ma wyeliminować nieprawidłowości podczas wyprzedaży. W przypadku obniżki cen towarów, sklepy - tradycyjne oraz internetowe - będą miały obowiązek podawania informacji o najniższej cenie tego produktu lub usługi w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Wpłynie to istotnie na przebieg coraz popularniejszych w Polsce wyprzedaży. Co więcej, zabroniona będzie sprzedaż usług finansowych poza lokalem sprzedawcy, gdy ma to miejsce podczas tzw. pokazów lub wycieczek.

REKLAMA

DVB-T2/HEVC. Od kiedy w Polsce nowy standard telewizji?

DVB-T2/HEVC to nowy standard telewizji. Od kiedy pojawi się w Polsce? Na wiele pytań konsumentów ma odpowiedzieć nowa kampania społeczna.

Świadczenie usług cyfrowych - duże zmiany od 2022 roku

Usługi cyfrowe. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/770 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści i usług cyfrowych. Co się zmieni po wejściu w życie tych przepisów? Jakie nowe zasady wprowadza ta dyrektywa? Co powinni wiedzieć konsumenci?

Prawa konsumenta w gastronomii. Eksperci radzą: Nie zjadaj dowodów

Prawa konsumenta w gastronomii. Ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli albo krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany – to przykłady nierzetelności w lokalach gastronomicznych. W co trzecim zaniżano wagę lub pojemność potraw i napojów. Ceny też nie zawsze widzimy przy zamawianiu. Jak się przed tym wszystkim bronić?

Kredyt konsumencki - przedawnienie roszczeń

Kredyt konsumencki - przedawnienie roszczeń 18 grudnia 2021 r. mija 10 rocznica obowiązywania ustawy o kredycie konsumenckim. Od tego dnia zacznie się przedawniać część roszczeń z tytułu rozliczenia kredytu – informuje Rzecznik Finansowy w komunikacie z 11 sierpnia 2021 r. Spłaciłeś kredyt konsumencki wcześniej niż wynikałoby to z umowy? Sprawdź, czy bank lub pożyczkodawca właściwie rozliczył kredyt i zwrócił Ci należne pieniądze. To ważne, bo już wkrótce Twoje roszczenie może się przedawnić! Kiedy dokładnie minie ta data, możesz teraz sprawdzić w kalkulatorze przygotowanym przez Rzecznika Finansowego.

Co wie o nas Internet?

Dane osobowe w Internecie rozprzestrzeniają się bardzo szybko. Co wie o nas Internet? Czy dane można wykorzystać przeciwko nam?

Telefon z banku z prośbą o dane? Tak mogą działać oszuści

Oszuści mogą podszywać się pod pracowników banków i próbować wyłudzić dane osobowe. Niemal co 4. Polak deklaruje, iż otrzymał taki telefon.

Udostępnianie danych z rejestru PESEL

Czy burmistrz może udostępnić dane z rejestru PESEL miejskiemu ośrodkowi pomocy społecznej działającemu w tej samej gminie?

Standardowe klauzule umowne przy powierzaniu danych

Standardowe klauzule umowne przy powierzaniu danych - od 27 czerwca 2021 r. obowiązuje decyzja Komisji Europejskiej w tym przedmiocie.

Dane rachunkowe gospodarstw rolnych - co warto wiedzieć?

Dane rachunkowe gospodarstw rolnych. Ustawodawca szczegółowo określił zasady dotyczące zasad zbierania i wykorzystywania danych rachunkowych z gospodarstw rolnych. Jakie dane rachunkowe są zbierane? Kto i kiedy może zbierać dane rachunkowe gospodarstw rolnych?

Numery ksiąg wieczystych są danymi osobowymi

Numer księgi wieczystej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w uzasadnieniu do wyroku z 5 maja 2021 r., którym oddalił skargę Głównego Geodety Kraju na decyzję Prezesa UODO, potwierdził, że numery ksiąg wieczystych są danymi osobowymi. Stwierdził również, że GGK nie miał podstaw prawnych do ujawniania tych numerów w serwisie Geoportal2 i umyślnie naruszał przepisy o ochronie danych osobowych, dlatego kara pieniężna w wysokości 100 tys. zł, jaką Prezes UODO nałożył na GGK jest uzasadniona.

Czy przedsiębiorca jest bardziej wiarygodny niż rząd?

60% ludzi na świecie twierdzi, że rządy celowo tworzą fałszywe komunikaty. To biznes staje się źródłem informacji, a dzięki rzetelnym i angażującym treściom pozyskuje nowych klientów. Jednak aż 80% klientów e-commerce jest już “cyfrowo wyczerpana” i coraz trudniej do nich dotrzeć.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie elektronarzędzi?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, na co zwracać uwagę przy zakupie elektronarzędzi. O czym powinny pamiętać osoby, które obrabiają drewno czy przycinają gałęzie?

Polacy i Hiszpanie wybierają firmy odpowiedzialne

Patrząc całościowo na najświeższe wyniki badania, można zobaczyć, że normalność wraca nie tylko w postaci luzowania kolejnych obostrzeń, ale też w naszych głowach. Niemniej, pandemia z pewnością wyrobiła w nas nowe nawyki, które zostaną z nami na długo. Jeśli nie na zawsze - mówi Michał Tokarski, partner, lider sektora dóbr konsumenckich w Polsce, Deloitte.

Łączenie w jednym oświadczeniu różnych zgód - wyrok NSA

Czy łączenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i zgody na telemarketing w jednym oświadczeniu klienta jest zgodne z prawem?

Czy konsumenci rozróżniają oryginalne i podrobione towary?

Konsumenci nadal mają trudności z rozróżnieniem towarów oryginalnych i podrobionych. Na problem zwraca uwagę Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.

Czy boimy się ataku cyberprzestępców [BADANIE]

Prawie co czwarty Polak boi się, że w czasie pandemii padnie ofiarą hakerów wyłudzający dane osobowe. Czy wiemy, jakie działania należy podjąć w takim przypadku?

Badania genetyczne online - wskazówki dla konsumentów

Badania genetyczne online wzbudzają żywe zainteresowanie konsumentów. Europejskie Centra Konsumenckie zwracają uwagę na regulacje prawne oraz możliwe ryzyko.

Od lipca zakaz m.in. plastikowych sztućców i słomek

Zakaz plastiku. Już za kilka tygodni w UE zacznie obowiązywać dyrektywa Single Use Plastic. Czy koszty ekologicznych zamienników mogą spaść na konsumentów?

Nawyki z lockdownu będą szkodzić firmom

Jedna trzecia przedsiębiorców obawia się, że przynajmniej część nawyków klientów, wyrobionych w czasie lockdownów, przetrwa i będzie nadal negatywnie wpływać na prowadzone przez nich biznesy.

Czy RODO pomogło nam zadbać o bezpieczeństwo danych?

RODO - bezpieczeństwo danych. Rewolucja w podejściu do przetwarzania i ochrony danych osobowych rozpoczęła się trzy lata temu, z dniem wprowadzenia RODO. Wpłynęło ono również na naszą świadomość bezpieczeństwa informacji. Dla prawie połowy respondentów (do 24 r.ż.) najważniejsze w ochronie cennych firmowych danych są odpowiednie zabezpieczenia – zarówno fizyczne, jak i technologiczne (48,2%). Podobnie uważają nieco starsi w grupie wiekowej 25-34 lata (42,7%) – wynika z danych ODO 24. Czy RODO faktycznie pomogło nam zadbać o swoje bezpieczeństwo?

Ochrona konsumentów w nowej ustawie deweloperskiej

Ochrona konsumentów w nowej ustawie deweloperskiej. 20 maja 2021 r. Sejm uchwalił ostatecznie nową ustawę deweloperską, która (zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym. Jedną z ważniejszych zmian jest utworzenie Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego, z którego będą wypłacane pieniądze m.in. w przypadku upadłości dewelopera lub banku powyżej kwoty gwarantowanej przez BFG. Ustawa reguluje też m.in. umowy rezerwacyjne, nadzór nad wydatkowaniem środków z MRP, usunięcie wad na koszt dewelopera czy możliwość odstąpienia od umowy, jeśli przy odbiorze mieszkania wystąpią wady istotne.

"Smishing", czyli oszustwo wykorzystujące SMS

"Smshing", czyli oszustwa wykorzystujące komunikację SMS to odmiana phishingu. Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzega przed atakami.

Barometr Rynku: Poprawiają się nastroje konsumentów

W I kwartale 2021 r. wartość Barometru Rynku Consumer Finance (BRCF) uległa nieznacznej poprawie i osiągnęła poziom 50,5 punktów – wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych i Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH.

Nowy standard telewizji naziemnej w 2022 r. - co oznacza?

Nowy standard naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T2/HEVC) w 2022 r. rodzi wiele pytań. Czy będzie trzeba wymienić telewizor?

Jakimi konsumentami są Polacy? Są nowe kategorie [BADANIE]

Najnowsze badanie preferencji konsumenckich pokazuje, że jedna czwarta z nas jest rozważna i pragmatyczna. Chce nabywać jak najtaniej markowe produkty. Z kolei prawie jedna piąta to zakupowi entuzjaści, podatni na opinie influencerów.

Resort sprawiedliwości planuje nowelizację art. 388 k.c. Co to oznacza dla sprzedawców?

Będą zmiany w przepisach. Prawnicy przerażeni proponowanymi zmianami do art. 388 k.c. Zmiana ma zwiększyć ochronę obywateli przed nieuczciwymi i nieetycznymi praktykami sprzedawców.

Bezpieczne hasło - czyli jakie?

Bezpieczne hasło jest pierwszą linią obrony przed cyberprzestępcami. Jak skutecznie tworzyć hasło i nie dać się hakerom?

Producenci zacierają ręce. Boom na środki do dezynfekcji trwa

Blisko 70% konsumentów kupuje obecnie środki do dezynfekcji. Osoby, które stawiają na taką ochronę, głównie wybierają żele oraz płyny. Zdecydowanie najmniej popularną formą pozostają spreje.

Szczepienia w zakładach pracy - jakie zasady?

Szczepienia w zakładach pracy - zapisy ruszyły 4 maja 2021 r. Jakie są zasady organizowania szczepień przez pracodawców?

Z jakich wydatków zrezygnują konsumenci w II kwartale 2021 r.?

Wydatki zakupowe planuje ograniczyć 40% Polaków. Z deklaracji konsumentów wynika, że głównym powodem ograniczeń są rosnące ceny.

Widać szansę na odbicie w handlu. Polacy będą mniej oszczędzać na zakupach [BADANIE]

Najnowsze kwartalne badanie nastrojów konsumenckich pokazuje, że obecnie 40% Polaków planuje ograniczyć wydatki zakupowe. W tym zakresie nastąpił niewielki spadek w porównaniu do wyników z początku roku.

Fałszywe e-sklepy w pandemii częstym problemem

Na fałszywy e-sklep w pandemii nietrudno się natknąć. Czy potrafimy je rozpoznawać?

Spis Powszechny 2021 - jak bezpiecznie udostępniać swoje dane?

Spis Powszechny 2021 - jak udostępniać swoje dane, by nie wpaść w długi? Jak chronić się przed kradzieżą danych?

Tłuszcze trans od kwietnia 2021 r. z ograniczeniami

Tłuszcze trans od kwietnia 2021 r. mogą występować w przekąskach w ograniczonej ilości. Co to oznacza dla przedsiębiorców i konsumentów?

Nowe problemy klientów branży odzieżowo-obuwniczej

Na nowe problemy konsumentów dotyczące branży odzieżowo-obuwniczej wskazuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Czego obecnie dotyczą?

Jak uniknąć problemów z RODO w firmie lub organizacji?

RODO w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu. Firmy i organizacje powinny określić gdzie i kto przetwarza dane osobowe oraz zapewnić cykliczne szkolenia z przetwarzania danych osobowych.

Ostrzeżenie Rzecznika Finansowego w sprawie wycieku danych

Rzecznik Finansowy ostrzega, iż dane, które wyciekły z Facebooka, mogą służyć przestępcom do dokonywania oszustw. O czym zatem warto pamiętać?

Spis powszechny w 2021 r. - jak uchronić się przed oszustwami?

Spis powszechny startuje 1 kwietnia 2021 r. Jak uchronić się przed oszustami wyłudzającymi dane osobowe? Czy można zweryfikować rachmistrza?

Jak pozbyć się długów dzięki upadłości konsumenckiej [VIDEO]

Problem niewypłacalności osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ma szczególne znaczenie wobec przedłużającej się pandemii. Kto może wnieść o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

Jak zrobić kopię zapasową i chronić dane firmy?

Czym jest kopia zapasowa? Jak przygotować kopię zapasową i nie stracić dokumentów na komputerze lub telefonie firmowym? Wyjaśniamy krok po kroku.

Badania konsumentów, czyli jak poprawić Customer Experience?

Customer Experience jest jedną z najważniejszych części składowych relacji na linii marka - klient. Dzięki odpowiedniej strategii CX można pozytywnie wpłynąć na doświadczenia odbiorców marki oraz budować ich lojalność. Jednym z niezbędnych do tego narzędzi są badania konsumentów, które mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji.

Atak hakerski - jak chronić firmę?

Atak hakerski - jak chronić firmę? Czy własność intelektualna firm jest bezpieczna?

REKLAMA