REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?
Jednym z warunków przyznania emerytury pomostowej przez ZUS jest wykonywanie wcześniej prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Często jest problem z udokumentowaniem tego. Wtedy ZUS wydaje decyzję odmowną i nie przyznaje emerytury pomostowej.
Komisja Europejska, poprzez nowe przepisy, chce poprawić sytuację pracowników zatrudnionych w ramach umów zlecenie. Przyjęta dyrektywa zakłada, że osoby pracujące na platformach cyfrowych powinny być traktowane jako pracownicy, a nie jako samozatrudnieni, o ile istnieją ku temu przesłanki. Polska ma obowiązek wdrożenia tych przepisów w ciągu dwóch lat.
Państwowa Inspekcja Pracy chce mieć większą kontrolę nad działalnością przedsiębiorców. Trwają prace nad zmiananmi w ustawie o PIP. Rada Ministrów nie popiera komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy – Prawo przedsiębiorców. Zdaniem rządu, projekt sejmowej Komisji do Spraw Petycji spowoduje zwiększenie uciążliwości oraz zbiurokratyzowanie kontroli wobec przedsiębiorców.
REKLAMA
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje zwiększyć uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy. Ma ona zyskać prawo przekształcania umów cywilnoprawnych (w tym tzw. B2B) w umowy o pracę, decyzją administracyjną, a nie wyłącznie przez sąd, jak to jest możliwe w aktualnym stanie prawnym. Resort pracy potwierdza prace nad takim rozwiązaniem, ale eksperci mocno krytykują taki pomysł, bo byłoby to naruszenie zasady swobody umów z kodeksu cywilnego.
„Warto przygotować procedurę zgłoszeń wewnętrznych i wdrożyć ją w zakładzie pracy, aby zapewnić pracownikom i także samemu pracodawcy poczucie bezpieczeństwa i zaufania” – przekonuje Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy.
PIP planuje przeprowadzić w 2024 r. ogółem 60 tys. kontroli, skupiając się na sektorach: budowlanym, OZE, ciepłownictwa, a także na branży magazynowania, sprzedaży i przetwórstwa złomu metali. Weryfikowane będzie także przestrzeganie przepisów prawa pracy, które weszły w życie w 2023 r., czyli dotyczących pracy zdalnej oraz wdrażających tzw. dyrektywę work-life balance.
Będą wzmożone kontrole Państwowej Inspekcji Pracy w 2024, jeszcze większe niż w 2023 r. Czy pracodawcy mają się czego obawiać, a pracownicy zyskają na ochronie swoich podstawowych praw? Rok 2024 będzie szczególny, bowiem to rok finalizujący trzyletni „Program działania Państwowej Inspekcji Pracy na lata 2022-2024”.
REKLAMA
Pracodawca przewiduje, że będzie otrzymywał od pracowników wnioski o pracę zdalną. Wychodzi z założenia, że w szczególnych przypadkach będzie odmawiał ich uwzględnienia. Czy w razie ewentualnej kontroli ze strony PIP inspektorzy zbadają, dlaczego pracodawca nie uwzględnił wniosku o pracę zdalną?
Główny Inspektor Pracy, Katarzyna Łażewska-Hrycko, w dniach 25-26 października 2023 r. brała udział w 84. posiedzeniu plenarnym Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy (SLIC - Senior Labour Inspectors Committee). Dyskutowano o wyzwaniach w zakresie BHP dla Państwowych Inspekcji Pracy i ogólnie dla rynku pracy na lata 2021-2027.
Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, iż stosunek pracy jest wzajemnym zobowiązaniem pracodawcy i pracownika. Zatrudniający ma obowiązek zapewnić pracę oraz terminowo wypłacać wynagrodzenie, natomiast obowiązkiem pracownika jest w sumienny sposób tę pracę wykonywać. Co przysługuje pracownikom w przypadku niewypłacania wynagrodzeń?
Czy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną biurko i krzesło? Na to pytanie odpowiedziała 6 kwietnia 2023 r. Państwowa Inspekcja Pracy.
Państwowa Inspekcja Pracy sprawdzi wdrażanie procedur dotyczących pracy zdalnej, w tym porozumień pracodawców ze związkami zawodowymi. Czy PIP będzie przeprowadzała kontrole w domach pracowników? – na to pytanie odpowiada główny inspektor pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.
ZUS walczy z nieuczciwymi firmami transportowymi. W związku z przypadkami nieuczciwych zachowań w firmach transportowych Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdecydował się na podjęcie bardziej stanowczych kroków. Przewoźnicy muszą teraz udzielić odpowiedzi na szczegółowe pytania dotyczące swojej działalności oraz przesłać dokumenty związane z ustaleniem podstawy wymiaru składek. W wielu odnotowanych przez Grupę Inelo sytuacjach przewoźnicy otrzymali zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego w związku z artykułem 123 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Kontrole PIP. Jak wynika z danych GIP, w ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła ponad 59 tys. kontroli u pracodawców. To o blisko 6,5% więcej niż w 2021 roku. Najwięcej takich działań zostało podjętych w Katowicach, a najmniej – w Opolu. W tym okresie liczba decyzji dotyczących BHP wzrosła o przeszło 20%, a nakazujących wypłatę świadczeń pieniężnych – o prawie 15%. Z kolei wniosków w wystąpieniach było rdr. więcej o ponad 23%, a wykroczeń – o 16%.
REKLAMA