reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Usługi > Jak odpowiada wykonawca za wadliwie wykonaną umowę o dzieło?

Jak odpowiada wykonawca za wadliwie wykonaną umowę o dzieło?

Umowa o dzieło należy do grupy umów rezultatu. Oznacza to, iż przyjmujący zamówienie odpowiada za efekt finalny, a nie za należyte staranie. Taki rezultat powinien być określony w umowie.

POBIERZ WZÓR: Umowa o dzieło

To, jakie przepisy będą miały zastosowanie do zawartej umowy o dzieło, zależy od tego kto i w jakim celu zamawia dzieło.

Jeżeli dzieło, będące rzeczą ruchomą, zamawia osoba fizyczna, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodowa, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej. Stanowi o tym wyraźnie przepis art. 6271 Kodeksu cywilnego.

Zatem do konsumenckiej umowy o dzieło stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176, ze zm.). W innych przypadkach stosuje się odpowiedzialność wykonawcy z Kodeksu cywilnego o umowie o dzieło (art. 627-646).

To powoduje, że wszystkie prawa i obowiązki wykonawców i konsumentów, związane z zawieraniem i wykonywaniem umów o dzieło, których rezultatem jest rzecz ruchoma, są dokładnie takie same jak prawa i obowiązki sprzedawców i konsumentów, związane z zawieraniem i wykonywaniem umów sprzedaży.

Zobacz również serwis: Umowa sprzedaży

Definicja umowy o dzieło

Z umową o dzieło mamy do czynienia wtedy, gdy przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Stronami takiej umowy są z jednej strony zamawiający, a z drugiej przyjmujący zamówienie, zwany też wykonawcą.

W świetle przepisów ustawy o sprzedaży konsumenckiej przyjmujący zamówienie odpowiada wobec zamawiającego, jeżeli dzieło w chwili jego wydania jest niezgodne z umową.

Wówczas konsument, jako zamawiający, może żądać:

1. doprowadzenia dzieła do stanu zgodnego z umową przez:
a) nieodpłatną naprawę albo
b) wymianę dzieła na nowe,

2. a następnie ma prawo domagać się:
a) stosownego obniżenia ceny albo
b) odstąpić od umowy.

Odpowiedzialność przyjmującego zamówienie będzie uzależniona od okoliczności sprawy.

Utrata uprawnień

Konsument traci uprawnienia przewidziane w przepisach ustawy o sprzedaży konsumenckiej, jeżeli przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności dzieła z umowa nie zawiadomi o tym przyjmującego zamówienie. Przyjmujący zamówienie odpowiada za niezgodność dzieła z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem 2 lat od wydania tego dzieła zamawiającemu konsumentowi.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta?

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Marta Padała

Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama