REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można głosować w wyborach samorządowych poza miejscem zameldowania?

Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
Rafał Rojek

REKLAMA

REKLAMA

W odróżnieniu od wyborów prezydenckich i parlamentarnych w wyborach samorządowych nie można głosować poza miejscem zameldowania. Są jednak pewne wyjątki. Jakie?

Głosowanie poza miejscem zameldowania

REKLAMA

Zobacz produkt: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz

REKLAMA

Przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich głośno było w mediach o możliwości głosowania poza miejscem zameldowania. Dotyczyło to albo instytucji dopisania do spisu wyborców gminy, w której w okresie wyborów osoba będzie tymczasowo przebywała (art. 31 Ustawy o wyborze Prezydenta RP), albo wydania zaświadczenia o prawie do głosowania (art. 33 ww. ustawy). Podobne ułatwienia dla wyborców przewidują przepisy dotyczące wyborów parlamentarnych. Odpowiednio: art. 19 (dopisanie do listy wyborców) i art. 23 (zaświadczenie o prawie do głosowania) Ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu.

Udogodnienia te są coraz bardziej popularne wśród wyborców. W związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi rodzą się pytania czy podobne uprawnienia przysługiwać nam będą przy wybieraniu członków rad gmin, powiatów i sejmików województw oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Zobacz również serwis: Wybory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybory samorządowe

Niestety. W wyborach lokalnych 21 listopada i 5 grudnia 2010 r. poza kilkoma wyjątkami, nie będziemy mogli głosować przebywając poza miejscem naszego zameldowania.

Wynika to ze specyfiki wyborów samorządowych i powiązanym z nimi pojęciem lokalnej wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 16 Konstytucji RP wspólnotę samorządową tworzy ogół mieszkańców danej jednostki zasadniczego podziału terytorialnego. Uczestniczy ona w sprawowaniu władzy publicznej wykonując w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność istotną część zadań publicznych. Trudno byłoby wyrazić zgodę na to aby np. mieszkaniec Szczecina miał decydować o wyborze władz Rzeszowa, skoro nie należy do wspólnoty zrzeszającej mieszkańców tego akurat miasta.

Zobacz również serwis: Gmina

REKLAMA

Kolejną przeszkodą byłyby ogromne trudności organizacyjne w przypadku gdybyśmy mogli wybierać „swoich” lokalnych kandydatów poza granicami naszego samorządu. W każdej gminie kandydują inne osoby. Nawet gdyby wyborca odpowiednio wcześniej poinformował właściwy organ o tym gdzie będzie przebywał w dniu wyborów, to przesyłanie list kandydatów w wyznaczone miejsca, przy większej liczbie podobnych wniosków, wiązałoby się ze znacznym zwiększeniem kosztów przeprowadzenia wyborów w skali całego kraju.

Mając na uwadze powyższe, udogodnienia związane z wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi nie znalazły się ani w Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw ani w Ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta. W ten sposób ustawodawca dał prymat wyrażonej w Preambule Konstytucji zasadzie sprawności działania instytucji publicznych, kosztem wyborczej zasady powszechności, która sprawdza się przy wyborach organów centralnych państwa, ale nie można jej nadać tak szerokiego zastosowania do wyborów lokalnych.


Wyjątki

Chociaż są pewne wyjątki. Jedną z niewielu możliwości oddania głosu, bez odwiedzania własnego lokalu wyborczego, przy wyborach samorządowych daje art. 40a dodany do Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw ustawą z dnia 19 listopada 2009 r.

Dotyczy to jednak tylko wyborców kończących najpóźniej w dniu wyborów 75 rok życia albo posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo określone orzeczenie organu rentowego. Osoby te mogą udzielić pełnomocnictwa do głosowania w ich imieniu. Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy, wniesiony do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której wyborca jest wpisany do rejestru wyborców, najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów.

Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa są wolne od opłat. Wniosek powinien zawierać: nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL oraz adres zamieszkania zarówno wyborcy, jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania, a także wyraźne oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo do głosowania.

Zobacz również: Na czym polega obowiązek meldunkowy

Pacjenci i więźniowie

Inna sytuacja, w której możliwe jest głosowanie poza własnym obwodem dotyczy przebywających w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych. Rada gminy na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest zobligowana do utworzenia w jednym z tych miejsc odrębnego obwodu głosowania jeżeli w dniu wyborów będzie w nim przebywać co najmniej 15 wyborców (art. 30 ust. 2b Ordynacji wyborczej do rad gmin, powiatów i sejmików województw).

Jednak dotyczy to głosujących objętych rejestrem wyborców w gminie, na terenie której położona jest wymieniona jednostka. Tak więc w tym wypadku osoba zameldowana np. w Olsztynie, a przebywająca w jednym z warszawskich szpitali także nie będzie miała możliwości oddania głosu w najbliższych wyborach.

Wniosek o wpisanie do stałego rejestru wyborców

Wobec takich ograniczeń ustawowych pozostają nam już tylko dwa rozwiązania: zameldowanie się na stałe w gminie, w której zamierzamy oddać głos lub złożenie wniosku w jej Wydziale Spraw Obywatelskich lub Wydziale Ewidencji Ludności o wpisanie do stałego rejestru wyborców.

Zgodnie z art. 11 Ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu rejestr wyborców dzieli się na część A (obejmującą obywateli polskich) oraz część B (obejmującą obywateli Unii Europejskiej). Tak więc z wnioskiem o dopisanie do rejestru wyborców mogą również wystąpić obywatele państw członkowskich UE, niebędący obywatelami polskimi, którzy wykażą, że stale zamieszkują na terenie danej gminy.

Wniosek o dopisanie do rejestru wyborców składa się na formularzu według wzoru ustalonego w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie rejestru wyborców z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 388).

Wzór wniosku dla obywateli polskich stanowi załącznik nr 3, a dla obywateli innych państw UE załącznik nr 4 tego rozporządzenia. Wniosek obywatela polskiego powinien zawierać: nazwisko i imiona wyborcy, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania.

Zobacz również: Jak przebiegają wybory do rady gminy


Obywatel UE podaje we wniosku: nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz adres zamieszkania wyborcy. Ponadto musi on dołączyć:

  • kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz
  • pisemną deklarację, w której podaje:
    • swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • nazwę okręgu wyborczego albo miejscowości, w państwie członkowskim swojego pochodzenia, gdzie jest umieszczony w rejestrze wyborców,
    • oświadczenie, że zamierza korzystać z czynnego prawa wyborczego tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • oświadczenie, że w państwie członkowskim swojego pochodzenia nie został pozbawiony czynnego prawa wyborczego

Wnioski te nie są obciążone żadną opłatą. Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku, jednak w przypadku obywateli Unii Europejskiej – nie później niż 30-dnia po zarządzeniu wyborów. O wpisaniu wyborcy do rejestru niezwłocznie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zameldowania wnioskodawcy na pobyt stały w celu skreślenia go z rejestru wyborców w tej gminie.

Studenci

W praktyce grupą najbardziej zainteresowaną możliwością dopisania do rejestru wyborców są studenci. Jednak urząd nie uwzględnia takich wniosków automatycznie. Osoba chcąca skorzystać z tego prawa musi przekonać urzędników, że zamieszkuje w danej gminie pod stałym adresem, zamierza pozostawać w niej w przyszłości, z zamiarem stałego pobytu, itd. W takim wypadku, trudno uprawdopodobnić niektórym studentom, np. mieszkającym w akademikach, wracającym na wakacje do swych rodzinnych miejscowości i tam zameldowanym, że to właśnie w tym konkretnym mieście przebywają i zamierzają dalej stale zamieszkiwać.

Zobacz również serwis: Student

Tak więc, jeśli nie osiągnęliśmy jeszcze odpowiedniego wieku, ani też nie mamy żadnych przeszkód zdrowotnych i nie chcemy zmieniać naszego miejsca zameldowania/zamieszkania, a zależy nam bardzo na spełnieniu obywatelskiego obowiązku głosowania – postarajmy się nie planować żadnych wyjazdów w czasie najbliższych wyborów samorządowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł na osuszanie domu, zasiłek 1000 zł na edukację dzieci, pomoc dla rodziców, pracowników, kredytobiorców. Będą zmiany w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi

W dniu 24 września 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. W związku z powodzią, która przechodzi we wrześniu 2024 r. przez Polskę, rząd przyjął projekt ustawy, który wprowadza szereg rozwiązań ułatwiających radzenie sobie z jej skutkami. W projekcie zostały uwzględnione różne dodatkowe formy pomocy dla osób, które zostały poszkodowane przez żywioł lub pomagają w usuwaniu skutków powodzi.

Wywołują raka i choroby serca. Dlaczego przepisy nie zabraniają dodawania ich do żywności? W 2024 roku masz wybór – albo będziesz czujny, albo zaufasz przepisom i nie będziesz jadł zdrowo

Co dalej z tłuszczami trans? Unia Europejska trochę o nas dba, a trochę nie. W 2024 roku masz wybór – albo będziesz czujny, albo nie będziesz jadł zdrowo. Od 2021 roku zgodnie z przepisami dopuszczalna zawartość tłuszczów trans w produktach spożywczych to maksymalnie 2 proc.

Zawieszenie wypłaty świadczenia z programu Aktywny Rodzic w przypadku choroby rodzica lub L4 na dziecko? Resort rodziny stawia sprawę jasno

Zawieszenie wypłaty świadczenia z programu Aktywny Rodzic w przypadku choroby rodzica lub L4 na dziecko? Resort rodziny stawia sprawę jasno. Chodzi o świadczenie "aktywni rodzice w pracy" oraz świadczenie "aktywnie w żłobku".

5 surowych sankcji dla pracodawców wynikających z ustawy o ochronie sygnalistów

Dnia 25 września 2024 r. zaczyna obowiązywać ustawa o ochronie sygnalistów. Pracodawca nie może stosować odwetu za zgłaszanie nieprawidłowości przez sygnalistów. W przeciwnym razie grozi mu 5 surowych sankcji. Jakie konsekwencje dla pracodawców stosujących represje wobec sygnalisty wynikają z ustawy i nie tylko?

REKLAMA

PFRON: Pomoc dla poszkodowanych w powodzi. Można składać wnioski [formularze wniosków]

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych udziela pomocy powodzianom. Pomoc można przeznaczyć m. in. na utrzymanie miejsc pracy, zakup przez osoby z niepełnosprawnością sprzętu rehabilitacyjnego czy dofinansowanie do oprocentowania kredytów bankowych.

Od listopada obowiązkowa wymiana opon na zimowe? Co na to przepisy?

Od listopada obowiązkowa wymiana opon na zimowe? Co na to przepisy? Kiedy najlepiej wymienić opony z letnich na zimowe? Jak kwestia wymiany opon z letnich na zimowe została rozwiązana w krajach Unii Europejskiej?

RKO czy Aktywny Rodzic? Łączna wysokość nowego świadczenia wyniesie 12 000 zł na dziecko, czyli tyle samo co dotychczasowy Rodzinny Kapitał Opiekuńczy

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy zostanie zastąpiony nowym świadczeniem o nazwie „aktywnie w domu”, które jest częścią programu „Aktywny Rodzic”. Świadczenie „Aktywnie w domu” wypłacane będzie w wysokości 500 zł miesięcznie przez okres 24 miesięcy, co oznacza, że łączna wysokość wypłaconych świadczeń co do zasady, wyniesie 12 000 zł na dziecko, czyli tyle samo co dotychczasowy RKO.

Nowy zasiłek losowy i dodatkowe zasiłki opiekuńcze. To tylko niektóre zmiany proponowane przez rząd

Będzie nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Rada Ministrów przygotowuje wsparcie dla osób fizycznych i przedsiębiorców, którzy ucierpieli w wyniku powodzi.

REKLAMA

Kolejne zmiany w szkołach. We wtorek, 24 września 2024 roku, zajmuje się nimi Rada Ministrów. Będą wprowadzone błyskawicznie

Kolejne zmiany w szkołach. We wtorek, 24 września 2024 roku, zajmuje się nimi Rada Ministrów. Będą wprowadzone błyskawicznie. Jest to konieczne z uwagi na sytuację popowodziową w niektórych placówkach.

Odpoczynek kierowcy w pojeździe. Wysokie kary we Francji, Niemczech i Belgii za nocleg w kabinie

Spory na tle przepisów europejskich dotyczących zakazów spędzania regularnego, 45-godzinnego odpoczynku kierowcy w pojeździe, toczą się od prawie 20 lat. Największe zmiany zostały wprowadzone w 2020 r. poprzez przepisy Pakietu Mobilności, który miał na celu poprawę warunków pracy kierowców oraz zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego. Kiedy kierowca może dostać mandat za spędzenie noclegu w kabinie i czy jest zobowiązany przedstawić rachunki za pobyt w hotelu?

REKLAMA