REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można głosować w wyborach samorządowych poza miejscem zameldowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
Rafał Rojek

REKLAMA

REKLAMA

W odróżnieniu od wyborów prezydenckich i parlamentarnych w wyborach samorządowych nie można głosować poza miejscem zameldowania. Są jednak pewne wyjątki. Jakie?

Głosowanie poza miejscem zameldowania

REKLAMA

Zobacz produkt: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz

REKLAMA

Przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich głośno było w mediach o możliwości głosowania poza miejscem zameldowania. Dotyczyło to albo instytucji dopisania do spisu wyborców gminy, w której w okresie wyborów osoba będzie tymczasowo przebywała (art. 31 Ustawy o wyborze Prezydenta RP), albo wydania zaświadczenia o prawie do głosowania (art. 33 ww. ustawy). Podobne ułatwienia dla wyborców przewidują przepisy dotyczące wyborów parlamentarnych. Odpowiednio: art. 19 (dopisanie do listy wyborców) i art. 23 (zaświadczenie o prawie do głosowania) Ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu.

Udogodnienia te są coraz bardziej popularne wśród wyborców. W związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi rodzą się pytania czy podobne uprawnienia przysługiwać nam będą przy wybieraniu członków rad gmin, powiatów i sejmików województw oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Zobacz również serwis: Wybory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybory samorządowe

Niestety. W wyborach lokalnych 21 listopada i 5 grudnia 2010 r. poza kilkoma wyjątkami, nie będziemy mogli głosować przebywając poza miejscem naszego zameldowania.

Wynika to ze specyfiki wyborów samorządowych i powiązanym z nimi pojęciem lokalnej wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 16 Konstytucji RP wspólnotę samorządową tworzy ogół mieszkańców danej jednostki zasadniczego podziału terytorialnego. Uczestniczy ona w sprawowaniu władzy publicznej wykonując w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność istotną część zadań publicznych. Trudno byłoby wyrazić zgodę na to aby np. mieszkaniec Szczecina miał decydować o wyborze władz Rzeszowa, skoro nie należy do wspólnoty zrzeszającej mieszkańców tego akurat miasta.

Zobacz również serwis: Gmina

REKLAMA

Kolejną przeszkodą byłyby ogromne trudności organizacyjne w przypadku gdybyśmy mogli wybierać „swoich” lokalnych kandydatów poza granicami naszego samorządu. W każdej gminie kandydują inne osoby. Nawet gdyby wyborca odpowiednio wcześniej poinformował właściwy organ o tym gdzie będzie przebywał w dniu wyborów, to przesyłanie list kandydatów w wyznaczone miejsca, przy większej liczbie podobnych wniosków, wiązałoby się ze znacznym zwiększeniem kosztów przeprowadzenia wyborów w skali całego kraju.

Mając na uwadze powyższe, udogodnienia związane z wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi nie znalazły się ani w Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw ani w Ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta. W ten sposób ustawodawca dał prymat wyrażonej w Preambule Konstytucji zasadzie sprawności działania instytucji publicznych, kosztem wyborczej zasady powszechności, która sprawdza się przy wyborach organów centralnych państwa, ale nie można jej nadać tak szerokiego zastosowania do wyborów lokalnych.


Wyjątki

Chociaż są pewne wyjątki. Jedną z niewielu możliwości oddania głosu, bez odwiedzania własnego lokalu wyborczego, przy wyborach samorządowych daje art. 40a dodany do Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw ustawą z dnia 19 listopada 2009 r.

Dotyczy to jednak tylko wyborców kończących najpóźniej w dniu wyborów 75 rok życia albo posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo określone orzeczenie organu rentowego. Osoby te mogą udzielić pełnomocnictwa do głosowania w ich imieniu. Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy, wniesiony do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której wyborca jest wpisany do rejestru wyborców, najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów.

Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa są wolne od opłat. Wniosek powinien zawierać: nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL oraz adres zamieszkania zarówno wyborcy, jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania, a także wyraźne oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo do głosowania.

Zobacz również: Na czym polega obowiązek meldunkowy

Pacjenci i więźniowie

Inna sytuacja, w której możliwe jest głosowanie poza własnym obwodem dotyczy przebywających w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych. Rada gminy na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest zobligowana do utworzenia w jednym z tych miejsc odrębnego obwodu głosowania jeżeli w dniu wyborów będzie w nim przebywać co najmniej 15 wyborców (art. 30 ust. 2b Ordynacji wyborczej do rad gmin, powiatów i sejmików województw).

Jednak dotyczy to głosujących objętych rejestrem wyborców w gminie, na terenie której położona jest wymieniona jednostka. Tak więc w tym wypadku osoba zameldowana np. w Olsztynie, a przebywająca w jednym z warszawskich szpitali także nie będzie miała możliwości oddania głosu w najbliższych wyborach.

Wniosek o wpisanie do stałego rejestru wyborców

Wobec takich ograniczeń ustawowych pozostają nam już tylko dwa rozwiązania: zameldowanie się na stałe w gminie, w której zamierzamy oddać głos lub złożenie wniosku w jej Wydziale Spraw Obywatelskich lub Wydziale Ewidencji Ludności o wpisanie do stałego rejestru wyborców.

Zgodnie z art. 11 Ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu rejestr wyborców dzieli się na część A (obejmującą obywateli polskich) oraz część B (obejmującą obywateli Unii Europejskiej). Tak więc z wnioskiem o dopisanie do rejestru wyborców mogą również wystąpić obywatele państw członkowskich UE, niebędący obywatelami polskimi, którzy wykażą, że stale zamieszkują na terenie danej gminy.

Wniosek o dopisanie do rejestru wyborców składa się na formularzu według wzoru ustalonego w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie rejestru wyborców z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 388).

Wzór wniosku dla obywateli polskich stanowi załącznik nr 3, a dla obywateli innych państw UE załącznik nr 4 tego rozporządzenia. Wniosek obywatela polskiego powinien zawierać: nazwisko i imiona wyborcy, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania.

Zobacz również: Jak przebiegają wybory do rady gminy


Obywatel UE podaje we wniosku: nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz adres zamieszkania wyborcy. Ponadto musi on dołączyć:

  • kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz
  • pisemną deklarację, w której podaje:
    • swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • nazwę okręgu wyborczego albo miejscowości, w państwie członkowskim swojego pochodzenia, gdzie jest umieszczony w rejestrze wyborców,
    • oświadczenie, że zamierza korzystać z czynnego prawa wyborczego tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • oświadczenie, że w państwie członkowskim swojego pochodzenia nie został pozbawiony czynnego prawa wyborczego

Wnioski te nie są obciążone żadną opłatą. Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku, jednak w przypadku obywateli Unii Europejskiej – nie później niż 30-dnia po zarządzeniu wyborów. O wpisaniu wyborcy do rejestru niezwłocznie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zameldowania wnioskodawcy na pobyt stały w celu skreślenia go z rejestru wyborców w tej gminie.

Studenci

W praktyce grupą najbardziej zainteresowaną możliwością dopisania do rejestru wyborców są studenci. Jednak urząd nie uwzględnia takich wniosków automatycznie. Osoba chcąca skorzystać z tego prawa musi przekonać urzędników, że zamieszkuje w danej gminie pod stałym adresem, zamierza pozostawać w niej w przyszłości, z zamiarem stałego pobytu, itd. W takim wypadku, trudno uprawdopodobnić niektórym studentom, np. mieszkającym w akademikach, wracającym na wakacje do swych rodzinnych miejscowości i tam zameldowanym, że to właśnie w tym konkretnym mieście przebywają i zamierzają dalej stale zamieszkiwać.

Zobacz również serwis: Student

Tak więc, jeśli nie osiągnęliśmy jeszcze odpowiedniego wieku, ani też nie mamy żadnych przeszkód zdrowotnych i nie chcemy zmieniać naszego miejsca zameldowania/zamieszkania, a zależy nam bardzo na spełnieniu obywatelskiego obowiązku głosowania – postarajmy się nie planować żadnych wyjazdów w czasie najbliższych wyborów samorządowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablety dla uczniów w roku szkolnym 2025/2026? 13 sierpnia 2025 r. Centrum Obsługi Administracji Rządowej ogłosiło wyniki przetargu

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało 13 sierpnia 2025 r., że wybrano najkorzystniejsze oferty w przetargu na dostawę aż 735 tysięcy urządzeń przenośnych — w tym laptopów, Chromebooków i tabletów — dla szkół w całej Polsce. Inwestycja ta, dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ma wyrównać standardy multimedialne w placówkach edukacyjnych.

Zapalenie papierosa lub e-papierosa (również takiego, który nie zawiera nikotyny) nad jeziorem uszczupli portfel o nawet 5 tys. zł lub skończy się aresztem. Niewiele osób jest świadomych tego zakazu!

Zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – każdy ma prawo do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, pary z papierosów elektronicznych i substancji uwalnianych za pomocą nowatorskich wyrobów tytoniowych. Realizacja powyższego prawa (i jednocześnie ochrona zdrowia osób niepalących) odbywa się poprzez wprowadzanie zakazów palenia w przestrzeni publicznej. Wynikają one nie tylko z ww. ustawy o ochronie zdrowia, ale również z ustaw szczególnych. Choć niektórzy mogą być tym faktem mocno zaskoczeni – 5 tys. zł grzywny, a nawet aresztem, może skończyć się zapalenie papierosa lub e-papierosa (również takiego, który nie zawiera nikotyny) na plaży nad jeziorem.

Polska z największym wzrostem bezrobocia w UE. Freelancing jako alternatywa dla etatu?

Stopa bezrobocia wśród osób poniżej 25 roku życia w Polsce wzrosła w ciągu roku o 27,4% – to najwyższy wzrost spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Mimo że wskaźnik 13,5% nadal pozostaje poniżej średniej UE, eksperci alarmują, że młodym Polakom coraz trudniej znaleźć pierwszą pracę. Platforma Freelancehunt zwraca uwagę, że w obecnych warunkach freelancing może być nie tylko tymczasowym wyborem, lecz także realną opcją na start kariery zawodowej.

RPO: "Wykorzystanie osób z niepełnosprawnościami, by w ich imieniu dochodzić świadczeń pielęgnacyjnych z pobraniem prowizji. Wygrany proces z udziałem RPO"

Sprawa dotyczy mechanizmu, w którym spółka z o.o. oferowała osobom z niepełnosprawnościami lub ich opiekunom "pomoc" w uzyskaniu świadczenia pielęgnacyjnego. W zamian za prowadzenie spraw w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, firma zastrzegała sobie wynagrodzenie w wysokości aż trzykrotności miesięcznego świadczenia. Czy takie praktyki były legalne? Okazuje się, że w sprawie kluczowa jest zasada: nemo plus iuris.

REKLAMA

Dopłaty dla rolników a susza, gradobicia i inne zdarzenia pogodowe. MRiRW i ARiMR wyjaśniają zasady

Utratą plonów, ale też brakiem niektórych dopłat martwią się rolnicy poszkodowani przez podtopienia, gradobicia, ulewne deszcze czy suszę. Dlatego Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uspokaja i przypomina: zdarzenia pogodowe nie muszą oznaczać utraty prawa do płatności bezpośrednich ani kar za niewypełnienie zobowiązań.

ZUS: Niższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów od 1 września 2025 r. Spadło przeciętne wynagrodzenie

Od 1 września 2025 r. pracujący wcześniejsi emeryci i renciści będą mogli dorobić mniej niż dotychczas. Powodem jest spadek przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, na podstawie którego ustala się kwoty graniczne przychodów.

Kredyty frankowe. Walka o narrację w sprawie TSUE Lubreczlik

W mitologii greckiej przedstawiana jest postać Prokrustesa, który rozciągał lub obcinał nogi swoim gościom, tak aby dopasować ich do długości swojego łoża. Kiedy więc czytam opinie prawników sektora bankowego na temat ich autorskiej interpretacji wyroku wydanego przez TSUE w sprawie Lubreczlik, to nie mogę się oprzeć nieodpartemu wrażeniu, że mamy tu przykład iście uwspółcześnionego „prokrustowego łoża” – tj. kreowania takiej narracji, która nie odpowiada zastanej rzeczywistości prawnej.

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje, wieś komentuje

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje projekt ustawy a wieś komentuje. Projekt ustawy ma na celu wzmocnienie ochrony rodzimego rolnictwa i wprowadzenie istotnych zmian w dwóch kluczowych aktach prawnych, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie gospodarstw rolnych i obrót ziemią rolną. Inicjatywa Prezydenta Nawrockiego spotkała się z mieszanymi reakcjami. Dla jednych to długo oczekiwany gest wsparcia, dla innych – kolejna deklaracja bez pokrycia. Jedno jest pewne: polska wieś znów znalazła się w centrum debaty publicznej. Jednak czy Sejm i Senat uchwalą ustawę w takiej wersji?

REKLAMA

Urlop dla poratowania zdrowia – jak uzyskać. Kiedy dyrektor szkoły może odwołać nauczyciela z tego urlopu?

Tematykę udzielania nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia wyjaśniła ekspertka Państwowej Inspekcji Pracy Marta Żelazowska. Wskazała również, na podstawie jakich przesłanek dyrektor szkoły może zakwestionować prawo do urlopu zdrowotnego lub odwołać nauczyciela z urlopu już udzielonego.

Oszustwo "na świadczenie wspierające". ZUS ostrzega: nie płać za złożenie wniosku, nie podpisuj dokumentu bez przeczytania!

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega: osoby z niepełnosprawnością nie muszą płacić kancelariom prawnym ani pośrednikom, aby otrzymać świadczenie wspierające. Wniosek można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej – samodzielnie lub z bezpłatną pomocą pracowników ZUS, zarówno w placówkach, jak i przez infolinię.

REKLAMA