REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezłożenie zeznania podatkowego w terminie

Aleksandra Pajewska
Jakie konsekwencje grożą podatnikowi, który nie złoży zeznania podatkowego w terminie? /fot. Fotolia
Jakie konsekwencje grożą podatnikowi, który nie złoży zeznania podatkowego w terminie? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na złożenie rozliczenia podatkowego z fiskusem mamy czas do końca kwietnia. Co w sytuacji, gdy przekroczymy wskazany termin? Jakie konsekwencje grożą podatnikowi, który nie rozliczy się z fiskusem do 30 kwietnia, tj. nie złoży zeznania podatkowego w terminie?

Rozliczenie podatkowe – termin

Na rozliczenie podatkowe z fiskusem mamy czas do końca kwietnia danego roku. Warto podkreślić, że złożenie formularza PIT stanowi podstawowy obowiązek podatnika. Obejmuje on każdego, kto w roku poprzednim uzyskał dochód. Termin 30 kwietnia ma charakter materialnoprawny. Stąd podatnik nie ma możliwości, by go skutecznie przywrócić.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Ulga internetowa

Konsekwencje niezłożenia zeznania

Zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. 1999 nr 83 poz. 930) na podatników, którzy nie dopełnią wskazanego wyżej obowiązku nałożone są negatywne konsekwencje finansowe. Nieterminowi podatnicy narażają się na następujące kary i dolegliwości:

  • pozbawienie wolności,
  • grzywnę,
  • mandat skarbowy,
  • ustawowe odsetki.

Z odpowiedzialnością karną skarbową wiąże się zarówno niezłożenie zeznania, złożenie go po terminie jak i niewykazanie dochodów w prawidłowo złożonym rozliczeniu.

REKLAMA

Uchylanie się od opodatkowania, nie ujawnianie przed właściwym urzędem skarbowym przedmiotu lub podstawy opodatkowania oraz nie składanie deklaracji podatkowych doprowadzają do zmniejszenia wysokości podatku a tym samym do zmniejszenia dochodu budżetu państwa. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych (m.in.: wyrok SA w Opolu z dnia 14 listopada 2007 r., sygn. akt I SA/Op 288/07) już sam fakt niezłożenia deklaracji podatkowej rodzi po stronie organu podatkowego obowiązek wszczęcia postępowania podatkowego i wydania decyzji, w której określa on wysokość zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przekroczenie terminu na złożenie zeznania podatkowego (tj. 30 kwietnia) to wykroczenie skarbowe. Natomiast brak takiego zeznania stanowi przestępstwo skarbowe.

Ustawowy próg

O tym, czy dany czyn jest wykroczeniem, czy przestępstwem decyduje ustawowy próg (5-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, w 2014 roku 8400 zł). W praktyce oznacza to, że gdy uszczuplenie należności podatkowej nie przekroczy progu mamy do czynienia z wykroczeniem, jeśli zaś przekroczy próg – z przestępstwem.

Polecamy serwis: Sprawy karne

Wysokość kar za niezłożenie zeznania podatkowego

Pozbawienie wolności

Kara pozbawienia wolności stosowana jest w ostateczności. Może ona trwać: minimalnie - 5 dni, maksymalnie - 5 lat.

Grzywna

Wysokość kar finansowych skorelowana jest z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dla ułatwienia obliczeń warto przypomnieć, że minimalne wynagrodzenie za pracę w 2014 roku wynosi 1680 zł brutto.

Wysokość kary grzywny w przypadku wykroczenia - Grzywna za wykroczenie skarbowe (w 2014 roku) może być wymierzona w następujących widełkach: od 1/10 minimalnego wynagrodzenia (168 zł) do jego 20-krotności (336000 zł).  

Wysokość kary grzywny za przestępstwo – Także w tym przypadku ustawodawca określił granice kary. Co do zasady sąd zobligowany jest do określenie ilości stawek dziennych (minimalnie 10, maksymalnie 720) oraz wysokości jednej stawki. Stawka dzienna nie może być niższa niż 1/30 minimalnego wynagrodzenia za pracę (56 zł) oraz nie wyższa niż 400-krotność tej 1/30 (22400 zł). W tym wypadku grzywna wymierzona za przestępstwo skarbowe może wynosić minimalnie 560 złotych (10 stawek po 56 zł) maksymalnie zaś 16128 złotych (720 stawek pomnożone przez 22400 zł).

Warto podkreślić, że niesubordynowany podatnik może być ukarany łącznie obiema wskazanymi wyżej karami.

Mimo wyraźnej regulacji kodeksowej Urzędy Skarbowe podchodzą do każdej sytuacji indywidualnie, biorąc pod uwagę zarówno wartość szkody jak i dochody podatnika.

Mandat karny skarbowy

Wysokość kary grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego skarbowego nie może przekroczyć dwukrotności minimalnego wynagrodzenia. Nie może on więc nakładać kary wyższej niż 3360 zł.

Odsetki ustawowe

Niezłożenie zeznania podatkowe w terminie wiąże się automatycznie z nieuczynieniem zadość obowiązkowi zapłaty podatku. Rodzi to konieczność zapłaty ustawowych odsetek za zwłokę. Warto podkreślić, że rosną one bardzo szybko - fiskus nalicza je za każdy dzień opóźnienia. Odsetki od zaległości podatkowej wynoszą obecnie 11,5%.

Orzeczona w postępowaniu karno-skarbowym sankcja nie zwalnia z obowiązku uiszczenia należności na rzecz Skarbu Państwa (tj. podatku).

Korekta zeznania i czynny żal podatnika

POBIERZ: Wzór zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia skarbowego

Nieumyślna pomyłka w składanej deklaracji skutkuje możliwością złożenia korekty zeznania, poprzez złożenie nowego formularza, który koryguje ten poprzedni. Powinien towarzyszyć mu tzw. czynny żal. Oznacza to, że podatnik zobligowany jest do dołączenia do korekty informacji o przyczynach zaistniałego stanu. Powinien tego dokonać niezwłocznie. Zawiadomienie o przestępstwie nie będzie bowiem skuteczne, gdy zostanie złożone za późno, tzn. w czasie kiedy organ ścigania miał już udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa/ wykroczenia skarbowego lub po rozpoczęciu przez ten organ czynności służbowej (w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa/ wykroczenia skarbowego), chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony. Widzimy więc, że w przypadku nieumyślnego niewykazania wszystkich dochodów mamy możliwość uniknięcia odpowiedzialności karnej.

Zadaj pytanie na: Forum

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. 1999 nr 83 poz. 930).

Wyrok SA w Opolu z dnia14 listopada 2007 r., (sygn. akt I SA/Op 288/07).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA