REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Areszt, prace społeczne, a nawet utrata pojazdu za jazdę quadem. Czy rajdy terenowe po lesie są legalne i co za nie grozi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
quad, las, kara, areszt, prace społeczne
Za jazdę quadem po lesie będzie można stracić pojazd. Czy rajdy terenowe po lesie są legalne i co za nie grozi?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rajdy terenowe po lesie nie należą do rzadkości – to coraz popularniejsza rozrywka wśród amatorów szybkiej jazdy. Już na dzień dzisiejszy, takie przejażdżki, obwarowane są szczegółowymi przepisami, których naruszenie grozi poważnymi konsekwencjami. Szykują się jednak zmiany – urządzającym nielegalne rajdy po lasach, grozić będzie kara aresztu, prace społeczne, a nawet przepadek pojazdu. 

Czym jest quad w świetle prawa?

Zgodnie z ustawą z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym – w zależności od jego masy własnej, quad stanowić może:

REKLAMA

REKLAMA

  • czterokołowiec – będący rodzajem pojazdu samochodowego (a więc pojazdem silnikowym, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h), przeznaczonego do przewozu osób lub ładunków, którego masa własna nie przekracza:

    • 550 kg – w przypadku przewozu rzeczy lub odpowiednio

    • 400 kg – w przypadku przewozu osób 

bądź

  • czterokołowiec lekki – będący czterokołowcem, którego masa własna nie przekracza 350 kg, a konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Pojazd taki, aby mógł legalnie poruszać się po drogach publicznych, powinien posiadać aktualne badanie techniczne, obowiązujące ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, być zarejestrowany i posiadać tablice rejestracyjne, a kierujący nim – posiadać prawo jazdy kategorii AM (w przypadku czterokołowca lekkiego) lub odpowiednio – B1 lub B (w przypadku czterokołowca), a w trakcie jazdy – kask ochronny na głowie (chyba, że quad posiada zamknięte nadwozie i pasy bezpieczeństwa). W przypadku niespełnienia któregokolwiek z powyższych obowiązków, kierujący pojazdem musi liczyć się z poważnymi konsekwencjami. 

Jazda quadem po lesie – czy to legalne? 

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach – ruch pojazdem silnikowym (a więc również czterokołowcem lub czterokołowcem lekkim), pojazdem zaprzęgowym lub motorowerem w lesie, dozwolony jest wyłącznie drogami publicznymi, a drogami leśnymi tylko wówczas, gdy są one oznakowane dopuszczającymi to drogowskazami.

REKLAMA

Zakaz ten nie dotyczy osób niepełnosprawnych, poruszających się przystosowanymi do ich potrzeb pojazdami oraz ściśle określonych osób, wykonujących czynności służbowe lub gospodarcze, w tym m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pracowników nadleśnictw,

  • osób nadzorujących gospodarkę leśną,

  • funkcjonariuszy straży pożarnej,

  • ratowników medycznych,

  • funkcjonariuszy straży granicznej i innych organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny,

  • pracowników Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska,

  • osób wykonujących czynności z zakresu gospodarki łowieckiej oraz właścicieli pasiek zlokalizowanych na obszarach leśnych,

  • właścicieli lasów we własnych lasach oraz

  • osób użytkujących grunty rolne położone wśród lasów.

Ponadto, w lasach istnieją obszary, które objęte są stałym, całkowitym zakazem wstępu (niezależnie od tego czy osoba poruszałaby się pojazdem czy na pieszo). Należą do nich:

  • uprawy leśne do wysokości 4 m,

  • powierzchnie doświadczalne i drzewostany nasienne,

  • ostoje zwierząt,

  • źródliska rzek i potoków oraz

  • obszary zagrożone erozją.

Nadleśniczy może również wprowadzić okresowy zakaz wstępu do lasu, w sytuacji, gdy:

  • wystąpiło zniszczenie albo znaczne uszkodzenie drzewostanów lub degradacja runa leśnego,

  • występuje duże zagrożenie pożarowe lub

  • wykonywane są zabiegi gospodarcze związane z hodowlą, ochroną lasu lub pozyskaniem drewna.

Powyższe zasady, w zakresie ograniczenia wstępu do lasów i poruszania się po nich pojazdami, dotyczą lasów państwowych. W lasach prywatnych – właściciel może sam ustalić zasady wstępu do lasu (np. całkowicie go zakazując) lub zasady poruszania się po lesie (np. tworząc oznakowane ścieżki, po których dopuszczalny będzie ruch pojazdów).

Podobne zasady, do tych obowiązujących w lasach państwowych – obowiązują również na terenie parków narodowych oraz rezerwatów przyrody. Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody – ruch pojazdów zabroniony jest tam poza drogami publicznymi oraz drogami położonymi na nieruchomościach stanowiących własność parków narodowych lub będących w użytkowaniu wieczystym parków narodowych, wskazanymi przez dyrektora parku narodowego, a w rezerwacie przyrody – przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska. I w tym przypadku, zostały oczywiście również przewidziane wyłączenia – zakazy te nie obowiązują m.in. w zakresie prowadzenia akcji ratowniczych oraz działań związanych z bezpieczeństwem powszechnym.

Jazda quadem po lesie – co za to grozi?

Zgodnie z art. 161 kodeksu wykroczeń – za jazdę quadem po lesie, w miejscach, w których jest to niedozwolone, czyli:

  • poza drogami publicznymi oraz drogami leśnymi po których dopuszczony jest ruch pojazdów w lasach państwowych,

  • na obszarach lasów państwowych, na których obowiązuje stały lub okresowy, całkowity zakaz wstępu,

  • na terenie lasów prywatnych, w których obowiązuje całkowity zakaz wstępu lub niezgodnie z ustalonymi w ich obrębie zasadami poruszania się pojazdami oraz

  • poza drogami publicznymi na terenie parków narodowych lub rezerwatów przyrody oraz wyznaczonymi drogami położonymi na nieruchomościach, których parki narodowe lub rezerwaty przyrody są właścicielami lub użytkownikami wieczystymi,

grozi kara grzywny w wysokości od 20 do nawet 5000 zł.

Do odpowiedzialności na podstawie art. 161 kodeksu wykroczeń, nie może zostać pociągnięta poruszająca się po lesie, przystosowanym do jej potrzeb pojazdem, osoba niepełnosprawna – nawet jeżeli porusza się po ww. obszarach, w obrębie których ruch innych pojazdów jest niedozwolony, chyba, że na danym obszarze obowiązuje całkowity zakaz wstępu. W przypadku spowodowania przez nią szkód takim przejazdem – może jednak ponieść odpowiedzialność, np.:

  • na podstawie art. 163 kodeksu wykroczeń, tj. za rozgarnianie ściółki i niszczenie grzybów lub

  • na podstawie art. 164 kodeksu wykroczeń, tj. za niszczenie lęgowisk, gniazd ptasich, legowisk, nor lub mrowisk znajdujących się w lesie.

Za powyższe wykroczenia, osoba niepełnosprawna również można zostać ukaranym karą grzywny w wysokości sięgającej nawet 5000 zł, a w najlepszym wypadku – karą nagany. 

Jeżdżącemu quadem w miejscach niedozwolonych, po terenie parków narodowych lub rezerwatów przyrody – na podstawie art. 127 ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody, który stanowi przepis szczególny, mający pierwszeństwo w stosunku do art. 161 kodeksu wykroczeń – grozi jeszcze wyższa kara, ponieważ alternatywnie dla kary grzywny w wysokości do 5000 zł, może on również zostać ukarany karą aresztu

Jazda quadem po lesie – będą jeszcze ostrzejsze kary 

W dniu 9 sierpnia br. Minister Klimatu i Środowiska – Paulina Hennig-Kloska, zwróciła się do Ministerstwa Sprawiedliwości z propozycją zmian w prawie dotyczącą zaostrzenia kar za poruszanie się pojazdami poza wyznaczoną drogą leśną, które powodują znaczny hałas, niszczenie roślin, uszkodzenia zwierząt i siedlisk przyrodniczych.

Za szczególnie szkodliwy typ rozjeżdżania lasów (który ma zostać zdefiniowany w przepisach) – poza karą grzywny, grozić ma ponadto kara aresztu lub orzeczenie prac społecznych, a w skrajnych przypadkach recydywy (tj. osobom, które korzystają z terenów leśnych w sposób uciążliwy dla okolicznych mieszkańców, rozjeżdżając przy tym siedliska i powodując hałas) – nawet przepadek pojazdu

Szefowa resortu, poleciła ponadto Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych podjęcie prac nad stworzeniem miejsc do legalnej jazdy quadami czy motorami crossowymi, która nie przeszkadzałaby okolicznym mieszkańcom i innym osobom korzystającym z lasów w celach rekreacyjnych oraz odbywała się z poszanowaniem przyrody. 

Jak poinformowało Ministerstwo – „Zwiększająca się skala zjawiska jazdy terenowej po lasach, przekłada się na duże zniszczenia środowiska i rosnącą uciążliwość społeczną. Nielegalne rajdy powodują wiele szkód, a hałas jaki im towarzyszy powoduje płoszenie zwierząt oraz uniemożliwia odpoczynek i rekreację. Rozjeżdżanie terenów przyczynia się do degradacji siedlisk przyrodniczych. Niszczone są uprawy leśne, torfowiska, runo leśne, a także grzyby. Wprowadzone zmiany, uporządkują kwestie dotyczące równego i bezpiecznego dostępu całego społeczeństwa do lasów. Quady, motory typu cross, czy też samochody terenowe zagrażają turystom i spacerowiczom. Dodatkowo, przepisy te pozwolą bardziej chronić przyrodę, ograniczając powodowanie hałasu, niszczenie roślin czy uszkodzenia zwierząt, grzybów i siedlisk przyrodniczych.”.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1047)

  • Ustawa z dnia 28.09.1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 530)

  • Ustawa z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1336)

  • Ustawa z dnia 20.05.1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2119)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska nie przyjmie migrantów w ramach paktu migracyjnego? Decyzja Komisji Europejskiej i reakcje w Warszawie

Donald Tusk ogłosił, że Polska nie przyjmie migrantów ani nie zapłaci ani grosza w ramach paktu migracyjnego. Komisja Europejska dała zielone światło na zwolnienie Polski z relokacji, a rząd mówi o historycznym sukcesie. Ale z Pałacu Prezydenckiego spadła lawina krytyki – minister Zbigniew Bogucki oskarża premiera o chaos i sprzeczności, pytając, kiedy wreszcie zacznie mówić prawdę o pakcie migracyjnym.

ETS2 – co to naprawdę jest i jak wpływa na każdego Polaka? Fakty, nie mity

Europejski System Handlu Emisjami (ETS2) to nie jest żadna nowa podatkowa niespodzianka dla Polaków, nie jest też „zabójcą kotłowni i pieców na węgiel”. To mechanizm prawny, który od 2027 roku obejmie emisje CO₂ z sektora transportu drogowego, budownictwa i małych instalacji energetycznych – obszarów dotychczas nieobjętych ETS1. W Polsce narosło wiele nieporozumień: od strachu przed „zabiciem ciepłownictwa lokalnego” po teorie spiskowe o „zamierzeniu pozbawienia Polaków przez UE prawa do ogrzewania domów”. W tym artykule przedstawiamy wyłącznie sprawdzone fakty, oparte na oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, analizach Komisji Europejskiej, Eurostatu i instytucji badawczych - bez spekulacji czy emocji.

Ochrona roślin i nasiennictwo - ważne zmiany w przepisach uchwalone przez Sejm i Senat

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że w dniu 7 listopada br. Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw. Tym samym zakończono prace parlamentarne nad ustawą, która zostanie teraz skierowana do podpisu Prezydenta. Co się zmieni i od kiedy?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dronów od 13 listopada: kluczowe wyłączenie odpowiedzialności

Od 13 listopada 2025 r. każdy operator drona o masie od 250 gramów do 20 kilogramów będzie musiał posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC - wynika z rozporządzenia ministra finansów z 24 października 2025 roku. Nowe przepisy miały wypełnić lukę w prawie i zapewnić rekompensatę osobom poszkodowanym w wyniku wypadków z udziałem dronów. Tyle, że na ostatnim etapie prac pojawiło się kluczowe wyłączenie odpowiedzialności - wskazuje Jarosław Szymański, Dyrektor Mentor S.A. o. Warszawa.

REKLAMA

Nieprzewidziane problemy z bonem ciepłowniczym. Wnioski nie zostaną rozpatrzone. Informacji trzeba będzie szukać stronie internetowej urzędu

Trwa składanie wniosków o bon ciepłowniczy. Pojawiły się jednak nieprzewidziane trudności generujące dodatkowe koszty dla gmin. Ministerstwo Energii zaproponowało wprowadzenie zmian, które poprawią sytuację.

Od stycznia 2026 roku podwyżki wynagrodzenia od 140 do 240 zł. Opublikowano projekt rozporządzenia

Wzrost płacy minimalnej pociąga za sobą szereg zmian. Zależy bowiem od niego wysokość szeregu świadczeń i dodatków, a płace, których wysokość jest określana w obowiązujących przepisach, trzeba odpowiednio dostosować do jej poziomu.

Za nagłe zmiany planów pracownikowi przysługuje rekompensata. Nie wszyscy o tym wiedzą, zapominają nawet pracodawcy, a przepisy są jasne

Nawet w zakładzie pracy, w którym praca jest wykonywania według stałego harmonogramu i w z góry określonych godzinach pracy, mogą zdarzyć się niespodziewane sytuacje. Jeśli pracownik musi dostosować się do takich nagłych zmian, przysługuje mu rekompensata.

Sąd Najwyższy uderza w dotychczasową praktykę! Kuratorzy–adwokaci bez obowiązku doręczeń – co to oznacza dla tysięcy spraw?

To może być punkt zwrotny w polskim postępowaniu cywilnym. Wyrok Sądu Najwyższego kończy wieloletni spór i zmienia podejście do doręczeń między profesjonalnymi pełnomocnikami. Skutki odczują nie tylko prawnicy, ale i zwykli uczestnicy postępowań.

REKLAMA

Te 4 ważne ustawy zawetował Prezydent RP w listopadzie 2025 r.

Prezydent RP Karol Nawrocki skorzystał z jednej z najważniejszych prerogatyw głowy państwa – prawa weta. Odmówił podpisania czterech ustaw uchwalonych przez Sejm, uzasadniając swoje decyzje troską o rozwój gospodarczy, dostęp do usług publicznych oraz standardy ładu korporacyjnego. Każde z weta dotyczyło innej sfery życia społecznego i gospodarczego, ale można powiedzieć, że wspólnym mianownikiem była obawa przed negatywnymi konsekwencjami dla obywateli i państwa. Przynajmniej tak wynika z uzasadnień, które podała Kancelaria Prezydent RP.

Odwołanie darowizny po terminie nic nie da. Obdarowana pobiła i wyzywała darczyńców a i tak nie była to rażąca niewdzięczność: sądy są nieugięte

Odwołanie darowizny po terminie nic nie da. Obdarowana pobiła i wyzywała darczyńców a i tak nie była to rażąca niewdzięczność: sądy są nieugięte w kwestii terminów wskazanych w przepisach prawa. Sąd Najwyższy w swoich ostatnich rozstrzygnięciach podkreśla, że rok na odwołanie to termin bezwzględny, którego nie wydłuża nawet fakt, że niewdzięczność przybrała formę przestępstwa z użyciem przemocy.

REKLAMA