REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat we Włoszech - co robić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Nasz Świat
Portal dla Polaków we Włoszech
Mandat we Włoszech./ Fot. Fotolia
Mandat we Włoszech./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas pobytu we Włoszech powinniśmy wiedzieć kiedy możemy otrzymać mandat i czy musimy go przyjąć. Warto pamiętać, iż mamy prawo do odwołania się u prefekta lub sędziego pokoju.

W przypadku naruszenia przepisów kodeksu drogowego (dekret legislacyjny 285 z 1992 r.) organ ścigania (policja, karabinierzy, Guardia di Finanza, lub straż miejska) wystawia kierowcy pojazdu mandat.

REKLAMA

REKLAMA

Należy pamiętać, że możemy zostać ukarani mandatem natychmiastowym np. za złe parkowanie lub tzw. mandatem zaocznym, który wystawiany jest w przypadku, gdy nie można ustalić w danym momencie sprawcy wykroczenia. W drugim przypadku, mandat np. za jazdę na czerwonym świetle wysyłany jest na adres zameldowania właściciela pojazdu.

Niesprawiedliwe ukaranie mandatem za naruszenie przepisów ruchu drogowego

Jeżeli otrzymaliśmy mandat, możemy zapłacić go w przeciągu 60 dni od otrzymania powiadomienia. Jeżeli natomiast uznamy, że wysokość mandatu jest za duża, możemy odwołać się w prefekturze lub u sędziego pokoju.

REKLAMA

W przypadku mandatu zaocznego, mandat musi zostać przesłany do właściciela w terminie do 90 dni od dnia naruszenia przepisów ruchu drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się stanie, jeżeli zdecydujemy się na niezapłacenie mandatu?

Jeżeli zdecydujemy się na niezapłacenie mandatu, po upływie 60 dni od otrzymania powiadomienia jego wysokość wzrośnie dwukrotnie. Ponadto nie będziemy mogli już się odwołać, a zgłoszenie zostanie przesłane do firmy windykacyjnej, która w imieniu Comune wyśle na nasz adres tzw. „cartella di pagamento”, w której oprócz nakazu zapłaty dwukrotnej sumy mandatu zostaną naliczone nam karne odsetki.

Należy pamiętać, że również w przypadku zapłacenia kary z opóźnieniem (po upływie 60 dni), otrzymamy od firmy windykacyjnej nakaz uiszczenia dodatkowych opłat.

W jaki sposób należy uiścić opłatę?

Płatności można dokonać na poczcie i w niektórych kioskach (tabbacaio).

Może zdarzyć się, że w wyniku błędów biurokratycznych, płatność nie zostanie odnotowana i sprawa zostanie przekazana firmie windykacyjnej. Przechowując potwierdzenie zapłaty, możemy wykazać, że mandat został zapłacony w terminie.Po dokonaniu zapłaty, potwierdzenie należy przechowywać przez co najmniej pięć lat od daty płatności.

Odwołanie u prefekta

Jeżeli uznamy, że wystawienie mandatu jest niesłuszne możemy odwołać się u prefekta lub sędziego pokoju. Należy pamiętać, że jeżeli zwrócimy się do prefekta nie będziemy mogli skorzystać z pomocy sędziego pokoju i na odwrót. W obu przypadkach, termin prezentacji odwołania wynosi 60 dni od otrzymania mandatu.

W odwołaniu musimy podać wszystkie szczegóły kary administracyjnej (numer protokołu, datę i miejsce popełnienia wykroczenia) i musimy określić powody, dla których uważamy, że kara jest niesłuszna.

Powody złożenia odwołania mogą być różne np. otrzymanie mandatu po upływie wyznaczonego terminu 90 dni lub niewskazanie na mandacie rodzaju wykroczenia lub zatrzymanie pojazdu w miejscu niedozwolonym z powodu jego awarii, itp.

Do odwołania dobrze jest dołączyć wszystkie dokumenty, które niezbędne będą do wyjaśnienia okoliczności.

Kierując sprawę do prefektury musimy pamiętać, że możemy zostać wezwani do złożenia zeznania. Prefekt, otrzymując wszystkie dokumenty ma 120 dni na orzeczenie czy wystawiony mandat był słuszny czy nie. W momencie, gdy zostaniemy wezwani do złożenia zeznania, termin orzeczenia zostaje przedłużony o kolejne 30 dni.

Gdy nie otrzymamy żadnego wcześniejszego powiadomienia, oznacza to, że nasze odwołanie zostało przyjęte.

Jeżeli jednak prefekt zadecyduje o odrzuceniu odwołania, może orzec nakaz zapłacenia większej grzywny.

W przypadku, kiedy uznamy, że decyzja prefekta jest niesłuszna, mamy 30 dni na złożenie kolejnego odwołania do sędziego pokoju.

Warto pamiętać, że złożenie odwołania w prefekturze jest bezpłatne, a jeżeli chcemy je przesłać listem poleconym, będziemy musieli opłacić jedynie koszty przesyłki.

Zobacz również: Jakie są skutki ukarania za granicą?

Odwołanie u sędziego pokoju

Złożenie odwołania u sędziego pokoju jest alternatywą do złożenia go w prefekturze i także w tym przypadku mamy 60 dni na odwołanie od momenty otrzymania mandatu.

Należy pamiętać, że złożenie odwołania u sędziego pokoju oznacza sprawę sądową i to powołany specjalnie sędzia uzna czy odwołanie jest słuszne. Podobnie jak w prefekturze będziemy mogli zostać wezwani do złożenia zeznań i oznacza to, że będziemy musieli wstawić się przed sędzią, w innym przypadku nasze odwołanie zostanie automatycznie odrzucone.

Do wniosku należy załączyć oryginał wezwania do zapłaty grzywny oraz inne dokumenty, które niezbędne będą do wyjaśnienia okoliczności.

Dokumenty muszą zostać złożone bezpośrednio w biurze sędziego lub mogą zostać wysłane listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. Do wniosku o odwołanie należy załączyć 5 kopii wszystkich dokumentów.

Złożenie odwołania u sędziego pokoju nie jest bezpłatne. Za kary do 1000 euro należy zapłacić tzw. „contributo unificato” o wartości 37 euro. Wpłaty można dokonać w autoryzowanych tabaccai. Dla wyższych kar “contributo unificato” jest wyższy. Oprócz tego do odwołania należy załączyć znaczek skarbowy w wysokości 8 euro.

Mianowany sędzie wyznaczy termin rozprawy, podczas której omówione zostaną podstawy do odwołania i sędzia weźmie pod uwagę także dołączone do odwołania dokumenty.

Po odsłuchaniu wnioskodawcy (lub jego obrońcy) i ocenie przedstawionych dowodów, sędzia wyda wyrok.

W przypadku odrzucenia, od decyzji sędziego pokoju możemy się odwołać w sądzie cywilnym. W tym przypadku będziemy musieli skorzystać z pomocy prawnika.

Zobacz również serwis: Wykroczenia drogowe

Andrea De Rossi
prawnik

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE ucina spekulacje wokół WIBOR-u: ten wskaźnik jest legalny. Chodzi o przejrzystość komunikacji banku z klientem

W dniu 11 września 2025 roku rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przedstawił opinię w sprawie kredytów hipotecznych opartych o wskaźnik WIBOR. Wbrew niektórym zapowiedziom, nie był to dzień „przesilenia” dla sektora bankowego. Przeciwnie – opinia wprowadziła spokój i przywróciła proporcje w dyskusji, która w ostatnich miesiącach coraz bardziej przypominała medialny rollercoaster.

eZUS niedługo zastąpi PUE ZUS. mZUS dla Płatnika od 2026 roku. Co się zmieni dla emerytów, rencistów i innych klientów ZUS-u?

Portal eZUS, który już niedługo zastąpi PUE ZUS, będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do potrzeb różnych klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. – Jesteśmy w trakcie wprowadzania kolejnych zmian. Pod koniec tego roku planujemy je udostępnić klientom – zapowiada Magdalena Mazur-Wolak, dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami. Platforma Usług Elektronicznych ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 roku. Obecnie korzysta z niego 13,6 mln klientów ZUS.

Kup telefon przed końcem 2025 roku i rozlicz to w zeznaniu rocznym. MF potwierdza, że te wydatki ułatwiają wykonywanie czynności życiowych

Jakie wydatki będzie można uwzględnić w rocznym zeznaniu podatkowym? Warto zastanowić się nad tym już teraz, by na początku 2026 roku nie mieć problemu z udokumentowaniem poniesionych kosztów. Przepisy, które trzeba będzie zastosować już znamy.

Czy kancelarii prawnej potrzebny jest marketing

Rynek prawny obserwujemy od lat i widzimy, że kancelarie coraz bardziej dostrzegają rolę marketingu, a nawet możemy zaryzykować stwierdzenie, że marketing prawniczy sam w sobie staje się trendem. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba wydarzeń branżowych czy coraz większe zainteresowanie rankingami prawniczymi.

REKLAMA

Rewolucja dla osób z niepełnosprawnościami. Rząd ma już ustawę o asystencji osobistej, która zmieni życie tysięcy Polaków

Już jutro, 28 października 2025 roku, Rada Ministrów zajmie się projektem ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami, co zapowiada prawdziwą rewolucję w systemie wsparcia w Polsce. Informację tę przekazał w piątek wiceminister rodziny i pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń, który podkreślił wagę tego wydarzenia. Jak zapowiadają eksperci i sam resort rodziny, nowa ustawa może wreszcie ujednolicić dostęp do usług asystenckich, który do tej pory był rozproszony i zależny od czasowych programów realizowanych przez samorządy oraz organizacje pozarządowe.

Obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony zdrowia pracowników – aktualne przepisy 2025

Badania okresowe, szkolenia BHP, profilaktyka i zdrowie psychiczne – to nie przywilej, lecz obowiązek pracodawcy. Zobacz, jak firmy w 2025 roku muszą dbać o bezpieczeństwo i dobrostan swoich pracowników.

Ostatnie dwa miesiące na uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy dla swojej działki – właściciele nieruchomości, którzy to przeoczą, później już tylko stracą [LISTA NAJWAŻNIEJSZYCH ZMIAN I TERMINÓW]

Decyzję o warunkach zabudowy, której uzyskanie jest niezbędne m.in. do posadowienia na swojej działce domu (o ile na danym obszarze nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), na „starych zasadach”, które dawały właścicielowi nieruchomości największą „wolność” w zakresie realizowanej przez niego inwestycji – będzie można uzyskać jeszcze tylko przez najbliższe dwa miesiące. Decyzje WZ wydane przez gminy po tym terminie, będą już bowiem podlegały nowym, zdecydowanie bardziej restrykcyjnym regulacjom.

Koniec z leasingiem auta na full wypas. To już nie będzie się tak opłacać

Niezły samochód za atrakcyjną cenę. Taki dobry biznes mogli do końca grudnia robić przedsiębiorcy, którzy korzystali z aut w ramach umowy leasingowej. Kiedy leasing się kończył kupowali auta do celów prywatnych, po oferowanych przez firmy, preferencyjnych stawkach. Te praktyki, które pozwalały na niepłacenie podatków zostały ukrócone trzy lata temu. Nieskutecznie? Prawna furtka pozwala na ich ominięcie. Teraz i ona zostanie zatrzaśnięta.

REKLAMA

Przełomowy wyrok NSA - skarbówka przegrywa w sądzie, bo stosowała zawyżone stawki akcyzy dla samochodów osobowych. Takie samochody powinny być tańsze

Przełomowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) jest faktem. NSA stwierdził, że stawki akcyzy od tysięcy aut były błędnie określane przez skarbówkę na zawyżonym poziomie. To powodowało finalnie wyższą cenę samochodu, za co płacił klient. Wszystko oczywiście przez niekorzystną dla podatników interpretację przepisów stosowaną latami.

Koniec z opłatami za wjazd na cmentarz – na Wszystkich Świętych zaparkujesz za darmo. Przełomowy wyrok WSA w Olsztynie [Święto Zmarłych 2025]

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie. W związku ze zbliżającym się Wszystkich Świętych i wzmożonym ruchem na cmentarzach – warto, aby osoby, które będą odwiedzać groby swoich bliskich, znały te zasady.

REKLAMA