REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie za pracę bez dodatku stażowego od 2020 roku?

Minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2020 r.  bez dodatku stażowego. Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę zakłada dodanie dodatku za staż pracy do katalogu świadczeń, których nie bierze się pod uwagę przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika. / fot. Shutterstock
Minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2020 r. bez dodatku stażowego. Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę zakłada dodanie dodatku za staż pracy do katalogu świadczeń, których nie bierze się pod uwagę przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika. / fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2020 r. może być liczone bez dodatku stażowego. Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę zakłada dodanie dodatku za staż pracy do katalogu świadczeń, których nie bierze się pod uwagę przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika.

Minimalne wynagrodzenie za pracę

Zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie może mieć niższego wynagrodzenia niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Wynagrodzenie pracownika oblicza się, biorąc po uwagę wszystkie przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, zaliczone według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez GUS do wynagrodzeń osobowych (art. 6 ust. 4 ustawy). Do wynagrodzeń osobowych nie zalicza się np. wypłat z tytułu udziału w zysku. W kolejnym ustępie wylicza się te świadczenia, których nie uwzględnia się przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika. Są to:

REKLAMA

REKLAMA

  1. nagroda jubileuszowa;
  2. odprawa pieniężna przysługująca pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy;
  3. wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych;
  4. dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej.

Projekt zakłada dodanie do powyższego wyliczenia dodatku do wynagrodzenia przysługującego za staż pracy, czyli tzw. dodatku stażowego, dodatku za wieloletnią pracę, dodatku za wysługę lat.

Polecamy produkt: Potrącenia z wynagrodzeń i zasiłków. Praktyczne wskazówki.

Dodatek za staż pracy

Dodatek stażowy nie ma charakteru powszechnego, oznacza to, że przysługuje tylko niektórych grupom zawodowym. Należą do nich przede wszystkim pracownicy jednostek sfery budżetowej (członkowie korpusu służby cywilnej, samorządowcy czy nauczyciele). Otrzymanie dodatku stażowego uzależnione jest od spełnienia konkretnych warunków określonych w ustawach i rozporządzeniach. Zwykle pierwszy dodatek za wieloletnią pracę przysługuje po upływie 5 lat pracy w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego danego pracownika. Z każdym kolejnym rokiem pracy dodatek rośnie o 1%. Maksymalna wysokość dodatku to zwykle 20% wynagrodzenia zasadniczego.

REKLAMA

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobne zapisy obowiązywały u prywatnych przedsiębiorców. Wówczas zasady przyznania dodatku stażowego powinny być zawarte w ponadzakładowych lub zakładowych układach zbiorowych pracy, regulaminach wynagradzania bądź w samej umowie o pracę. Pracodawca określa charakter stażu pracy. Może on być ogólny, zakładowy albo branżowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalne wynagrodzenie bez dodatku stażowego

Dodanie dodatku stażowego do wykazu świadczeń, których nie wlicza się do obliczania wysokości wynagrodzenia pracownika na potrzeby ustalenia czy pracownik otrzymuje pensję wyższą niż minimalne wynagrodzenie za pracę, skutkuje zwiększeniem liczby przypadków, kiedy pracodawca będzie musiał wypłacić pracownikowi wyższe wynagrodzenie.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu celem proponowanej zmiany jest zapewnienie bardziej sprawiedliwego i przejrzystego kształtu minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz poprawa sytuacji pracowników otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie. Warto podkreślić w tym miejscu, że minimalne wynagrodzenie za pracę pełni funkcję ochronną, zapewnia wszystkim pracownikom minimalną wysokość płacy.

Aktualnie niesprawiedliwość w wypłacie minimalnego wynagrodzenia za pracę polega na tym, że osoby starsze z dodatkiem stażowym otrzymują często niższe wynagrodzenie zasadnicze od osób młodych, które wykonuję tę samą pracę i takiego dodatku nie posiadają, a ich wynagrodzenie rośnie z każdym rokiem wraz z waloryzacją minimalnej płacy. Gdyby osobom starszym nie przysługiwał dodatek, otrzymaliby taką samą wypłatę, gdyż pracownik zatrudniony na pełen etat nie może mieć pensji niższej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2019 r. jest to 2250 brutto czyli około 1634 zł netto). W związku z tym w takiej sytuacji przyznany dodatek za staż pracy traci swoje znaczenie. Czy z nim, czy bez niego, pracownikowi przysługuje taka sama kwota wynagrodzenia.

Wejście w życie

Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z dnia 6 grudnia 2018 r. przewiduje wejście w życie nowych przepisów z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zobacz również przepisy przejściowe >>> Minimalne wynagrodzenie bez dodatku stażowego – negocjacje wynagrodzenia od 1 września 2019 r.

Podstawa prawna:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z dnia 6 grudnia 2018 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

3 pytania lekarza w PZON. Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów) i pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - praca albo opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

REKLAMA

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA