REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarobki i wykształcenie kobiet wpływają na poczucie atrakcyjności

Zarobki i wykształcenie kobiet wpływają na poczucie atrakcyjności
Zarobki i wykształcenie kobiet wpływają na poczucie atrakcyjności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym Polki więcej zarabiają i mają lepsze wykształcenie, tym bardziej czują się atrakcyjnymi kobietami. Tak wynika badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i platformę ePsychlodzy.pl.

Polki czują się atrakcyjnymi kobietami. Głównie tak mówią te, które najlepiej zarabiają

Najnowsze badanie opinii publicznej pokazuje, że Polki czują się atrakcyjnymi kobietami, co potwierdzają trzy czwarte ankietowanych. Zaprzecza temu tylko kilkanaście procent. Zaledwie co dziesiąta rodaczka nie potrafi tego określić. Sondaż wykazał też, że zadowolenie z siebie jest mocno powiązane z poziomem dochodów. Najczęściej dotyczy kobiet zarabiających ponad 9 tys. zł netto miesięcznie, pracujących w dużych firmach lub instytucjach. Z kolei nieatrakcyjne czują się przeważnie Polki uzyskujące poniżej 1 tys. zł na rękę, zatrudniane przez małe podmioty. Jednak najczęściej wymieniane powody leżą w ocenie swojego wyglądu fizycznego. Eksperci komentujący wyniki wyjaśniają, że wyraźnie widać, że wysokie zarobki pozwalają wszechstronnie dbać o dietę, urodę, sylwetkę, ubiór i samopoczucie.

REKLAMA

REKLAMA

Poczucie atrakcyjności

Badanie, przeprowadzone przez UCE RESEARCH i platformę ePsychlodzy.pl na reprezentatywnej próbie 1010 kobiet w wieku 18-80 lat, wykazało, że 75,4% Polek ma poczucie własnej atrakcyjności. 14,1% rodaczek brakuje tego. Natomiast 10,5% respondentek nie potrafi stwierdzić, czy podoba się sobie.

MondayNews.pl

– Zadano ogólne pytanie. Można więc uznać, że respondentki spojrzały na siebie całościowo, przez pryzmat różnych cech. Dlatego zdecydowana większość zadeklarowała wysoką samoocenę. Gdy atrakcyjność jest zawężana do wyglądu fizycznego, wówczas rezultaty badań sygnalizują poważny problem z samoakceptacją. Na całym świecie kobiety, w różnym stopniu, są poddawane tzw. terrorowi urody. Polskie nastolatki są w ścisłej czołówce najbardziej niezadowolonych ze swojego ciała. Z moich badań wynika, że nastoletnie dziewczęta najwięcej nieuzasadnionej krytyki i przemocy doświadczają ze względu na wygląd – mówi prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Patrząc na przedziały wiekowe ujęte w badaniu, widać, że atrakcyjnymi kobietami czują się głównie Polki mające od 23 do 35 lat. Wśród nich aż 76,7% tak deklaruje. Na drugim miejscu i z podobnym wynikiem są kobiety w wieku 36-55 lat – 76,1%. Na trzeciej pozycji są rodaczki mające od 18 do 22 lat. W tej grupie 69,8% badanych ma poczucie atrakcyjności. Natomiast na końcu zestawienia znalazły się respondentki będące pomiędzy 56. a 80. rokiem życia. 67,7% seniorek uznaje siebie za atrakcyjne.

REKLAMA

– W mojej ocenie, wyniki są pozytywne we wszystkich grupach wiekowych. Kobiety mające 23-35 lat, które znalazły się na pierwszym miejscu, mogły już przeżyć wiele sytuacji potwierdzających ich atrakcyjność. A jednocześnie raczej jeszcze nie doświadczyły żadnych objawów starzenia, które czasem obniżają samoocenę. Niemniej polskie seniorki dają przykład tego, że poczucie atrakcyjności i zadowolenia z siebie jest niezależne od tego, ile ma się lat. Warto to podkreślić, zwłaszcza że dawniej od kobiet częściej wymagano skromności w postrzeganiu siebie i mówieniu o sobie – komentuje psycholog Michał Murgrabia, współautor badania z platformy ePsycholodzy.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biorąc pod uwagę zarobki, atrakcyjnymi kobietami czują się głównie Polki uzyskujące ponad 9 tys. zł netto – aż 88,9% z nich. Z kolei patrząc na poziom edukacji, na pierwszym miejscu są respondentki z wyższym wykształceniem – 78,7%. Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania, poczucie atrakcyjności przede wszystkim deklarują rodaczki z miejscowości liczących 50-99 tys. ludności – 84,5%. Natomiast mając na uwadze wielkość firm i instytucji, w których pracują uczestniczki badania, widać, że podobają się sobie zwłaszcza kobiety związane zawodowo z organizacjami zatrudniającymi 51-100 osób – 82,2%.

– To oczywiste, że wysokie dochody zwiększają pewność siebie, ponieważ niewątpliwie pozwalają inwestować więcej pieniędzy w atrakcyjny wygląd, zdrowie i dobre samopoczucie. Kobiety dobrze zarabiające mogą kupować sobie wysokiej jakości żywność, kosmetyki i odzież, a do tego korzystać z usług najlepszych salonów SPA, kosmetycznych i fryzjerskich, trenerów personalnych oraz innych specjalistów. Mówiąc krótko, czują się zadbane – stwierdza Michał Pajdak z platformy ePsycholodzy.pl.

Niezadowolenie z siebie

Z badania wynika również, w których grupach Polek ewidentnie brakuje poczucia atrakcyjności. Przede wszystkim dotyczy do kobiet w wieku 18-22 lat. Wśród nich 22,2% czuje się nieatrakcyjnie. To samo można powiedzieć o rodaczkach zarabiających poniżej 1 tys. zł netto – 18,8%, z podstawowym lub gimnazjalnym wykształceniem – 20%, a także o mieszkankach wsi i miejscowości liczących do 5 tys. ludności – 18,1%. Ponadto nieatrakcyjne czują się najczęściej pracownice małych firm i instytucji, tj. zatrudniających do 10 osób (16,6%).

– Powodem poczucia nieatrakcyjności wśród młodych kobiet, mniej zarabiających i żyjących w niewielkich miejscowościach, może być porównywanie się np. z bohaterkami social mediów czy reality show, promujących wyjątkowo wystawny i bogaty styl życia. Nie biorą pod uwagę tego, że obserwują tylko to, co inni chcą wypromować. To wywołuje np. żal lub zazdrość i odwraca uwagę od zasobów tych kobiet oraz od tego, co jest dobre w ich prawdziwym świecie – podkreśla Michał Murgrabia.

Każda uczestniczka badania postrzegająca siebie jako nieatrakcyjną kobietę dodatkowo mogła zaznaczyć kilka powodów tego. Na pierwszym miejscu w ankiecie znalazło się poczucie braku atrakcyjności fizycznej – 52,8%. Jako drugie pojawiło się przekonanie o byciu zbyt grubą albo za chudą bądź mającą złe proporcje ciała – 50,7%. Na trzeciej pozycji jest ocenienie siebie jako brzydkiej – 45,1%. Czwartą najczęściej wymieniają przyczyną jest niskie poczucie własnej wartości – 36,6%. Ponadto w pierwszej piątce znalazł się taki powód, że nie stać kobiety na rzeczy, które chciałaby kupić – 33,1%.

– To, że największy samokrytycyzm dotyczy fizyczności, nie jest zaskakujące. Poziom zadowolenia z własnego wyglądu jest niestabilny oraz bardzo podatny na wpływ otoczenia. W naszej kulturze panują mocno wyśrubowane, często nierealistyczne wzorce piękna. Dlatego większość z nas nie ma szans ich spełnić, co generuje wysoki poziom niezadowolenia i niską samoocenę. Niestety ze względu na to, że w naszym społeczeństwie atrakcyjność kobiety definiuje się przez to, jak ona wygląda, samoocena w tym obszarze jest kluczowa i ma realny wpływ na samopoczucie, pewność siebie i zachowanie – zaznacza prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska.

Wśród kobiet, które nie czują się atrakcyjne, tylko 0,7% uczestniczek badania nie potrafi określić powodu. 4,9% respondentek uważa się za mało inteligentne. Te osoby tak twierdzą, ponieważ miały lub wciąż mają trudności w nauce, przyswajaniu wiedzy i kojarzeniu faktów. Z kolei 4,9% ankietowanych argumentuje powyższe rodzinnymi konfliktami, np. z rodzicami czy z rodzeństwem. Natomiast 5,6% kobiet zaznacza, że nie ma z kim porozmawiać. 6,3% Polek brakuje znajomych lub przyjaciół.

Źródło: MondayNews.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Nowy obowiązek dla osób korzystających z L4. Na szali wstrzymanie świadczenia

Już niedługo zmienią się zasady korzystania ze zwolnień lekarskich. Choć pojawi się wiele ułatwień, jak choćby możliwość pracy w czasie zwolnienia w określonych przypadkach, to jednocześnie na ubezpieczonych zostaną nałożone nowe obowiązki. Na szali będzie wstrzymanie świadczenia.

Wszystkie kraje UE będą musiały wprowadzić rejestr psów i kotów oraz obowiązek ich czipowania. To pierwsze w historii takie przepisy

Nowe unijne przepisy dotyczące psów i kotów zmienią obowiązki właścicieli oraz zasady funkcjonowania hodowli w całej UE. Po raz pierwszy w historii powstaną jednolite regulacje obejmujące czipowanie, rejestrację oraz standardy opieki nad zwierzętami. Celem jest walka z nielegalnymi hodowlami i poprawa dobrostanu milionów czworonogów w UE.

Sejm online: Budżet na 2026 r. [Transmisja z 3 grudnia 2025 r.]

3 grudnia 2025 r. Sejm proceduje projekt budżetu na 2026 r. Infor.pl zaprasza na transmisję online (od godz. 10.00).

Karpiowe 2025. Sprawdź, gdzie urzędnicy dostaną nawet 1450 zł!

Pracownicy samorządowi w Polsce mogą liczyć na bardzo zróżnicowane świadczenia świąteczne z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). W 2025 roku kwoty „karpiowego” wahają się od zaledwie 90 zł do nawet 1450 zł. Najwyższe dopłaty wypłaci Poznań, ale w kilku dużych miastach – w tym w Krakowie i Lublinie – świątecznych dodatków dla urzędników nie będzie wcale.

REKLAMA

Ustawa łańcuchowa zawetowana przez Prezydenta Nawrockiego. Dlaczego?

Ustawa łańcuchowa wprowadzająca zakaz trzymania psów na uwięzi została zawetowana przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Dlaczego? Ma zaproponować własny projekt ustawy.

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Jest już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Zniżki dla seniorów. Jak można zaoszczędzić na świątecznych zakupach?

Czas przedświątecznych zakupów nie zawsze jest powodem do radości u wielu osób starszych. Gdzie szukać oszczędności? Czy Karta Dużej Rodziny przyda się seniorowi? O jakich jeszcze dokumentach warto pamiętać? Prezentujemy kilka przydatnych przykładów.

Osoba kierownicza, czy kierownix? Neutralność pod względem płci nazw stanowisk pracowniczych - nowy obowiązek pracodawców od 24 grudnia 2025 r.

W dniu 24 grudnia 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja kodeksu pracy. Jedną z istotnych zmian jest nałożenie na pracodawców obowiązku, by ogłoszenia o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący. Czy to oznacza, że także w codziennej działalności w zakładach pracy (poza procesem rekrutacji) nazwy stanowisk nie powinny wskazywać na konkretną płeć?

REKLAMA

Ile razy pracownik musi zachorować, aby pracodawca mógł go zwolnić? Przepisy są jasne, ale nie każdy je rozumie. Można być zaskoczonym

Sezon infekcyjny trwa. Pracownicy chorują, a świadomość po pandemii covid wzrosła i zdecydowaniem częściej niż przed laty decydują się na korzystanie ze zwolnień lekarskich. To bez wątpienia dezorganizuje pracę w wielu firmach i pojawia się pytanie, czy osobom, których często nie ma w pracy, można wypowiedzieć umowę?

Miliony Polaków inwestują w kryptowaluty. Właśnie zapadła decyzja, która zaczyna wszystko od nowa

W polskim świecie kryptowalut nastąpił zwrot, którego niewielu się spodziewało. Decyzja podjęta w Pałacu Prezydenckim wywołała falę komentarzy wśród inwestorów i przedsiębiorców działających w branży cyfrowych aktywów. Chodzi o przepisy, które miały wejść w życie już wkrótce i całkowicie przebudować krajobraz rynku krypto w Polsce. Co się stało i jakie będą tego konsekwencje?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA