REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płaca minimalna 2026: Ministerstwo ujawnia plan podwyżki, 4806 zł brutto – dużo czy mało?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Płaca minimalna 2026: Ministerstwo ujawnia plan podwyżki, 4806 zł brutto – dużo czy mało?
Płaca minimalna 2026: Ministerstwo ujawnia plan podwyżki, 4806 zł brutto – dużo czy mało?
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów ogłosiło propozycję podwyżki płacy minimalnej w 2026 roku do 4806 zł brutto. To oznacza wzrost o 140 zł względem obecnej stawki. Resort zapewnia, że zmiana jest zgodna z prognozowaną inflacją. Pracodawcy jednak alarmują: to zbyt duże obciążenie dla firm.

rozwiń >

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przedstawiło już swoje długo oczekiwane stanowisko w sprawie wysokości płacy minimalnej na 2026 rok. Oficjalna propozycja zakłada wzrost do 4806 zł brutto miesięcznie, co oznacza podwyżkę o 140 zł względem obecnej stawki 4666 zł.

REKLAMA

Choć z pozoru może to brzmieć jak umiarkowany i zrównoważony krok naprzód, propozycja ta wywołała ożywioną debatę – zarówno w mediach, jak i wśród pracodawców, związków zawodowych i ekonomistów. Równocześnie Ministerstwo Finansów musiało zdementować informacje, które sugerowały, że wzrost miałby być niższy od prognozowanej inflacji. Jak zaznaczono w komunikacie: „Resort finansów nigdy nie przedstawił takiej propozycji”.

Co kryje się za tą decyzją? Kto zyska, a kto może poczuć presję? I dlaczego temat płacy minimalnej staje się coraz bardziej strategiczny – nie tylko dla rynku pracy, ale i całej gospodarki?

Płaca minimalna a inflacja – rząd się broni

Ministerstwo Finansów w swoim najnowszym komunikacie zdecydowanie odcięło się od spekulacji medialnych, które sugerowały, że proponowany wzrost wynagrodzenia minimalnego może być nieadekwatny do prognozowanej inflacji. Resort twierdzi, że zaproponowane 4806 zł odpowiada prognozowanemu wzrostowi cen na poziomie 3%, co – przynajmniej w założeniach – oznacza realne utrzymanie siły nabywczej płacy minimalnej.

To ważny sygnał: rząd stara się utrzymać równowagę między oczekiwaniami społecznymi a gospodarczą realnością. Nie mówimy tu o rewolucji – jak sugerowały niektóre wypowiedzi polityków z resortu pracy – ale o ostrożnej korekcie w górę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4806 zł brutto – dużo czy mało?

REKLAMA

Podwyżka o 140 zł miesięcznie nie wzbudza większych emocji wśród samych pracowników – przynajmniej na razie. Po dwóch latach intensywnych wzrostów płacy minimalnej, wiele osób spodziewało się wyższej kwoty. Z drugiej strony, dla pracodawców – zwłaszcza z sektora mikro- i małych przedsiębiorstw – każda zmiana oznacza konieczność przeliczenia budżetu płacowego.

Warto przypomnieć, że jeszcze kilka miesięcy temu Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sugerowało możliwość podniesienia płacy minimalnej o aż 390 zł, co dałoby poziom powyżej 5000 zł brutto. Dla pracodawców byłoby to ogromne obciążenie, dlatego propozycja Ministerstwa Finansów wydaje się próbą znalezienia złotego środka między dwiema skrajnymi wizjami.

Pracodawcy: Nie akceptujemy propozycji powyżej 50 zł

Podczas ostatniego posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów, organizacje zrzeszające pracodawców zajęły wspólne, jednoznaczne stanowisko. Ich zdaniem każda podwyżka wykraczająca poza ustawowy wskaźnik – czyli ok. 50 zł – jest nieuzasadniona ekonomicznie.

Pracodawcy argumentują, że:

  • wiele branż, zwłaszcza usługowych, działa na bardzo niskich marżach,
  • presja płacowa wpływa na automatyczne podnoszenie cen usług i towarów,
  • dynamiczny wzrost płacy minimalnej w ostatnich latach już mocno podniósł próg wejścia na rynek pracy,
  • obecna sytuacja gospodarcza, choć stabilna, nadal niesie wiele ryzyk makroekonomicznych, takich jak rosnące koszty energii, zmienność kursów walut i niepewność legislacyjna.

Co dalej? Kluczowa decyzja do 15 czerwca

Czasu na uzgodnienie szczegółów jest niewiele. Zgodnie z przepisami, Rada Ministrów ma czas tylko do 15 czerwca, by przedstawić oficjalną propozycję Radzie Dialogu Społecznego (RDS). Potem rozpocznie się proces konsultacji z partnerami społecznymi – pracodawcami, związkami zawodowymi i ekspertami.

Po konsultacjach rząd może przyjąć propozycję w ostatecznym kształcie – nawet bez konsensusu – jeśli nie dojdzie do porozumienia w RDS. Nowa stawka wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku.

Co oznacza podwyżka dla pracowników?

Dla osób zarabiających płacę minimalną, propozycja 4806 zł brutto oznacza ok. 3570 zł netto miesięcznie (dla osoby bez ulg i dzieci). To nieco więcej niż obecnie, ale zmiana nie zrewolucjonizuje domowego budżetu.

Wzrost ten może być jednak istotny dla:

  • pracowników w gastronomii, handlu i usługach,
  • młodych osób w pierwszej pracy,
  • osób zatrudnionych na niepełny etat, gdzie stawka godzinowa również wzrośnie,
  • zleceniobiorców i samozatrudnionych, których wynagrodzenia często są uzależnione od minimalnych stawek.

Co oznacza podwyżka dla firm?

Dla przedsiębiorców każda zmiana płacy minimalnej oznacza konkretne przeliczenia – nie tylko samego wynagrodzenia, ale także składek ZUS, kosztów delegacji, dodatków i całych siatek płac.

Choć 140 zł może wydawać się niewielką kwotą, przy dużym zatrudnieniu (np. w handlu, produkcji, logistyce) przekłada się to na dziesiątki tysięcy złotych miesięcznie. A przecież płaca minimalna działa jak punkt odniesienia dla reszty wynagrodzeń – powodując tzw. efekt domina.

Kompromis czy początek nowej rundy negocjacji?

Propozycja Ministerstwa Finansów to ostrożna próba znalezienia równowagi – pomiędzy presją związków zawodowych a oczekiwaniami pracodawców. Czy okaże się skuteczna?

Z jednej strony, płaca minimalna rośnie nieprzerwanie od lat i poprawia sytuację pracowników najniżej wynagradzanych. Z drugiej – rosnące koszty pracy stają się wyzwaniem dla wielu firm. Coraz trudniej o rozwiązanie, które zadowoli wszystkich.

W najbliższych dniach przekonamy się, czy propozycja 4806 zł stanie się ostateczną wersją czy punktem wyjścia do trudnych negocjacji. Jedno jest pewne – temat płacy minimalnej pozostanie w centrum uwagi jeszcze przez długi czas.

Tabela: Zmiany płacy minimalnej w Polsce (2015-2025)

Oto tabela pokazująca wysokość najniższej krajowej w Polsce na przestrzeni lat 2015-2025. W 2023 r. oraz 2024 r. płaca minimalna była podwyższana dwa razy w roku – w styczniu i lipcu.

Rok

Wynagrodzenie od 1 stycznia

Wynagrodzenie od 1 lipca

2025 r.

4666 zł brutto

-

2024 r.

4242 zł brutto

4300 zł brutto

2023 r.

3490 zł brutto

3600 zł brutto

2022 r.

3010 zł brutto

-

2021 r.

2800 zł brutto

-

2020 r.

2600 zł brutto

-

2019 r.

2250 zł brutto

-

2018 r.

2100 zł brutto

-

2017 r.

2000 zł brutto

-

2016 r.

1850 zł brutto

-

2015 r.

1750 zł brutto

-

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwód pozasądowy, czyli zmiany, które mogą wiele uprościć albo jeszcze bardziej skomplikować

Aktualnie sprawa rozwodowa nierozerwalnie wiąże się z postępowaniem przed sądem, formalnym procesem, koniecznością udziału w rozprawach, przeprowadzaniem dowodów oraz niejednokrotnie znacznym stresem i długim oczekiwaniem na rozstrzygnięcie.
W kwietniu 2025 r. Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach działań deregulacyjnych przedstawiło propozycję nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw (dalej k.r.o.), mającą na celu wprowadzenie alternatywnej drogi rozwiązania małżeństwa – tzw. rozwodu pozasądowego. Model ten miałby polegać na umożliwieniu uzyskania rozwodu przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w wybranej przez małżonków gminie, bez udziału sądu. Nowa procedura miałaby opierać się na zgodnych oświadczeniach małżonków, a jej szczegółowy przebieg miałby być określony w zmienionych przepisach ustawy z 28 listopada 2024 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

Wyłączenie sędziego w sprawie karnej – przepisy, zasady, orzecznictwo

Sąd orzekający w sprawie powinien być niezawisły. Sędzia musi być zatem niezależny, neutralny, obiektywny. Jest to wymogiem wymiaru sprawiedliwości. Nie zawsze jednak będą spełnione warunki ku temu by każdy sędzia w każdej sprawie mógł pozostać bezstronny. Prawo przewiduje stosowne rozwiązania w takich sytuacjach.

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Donald Tusk zabrał głos: Nie sądzę, żeby to było możliwe już w 2027 roku

Kwota wolna od podatku miała wzrosnąć do 60 tys. zł – to jedna z głównych obietnic Koalicji Obywatelskiej. Premier Donald Tusk studzi jednak nadzieje: zmiana nie nastąpi ani w 2026, ani najpewniej w 2027 roku. Prezydent elekt zapowiada: jeśli Sejm nie zadziała, zrobi to sam.

Opłaty za dodatkowe obligatoryjne usługi związane z umową kredytową są częścią całkowitego kosztu kredytu i muszą być ujęte w ramach RRSO – Wyrok TUSE z 13 lutego 2025 r.

W dniu 13 lutego 2025 r. na wokandzie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) znalazła się nie tylko polska sprawa kredytu konsumenckiego, C-472/23, ale w tym samym dniu zostało również wydane rozstrzygnięcie w sprawie C-337/23 z wniosku prejudycjalnego sądu bułgarskiego, którego przedmiotem także były kwestie dotyczące kredytu konsumenckiego, a tym samym dotyczyły wykładni Dyrektywy 2008/48/WE.

REKLAMA

Tak długo jeszcze nie żyliśmy! Nowy raport GUS ujawnia zaskakujące dane

Przeciętne trwanie życia w Polsce osiągnęło najwyższy poziom w historii. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że w ubiegłym roku mężczyźni żyli przeciętnie 74,93 roku, a kobiety 82,26 roku. To niezwykle istotny sygnał powrotu do pozytywnych trendów po gwałtownym spadku długości życia w czasie pandemii COVID-19.

Bitcoin ETF bez podatku? Jak działa inwestowanie przez IKE/IKZE i co naprawdę daje zwolnienie z podatku Belki

Inwestowanie w aktywa cyfrowe jeszcze pewien czas temu wydawało się ciekawostką Dzisiaj jest to standard z perspektywy dywersyfikacji portfela inwestycyjnego. Jeszcze kilka lat temu lokowanie kapitału w Bitcoinie bez podatku wydawało się marzeniem. Ale w 2024 roku, po zatwierdzeniu pierwszych ETF-ów spot na Bitcoina w Stanach Zjednoczonych, temat wrócił z nową siłą. Co ważniejsze, zaczęto go łączyć z polskimi kontami emerytalnymi IKE i IKZE. Brzmi jak luka w systemie? Niekoniecznie. W praktyce możliwość inwestowania w Bitcoina bez podatku Belki naprawdę istnieje – ale nie dla każdego i nie w każdej formie. Co to oznacza? Dowiedz się nieco więcej właśnie w tym artykule.

Nowelizacja kodeksu pracy i ustawy o zfśs w II poł. 2025 r. Zmiany w rozliczaniu ekwiwalentu za urlop i inne nowości. Rada Ministrów przyjęła projekt

W dniu 29 lipca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (projekt deregulacyjny), przedłożony przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zmiany zawarte w tym projekcie dotyczą rozliczenia ekwiwalentu za urlop przy rozwiązywaniu umowy o pracę.

NIK: oceny maturalne nie zawsze obiektywne i sprawiedliwe. 40 proc. wniosków o weryfikację wyniku egzaminu było zasadnych. Wyniki kontroli za lata 2021-2024

W latach 2021-2024 system sprawdzania i oceniania egzaminów maturalnych oraz weryfikacji wyników nie funkcjonował w pełni skutecznie, w konsekwencji oceny nie zawsze były obiektywne i sprawiedliwe - poinformowała 29 lipca 2025 r. dyrektor delegatury NIK w Poznaniu Karolina Wirszyc-Sitkowska. Kontrola NIK wykazała liczne błędy egzaminatorów przy ocenianiu egzaminów maturalnych.

REKLAMA

Ustawa o asystencji osobistej to nie luksus. To prawo. Czas, by Sejm je w końcu zagwarantował

Ustawa o asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami wciąż nie trafia do Sejmu. Polska 2050 i Lewica apelują o szybkie działania i zapowiadają własny projekt, jeśli rząd nie zareaguje do września. To test dla polityków i sprawdzian z człowieczeństwa.

W systemie kaucyjnym nie będzie wyjątków. MKiŚ: Dla zachowania szczelności systemu wszyscy sprzedawcy muszą uczestniczyć w obiegu kaucji

System kaucyjny obejmie nie tylko sklepy spożywcze, ale także apteki sprzedające napoje w opakowaniach objętych nowymi przepisami. Posłanka Gabriela Lenartowicz zwróciła się z interpelacją do Ministerstwa Klimatu i Środowiska w sprawie wyłączenia aptek i suplementów diety z tego obowiązku. Odpowiedź resortu nie pozostawia wątpliwości. Sprawdź, czego dotyczyła interpelacja i jak ją uzasadniono.

REKLAMA