REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie za pracę - jakie zmiany od 2026 roku? Czy będziemy uczyć się na nowo zasad płacy minimalnej?

najniższa krajowa, płaca minimalna, wynagrodzenia
Minimalne wynagrodzenie za pracę - czy trzeba uczyć się go na nowo? Co się zmieni od 2026 roku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę stanowi jedną z ważniejszych regulacji rynku pracy, wpływając bezpośrednio na sytuację finansową pracowników oraz koszty prowadzenia działalności gospodarczej przez pracodawców. W ostatnich latach obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej.

rozwiń >

Zasady ustalania wynagrodzenia minimalnego - jak jest dziś

Obecnie wysokość minimalnego wynagrodzenia jest ustalana w drodze negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego, w której uczestniczą przedstawiciele rządu, związków zawodowych i organizacji pracodawców. Jeśli strony nie dojdą do porozumienia, ostateczną decyzję podejmuje Rada Ministrów w drodze rozporządzenia. Wysokość minimalnego wynagrodzenia jest ogłaszana do 15 września roku poprzedzającego rok, którego dotyczy. Brak jest jednak zasad, w ramach których strony negocjują wzrost minimalnego wynagrodzenia.

Od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 30,50 zł

REKLAMA

REKLAMA

Proponowane zmiany w ustalaniu płacy minimalnej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy wprowadzający istotne modyfikacje w systemie ustalania minimalnego wynagrodzenia. Celem tego projektu jest wyznaczenie pewnych ram, które dadzą podstawę do obliczenia poziomu minimalnego, następnie podlegającego negocjacją w ramach Rady Dialogu Społecznego.

Kluczowe zmiany, które potencjalnie, od roku 2026, proponuje omawiany projekt ustawy to m.in. wprowadzenie pojęć:
1. wartość referencyjna - proponuję się ustalenie jej na poziomie 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej;
2. wynagrodzenie zasadnicze - projekt wprowadza zrównanie minimalnego wynagrodzenia z wynagrodzeniem zasadniczym. Oznacza to, że pracodawca nie będzie mógł wliczać do płacy minimalnej dodatków, premii i innych składników wynagrodzenia.

Proponowane zmiany mają na celu wprowadzenie czytelnego mechanizmu waloryzacji płacy minimalnej o wskaźnik inflacji oraz określony procent realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Takie rozwiązanie ma zapewnić większą przewidywalność zmian oraz lepsze dostosowanie wysokości płacy minimalnej do sytuacji gospodarczej.

Wpływ na proces naliczania wynagrodzeń

Wprowadzenie proponowanych zmian będzie miało istotny wpływ na proces naliczania wynagrodzeń w przedsiębiorstwach. Z jednej strony wydaje się, iż pozwoli na większą przewidywalność kosztów - mechanizm waloryzacji pozwoli pracodawcom lepiej planować koszty wynagrodzeń w perspektywie długoterminowej, co może ułatwić proces budżetowania. Z drugiej jednak strony, obliguje do monitorowania zmian - działy kadrowo-płacowe będą musiały na bieżąco śledzić publikowane wskaźniki inflacji i wzrostu przeciętnego wynagrodzenia, aby prawidłowo naliczać wynagrodzenia.

Składniki wynagrodzeń powiązane z płacą minimalną

Należy pamiętać, iż wysokość minimalnego wynagrodzenia ma wpływ na wiele składników wynagrodzenia oraz świadczeń pracowniczych, gdyż stanowi podstawę ich obliczania. Kluczowe składniki oraz świadczenia to:
- wynagrodzenie za czas przestoju;
- dodatek za pracę w porze nocnej;
- kwota wynagrodzenia wolna od potrąceń;
- odszkodowania za naruszenie zasady równego traktowania;
- odprawy pieniężne;
- podstawa wymiaru zasiłków.

Jednocześnie, projekt ustawy nie przewiduje zmian w zakresie innych składników, których nie należy uwzględniać przy naliczaniu minimalnego wynagrodzenia tj.:
- nagrody jubileuszowej;
- odprawy emerytalno-rentowej;
- wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych;
- dodatku za pracę w porze nocnej;
- dodatku stażowego.

REKLAMA

Skutki dla pracodawców i pracowników

Wprowadzenie czytelnego mechanizmu waloryzacji płacy minimalnej będzie miało różnorakie konsekwencje dla obydwu stron relacji prawno-pracowniczych:
Dla pracodawców:
- zwiększy przewidywalność kosztów pracowniczych,
- powinien umożliwić lepsze planowania budżetów wynagrodzeń, ale jednocześnie,
- może wpłynąć na potencjalny wzrost kosztów pracy.

Dla pracowników:
- zwiększa pewność odnośnie wzrostu wynagrodzeń;
- powoduje lepszą ochronę siły nabywczej wynagrodzeń;
- wprowadza automatyczną waloryzację powiązanych składników wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyzwania i rekomendacje związane z nowym ustalaniem minimalnego wynagradzania

Przy założeniu, że przepisy wejdą w życie w proponowanym lub zbliżonym kształcie, może to przed pracodawcami postawić wyzwania organizacyjne np.: konieczność aktualizacji oprogramowania kadrowo-płacowego, niedostateczna wiedza na temat naliczania wynagrodzeń po stronie pracowników, monitoring prawidłowości naliczania wynagrodzeń.

Mając na uwadze nadchodzące zmiany należałoby rozważyć, jak pracodawcy mogą się do nich zacząć przygotowywać, tak aby nie robić tego na ostatnią chwilę. Działania jakie można podjąć to:
1. przeprowadzenie audytu obecnego systemu wynagrodzeń i zidentyfikować obszary wymagające dostosowania;
2. zaplanowanie procesu wdrożenia zmian w systemach kadrowo-płacowych;
3. przygotowanie harmonogramu szkoleń dla pracowników odpowiedzialnych za naliczanie wynagrodzeń;
4. opracowanie strategii komunikacji zmian w organizacji;
5. zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych na dostosowanie systemów i potencjalny wzrost kosztów wynagrodzeń.

Jaka płaca minimalna od 2026 roku? Podsumowanie

Planowane zmiany w systemie ustalania płacy minimalnej stanowią istotną reformę prawa pracy. Zrównanie minimalnego wynagrodzenia z wynagrodzeniem zasadniczym oraz wprowadzenie wartości referencyjnej na poziomie 55% przeciętnego wynagrodzenia będzie całkowicie nowym rozwiązaniem. Efektem zmian będzie czytelny mechanizm waloryzacji, która może przyczynić się do większej przewidywalności i transparentności procesu naliczania wynagrodzeń. Jednocześnie wymaga to od pracodawców odpowiedniego przygotowania organizacyjnego i technicznego. Kluczowe znaczenie będzie miało właściwe dostosowanie systemów kadrowo-płacowych oraz przeszkolenie pracowników odpowiedzialnych za naliczanie wynagrodzeń.

Skuteczne wdrożenie nowych zasad będzie wymagało systematycznego podejścia i odpowiedniego przygotowania ze strony pracodawców. W dłuższej perspektywie zmiany mogą jednak przyczynić się do usprawnienia procesów kadrowo-płacowych i lepszego planowania kosztów pracowniczych w przedsiębiorstwach.

Michał Balicki, Counsel w CRIDO
Michał Grzybowski, Partner w CRIDO

Źródło: Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (UC62).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA