REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy i w jakiej wysokości przysługuje zasiłek po urlopie wychowawczym lub bezpłatnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Zawiślak-Szatańska

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do zasiłku zależy od podlegania ubezpieczeniom, zaś wysokość zasiłku zależy od naszych zarobków z ostatnich 12 miesięcy przed niezdolnością do pracy. Co dzieje się w sytuacji, kiedy w tym okresie nie otrzymywaliśmy wynagrodzenia, ponieważ stosunek pracy był zawieszony i nie podlegaliśmy ubezpieczeniom chorobowemu i wypadkowemu?

Prawo do świadczeń

REKLAMA

Zasiłek opiekuńczy, macierzyński oraz zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, przysługują nam na mocy przepisów bez okresu wyczekiwania, a więc od pierwszego dnia niezdolności do pracy.

W konsekwencji prawo do tych świadczeń mamy również od pierwszego dnia po powrocie z urlopu wychowawczego lub bezpłatnego.

Natomiast prawa do wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, finansowanego przez pracodawcę, jak i zasiłku chorobowego z ubezpieczenia chorobowego z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą, nabywamy co do zasady po upływie okresu wyczekiwania, który w przypadku pracowników wynosi 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego.

Do tych 30 dni zaliczane są również poprzednie okresy podlegania ubezpieczeniu chorobowemu, jeżeli przerwa w ubezpieczeniu nie przekroczyła 30 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Szczególnie w takim przypadku jest traktowana przerwa dłuższa niż 30 dni, jeżeli jej przyczyną był urlop bezpłatny, urlop wychowawczy, a także odbywanie czynnej służby wojskowej przez żołnierza niezawodowego. Wtedy zaliczane są również do okresu wyczekiwania poprzednie okresy ubezpieczenia chorobowego sprzed przerwy.
Oznacza to, że jeśli przed taką przerwą nabyliśmy prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego, to po zakończeniu urlopu wychowawczego/bezpłatnego, czy też służby wojskowej, to po powrocie do pracy mamy prawo do świadczeń również od pierwszego dnia.

Hanna K. jest zatrudniona od 3 stycznia 2006 r. na podstawie umowy o pracę. W październiku 2006 r. urodziła dziecko, przebywała na urlopie macierzyńskim, wypoczynkowym, a następnie na urlopie wychowawczym do 28 lutego 2009 r. Krótko po powrocie do pracy zachorowała i przebywała na zwolnieniu lekarskim w okresie od 12 marca 2009 r. do 29 kwietnia 2009 r. Z uwagi na posiadany niezbędny okres podlegania ubezpieczeniu chorobowemu sprzed urlopu wychowawczego Hanna K. ma prawo do wynagrodzenia chorobowego, a następnie zasiłku chorobowego za czas niezdolności do pracy.

Wysokość świadczeń

Podstawa wynagrodzenia chorobowego bądź zasiłku jest obliczana na podstawie wynagrodzenia uzyskiwanego przez pracownika w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających chorobę, po potrąceniu składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracownika (13,71%).

W przypadku, kiedy niezdolność do pracy powstanie wcześniej, do podstawy zasiłku wejdą pełne miesiące naszego dotychczasowego zatrudnienia. Na przykład: zatrudnienie od 1 października 2008 r. i choroba w lutym 2009 r. oznacza, że podstawa zasiłku będzie obliczona z zarobków za 4 miesiące, tj. z okresu październik 2008 r. – styczeń 2009 r.

Kiedy jednak pracownik przez cały okres, z którego ma być obliczana podstawa świadczenia przebywał na urlopie bezpłatnym, wychowawczym, czy też odbywał służbę wojskową, nie ma jego zarobków, na podstawie których możliwe byłoby obliczenie świadczenia.

Wówczas podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego, bądź zasiłku stanowi wynagrodzenie za miesiąc kalendarzowy, w którym powstała niezdolność do pracy w wysokości:

  • wynagrodzenia określonego w umowie – jeśli pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w stałej miesięcznej wysokości,
  • przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego pracownikom zatrudnionym na takim samym lub podobnym stanowisku pracy - jeżeli pracownikowi przysługuje wynagrodzenie zmienne.

REKLAMA

Adam P. zatrudniony u swojego pracodawcy od 5 lat, przebywał ostatnio na 13-miesięcznym urlopie bezpłatnym. W dniu poprzedzającym jego powrót do pracy zachorowała jego żona. Adam P. przedłożył pracodawcy zwolnienie lekarskie ZUS ZLA z tytułu opieki nad chorym członkiem rodziny na 8 dni, które przypadały bezpośrednio po jego urlopie bezpłatnym. Z tego tytułu należny będzie Adamowi P. zasiłek opiekuńczy za 8 dni.
Adamowi P. przysługuje wynagrodzenie miesięczne w stałej wysokości 2300 zł.
Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowić więc będzie wynagrodzenie z umowy o pracę przysługujące w miesiącu, w którym przebywał na zwolnieniu.
Zasiłek zostanie obliczony następująco:
Podstawa wymiaru zasiłku to wynagrodzenie 2300 zł – kwota potrąconych składek na ubezpieczenia społeczne 315,33 zł (13,71% z 2300 zł) = 1984,67 zł
Wysokość zasiłku opiekuńczego to 80% jego podstawy = 1587,74 zł
Zasiłek za 1 dzień = 1587,74 :30 = 52,92 zł
Zasiłek za 8 dni opieki nad żoną = 423,36 zł (z tej kwoty zostanie potrącony jeszcze podatek).

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 31 poz. 267 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy to w porządku? Ministerstwo odmówiło ochrony osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) przed opłatami. Bo to działka innego ministerstwa

O jakie opłaty ponoszone przez osoby niepełnosprawne chodzi? To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji. Na dziś.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w relacjach z ZUS-em. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników. Co wynika z założeń projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 roku. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. MRPiPS zapowiada ważną zmianę

Wprawdzie kryterium dochodowe pozostanie, ale ma podlegać corocznej waloryzacji. Aktualnie próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmienia się raz na trzy lata.

Nawet 6,3 tys. zł miesięcznie dla studentów tych uczelni. MON już uszczelnia przepisy!

Studia wojskowe kuszą wysokim uposażeniem już od pierwszego roku, jednak atrakcyjny system sprzyja nadużyciom. MON wprowadza zmiany i uszczelnia przepisy, by ograniczyć rezygnacje studentów-żołnierzy oraz straty dla budżetu państwa.

REKLAMA