REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Usługi telekomunikacyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Do jakiego sądu pozwać przedsiębiorcę

Decydując się na wystąpienie z powództwem przeciwko przedsiębiorcy podstawową kwestią jest prawidłowe oznaczenie właściwego sądu. Poniżej znajdują się podstawowe zasady, jakie powinniśmy znać wchodząc w spór sądowy.

Ograniczanie właściwości sądów powszechnych w umowie jest niedozwolone


Przy zawarciu umowy konsumenci powinni pamiętać, że w przypadku sporów z przedsiębiorcą może ona powodować istotne utrudnienia w dochodzeniu roszczeń. Przedsiębiorcy w treści umów często starają się utrudnić ochronę praw konsumenta za pomocą umownej właściwości sądu.

Sylwester - nieudaną imprezę można reklamować

Pamiętajmy, że zarówno źle wykonaną fryzurę, jak i niespełniającą deklarowanych atrakcji imprezę sylwestrową można reklamować jak wszystkie usługi. Eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypominają o podstawowych zasadach.

Prawa konsumenta nabywającego muzykę on-line

W naszym kraju coraz powszechniej kupuje się utwory muzyczne za pomocą sklepów internetowych. Prężnie działają sklepy takie jak: Onet.plejer.pl, soho.pl, Melo.pl, a popularny sklep iTunes rozważa wkroczenie na polski rynek. Przy tej okazji może powstać wątpliwość co do różnic pomiędzy tradycyjnym zakupem a internetowym. Przede wszystkim powstaje pytanie czy kupując utwór za pośrednictwem sklepu on-line nabywa się tyle samo praw co kupując go w sposób tradycyjny. Konsument może zadać sobie pytanie o to, czy będzie mógł utwór skopiować dowolną ilość razy lub np. odsprzedać go na aukcji.

REKLAMA

Upadłość konsumencka – czy utracisz prawo do mieszkania

Upadłość konsumencka to szansa dla dłużnika – od marca osoby fizyczne mogą składać wniosek o ogłoszenie upadłości do sądów rejonowych. Instytucja upadłości miała w założeniu przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu zadłużonych i ułatwić im spłatę należnych zaległości. Na jej wprowadzenie czekano od dawna, sam kształt regulacji wzbudził parę kontrowersji.

Niezamówiona karta kredytowa

Od kilku lat posiadam kartę kredytową. W zeszłym tygodniu otrzymałam od banku nową kartę, nie podpisywałam jednak z bankiem żadnej umowy o wydanie kolejnej karty. Nie aktywowałam przysłanej karty i zapomniałam o sprawie. Obecnie bank żąda ode mnie uiszczenia opłat za nową kartę. Czy słusznie?

Plac zabaw musi być bezpieczny

Prawo dziecka do zabawy jest zagwarantowane przepisami międzynarodowymi. Dziecko ma prawo do wypoczynku, czasu wolnego i uczestniczenia w zabawach, także tych na placu zabaw.

Nastroje konsumenckie coraz lepsze

Wrzesień 2009 roku to szósty z kolei miesiąc poprawy nastrojów konsumenckich polskiego społeczeństwa – podaje Główny Urząd Statystyczny (GUS).

REKLAMA

Skrzynka pocztowa pełna reklam

Do naszych skrzynek pocztowych trafia coraz więcej reklam. Wskutek czego niejednokrotnie pilna korespondencja, której oczekujemy, trafia pomiędzy stos reklamowych gazetek. Nawet napis na skrzynce, że nie życzymy sobie reklam niewiele jest w stanie pomóc. Firmy kolportażowe zajmujące się dystrybucją takich ulotek bardzo często nie zwracają uwagi na prośby mieszkańców.

Rzecznik konsumentów pomoże w reklamacji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że w zeszłym roku rzecznicy konsumentów sporządzili ponad 1600 pozwów, do sądów skierowali ponad 870 dochodząc praw poszkodowanych klientów. 557 spraw zakończyło się pozytywnie, ponad 230 jest jeszcze w toku.

Jak wybrać szkolną wyprawkę, czyli nie kupuj kota w worku

Nie wybierajmy przyborów szkolnych dla naszych dzieci kierując się tylko ceną. Warto wiedzieć jak unikać produktów, które mogą okazać się szkodliwe i niebezpieczne dla zdrowia. Prezentujemy rady specjalistów z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przedsiębiorcy słabo znają przepisy chroniące konkurencję

Zdecydowana większość (85%) przedsiębiorców bardzo słabo zna prawo ochrony konkurencji. Jednak w porównaniu do 2006 roku wzrosła ich wiedza o antykonkurencyjności konkretnych działań. To wyniki najnowszego badania przeprowadzonego w maju 2009 r. na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czy operator telekomunikacyjny może sprzedać wierzytelność wobec konsumenta

Od jakiegoś czasu zalegam z zapłatą 2 faktur za telefon. W zeszłym tygodniu dostałem list z przedsądowym wezwaniem do zapłaty. Pismo zostało nadane przez firmę windykacyjną, która twierdzi, że jest moim wierzycielem i żąda wpłaty na wskazane przez siebie konto. Jestem trochę zdezorientowany i zastanawiam się, czy operator mógł bez mojej zgody przekazać swoją wierzytelność?

Co to jest obrót konsumencki

Wiele instytucji prawa cywilnego związanych jest z tak zwanym obrotem konsumenckim. Chodzi w tym wypadku o sytuacje gdy konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą. Zgodnie z ogólnymi założeniami prawo w takich relacjach powinno chronić konsumenta przed bezprawnym działaniem przedsiębiorcy.

Nie każda zmiana regulaminu uprawnia do rozwiązania umowy

Od 6 lipca nie każda zmiana regulaminu operatora sieci będzie pozwalała abonentowi rozwiązać umowę bez żadnych konsekwencji. Dobrą zmianą jest natomiast zlikwidowanie opłaty za przejście do innej sieci.

Jak skutecznie zakwestionować za duży rachunek za telefon

Mam pewien problem z wysokością rachunku telefonicznego, jaki otrzymałem od Telekomunikacji Polskiej S.A. Operator pobrał wyższą opłatę za połączenia międzynarodowe, niż określa to jego cennik. Chciałbym zakwestionować ten rachunek, ale nie wiem, do kiedy mogę złożyć reklamację na usługę telefoniczną i czy muszę płacić za reklamowane połączenia? Dodam, że kwestionowana przeze mnie należność jest znaczna.

UOKiK pozywa Nykredit i Lukas Bank

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierował do sądu kolejne pozwy przeciwko bankom dotyczące uznania kolejnych klauzul za niedozwolone. Zakwestionowano m.in. obowiązek zapłaty dodatkowej prowizji wtedy, kiedy bank wypowiada umowę oraz dowolne pobieranie opłat za monity i wezwania do zapłaty. Jeden z banków już wycofał się ze stosowania kwestionowanych postanowień.

Co warto zawrzeć w umowie jeśli jestem kupującym

Najprościej skonstruowana umowa sprzedaży zawiera określenie stron umowy, czyli sprzedawcę i kupującego oraz przedmioty ich wzajemnych świadczeń , a więc przedmiot sprzedaży i cenę. Patrząc z perspektywy kupującego warto jednak wzbogacić treść umowy o pewne elementy, by zabezpieczyć swoje interesy na przyszłość.

Ceny usług telefonii komórkowej

Zakup telefonu, czy też podpisanie umowy z operatorem na świadczenie usług telekomunikacyjnych to nie łatwy wybór. Ofert jest bardzo dużo, promocji jeszcze więcej. Dlatego warto się dobrze zastanowić.

Największe zagrożenia w sieci

Internet to narzędzie dające ogromne możliwości, również w zakresie nabywania towarów. Jednak specyficzny charakter e-zakupów stwarza wiele niebezpieczeństw. Wirtualna przestrzeń i brak bezpośredniego kontaktu daje pole do działania różnego rodzaju cyberprzestępcom oraz nierzetelnym sprzedawcom. Na co uważać i jak się chronić?

Krzywdzące umowy operatorów komórkowych

Opłata za zdjęcie blokady karty SIM, uciążliwe formalności w przypadku kradzieży telefonu czy pozbawienie konsumenta dostępu do usług, za które regularnie płaci – to tylko niektóre działania operatorów telekomunikacyjnych kwestionowane przez Prezes UOKiK. Urząd skierował do sądu pozwy przeciwko operatorom sieci: Era, Orange oraz Play.

Pięć lat w Unii

Obowiązek wprowadzania na rynek produktów bezpiecznych, lepsza ochrona konsumentów, zmiany udzielania pomocy publicznej, a także nowe możliwości organów chroniących konkurencję – UOKIK podsumowuje pięć lat w Unii.

Organizacje konsumenckie

Odmowa przyjęcia na pokład

Na lotnisku możemy dowiedzieć się, że nie ma dla nas miejsca w samolocie. Może tak się zdarzyć, bowiem przewoźnicy często sprzedają więcej biletów niż jest miejsc na pokładzie, licząc na to, że część pasażerów zrezygnuje z podróży.

Przed wyjazdem

Wahania kursów walut mogą być zmartwieniem nie tylko dla osób spłacających kredyty hipoteczne. Również wakacyjny wyjazd za granicę może okazać się droższy niż planowaliśmy. UOKiK przypomina o prawach konsumentów korzystających z usług biur podróży.

Europejski Szczyt Konsumencki

Na początku kwietnia br. po raz pierwszy odbył się w Brukseli Europejski Szczyt Konsumencki.

Jak wyglądają promocje w sklepach

Pod koniec zeszłego roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kolejną kontrolę przedsiębiorców. Tym razem przyjrzała się prawidłowości i rzetelności organizowania promocji.

Problemy z usługami telekomunikacyjnymi

Jak wynika z danych warszawskiego rzecznika konsumentów, najwięcej kłopotów przysparzają konsumentom sprawy telekomunikacyjne. W 2008 r. stanowiły one prawie 1/5 wszystkich porad udzielonych przez stołecznego rzecznika.

Regulamin tylko z umową

Podpisując mowę z operatorem telewizji najczęściej podpisujemy kilka dokumentów. Niezwykle ważne jest zapoznanie się z nimi wszystkimi.

Odłączony telefon

Odłączono mi telefon za niezapłacony rachunek. Było to zwykłe przeoczenie ok.2 miesięcy od wystawienia rachunku. Czy po tak krótkim okresie czasu zalegania z opłatą, operator ma prawo odłączyć abonenta od usługi? Czy mam prawo żądać wykazu połączeń? Moim zdaniem rachunek znacznie przekracza kwotę, którą ”wydzwoniłam”.

Zmiany w kredytach

Dłuższy termin na odstąpienie od umowy oraz zwiększenie kwoty udzielanego kredytu – to niektóre zmiany wprowadzane przez nową dyrektywę w sprawie umów o kredyt konsumencki. Przepisy wejdą w życie najpóźniej w czerwcu 2010 roku.

Prawo upadłościowe i naprawcze

Jestem początkującym przedsiębiorcą i dopiero stawiam swoje pierwsze kroki w branży przemysłowej. Jednak start mam trudny ze względu na wszechogarniający nas kryzys gospodarczy. W związku z powyższym chciałbym dowiedzieć się paru podstawowych informacji na temat postępowania upadłościowego i naprawczego.

Brak odpowiedzi na reklamację

Ostatnio złożyłam reklamację dotyczącą rachunku telefonicznego. Minął już miesiąc, a ja nadal nie otrzymałam odpowiedzi. Co w takiej sytuacji powinnam zrobić? Czy w przypadku braku odpowiedzi na reklamację uznaje się, że została ona pozytywnie rozpatrzona?

Światowy Dzień Konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta obchodziliśmy po raz dwudziesty szósty 15 marca 2009 roku. "Konsument i jego rzecznik" - pod takim hasłem świętowaliśmy w Polsce. Była to okazja do przypomnienia sobie o tym, jakie my - konsumenci mamy prawa i kto nam może pomóc w ich egzekwowaniu.

Dwie umowy z kablówką

Zawarłem ostatnio umowę z operatorem sieci kablowych. Dostałem odpowiedni sprzęt do tego, a w zasadzie to kazali mi za niego zapłacić. Czy jeśli płacę za sprzęt i jednocześnie za abonament, to mam rozumieć, ze tak naprawdę zawarłem dwie osobne umowy?

Co zrobić jeśli zostanie zmieniony termin wycieczki

Kilka miesięcy temu wykupiłam wycieczkę do Portugali. Wylot planowany był na 2 lutego. Jednak miesiąc przed podróżą otrzymałam informacje z biura podróży, że niestety wycieczka została odwołana. Co mogę takiej sytuacji zrobić. W chwili obecnej nie znajdę już tak korzystnej oferty cenowej.

Co to są raty zero procent?

Ostatnio robiąc zakupy w sklepie z urządzeniami domowymi natrafiłam na reklamy, których hasła głoszą „raty 0%”. Oferta wydaje się bardzo kusząca jednak chyba zbyt piękna, aby była prawdziwa. Na czym polegają raty 0% i gdzie jest haczyk?

Mandat za brak gwarancji po polsku

Kupiłeś sprzęt, ale nie wiesz jak go używać, bo instrukcja obsługi nie jest w języku polskim? Zgodnie z nowymi przepisami sklep może dostać za to mandat. Kary nakładać mogą inspektorzy Inspekcji Handlowej.

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Celem ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jest nie tylko zwalczanie takich działań, ale również zapobieganie ich stosowaniu. Dlatego też już samo zagrożenie interesu konsumenta bądź też interesu publicznego, uzasadnia powstanie roszczenia o zaniechanie niedozwolonych działań.

Czy konieczny jest paragon

Konsument ma prawo żądać potwierdzenia zawarcia umowy sprzedaży. Najczęściej występuje ono w postaci paragonu. Często jednak zapominamy o nim, gubimy albo druk na nim zdąży już wyblaknąć i nie nadaje się do niczego. Problem pojawia się, gdy chcemy złożyć reklamacje, a sprzedawca żąda od nas paragonu. Przecież udowodnić zakup można w inny sposób.

Problemy z ceną

Powszechnie mówi się, że cena powinna być umieszczona przy każdym produkcie. Czy to samo dotyczy potraw w restauracji? Ostatnio trafiłam do lokalu, w którym nie było podanej konkretnej kwoty a jedynie cena za 100 gram dania? Czy nie narusza to interesów konsumentów? Jak jest w przypadku innych usług?

Skarga na pracownika ochrony

W zeszłym tygodniu spotkała mnie niemiła przygoda podczas zakupów. Wychodząc ze sklepu i jednocześnie przechodząc przez bramkę usłyszałam pisk. Od razu podeszła ochrona. Byli bardzo niegrzeczni w stosunku do mnie, traktowali mnie jak potencjalnego złodzieja. Na nic zdały się zapewnienia, że niczego nie ukradłam. Na dodatek zostałam zabrana do specjalnego pomieszczenia w celu przeszukania. Czy mieli do tego prawo?

Zakaz reklamowania napojów alkoholowych

Zastanawiająca jest kwestia reklam alkoholu. Generalnie obowiązuje zakaz tego typu reklam, ale dlaczego w TV tak często oglądamy reklamy piwa? Przecież to napój alkoholowy.

O zgodę na przetwarzanie danych reklamującego trzeba się zapytać

Niektóre firmy w imię usprawniania procedury reklamacyjnej zbierają informacje o swoich klientach, którzy reklamacje złożyli. W ten sposób zbierają ich dane osobowe, co powinno być zarejestrowane u Generalnego Inspektora Danych Osobowych.

Termin ważności

W przypadku produktów żywnościowych bardzo dużą role odgrywa nie tylko dobry smak, ale także ich jakość. Produkty spożywcze mają określone terminy ważności do spożycia i dla naszego bezpieczeństwa warto zwracać na nie uwagę.

Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa – uprawnienia konsumenta

Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa polega na oferowaniu swoich towarów poza sklepem, na ulicy, w miejscu pracy lub wypoczynku konsumentów. Jest sposobem walki o klientów. Warto wiedzieć, jakie prawa przysługują im przy zawieraniu takiej transakcji.

Ochrona naszej prywatności

Chciałabym raz na zawsze uporać się z niechcianymi telefonami z „niepowtarzalnymi” ofertami, zapchaną ulotkami skrzynką na listy zarówno tą tradycyjną jak i mailową. Jednak zwykła odmowa nie wystarcza, jak skutecznie uchronić swoją prywatność od bezadresowych reklam, maili czy sms-ów?

Czy muszę płacić za książkę, której nie zamówiłam

Miesiąc temu otrzymałam pocztą słownik współczesnej polszczyzny. Nigdzie jednak nie zamawiałam takiej przesyłki. Do książki dołączona była ulotka z informacja, że wybrano mnie spośród wielu klientów wydawnictwa i w ramach promocji przesyłają mi swoją najnowszą pozycję. Ucieszyłam się z tego prezentu i zapomniałam o sprawie. Wczoraj otrzymałam list z wydawnictwa, w którym wzywają mnie do zapłaty za słownik kwoty 59,99 zł. Czy taka praktyka jest dozwolona przez prawo i rzeczywiście muszę zapłacić za niezamówiony towar?

Prawo pierwokupu - co to znaczy?

O prawe pierwokupu na pewno każdy z nas słyszał. Ale czy wiemy dokładnie co ono oznacza? Jakie rodzi to uprawnienie po stronie kupującego, a jakie po stronie sprzedawcy?

Przejściowe kłopoty ze spłatą zadłużenia

Zdarza się, przeliczyłeś się z możliwościami spłaty albo coś poszło nie tak, jak to sobie zaplanowałeś - straciłeś pracę, zachorował ktoś bliski. Kolejne wezwania do zapłaty, telefony z firm windykacyjnych to oznaki tego, że nie obsługujesz na bieżąco zadłużenia. Potem wypowiedzenie umowy kredytu i sądowa egzekucja zadłużenia.

REKLAMA