REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik konsumentów pomoże w reklamacji

W reklamacjach pomagają rzecznicy konsumentów.
W reklamacjach pomagają rzecznicy konsumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że w zeszłym roku rzecznicy konsumentów sporządzili ponad 1600 pozwów, do sądów skierowali ponad 870 dochodząc praw poszkodowanych klientów. 557 spraw zakończyło się pozytywnie, ponad 230 jest jeszcze w toku.

300 tysięcy udzielonych porad i informacji, blisko 50 tysięcy wystąpień do przedsiębiorców, ok. 870 powództw — to efekt ubiegłorocznej pracy miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. W tym roku obchodzą oni 10 lat istnienia

REKLAMA

REKLAMA

W kraju działa 371 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy udzielają bezpłatnych porad i informacji na temat przysługujących nam praw. Ponadto prowadzą mediacje, analizują treści umów i kart gwarancyjnych, pomagają sporządzić reklamacje. Do ich zadań należy także przygotowanie pozwów i innych pism procesowych dla konsumentów lub występowanie do sądu z powództwem. W tym roku rzecznicy konsumentów obchodzą 10 lat istnienia.

Konsumenci są coraz bardziej świadomi przysługujących im praw i wynikających z tego obowiązków. Zwiększają się również ich oczekiwania i zapotrzebowanie na skuteczną pomoc. Cieszy fakt, że wielu z nas wie, gdzie jej szukać – świadczy o tym wzrastająca liczba udzielonych informacji. W zeszłym roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 300 tysięcy porad, prawie 50 tysięcy razy podejmowali interwencje na rzecz konsumentów. Dla porównania rok wcześniej było to odpowiednio: ponad 250 tysięcy porad i blisko 40 tysięcy interwencji.

Konsumenci najczęściej mieli problem z prawem do reklamacji – głównie niezgodnego z umową obuwia (36 619 porad), sprzętu RTV i AGD (28 664 porad), odzieży (11 113 porad), sprzętu komputerowego (12 404 porad), telefonów komórkowych (12 697 porad), elementów wyposażenia wnętrz (17 017 porad). Rzecznicy interweniowali wtedy, gdy przedsiębiorca m.in. odmawiał przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego, nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jego rozpatrzenie.

Konsumenci mieli także problem z jakością zamawianych usług – telekomunikacyjne (23 026 porad), remontowo-budowlane (14 919 porad), związane z dostawą mediów (7 609 porad), turystyczne (6 925 porad).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku usług rzecznicy konsumentów udzielali najczęściej informacji na temat zawyżonych rachunków telefonicznych, nieprawidłowo naliczonego abonamentu, używania materiałów nienależytej jakości w przypadku usług budowalnych, czy realizacji robót niezgodnie z projektem. Wzrosła liczba skarg dotycząca usług bankowych z 7652 w 2007 roku do ponad 10 tys. w 2008 roku — najwięcej było ich w województwach małopolskim i mazowieckim, najmniej w podlaskim i świętokrzyskim. Dotyczyły one m.in. wprowadzania w błąd co do wysokości oprocentowania, prowizji i innych opłat za obsługę kredytów hipotecznych czy bezprawnego wpisywania do bazy nierzetelnych dłużników bankowych.

Konsumenci zgłaszali się także po pomoc w przypadku problemów z odstąpieniem od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość — w szczególności od umów wiązanych, czyli takich, gdzie oprócz zakupu towaru lub usługi dodatkowo zaciągano kredyt. Ponadto oferowano im produkt za cenę przewyższającą jego wartość lub towary niskiej jakości, nie informowano również o adresie siedziby firmy wysyłkowej lub akwizytora.

W zeszłym roku rzecznicy konsumentów łącznie sporządzili ponad 1600 pozwów, do sądów skierowali ponad 870 dochodząc praw poszkodowanych klientów. 557 spraw zakończyło się pozytywnie, ponad 230 jest jeszcze w toku. Dzięki interwencji rzecznika konsumentów z Wadowic bank zwrócił konsumentowi składkę ubezpieczenia kredytu konsumenckiego po jego wcześniejszej spłacie. W ten sposób konsument odzyskał 10 tys. zł.

Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast jeżeli reklamacja konsumenta zostanie odrzucona przez sprzedawcę, możemy liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne informacje udzielane są telefonicznie, pocztą elektroniczną bądź bezpośrednio w biurze rzecznika. Adres i telefon odpowiedniego rzecznika można znaleźć w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta, a także na stronie internetowej UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że oprócz miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, bezpłatne porady udzielane są również pod numerem infolinii 0 800 800 008. Spór można również rozwiązać polubownie przez działające przy Inspekcji Handlowej Sądy Polubowne. Konsument przede wszystkim powinien złożyć wniosek – nie jest to obarczone żadnymi kosztami. Obecnie przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej istnieje 16 stałych polubownych sądów konsumenckich oraz 15 ośrodków zamiejscowych na terenie całego kraju. Rozpatrują sprawy o prawa majątkowe, które powstały w wyniku umów sprzedaży produktów i świadczenia usług konsumentom.

Źródło: UOKiK

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis:Prawa konsumenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cimoszewicz uniewinniony w sprawie potrącenia rowerzystki

Sąd Rejonowy w Hajnówce uniewinnił Włodzimierza Cimoszewicza od zarzutu potrącenia rowerzystki na przejściu. Postępowanie w sprawie wykroczenia dotyczącego opuszczenia miejsca zdarzenia zostało umorzone z powodu przedawnienia orzekania.

5 390 zł miesięcznie stypendium dla młodych naukowców. Kto otrzyma w 2024 r.?

Ministerstwo Nauki przyznało stypendia 228 wybitnym młodym naukowcom, reprezentującym 53 różne dyscypliny naukowe i artystyczne. Laureaci konkursu otrzymają stypendia w wysokości 5 390 zł miesięcznie przez 3 lata. 

NSA: świadczenie pielęgnacyjne 54 800 zł, a nie 2988 zł

Tyle gminę kosztuje trzy lat upierania się przy odmowie uznania stałej opieki nad staruszkiem 86 lat. Procesy przed WSA i NSA trwały tak długo, że skumulowała się znaczna kwota zaległego świadczenia pielęgnacyjnego. MOPS i SKO uznały, że staruszek nie wymaga opieki (stałej) bo potrafi przejść z pokoju do pokoju. I da radę zrobić sobie herbatę. NSA miał inne zdanie.

Whistleblowing jako wsparcie organizacji

Wiele podmiotów sektora prywatnego i publicznego stanie przed dylematem: Czy potraktować wdrożenie systemu wyłącznie jako koszt związany z obowiązkiem prawnym, czy jako szansę na poprawę bezpieczeństwa i doskonalenie organizacji?

REKLAMA

MRPiPS odpowiada: „Stare” i „nowe” świadczenie pielęgnacyjne a 1500 zł od 1 października 2024 r.

Ministerstwo pracy potwierdziło możliwość łączenia „nowego” świadczenia pielęgnacyjnego z nowymi świadczeniami (od 1 października 2024 r.) 1500 zł z programu Aktywni Rodzice.

Pracownicy: Źle przyznawane dodatki do wynagrodzeń. Od 1 lipca dalej poniżej pensji minimalnej brutto

W dalszym ciągu wynagrodzenia pracowników samorządowych są poniżej pensji minimalnej. Nie zmieni się to od 1 lipca. Do pieniędzy z budżetu na pensje muszą się dorzucić poszczególne JTS. Dalej tylko 50-150 zł daje awans. No i RIO wykrywa błędy w przyznawaniu dodatków (zaznaczając, że na szczęście nie błędy nie są masowe).

Rząd zaprzecza: 800 plus, 13. i 14. emerytura, cięcia w pomocy społecznej i zasiłkach [unijna procedura nadmiernego deficytu]

Polska może być objęta procedurą nadmiernego deficytu. Pojawiły się obawy, że spowoduje to ograniczenia programów wspierających rodziców, emerytów i osoby uboższe. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zaprzeczyła takim pogłoskom. 

Parkowanie na chodnikach. Szykują się zmiany, ale czy już w 2025 r.? W sprawie działa Rzecznik Praw Obywatelskich.

Czy nadchodzi koniec parkowania na chodnikach? Ta sprawa niezmiennie budzi emocje. Zainteresował się nią Rzecznik Praw Obywatelskich. Aktywiści proponują na postój pojazdu na drodze dla pieszych tylko w miejscach wyznaczonych.

REKLAMA

Prezydent podpisał ustawę o ochronie sygnalistów

Prezydent podpisał ustawę o ochronie sygnalistów. Sygnalista, po powzięciu informacji o naruszeniu prawa w zakresie objętym ustawą, będzie mógł dokonać jego zgłoszenia.

W Warszawie nie kupisz alkoholu między 22.00 a 6.00? Czy będzie protest

Warsaw Enterprise Institute i Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju rozpoczęły zbiórkę podpisów przeciwko inicjatywie nocnego zakazu sprzedaży alkoholu w Warszawie. Petycja jest odpowiedzią na konsultacje miejskie, które rozpoczął urząd miasta stołecznego Warszawy w sprawie nocnej prohibicji.

REKLAMA