Za niezamówiony towar nie trzeba płacić

Takie praktyki są często stosowane przez nieuczciwych przedsiębiorców, którzy chcą w ten sposób wykorzystać niewiedzę konsumentów i zmusić ich do zapłaty za towar, które nie zamawiali. Jest to jednak praktyka, która jest niezgodna z prawem. Nieprawdziwe jest przekonanie, iż w sytuacji otworzenia przesyłki konsument jest zobowiązany do zapłaty za przesłany towar.
Transakcje sprzedaży wysyłkowej opierają się na podstawie umów zawieranych na odległość, czyli bez jednoczesnej obecności obu stron (art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta).
Zgodnie z art. 15 tejże ustawy spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Oznacza to, że adresat (konsument) w sytuacji, gdy odbierze towar niezamówiony nie ma żadnych obowiązków względem nadawcy. Przede wszystkim nie musi on obawiać się, że będzie zmuszony do zapłaty za towar. Nie jest on również zobowiązany do odesłania towaru sprzedawcy.
Informacje zawarte w ulotkach nadesłanych wraz z towarem, które nakładają na adresata obowiązek odesłania towaru w przypadku braku akceptacji propozycji zawarcia umowy, jak również informujące, iż w przypadku nie odesłania uważa się umowę za zawartą są sprzeczne z art. 15 oraz nie mają mocy wiążącej dla konsumenta.
Nakaz zapłaty
Treść art. 15 oznacza także, że konsument nie powinien się obawiać ewentualnych roszczeń ze strony przedsiębiorcy, który będzie chciał wyegzekwować od nas zapłatę za niezamówiony towar i skieruje do nas przedsądowy nakaz zapłaty.
Takie praktyki często mają na celu przestraszenie konsumenta, w celu przymuszenia go do zapłaty określonej ceny. W sytuacji jednak, gdy towar był przez nas nie zamawiany roszczenia przedsiębiorcy będą bezzasadne.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).
Zobacz także: Prawa konsumenta
Zadaj pytanie: Forum
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: