REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drugiej waloryzacji emerytur w 2024 roku jednak nie będzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Żadna waloryzacja emerytur przeprowadzana raz w roku nie zwróci już utraty realnej wartości świadczeń wypłacanych przez ZUS,  do której doszło w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od wyborów wkrótce minie pięć miesięcy i niewiele więcej pozostanie do 1 września – hipotetycznej daty drugiej w roku waloryzacji emerytur i rent. Jednak nie jest spełniony żaen z dwóch fundamentalnych warunków, które są niezbędne by do drugiej podwyżki emerytur i rent w wykonaniu ZUS doszło w 2024 roku.

Czy to oznacza, że drugiej waloryzacji emerytur i rent w tym roku nie będzie?
Nawet jeśli w tym momencie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, to pewne jest, iż prawdopodobieństwo zarządzenia drugiej waloryzacji emerytur i rent w 2024 roku jest niskie - i z każdym tygodniem inflacji na obecnym poziomie - 3,9 proc. lub niższym, wciąż obniżać się będzie.

REKLAMA

Waloryzacja marcowa: emeryci dostają już nowe emerytury wyższe o 12,12 procent

REKLAMA

Kolejne grupy emerytów i rencistów trzymują otrzymują od 1 marca nowe emerytury i inne świadczenia w zwaloryzowanej wysokości. Waloryzacja wskaźnikiem 1,1212 jest niższa od ubiegłorocznej, ale w porównaniu z obecną inflacją: 12,12 proc. waloryzacja, 3,9 proc. inflacja – może wydawać się imponująca.

Tak naprawdę jednak  z dużym poślizgiem – bo taka jest istota waloryzacji przeprowadzanej ustawowo raz w roku –  nie zwróci już utraty realnej wartości świadczeń wypłacanych przez ZUS,  do której doszło w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Dlatego między innymi tak mocne wsparcie miała i ma idea drugiej w roku waloryzacji emerytur, przeprowadzana w drugiej połowie roku.

Wzór do tego jest – to przepisy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Zgodnie z nimi rząd jest zobowiązany do waloryzacji najniższej krajowej co do zasady raz w roku – od 1 stycznia, ale jeśli inflacja jest wysoka, zobowiązany jest też do drugiej podwyżki z dniem 1 lipca.
Jak bardzo sensowny jest to przepis okazało się w ostatnich latach 202-2023 gdy przy wysokiej inflacji rząd musiał przygotować podwójne podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę: od 1 stycznia i 1 lipca 2023 roku oraz od 1 stycznia i 1 lipca 2024 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę dwa razy w roku, ale dlaczego nie emerytur

W przypadku emerytur i rent do takiej dwuczęściowej w roku waloryzacji nie doszło, bo brak na to przepisów prawa.

Dlatego sytuację próbowano ratować przez dodatkowe w roku świadczenie dla emerytów: najpierw w formie trzynastej emerytury, a potem drugiego w roku – czternastej emerytury.
Ponieważ jednak okazało się to wciąż za mało przy spadku realnej wartości nawet zwaloryzowanych emerytur i rent, pojawiła się idea kolejnej – piętnastej emerytury.
Inflacja dodatkowych świadczeń w odpowiedzi na coraz wyższą inflację w pieniądzach nie jest jednak rozwiązaniem sensownym. Przynajmniej nie na tyle, co zwiększenie cykliczności waloryzacji w warunkach wysokiej inflacji – właśnie tak jak przewidują to przepisy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Dlatego tak lotna w kampaniach politycznych okazała się idea drugiej waloryzacji emerytur i rent.

Druga w roku waloryzacja emerytur i rent: kiedy będzie, a kiedy nie

Choć druga w roku waloryzacja emerytur i rent była jedną z kluczowych obietnic w wyborach do Sejmu, a chęć jej wprowadzenia potwierdził w expose sejmowym nowy premier nowego rządu Donald Tusk, to szanse na zrealizowanie tej obietnicy są coraz mniejsze.

Dalekie do spełnienia są dwa ranki, od których ta waloryzacja zależy. Pierwszy to warunek prawny, drugi – ekonomiczny.

REKLAMA

Warunek prawny to przeprowadzenie nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie ze standardami stanowienia prawa, które obiecał przywrócić także w Tej kampanii wyborczej nowy rząd i nowa większość parlamentarna, nowe przepisy ustawowe powinny mieć odpowiednie vacatio legis czyli okres od uchwalenia do wejścia w życie.

Jeśli to zobowiązanie traktować serio, to czas na uchwalenie przepisów wprowadzających drugą waloryzację dramatycznie się skurczył. Tymczasem wiadomo o nowelizacji tylko tyle, że trwają prace nad koncepcją…
Na marginesie, to ulubione sformułowanie we wszystkich resortach tego rządu, choć w trakcie kampanii wyborczej politycy zaklinali się, że mają gotowe projekty ustaw.

Pod równie dużym znakiem zapytania jest warunek drugi: inflacja. Zgodnie z zapowiedziami powinna to być inflacja wynosząca co najmniej 5 proc. – jako średnia liczona z pierwszej połowy roku.
Tymczasem dziś chyba żaden odpowiedzialny ekonomista nie zaprognozuje takiej inflacji dla pierwszej połowy 2024 r. W styczniu według wstę[nich wyliczeń GUS wyniosłą ona 3,9 proc. i nic nie wskazuje na to, by miała znów wyraźnie wzrosnąć w lutym, marcu i kolejnych miesiącach. Owszem, prognozy na drugą połowę roku wskazują na powrót inflacji ponad 5 proc. – taką też widzi NBP, wstrzymujący się w marcu po raz kolejny z obniżką stóp procentowych.

Być może średnia inflacja powyżej 5 proc. wyszłaby gdyby liczyć okres w skali roku – dla celów drugiej waloryzacji, od 1 lipca 2023 roku do 30 czerwca 2024 r. Oczywiście teoretycznie jest to możliwe, ale by tak się stało, musi być takie rozwiązanie wdrożone w nowelizacji, co do której wiadomo, że jest w toku prac.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
[Sejm na żywo] 10 czerwca 2025 r. Komisja śledcza ds. Pegasusa

O godz. 12:00 rozpocznie się posiedzenie sejmowej komisji śledczej ds. Pegasusa. Na posiedzeniu Komisja Śledcza przesłucha byłą dyrektor biura prawnego służby kontrwywiadu wojskowego Alicję Kurek i byłego dyrektora biura III Służby Kontrwywiadu Wojskowego Andrzeja Osowieckiego.

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Świadczenie uzupełniające i dodatek pielęgnacyjny 2025 – kto może dostać nawet 850 zł od ZUS?

Od 2025 roku osoby całkowicie niezdolne do samodzielnej egzystencji mogą liczyć na dwa świadczenia z ZUS: "500 plus dla niesamodzielnych" i dodatek pielęgnacyjny. Łącznie to blisko 850 zł brutto miesięcznie. Często wystarczy jeden dokument – orzeczenie o niezdolności.

Etykieta komunikacji mailowej w biznesie

W dobie cyfrowego obiegu informacji, wiadomość e-mail stała się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji w biznesie. To, jak piszemy i wysyłamy wiadomości, świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale też o szacunku do odbiorcy. Niniejszy tekst przybliża zasady etykiety mailowej, które pomagają budować wiarygodność i pozytywny wizerunek w relacjach zawodowych.

REKLAMA

Dochód podstawowy zamiast 800 plus? Nawet 1700 zł miesięcznie dla wszystkich. Kiedy decyzja?

Niektórzy eksperci proponują, by zastąpić dzisiejsze świadczenia rodzinne – w tym 800 plus i 300 plus – jednolitą, comiesięczną wypłatą 1 700 zł dla każdego obywatela, bez kryterium dochodowego i bez konieczności składania wniosków. Wyjaśniamy, skąd wziął się pomysł, ile mógłby kosztować budżet i dlaczego wywołuje tyle emocji.

Pożyczkę zaciągnął oszust, na Twoje skradzione dane? To nic – sąd wyda nakaz zapłaty, a komornik ją od Ciebie wyegzekwuje (łącznie z odsetkami i kosztami sądowymi). Tak orzekają polskie sądy [prawomocny wyrok]

Oszust zaciągnął pożyczkę na wyłudzone od kobiety dane osobowe, w następstwie czego – sąd wydał nakaz zapłaty, w którym zobowiązał ją do jej zwrotu (wraz z odsetkami i kosztami sądowymi), a komornik nakaz ten „wykonał” doprowadzając do wyegzekwowania należności od ofiary przestępstwa. Wyrok jest prawomocny (i wszystkie postanowienia sądu, które odrzucają „próby” obrony kobiety przed jego wykonaniem również), nie zgodził się z nim jedynie Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO).

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły

W Polsce rusza pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej ogólnokrajowy pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły programu, który ma na celu poprawę dobrostanu pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności pracy i poziomu wynagrodzeń. Inicjatywa budzi duże zainteresowanie zarówno wśród pracodawców, jak i ekspertów rynku pracy.

REKLAMA

Komunikat PKW: Nieprawidłowości w maksymalnie 10 komisjach; będzie sprawozdanie z wyborów prezydenckich

Państwowa Komisja Wyborcza przygotowuje obecnie sprawozdanie analizując m.in. informacje przekazywane przez okręgowe komisje wyborcze - podała 10 czerwca PKW w komunikacie. Szef PKW Sylwester Marciniak powiedział mediom, że sygnały o możliwych nieprawidłowościach dotyczą nie więcej niż 10 komisji, co na tym etapie nie powinno mieć wpływu na wynik wyborów.

Pieniędzy nie dadzą, ale do 15 lat pozbawienia wolności już tak - za brak opieki nad niepełnosprawnymi, nad teściami: ogólnie osobami nieporadnymi

Ostatnio jest "burza" wokół uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Obiecywano wiele, a wyjdzie jak zwykle. Ba - pieniędzy nie dadzą, ale do 15 lat pozbawienia wolności już tak. Za co? No np. za brak opieki nad osobami z niepełnosprawnościami, za brak opieki nad teściami, rodzicami innymi: ogólnie osobami nieporadnymi. Cóż... można teściów lubić lub nie, podobnie z innymi bliskimi, ale nigdy nie powinno się ich zostawiać na pastwę losu, gdyż może to grozić konsekwencjami karnymi, nawet pozbawieniem wolności na wiele, wiele lat.

REKLAMA