| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracodawca > Obowiązki pracodawcy zatrudniającego cudzoziemca

Obowiązki pracodawcy zatrudniającego cudzoziemca

Polscy pracodawcy coraz częściej szukając pracowników zaczynają sięgać po cudzoziemców. Zatrudnienie cudzoziemca wiąże się z szeregiem dodatkowych obowiązków ciążących na pracodawcy, m.in. z załatwieniem dodatkowych formalności. Jakie sankcje grożą za ich niedopełnienie i co zrobić aby nie narazić się na zarzut naruszenia prawa?

Kontrola dokumentów pracownika-cudzoziemca

Pracodawca chcąc zatrudnić cudzoziemca przebywającego poza granicami Polski powinien wystąpić z wnioskiem o wydanie dla niego zezwolenia na pracę. Takie zezwolenie będzie stanowiło podstawę do wystawienia dla cudzoziemca wizy i jego wjazdu na terytorium Polski. Gdy cudzoziemiec jest już w Polsce, pracodawca przed jego zatrudnieniem musi zażądać przedstawienia ważnego dokumentu uprawniającego do legalnego pobytu na terenie Polski. Może to być wiza lub zezwolenie na pobyt. Należy wykonać kopię tego dokumentu i przechowywać ją przez cały okres zatrudniania cudzoziemca. Jeśli pracodawca nie występował o wydanie zezwolenia na pracę dla konkretnego cudzoziemca, a ten na przykład odpowiedział na ofertę pracy, skontrolowania wymagają również jego uprawnienia do legalnego wykonywania pracy na terenie Polski.

Zobacz również: Jakie jest minimalne wynagrodzenie 2014?

Dla kogo zezwolenie na pracę?

Zgodnie z ogólną regułą obywatel państwa trzeciego musi posiadać zezwolenie na pracę na terenie Polski jeśli:

  • wykonuje pracę dla podmiotu, którego siedziba, oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Polski;
  • pełnieni funkcję w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji i w związku z tym przebywa na terenie Polski przez okres powyżej 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy od rozpoczęcia pełnienia tej funkcji;
  • wykonuje pracę u pracodawcy zagranicznego i jest delegowany na terytorium Polski na okres przekraczający 30 dni w roku kalendarzowym.

Od tej zasady przepisy przewidują liczne wyjątki. Z obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę są zwolnieni między innymi:

  • obywatele Państw Członkowskich Unii Europejskiej;
  • cudzoziemcy posiadający zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej w Polsce;
  • cudzoziemcy posiadający status uchodźcy nadany im w Polsce.

To pracodawca przed powierzeniem cudzoziemcowi pracy musi ustalić, czy konieczne jest uzyskanie zezwolenia na pracę. Badając tę okoliczność warto zajrzeć do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej wydanego na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku, które zawiera szereg wyjątków od obowiązku posiadania przez cudzoziemca zezwolenia na pracę. Z udogodnień wynikających z tego rozporządzenia szczególnie korzystają obywatele Państw zza naszej wschodniej granicy, co najlepiej widać w przypadku liczby zatrudnianych Ukraińców.

Polecamy serwis: Prawo pracy

reklama

Aktualizacja: 13.10.2014

Ekspert:

Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch – Radcowie Prawni Spółka Partnerska

Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.

Źródło:

Inne

Zdjęcia

Obowiązki pracodawcy zatrudniającego cudzoziemca/ fot. Fotolia
Obowiązki pracodawcy zatrudniającego cudzoziemca/ fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »