REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłaty z funduszu alimentacyjnego-zmiana prawa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Kurdziel

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 23 listopada 2010 roku Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok dotyczący wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego osobom pełnoletnim, uczącym się i posiadającym własne dziecko.

Pozbawienie osób pełnoletnich, uczących się w szkole lub szkole wyższej prawa do otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego ze względu na posiadanie własnego dziecka zostało uznane przez Trybunał Konstytucyjny za naruszenie zasady równości, sprawiedliwości społecznej oraz uregulowań art. 71 Konstytucji, dotyczących pomocy gwarantowanej obywatelom przez państwo.

REKLAMA

REKLAMA

W polskim ustawodawstwie fundusz alimentacyjny funkcjonuje na podstawie ustawy z 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Jego istotą jest pomoc państwa osobom uprawnionym do alimentów w sytuacji, gdy próby wyegzekwowania należnych im do rodziców środków okazują się bezskuteczne. 

Pomoc jest realizowania poprzez wypłatę świadczeń z budżetu państwa na rzecz osób uprawnionych do ich otrzymywania.
Ustawa jako beneficjentów funduszu wymienia dzieci do 18 roku życia, osoby pełnoletnie, jeżeli kontynuują naukę w szkole lub szkole wyższej, nie dłużej jednak niż do 25 roku życia oraz bezterminowo osoby o znacznym stopniu upośledzenia.

Zobacz: Kodeks rodzinny i opiekuńczy

REKLAMA

Nie wszystkie jednak osoby pełnoletnie poniżej 25 roku życia, pobierające naukę zaliczane są do kręgu beneficjentów. Ustawodawca dokonuje podziału różnicującego grupę wyodrębnioną na podstawie wspólnych cech jakimi są wiek oraz pobieranie nauki. Do pierwszej z nich zaliczane są osoby pełnoletnie kontynuujące naukę w wieku do 25 lat, do drugiej zaś wyróżniające się tymi samymi cechami lecz posiadające dodatkowo własne dziecko. Na podstawie art. 10 ust.2 pkt.2 ustawy alimentacyjnej spod zakresu jej obowiązywania wyłączone zostały osoby posiadające własne dziecko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powód, dla którego ustawodawca dokonał powyższego wyłączenia nie jest znany. Co więcej trudno sobie wyobrazić racjonalne wyjaśnienie takiego zabiegu. Z podstawowym celem funduszu jakim jest zapewnienie osobom uprawnionym do alimentów pomocy w zdobywaniu wykształcenia nie koliduje posiadanie przez nie własnego dziecka. Posiadanie dziecka nie powinno decydować o tym czy dana osoba będzie kształciła się i rozwijała zawodowo czy też nie i tym samym czy otrzyma pomoc finansową na ten cel. Położenie w takiej sytuacji powinno tym bardziej przemawiać za wypłatą świadczenia, a nie umniejszać uprawnienia znajdujących się w niej podmiotów.

Zobacz: Alimenty na rozwiedzionego małżonka

Osoba pełnoletnia posiadająca dziecko i samotnie je wychowująca, chcąca podjąć naukę znajduje się w obiektywnie o wiele mniej komfortowej sytuacji materialnej i społecznej niż pozostali rówieśnicy. Dlatego też brak jest racjonalnych podstaw uzasadniających odmienne traktowanie osób posiadających dzieci, bezskutecznie dochodzących pomocy od rodziców.

Pozbawienie osób posiadających dzieci praw do otrzymania środków z funduszu alimentacyjnego jest niezgodne z zasadą równości, według której podmioty posiadające wspólną cechę mają być traktowane obiektywnie, bez faworyzacji bądź dyskryminacji. Co jak wyraźnie wiać nie ma zastosowania w omawianej sytuacji. Przepis ustawy nie czyni jednocześnie za dość zasadzie sprawiedliwości społecznej. Nie są realizowane także założenia art. 71 Konstytucji RP, zgodnie z którymi państwo ma obowiązek w swej polityce społecznej i gospodarczej uwzględniać dobro rodziny. W szczególności prawo do pomocy ze strony władz publicznych przysługuje rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza rodziny wielodzietne i niepełne. Osoby pełnoletnie samotnie wychowujące dziecko i bezskutecznie oczekujące na pomoc ze strony rodziców jak najbardziej odpowiadają wymogom z art. 71 Konstytucji. Pozbawienie tej grupy osób możliwości otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego jest sprzeczne z założeniami polityki pomocy państwa, zagwarantowanej przepisami konstytucji.

Zobacz: Łatwiej uzyskasz alimenty zza granicy

Przepis art. 10 ust.2 pkt.2 ustawy z chwilą wejścia wyroku w życie utraci moc obowiązującą.

Tym samym osoby pełnoletnie uczące się w szkole lub szkole wyższej, posiadające własne dziecko, które nie osiągnęły 25 roku życia będą miał prawo do otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 plus dla małżeństw z 50-letnim stażem? Nowe świadczenie coraz bliżej

Czy pary z 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Trwają intensywne prace nad petycją dotyczącą tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Sejmowa Komisja Petycji analizuje projekt ustawy przewidujący wypłaty od 5000 do nawet 8000 zł w zależności od liczby wspólnie przeżytych lat.

O ile wzrośnie świadczenie pielęgnacyjne w 2026 roku?

Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami czekają na ostateczną decyzję rządu w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia. To właśnie od wzrostu minimalnej płacy zależy kwota świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 roku.

375 zł miesięcznie dla wdów i wdowców po działaczach opozycji? Senat rozpatruje petycję ws. nowelizacji ustawy

W Senacie procedowana jest petycja, która zakłada przyznanie wdowom i wdowcom po działaczach opozycji antykomunistycznej świadczenia w wysokości 375 zł miesięcznie. To zmodyfikowany postulat, który zyskał poparcie Urzędu ds. Kombatantów. Trwają konsultacje z resortami finansów i rodziny.

ZUS: Te emerytki po 65 urodzinach będą miały z urzędu podwyższoną emeryturę. Więcej nawet o kilkaset złotych miesięcznie po przeliczeniu

ZUS informuje, że kobiety pobierające okresową emeryturę kapitałową po osiągnięciu męskiego powszechnego wieku emerytalnego (65 lat) będą miały z urzędu przeliczone świadczenie. Na przeliczeniu mogą zyskać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

REKLAMA

ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

REKLAMA

WSA o świadczeniu wspierającym: WZON nie poniesie kary za przewlekłość. Rodziny osób niepełnosprawnych niepotrzebnie walczą w sądach

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). W przypadku śmierci przed wydaniem decyzji przez WZON nic już nie można w sprawie zrobić. WZON nie poniesie kary za przewlekłość.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

REKLAMA