REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?
Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca uzależnił zwolnienie najbliższej rodziny od podatku od spadków od dokonania zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Nie dotyczy to sytuacji, w których umowa jest sporządzana przed notariuszem - wówczas to on dokonuje zgłoszenia.

Krok 1: Kiedy należy zgłosić darowiznę do urzędu skarbowego?

Zgłoszenie darowizny dotyczy tylko osób należących do najbliższej rodziny (grupa 0), chcących skorzystać z zupełnego zwolnienia od podatku od spadków i darowizn.

REKLAMA

Termin

Termin na zgłoszenie darowizny wynosi 6 miesięcy licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli od chwili spełnienia świadczenia (wykonania darowizny).

SD Z2

podatki.gov.pl

Wymagane dokumenty: Formularz SD-Z2

Właściwy urząd skarbowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku kiedy wniosek składamy samodzielnie (a więc bez pośrednictwa notariusza) właściwym będzie Naczelnik Urzędu Skarbowego, w którego okręgu znajduje się nasze (obdarowanego) miejsce zamieszkania.

W przypadku spadków, obowiązuje podobna właściwość – wyjątkiem jest sytuacja w której w skład spadku wchodzi nieruchomość lub prawo spółdzielcze – wówczas właściwym będzie zawsze urząd skarbowy, w obrębie którego znajduje się nieruchomość.

Jeśli umowa darowizny zawierana jest przed notariuszem, to on dokonuje zgłoszenia do US. Jest płatnikiem podatku od spadków i darowizn.

Krok 2: Wypełniamy formularz SD-Z2

Formularz SD-Z2 można pobrać ze strony internetowej lub uzyskać w urzędzie skarbowym.

Numer NIP/PESEL – w górnej części formularza znajduje się miejsce na podanie naszego numeru NIP/PESEL.

Data nabycia - w przypadku darowizny jest tożsama z datą powstania obowiązku podatkowego.

Data powstania obowiązku podatkowego - w przypadku darowizn jest to data otrzymania przedmiotu darowizny (np. przyjęcie rzeczy, wpłata pieniędzy na konto).

Pole A – w polach oznaczamy właściwy urząd skarbowy oraz cel składania formularza, tj. zgłoszenie nabycia lub korektę wcześniejszego zgłoszenia.

Pole B - wskazujemy w nim nasze dane – zgodnie z rubrykami formularza.

Pole C – wskazujemy dane Darczyńcy – łącznie ze wskazaniem czy jest osobą fizyczną, czy nie (np. spółką).

Pole D – zaznaczamy kwadrat rodzaju przysporzenia. Druk jest uniwersalny, zawiera więc wiele różnych możliwości – od darowizny, przez dziedziczenie, zapis, polecenie, na ustawieniu służebności skończywszy. Wybieramy więc opcję "darowizna".

Pole E dotyczy osób, które w tytule nabycia własności rzeczy lub praw majątkowy zaznaczyły "nieodpłatne zniesienie współwłasności i tytuły określone w art. 1a ustawy".

Pole F - wskazujemy dokument, który jest źródłem (lub potwierdzeniem) przysporzenia. Do wyboru mamy:

  • oświadczenie o przyjęciu spadku;
  • testament;
  • prawomocne orzeczenie sądu;
  • umowę,
  • ugodę
  • inny dokument;
  • zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia;
  • europejskie oświadczenie spadkowe.

Dokumentu nie załączamy do zgłoszenia.

Pole G - w zależności od przedmiotu darowizny wypełniamy właściwą rubrykę. Należy zwrócić uwagę na to, czy otrzymujemy wyłączną własność przedmiotu, czy tylko udział we własności. Musimy podać wartość przedmiotu darowizny – o ile nie jest to trudne w przypadku pieniędzy – o tyle w przypadku praw, czy własności rzeczy (w tym nieruchomości) należy wartość oszacować – tak aby nie odbiegała od wartości rynkowej. Wartość przedmiotów darowizny należy zsumować w ostatniej rubryce.

Pole H - wskazujemy stosunek pokrewieństwa wg stanu faktycznego (określamy, kim jesteśmy w stosunku do darczyńcy), wybierając właściwy kwadrat.

Pole I - zaznaczamy sposób przekazania środków pieniężnych tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy.

Może to być:

  • rachunek bankowy;
  • rachunek w SKOK;
  • rachunek płatniczy inny niż w banku lub w SKOK;
  • przekaz pocztowy

Ważne! Pieniądze przekazane w gotówce nie korzystają ze zwolnienia.

Pole J - uwagi. W tej rubryce można wskazać dane kontaktowe podatnika (np. numer telefonu).

Krok 3: Złożenie wniosku

Do wniosku nie załączamy żadnych dokumentów. Należy go jedynie podpisać i opatrzyć datą.

Wniosek składa się samodzielnie, jeśli w oparciu o tę samą umowę zostały obdarowane różne osoby wchodzące w skład grupy 0 – każda z nich składa oddzielny wniosek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

1500,00 zł dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, kiedy złożyć wniosek, by otrzymać część pieniędzy już w wakacje.

Katalog świadczeń mających wspomóc rodziców w wychowaniu dzieci się poszerza – 800 plus, Dobry Start, dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, samotnego wychowywania dziecka, na dojazdy. Na początku roku szkolnego przelew dla niektórych rodziców może wynieść nawet 1500,00 zł.

Likwidacja CBA - projekt ustawy już jest! Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, powstanie CBZK

Projekt ustawy likwidującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rząd ma przyjąć w II kwartale 2024 r. Tak wynika z informacji umieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, tj. do nowego Centralnego Biura Zwalczania Korupcji (CBZK).

Najdroższa profilaktyka jest i tak tańsza niż najtańsze leczenie. Regulacje prawne zgłoszenia badania działania wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro

5 lat projektowanie leku; 5 lat badań klinicznych; 5 lat czasu koncernu na komercjalizację leku; 5 lat rynkowego życia produktu. Życie leku na rynku to co do zasady tylko ułamek życia leku. A jak wyglądają procedury w przypadku wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (czyli w laboratorium). Tekst przybliża trudne obowiązki badacza i sponsora i rynek europejski wyrobów medycznych.

REKLAMA

Co robić, gdy urodzi Ci się dziecko. Jeśli nie zrobisz tej rzeczy w ciągu 21 dni, urzędnik sam wybierze imię dla niemowlaka

Gdy urodzi Ci się dziecko, pierwszym krokiem jest zgłoszenie tego faktu do odpowiedniego Urzędu Stanu Cywilnego. Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje je. Jeśli chcesz zgłosić urodzenie dziecka przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Te narzędzia pozwalają potwierdzić twoją tożsamość.

Klamka zapadła. PE zatwierdził przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku

Klamka zapadła. UE zatwierdziła przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku. 

Formuła 2015 r. Kto zdaje tą maturę w maju 2024 r.? Na jakich arkuszach? Jakie wymogi?

Formuła 2015 r. jest mniej popularną formą egzaminu maturalnego niż Formuła 2023 r. Kto zdaje ten egzamin? Gdzie znajdzie wymogi egzaminacyjne?

Formuła 2023 r. Kto zdaje? Jakie arkusze egzaminacyjne? Jakie wymogi?

Na egzaminie maturalnym jest Formuła 2023 i Formuła 2015 r. Zdecydowana większość maturzystów podlega egzaminowi w "Formule 2023". Co charakteryzuje ten egzamin?

REKLAMA

Kto zdaje Formułę 2023, a kto Formułę 2015? [Matura 2024 r. i dwa rodzaje egzaminu]

W 2024 r. egzamin maturalny będzie przeprowadzany w dwóch formułach: w Formule 2023 oraz w Formule 2015.

Matura 2024. Co można zabrać na salę? A co trzeba mieć?

Egzaminy maturalne zbliżają się wielkimi krokami. Przypominamy, co można zabrać na salę, a co obowiązkowo trzeba mieć. 

REKLAMA