REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kim chce zostać w przyszłości dzisiejsze dziecko? Influencerem

Dzieciaki chcą być influencerami. Czy to dobrze?
Dzieciaki chcą być influencerami. Czy to dobrze?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Internet to już naturalne środowisko pokolenia Z i młodszych. Na pytanie, kim chciałyby zostać w przyszłości, dzisiejsze dzieciaki odpowiadają, że influencerami. 

Jakie platformy internetowe wybiera młode pokolenie

REKLAMA

W aferze Pandora Gate na jaw wyszedł fakt, że jedni z najpopularniejszych polskich youtuberów mogli dopuszczać się czynów o charakterze pedofilskim i wykorzystywać nastoletnie fanki.
Krótko, dla przypomnienia. Sylwester Wardęga, także youtuber, w produkcji „Pandora Gate” ujawnił, że internetowy twórca Stuu prowadził podwójne życie. Miał być gwiazdą sieci uwielbianą przez nastolatki. Miał też być żerującym na popularności manipulantem wykorzystującym fanki. Prokuratura wysunęła co do Stuu zarzuty, a zaraz pojawiało się w aferze więcej nazwisk i nicków osób, które albo o sprawie wiedziały, albo same miały się dopuszczać podobnych czynów.

REKLAMA

To, że ofiarami mogły paść nastoletnie dziewczyny, nie dziwi. Internet to medium młodych. Pokolenia, które już nie ogląda telewizji, nie wchodzi nawet na portale informacyjne, żeby się czegoś dowiedzieć o świecie, bo tę widzę czerpie z YouTube, TikTok czy Instagrama albo Telegrama. – Mam wrażenie, że nastolatki już nawet nie korzystają  z Facebooka, bo to medium starszych. Obciachem jest być obecnym na platformie, na której są twoi rodzicie i dziadkowie – mówi pan Tomasz, ojciec 14-letniej Moniki.
I ma racje, bo Pew Research Center w 2022 r. zdiagnozowało, że Facebook jest platformą boomerów. Raport wskazuje, że osoby w wieku 13-17 lat wybierają YouTube (95 proc. przebadanych), TikTok (67 proc.) i Instagram (62 proc.) oraz Snapchat (59 proc.). Facebook zanotował ponad dwa razy niższy wynik.

Influencerzy nowymi idolami

Dzieciaki znajdują swoje media i swoich idoli. Tymi stają się influencerzy. Zgodnie z rankingiem See Blogers najpopularniejszymi influencerami w polskiej sieci w 2022 byli: Robert Lewandowski, Wersow, Anna Lewandowska, Frizz i Marcik Kruszewski.
– To ogólne zestawienie i jakby zrobić nawet szybką sondę w różnych grupach wiekowych, to otrzymalibyśmy inne i różne od siebie wyniki – mówi Michał Jeska, założyciel platformy społecznościowej oyou.me, na której twórcy mogą zbudować zaangażowaną społeczność i monetyzować treści, a także zakładać wspólnie z markami butiki internetowe. - Innych idoli wskazałaby grupa wiekowa 8-10 lat, a innych 11-13 – dodaje. 
Bo tak, jak kiedyś młodsze dzieciaki naciągały rodziców na płyty Spice Girls a starsze wolały w tym czasie 2Paca, tak dziś młodsi mają swoje gwiazdy, a starsi swoje. Ta pierwsza grupa może woleć youtubowy kanał Miss Agi, a druga właśnie Stuu czy Frizza.

Dzieci chcą być influencerami 

REKLAMA

– To było już chyba ze cztery lata tamu, jak córka powiedziała wprost, że chce zostać influencerką. Wcześniej mówiła o lekarzu weterynarii. Ot, takie dziecięce marzenie, a zaczęła wskazywać na gwiazdy internetu – opowiada pan Tomasz.
Najnowsze dane przedstawione przez Morning Consult pokazują, że 57 proc. osób z pokolenia Z (urodzonych w latach 1997–2012) chętnie zostałoby influencerami.

Badanie IQS z 2021 r. („Aspiracje dziewczynek w Polsce”) wskazuje, że 48 proc. dziewcząt w wieku 10-15 lat uznała prowadzenie kanału na YouTube, Instagram czy TikTok za atrakcyjne zajęcie zawodowe. 20 proc. nastolatek chce się zająć w przyszłości projektowaniem stron internetowych lub grafiką komputerową. Zaledwie 18 proc. dorastających dziewczyn widzi się jako prawniczkę, a jeszcze mniej a 17 proc. w roli nauczycielki albo przedszkolanki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak, dziś dzieci chcą być influencerami. Czemu? Może przez to, że łączą oni cechy popularnych aktorów, prezenterów telewizyjnych, piosenkarzy. Wydają albumy muzyczne i książki. Na spotkania ściągają tłumy, a najdroższe bilety kosztują tysiące złotych.
„Zetki” chcą być po prostu sławne, chcą być wpływowe. Chcą być gwiazdami rocka XXI wieku, ale takimi które nie muszą na nadejście sukcesu czekać latami i grać na gitarze po garażach, aż ktoś da im szansę. Chcą sławy w ekspresowym tempie. I chcą łatwych pieniędzy.

– Te mogą pojawić się wcześnie w karierze influencera. Udane, profesjonalne filmy zachęcają marki do współpracy. Na tym po prostu się zarabia – wyjaśnia Jeska i zaznacza, że trzeba w budowanie własnej pozycji włożyć dużo siły. - To proces, w którym nie warto iść na skróty. Zasięgi, zainteresowanie, popularność trzeba budować. Kiedy już wejdzie się na jakiś poziom, to trudniejsze okazuje się utrzymanie na nim. Trzeba rozumieć internetowe trendy i algorytmy. Albo mieć ludzi do tego – wyjaśnia.

Influencerzy stają się gwiazdami także dzięki medium, z którego korzystają. I jeszcze można dołożyć dwa słowa o uzależnieniu od portali społecznościowych. 33 stany USA właśnie oskarżyło konglomerat technologiczny Meta o celowe uzależnianie dzieci od mediów społecznościowych. Mówimy o operatorze Facebooka, Instagrama, Threads i WhatsApp czyli sprawa jest arcypoważna. - „Meta wykorzystała potężne i bezprecedensowe technologie, aby kusić, angażować, a ostatecznie usidlić młodzież i nastolatki” – tak napisano w pozwie złożonym w sądzie federalnym w Kalifornii.

Takie działanie ma się przyczyniać do pogorszenia zdrowia psychicznego młodych użytkowników, a w pozwie stwierdzono wprost, że motywem działania było maksymalizowanie zysków finansowych. „Meta wielokrotnie wprowadzała opinię publiczną w błąd co do istotnych zagrożeń związanych z jej platformami mediów społecznościowych. Ukrywa sposoby, w jakie platformy wykorzystują i manipulują najbardziej bezbronnymi konsumentami: nastolatkami i dziećmi”.

Internauta w naturalnym środowisku

Internet nie znosi fałszu. Dlatego najlepsi i najpopularniejsi wręcz emanują naturalnością. To wzbudza zaufanie odbiorcy, a przez to twórcy internetowemu łatwiej jest przekonać fana do reklamowanej przez siebie rzeczy – mówi Jeska.
Oczywiście ta szczerość bijąca z wyświetlacza smartfona nie jest 100-procentowa. Musi jednak taki twórca pokazywać swoją osobowość i zachować dużą dozę autentyczności. Jeżeli pokazuje swój dom, to musi to być miejsce, w którym faktycznie obecnie mieszka. Jeżeli pokazuje zdjęcia z zagranicznego wyjazdu, to musiał od dojść do skutku. Wyłapanie fałszerstwa w dobie śledztw internetowych, które może prowadzić każdy, nie jest trudne. A skutki podstępu mogą być znaczące. – Odbiorca nie lubi być oszukany, wkręcany, wykorzystywany. Przynajmniej nie wtedy, kiedy nie zdaje sobie z tego sprawy. Z tego robią się naprawdę poważne dramy internetowe, a zawiedzione zaufanie trudno odbudować – ocenia Michał Jeska, założyciel platformy społecznościowej oyou.me.

Naturalnym środowiskiem influencerów są portale społecznościowe. To tam reklamują produkty marek, z którymi współpracują. Wygląda na to, że social marketing będzie jeszcze rósł. Już teraz widać tego realne oznaki. Gigant zakupowy Amazon dodaje do swojej aplikacji nowe funkcje. Mają na celu zachęcać do zakupów społecznościowych. Dzięki wprowadzanym narzędziom można poznać opinie o produktach od swoich znajomych w sieci. Można także na kanał zakupowy Inspire (podobny do TikTok) przesłać treści oznaczone konkretnymi produktami. Wcześniej taką możliwość mieli tylko współpracujący z Amazonem influencerzy.

– Samo pragnienie, aby stać się infulencerem nie jest niczym złym. Tak samo jak nie jest być influencerem obecnie. Trzeba jednak pamiętać, że cały czas obracamy się w świecie internetowym, którego „przedawkowanie” może szkodzić. Jak przedawkowanie czegokolwiek – ostrzega Michał Jeska.

Wiele zachodnich raportów wskazuje, że młodzi użytkownicy doświadczają internetowej przemocy psychicznej, czują się niedowartościowani bo nie spełniają norm przedstawianych w sieci, są narażeni na odbiór sztucznej, wykreowanej rzeczywistości, którą przyjmują za obowiązującą.
Z kolei sami influencerzy wchodząc we współpracę z markami i goniąc za pieniędzmi za bardzo poddają się żądaniom reklamodawców. Tracą autentyczność i momentalnie też fanów, co prowadzi ich do ruiny.

Jeska dodaje, że naturalność influencera mu pomaga, ale także dzięki temu takie osoby dość szybko stają się autorytetami dla dzieci i młodzieży. A to nie zawsze jest zdrowe. – O tym wszystkim trzeba mówić. Trzeba młodym uświadamiać, że nie jest prosto zostać a jeszcze trudniej jest pozostać gwiazdą sieci. Młodym odbiorcom trzeba mówić, że obserwują wykreowaną rzeczywistość. I ostrzegać ich przed każdym złym zachowaniem w sieci jak te przywoływane w „Pandora Gate” – radzi Michał Jeska.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/15
    Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
    od 1 stycznia i od 1 lipca
    od 1 stycznia i od 1 czerwca
    od 1 lutego i od 1 lipca
    Następne
    Prawo
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    W 2024 r. renta wdowia do 10 000 zł? Taki limit dla łączenia emerytur i rent w Sejmie [druk sejmowy nr 82]

    Wdowa otrzyma w 2024 r. prawo do połowy świadczeń "ZUSowskich" zmarłego męża. Projekt ustawy przewiduje limit około 10 000 zł wypłaty dla połączonych świadczeń. To dużo, czy mało?

    Kontrola na granicy polsko-słowackiej przedłożona do 2 stycznia 2024 r.

    Szef MSWiA Paweł Szefernaker przedłużył kontrole na granicy ze Słowacją, tym razem do 2 stycznia, czyli o kolejne 30 dni - wynika z opublikowanego w piątek w Dzienniku Ustaw rozporządzenia MSWiA.

    Dzień wolny za 6 stycznia 2024 r. Co trzeba wiedzieć?

    Święto Trzech Króli, które obchodzimy 6 stycznia jest jednym z dni ustawowo wolnych od pracy. Warto pamiętać, iż w 2024 r. wypada ono w sobotę.

    Kiedy wolne dla uczniów w 2024 r.? Kiedy egzaminy? Kalendarz

    Do końca roku kalendarzowego został jeszcze niecały miesiąc. Dla uczniów oznacza to, że za chwilę koniec I semestru. Kiedy wypadają ferie dla poszczególnych województw? Kiedy jeszcze można liczyć na wolne? W które dni odbędą się egzaminy ósmoklasisty, a w które maturalne? 

    REKLAMA

    Anulowany lot? Linia lotnicza płaci za podróż prywatnym odrzutowcem. 805 tys. koron szwedzkich dla polskiej grupy turystów

    Od kilku dni szwedzkie portale internetowe opisują sytuację, w której polska rodzina wraz ze znajomymi utknęła na Svalbardzie (Koło Podbiegunowe) po odwołaniu lotu ze względu na strajk Skandynawskich Linii Lotniczych (SAS). Jak nietrudno się domyślić, na Kole Podbiegunowym trudno o alternatywne połączenie. Przez brak innych innych możliwości, polska rodzina wraz ze znajomymi zdecydowała się wynająć prywatny samolot i tym sposobem wrócić do kraju. Następnie wszczęła standardowe postępowanie reklamacyjne… w wyniku którego otrzymała odszkodowanie w zawrotnej kwocie 1 mln koron!
    Szybko okazało się, że wypłata miała być wynikiem “niedopatrzenia” linii lotniczych SAS. Przewoźnik pozwał rodzinę i jej znajomych pozwem wzajemnym, żądając zwrotu pieniędzy. Po zaangażowaniu w sprawę kancelarii RPMS, strony doszły do ugody. W rezultacie polska rodzina może zachować ponad 800 tysięcy koron, czyli równowartość ponad 300 tysięcy złotych. 

    Raport: programiści z najwyższymi zarobkami wśród freelancerów

    Jednocześnie programiści należą do najbardziej zapracowanych freelancerów, Tak wynika z raportu Useme na temat branż freelancingu w Polsce. Jak przedstawiają się dane dotyczące pozostałych profesji?

    Seniorka straciła 50 tys. zł, oszukana metodą na "prokuratora". Wcześniej słyszała o podobnych zdarzeniach, ale sama dała się nabrać

    Wszystkie oszczędności i pieniądze pożyczone od znajomych przekazała rzekomemu prokuratorowi 72-letnia mieszkanka woj. świętokrzyskiego. Chociaż słyszała wcześniej o podobnych przypadkach, nie domyśliła się, że to może być oszustwo. 

    Kryptowaluty 2024. Przez chęć szybkiego zysku inwestorzy stają się mniej ostrożni i łatwo stają się ofiarami oszustw

    Cyberataki przeprowadzane na użytkowników portali społecznościowych takich jak YouTube czy X, a więc dawny Twitter, są wyjątkowo wyrafinowane – zwłaszcza gdy przestępcy koncentrują się na osobach zainteresowanych kryptowalutami. Tu nikt nie chce łowić płotek, a każdy haker liczy na duży łup.

    REKLAMA

    Świadczenia dla pracowników przed Wigilią 2023. To ostatnia szansa na to, żeby skorzystać z 2000 zł zamiast 1000 zł

    Sprawdź jakie świadczenia należą się pracownikom przed Wigilią 2023. Pamiętaj, że jest to ostatnia szansa aby pracownik stracił jak najmniej na podatku dochodowym.

    Osoby niepełnosprawne na rynku pracy. Jak wspierać różnorodność?

    3 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. Model pracy zdalnej oraz jego powszechne wykorzystanie pozwoliło na zniesienie wielu barier i ograniczeń, co miało niebagatelny wpływ na aktywizację różnych grup zawodowych. Choć pracodawcy w coraz większym stopniu stawiają na różnorodność, wpisując ją nawet w swoje strategie, to jest to nadal obszar z ogromnym potencjałem talentów. Niestety, wiele osób z niepełnosprawnościami wciąż napotyka przeszkody na drodze do rozpoczęcia nowej przygody zawodowej. 

    REKLAMA