REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?

LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Mikołajki, Mazury, jachty
Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zaczęło się od mapy projektów z branży HoReCa, które dostały dofinansowanie z KPO. Mapę opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli PARP jako wyraz jawności i transparentności w przyznawaniu pieniędzy z KPO. Miał być to dowód, że jako instytucja zaufania publicznego nie ukrywają nic, nie rozdają pieniędzy pod stołem, ale jawnie pokazują kto, ile i na co dostał środków publicznych.
No i zaczęło się! Najpierw jachty, potem ekspresy do kawy, solaria, kasa dla rodzin polityków a na koniec klub swingersów. Zanim szczegółowo o poszczególnych zarzutach i projektach, wyjaśnijmy w sposób ogólny o co chodzi z KPO, co finansuje ten program i jak następuje dystrybucja tych środków.

rozwiń >

Czym jest KPO

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności to dokument określający co należy zrobić i jak sfinansować… odbudowę i zwiększenie odporności… po pandemii Covid-19. W związku z tym, KPO przewiduje różnego rodzaju obszary czy branże, które mogą otrzymać finansowanie z tzw. Funduszu Odbudowy. Mogą to być zarówno inwestycje publiczne jak i prywatne, inwestycje w obszarze efektywności energetycznej, służby zdrowia, wodno-kanalizacyjne, transportowe a także dotyczące sektora HoReCa, jako branży, która najbardziej ucierpiała podczas pandemii Covid.

Podobnie zresztą konstruowane są dofinasowania z Funduszy Strukturalnych, które są pewnym workiem pieniędzy, dystrybuowanym na podstawie różnych programów operacyjnych, określających rodzaje podmiotów, obszary inwestycji, branże, wysokość dotacji, itp. I tak, idąc od ogółu do szczegółu, dystrybucję środków dla branży HoReCa powierzono Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, bo HoReCa to część sektora MMŚP (czyli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw), a PARP ma największe doświadczenie w dystrybucji dotacji do tych podmiotów.

Uporządkujmy zatem fakty.

PARP opracował założenia konkursu, regulaminy, wytyczne, wzory dokumentów. Całość została zatwierdzona przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ogłoszony konkurs w 2024 r. miał następujące założenia:

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze… dla kogo dokładnie ta dotacja?

Beneficjentem mogły zostać mikro, małe i średnie firmy z branży hotelarskiej, gastronomicznej, turystycznej czy kultury, które w latach 2020 lub 2021 miały spadek obrotów, o co najmniej 20% (w pierwotnych komunikatach PARP było 30%), ale ostatecznie stanęło na 20% spadku przychodów. I może wyglądać to co najmniej dziwnie, że firmy dotknięte Covidem w latach 2020 lub 2021 dostają możliwość ubiegania się o dofinansowanie w roku 2024! A większość tych projektów będzie realizowana w 2025. I czy, aby po 4-5 latach są one dalej firmami w potrzebie.

KPO zostało zatwierdzone w czerwcu 2022r, co się działo potem… wiadomo… Może i dotowanie w 2022 miałoby większy sens. W każdym razie, po 2 latach pieniądze się pojawiły, a zapisy w KPO były jednoznaczne - rozdzielić 1,2 mld PLN dla firm z branży HoReCa.

Po drugie cel i przedmiot inwestycji

Głównym celem zgłaszanych projektów przez firmy miało być rozszerzenie lub zmiana profilu dotychczasowej działalności.

Projekty składane do dofinansowania były w głównej części projektami inwestycyjnymi, a firmy mogły w ich ramach zgłaszać następujące rodzaje kosztów kwalifikowanych:
- zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do wprowadzenia na rynek nowych produktów/usług,
- roboty budowlane,
- inwestycje związane z zieloną transformacją (głównie sprowadzało się to do OZE),
- zakup technologii cyfrowych,
- podnoszenie kwalifikacji pracowników.

Wartość wsparcia

Maksymalna kwota wsparcia o jaką można było wnioskować wynosiła ponad pół miliona wynosił (540 tys. PLN) przy 90% poziomie dofinansowania.

Wracając do poszczególnych zarzutów, na których zbudowana została afera KPO odnieść się należy do zasad dystrybucji środków z KPO, wytycznych oraz kryteriów wyboru projektów w tym konkursie.

REKLAMA

Dotacje na luksusowe jachty, solaria i ekspresy!

Zacznijmy od tego czym jest jacht? Środkiem trwałym. Jeśli wniosek składa przedsiębiorca, który jest z branży HoReCa, miał spadki przychodów o co najmniej 20%, zdywersyfikuje swoją dotychczasową działalność o nową usługę czarteru jachtów, zrealizuje zakup zgodnie z procedurami konkurencyjności to… może dostać dotację! I nic tego nie zmieni, bo takie są kryteria konkursu i regulamin!

W tym zarzucie pojawiają się dodatkowe wątki np. „budowania majątku przez konkretne osoby za środki publiczne”. Tak w zasadzie jest. I co z tego. Tak działają wszystkie inwestycje finansowane z funduszy unijnych. W tym przypadku, zdecydowana większość firm to jednoosobowe działalności gospodarcze. Stąd też „krytyk” patrzy na listę projektów dofinansowanych i widząc przysłowiowego Jana Kowalskiego na tej podstawie ogłasza, że ta osoba się bogaci. Z tym, że mikro firmy, w szczególności w branży HoReCa właśnie tak działają. Każda inwestycja, obojętnie jak finansowana (KPO, Fundusze Strukturalne) jest budowaniem majątku. Budowa hali produkcyjnej, zakup linii produkcyjnej, modernizacja hotelu i… zakup jachtu.

Jeśli beneficjentem jest JDG, a mnóstwo jest małych czy średnich firm, działających jako JDG i sięgających po milionowe dotacje w innych obszarach, to tam też następuje ostatecznie budowa majątku!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważny okres trwałości

Oczywiście istotny jest tu tzw. okres trwałości, czyli niemożność dysponowania majątkiem wytworzonym w wyniku inwestycji finansowanej z dotacji w inny sposób niż przewidywał projekt, przez okres nawet do 5 lat po zakończeniu inwestycji. W przypadku HoReCa okres trwałości to 1 rok, co może wydawać się stosunkowo krótko, ale czy to oznacza od razu, że przedsiębiorcy inwestując, np. w czarter jachtów, będą po roku je sprzedawać? Czy z góry zakładanie, że przedsiębiorcy są oszustami jest zasadne?
Warto podkreślić, że w projektach, gdzie ten okres wynosi od 3 do 5 lat, majątek wytworzony w wyniku takiego dofinansowania także buduje majątek przedsiębiorcy. Tak na prawdę nie ma różnicy czy przy dotacji na 500 tys. PLN okres trwałości wynosi 1 rok, a czy przy inwestycji na 10 mln PLN wynosi 3 lata. Po okresie trwałości przedsiębiorca może zrobić z majątkiem, co uzna za słuszne. Przez 20 lat w UE nikomu to nie przeszkadzało...

Restaurator inwestuje w solaria

Z przedmiotowego punktu widzenia mechanizm działa jak wyżej. Przekaz medialny jest taki, że w restauracji, po zjedzeniu, klienci przechodzą do osobnych pomieszczeń, gdzie korzystają z solarium. No cóż za bzdura! Po pierwsze restauracja prowadzona jest przez przedsiębiorcę, np. działającego w formie JDG. A ten przedsiębiorca dywersyfikuje swoje przychody i oprócz działalności restauracyjnej, będzie prowadził działalność w zakresie solarium. A więc będzie czerpał z tego przychody.

Brak innowacyjności

Podobnie z ekspresami do kawy czy innymi zakupami, gdzie pojawia się jeden z podstawowych zarzutów o braku innowacyjności. Wyobraźmy sobie typowego przedsiębiorcę z branży HoReCa: jednoosobowa działalność, zatrudnia często członka rodziny, kogoś jeszcze na zleceniu, sezonowo i prowadzi np. restaurację. No czyż to jest firma, która ma wdrażać innowacje i nowe technologie!? Na poziomie kraju czy na poziomie międzynarodowym?! Ten konkurs w praktyce nie wymagał żadnej innowacyjności, nie był skierowany do firm produkcyjnych czy technologicznych. Jego celem było wesprzeć mikro firmy, małe biznesy, w ich potrzebach związanych z przetrwaniem i budowaniem odporności na przyszłość, w ich prostych inwestycjach, w których nie ma innowacji i nowoczesnych technologii. Te firmy nie zdywersyfikują swojej działalności poprzez np. zakup linii technologicznych do produkcji dronów.

Kasa z KPO na solaria a nie na służbę zdrowia

Nic bardziej mylnego! Tak worek z pieniędzmi z funduszy strukturalnych jak i worek z pieniędzmi z KPO zostały podzielone na określone szufladki. Jest kasa dla firm, jest dla sektora publicznego. Są pieniądze dla szpitali i są dla branży HoReCa. Każdy ma swoją pulę środków. Nadużyciem jest mieszanie tego. Nie było prostego wyboru albo HoReCa albo służba zdrowia. Komisja Europejska uznała, że odbudowa po Covid sektora HoReCa jest równie ważna jak inwestycje w ochronę zdrowia.

Nasuwające się wnioski…

W świetle obowiązujących przepisów, regulaminów, wytycznych i kryteriów nie ma żadnej Afery KPO! Szokujące jest wnioskowanie o aferze na podstawie tytułów projektów. Można stwierdzić, że żadna osoba wypowiadająca się negatywnie na temat tego konkursu nie przeczytała żadnego wniosku o dofinansowanie, z pełnym opisem i uzasadnieniem. Wszyscy opierają się na opublikowanej liście projektów, czyli nazwie beneficjenta, tytule i przyznanej kwocie dofinansowania. Na podstawie tej listy pojawiają się opinie jakie kwoty „ukradli”, „wyłudzili” czy „wyciągnęli” poszczególni przedsiębiorcy. A że ten i ten jest tak bogaty i jeszcze dostał wsparcie ze środków publicznych.

Zdolność finansowa wnioskodawcy

Warto uświadomić sobie jak działa cały mechanizm dotacyjny zarówno, jeśli chodzi o środki z KPO jak i funduszy strukturalnych. Otóż jednym z głównych kryteriów w konkursach jest tzw. zdolność finansowa. Przedsiębiorca na etapie wnioskowania musi wykazać, że ma zdolność do zrealizowania (czyt. Wydatkowania) całej lub częściowej kwoty na planowaną inwestycję ze środków własnych lub kredytu. Jeśli już otrzyma dofinansowanie (czyt. decyzję o przyznaniu środków), to podpisuje umowę o dofinansowanie z właściwą Instytucją Oceniającą. Następnie przechodzi do realizacji, czyli stosując określone procedury konkurencyjności, quasi-przetargi, musi dokonać określonych zakupów. To jest główny moment decydujący o kwalifikowalności wydatków, czyli prawidłowej realizacji projektu. I te zakupy robi za własne pieniądze. Dopiero po zapłacie za wystawione faktury może je przedstawić do refundacji. A refundacje nierzadko trwają kilka miesięcy i są poprzedzone kontrolami.

Czy można mówić o wyłudzeniu?

Przedsiębiorcy z branży HoReCa nie wyłudzili żadnych pieniędzy. Wystartowali w konkursie, spełnili warunki, dostali decyzję. Większość projektów jest w trakcie realizacji. Mała kwota została rozliczona a momentów, w których była lub może jeszcze nastąpić kontrola jest bardzo dużo. Oczywiście można mówić, że może przedsiębiorcy nie są winni, to może urzędnicy, którzy źle przygotowali konkurs, może były za szerokie kryteria. Ale prawda jest taka, że zawsze się coś znajdzie nie tak, w szczególności, jeśli wnioskowanie będzie opierało się na tytułach projektów. Nie ma idealnych modeli dystrybucji środków publicznych.

Podsumowanie i rekomendacje

• Zarzuty pojawiające się w mediach wynikają w dużej mierze z uproszczeń, innymi słowy opierają się głównie na tytułach projektów i nazwach beneficjentów, bez analizy wniosków czy dokumentacji.

• Kryteria konkursu były zgodne z regulaminem KPO i zatwierdzonym planem przez KE - te niby nietypowe zakupy mogły być kwalifikowalne, jeśli służyły dywersyfikacji działalności.

• HoReCa miała wydzieloną pulę środków w KPO - środki te nie mogły być przesunięte na inne cele (np. służbę zdrowia) bez zmiany planu i zgody KE.

• Procedura oceny była wieloetapowa i angażowała wielu ekspertów, co wręcz wyklucza możliwość jakichkolwiek manipulacji.

• Mechanizm refundacji wymusza realne wydatkowanie własnych środków i pozwala na kontrolę przed wypłatą dotacji.

• Główne źródło kontrowersji to rozbieżność między formalną kwalifikowalnością a społecznym poczuciem „czy to wypada”.

• Zakup pozornie „luksusowego” sprzętu przełożył się na nowe miejsca pracy czy większe przychody - to przecież w zasadzie przykład dobrych praktyk, bo o to chodziło, żeby powstały nowe miejsca pracy i żeby firma zwiększyła swoje przychody.

• Warto zwiększyć edukację wśród społeczeństwa na temat mechanizmów dystrybucji środków unijnych – uniknie się wtedy prostych, mylących narracji.

Autor: Radosław Polowy, Partner Zarządzający LPW Grupa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zwolnienia lekarskie na przełomie roku: jak prawidłowo rozliczać wynagrodzenie i zasiłek chorobowy? Jak długo można być na L4? Limit 14 czy 33 dni? [przykłady z praktyki]

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2025 roku ale sezon zwiększonej zachorowalności już trwa. Chłodniejsze dni, zmienna pogoda oraz wzrost infekcji wirusowych sprawiają, że w wielu firmach rośnie liczba pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Przełom roku to jednak specyficzny moment, który rodzi wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz liczenia okresu zasiłkowego.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – dlaczego musimy ją przyjąć i dlaczego nie w kształcie sprzed weta Prezydenta? Czy ustawą można zwalczyć oszustwa? Wyjaśnia adwokat

Rynek kryptoaktywów znajduje się dziś w punkcie zwrotnym, w którym unijne regulacje spotykają się z krajową praktyką legislacyjną i realnymi interesami przedsiębiorców oraz obywateli. Jako adwokat zajmujący się prawem nowych technologii i regulacjami finansowymi obserwuję ten proces nie przez pryzmat sporów politycznych, lecz przez skutki prawne, gospodarcze i systemowe, jakie niesie dla rynku i państwa.

Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

REKLAMA

Plan urlopów na rok 2026 – obowiązki pracodawcy, zasady i terminy. Jak prawidłowo zaplanować urlopy pracowników?

Plan urlopów to obowiązkowy dokument u wielu pracodawców. Określa, kiedy pracownicy mogą skorzystać z bieżącego i zaległego urlopu wypoczynkowego. Wyjaśniamy, jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, kto może zrezygnować z tworzenia planu urlopów oraz jak prawidłowo zaplanować wypoczynek pracowników w 2026 roku.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

REKLAMA

RPO i UOKiK: Szokujące 9861 zł (3287 zł×3) opłaty za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. To i tak lepiej niż 25 000 zł przy świadczeniu wspierającym. Płacą niepełnosprawni

Od miesięcy osoby niepełnosprawne informują o pobieraniu wysokich prowizji za wykonanie zadań pełnomocnika w postępowaniu o przyznaniu punktów poziomu potrzeby wsparcia (WZON) oraz przyznaniu świadczenia wspierającego (ZUS). Opłata pobierana od osób niepełnosprawnych z największymi deficytami w niesamodzielności może wynosić nawet równowartość świadczenia za 6 miesięcy. Powszechnie takie opłaty są traktowane jako naruszające zasady współżycia społecznego. Przy maksymalnej wysokości świadczenia wspierającego opłata "za załatwienie sprawy" może więc wynosić 4134 x 6 = 24 804 zł. Okazuje się, że podobne opłaty w wymiarze 3 miesięcy - 6 miesięcy są także za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego np. 9861 zł (3287 zł×3 miesiące).

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA