REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta Dużej Rodziny w 2021 r. – jakie zmiany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Karta Dużej Rodziny przysługuje członkom rodziny wielodzietnej./Fot. Shutterstock
Karta Dużej Rodziny przysługuje członkom rodziny wielodzietnej./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy w 20201 r. uzyskanie Karty Dużej Rodziny będzie łatwiejsze? Kto obecnie może posiadać kartę? Jak otrzymać dokument?

Do uzgodnień został skierowany projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Dużej Rodziny oraz ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

REKLAMA

REKLAMA

Większość przepisów w nim zawartych ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r. Co się zmieni?

Karta Dużej Rodziny w aplikacji mObywatel

Za pomocą aplikacji mObywatel po zalogowaniu profilem zaufanym będzie można pobrać swoją Kartę Dużej Rodziny w wersji elektronicznej.

Nie będzie zatem konieczności składania wniosku o domówienie karty w formie elektronicznej oraz ponoszenia opłaty z tego tytułu. Obecnie opłata ta wynosi 9,21 zł. Nie ponoszą jej osoby, które wnioskują o nową kartę w związku z np. przedłużeniem ważności karty lub zmianą danych na karcie, a także osoby wnioskujące o duplikat Karty.

REKLAMA

W aplikacji mObywatel znajdują się już inne dokumenty takie jak m.in. e-recepta czy karta pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Seria 5 książek. Poznaj swoje prawa!

Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu aplikacja mObywatel jest dostępna tylko dla osób posiadających mTożsamość (posiadających numer PESEL oraz dowód osobisty) lub elektroniczną legitymację szkolną. Z nowego rozwiązania nie skorzysta zatem część cudzoziemców. Dla nich pozostanie możliwość korzystania z tradycyjnej papierowej formy karty.

Według szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej spośród 999 tys. rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny tylko 286 tys. ma obecnie jej elektroniczną wersję.

Nowa wysokość opłat

Wydanie Karty Dużej Rodziny ma podlegać opłacie w wysokości 10 zł, w przypadku gdy członkowi rodziny wielodzietnej, na jego wniosek, udostępniona już została karta elektroniczna i następnie członek rodziny wielodzietnej wnioskuje o wydanie karty tradycyjnej. Ta sama opłata ma obowiązywać przy wydaniu duplikatu karty.

Wójt bezpłatnie wyda tradycyjne karty osobom posiadającym wersje elektroniczne

Do 31 grudnia 2020 r. wójt, burmistrz albo prezydent miasta z urzędu ma bezpłatnie przyznawać i wydawać karty tradycyjne członkom rodzin wielodzietnych, którym zostały przyznane wyłącznie karty elektroniczne.

Zmiana ta wynika z faktu, iż nie każda z osób, która posiada elektroniczną wersję Karty Dużej Rodziny ma możliwość korzystania z niej lub faktycznie to robi.

Informacja o zgonie posiadacza Karty Dużej Rodziny

Minister właściwy do spraw rodziny będzie miał możliwość pozyskania drogą elektroniczną z bazy PESEL informacji o zgonach posiadaczy Kart Dużej Rodziny. W ten sposób możliwe będzie dezaktywowanie karty.

Co to jest Karta Dużej Rodziny?

Karta Dużej Rodziny jest środkiem identyfikującym członka rodziny wielodzietnej poświadczającym jego prawo do uprawnień określonych m.in. w ustawie o Karcie Dużej Rodziny. Uprawnienia te polegają na przyznaniu korzystniejszego od ogólnie obowiązującego dostępu do towarów, usług lub innych form działalności.

Jak wygląda Karta Dużej Rodziny?

Obecnie wzór Karty Dużej Rodziny zarówno w wersji tradycyjnej, jak i elektronicznej określa Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu unieważnienia Karty Dużej Rodziny, wzorów graficznych oraz szczegółowego zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku o przyznanie Karty Dużej Rodziny.

Poniżej aktualny wzór karty tradycyjnej:

Kto honoruje Kartę Dużej Rodziny?

Listę podmiotów, które honorują Kartę Dużej Rodziny można znaleźć w wyszukiwarce:

https://empatia.mpips.gov.pl/web/piu/kdr

oraz w aplikacji mobilnej.

Komu przysługuje Karta Dużej Rodziny?

Karta Dużej Rodziny przysługuje członkom rodziny wielodzietnej.

Przez rodzinę wielodzietną rozumie się rodzinę, której rodzic (rodzice) lub małżonek mają lub mieli na utrzymaniu co najmniej troje dzieci bez względu na ich wiek.

Członkami rodziny wielodzietnej są:

  • rodzic (rodzice);
  • małżonek rodzica;
  • dziecko.

Rodzicem w rozumieniu ustawy o Karcie Dużej Rodziny jest również rodzic zastępczy lub osoba prowadząca rodzinny dom dziecka. Przez dziecko zaś rozumie się także dziecko, nad którym rodzic sprawuje rodzinną pieczę zastępczą oraz osobę przebywającą w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka.

Kiedy prawo do posiadania Karty przysługuje dziecku?

Karta Dużej Rodziny przysługuje dziecku:

  • w wieku do ukończenia 18. roku życia;
  • w wieku do ukończenia 25. roku życia – w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej
  • bez ograniczeń wiekowych – w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.

Ważne! Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje dziecku wówczas, gdy co najmniej troje dzieci w rodzinie wielodzietnej spełnia powyższe wymagania w dniu składania wniosku.

Kiedy Karta Dużej Rodziny nie przysługuje?

Karta Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej. Wyjątkiem są tu sytuacje, gdy sąd nie pozbawił rodzica władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci.

Prawo do posiadania Karty nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.

Kto wydaje Kartę Dużej Rodziny?

Kartę Dużej rodziny przyznaje wójt właściwy ze względu na miejsce zamieszkania członka rodziny wielodzietnej.

Do realizacji tego zadania wójt może upoważnić w formie pisemnej swojego zastępcę, pracownika urzędu albo kierownika jednostki organizacyjnej gminy, a także inną osobę będącą pracownikiem jednostki organizacyjnej gminy, na wniosek kierownika tej jednostki.

Decyzji administracyjnej wymaga jedynie odmowa wydania karty, zaś samo jej przyznanie – nie.

Jak uzyskać Kartę Dużej Rodziny?

Aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny lub jej duplikat, należy złożyć wniosek. Składa się go w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania członka rodziny wielodzietnej.

Wniosek można również złożyć elektronicznie za pośrednictwem portalu Emp@tia.

Do wniosku należy załączyć odpowiednie dokumenty takie jak m.in. oświadczenie rodzica, iż miał on lub ma na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci oraz że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej ani ograniczony we władzy rodzicielskiej przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci.

Wydanie karty jest bezpłatne. Opłata w kwocie 9,21 zł jest pobierana w przypadku, gdy wcześniej została już wydana karta tradycyjna, a wniosek dotyczy karty elektronicznej i odwrotnie. Wydanie

Opłata za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny od 1 marca 2020 r. wynosi 9,78 zł.

Podstawa prawna:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Dużej Rodziny oraz ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (etap legislacyjny: uzgodnienia)

Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (j. t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1348)

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu unieważnienia Karty Dużej Rodziny, wzorów graficznych oraz szczegółowego zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku o przyznanie Karty Dużej Rodziny (Dz. U. z 2017 r., poz. 2449);

Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 5 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny oraz wysokości kosztów gminy związanych z przyznaniem tej Karty oraz wydaniem jej duplikatu (Dz. U. z 2020 r., poz. 176)

Polecamy serwis: Dziecko i prawo

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją pośrednią w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.

Chcesz przejść na emeryturę? ZUS: Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą wpłynąć na jej wysokość

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą przesądzić o tym, ile pieniędzy co miesiąc trafi na konto seniora - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. Dlatego przyszli emeryci powinni z rozwagą zaplanować moment zakończenia aktywności zawodowej.

Czy w 2026 roku wzrośnie zasiłek stały z MOPS?

Ile maksymalnie wyniesie zasiłek stały w 2026 roku? Od czego zależy kwota świadczenia? Kto może otrzymać takie wsparcie z MOPS? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Podwyżka stawki podatku dochodowego aż o 50 proc.! To o 5 punktów procentowych więcej. MF powołuje się na długie lata bez zmian

Podatek dochodowy od osób fizycznych to nie tylko opodatkowanie według skali podatkowej i zeznanie roczne. Podatnicy często o tym zapominają i są zaskoczeni przelewami niższymi od spodziewanych. A będzie gorzej.

REKLAMA

Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie WIBOR. Radca prawny: konsumenci na wygranej pozycji!

Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie o sygnaturze C-471/24, opublikowana 11 września 2025 r., to przełomowy sygnał dla setek tysięcy kredytobiorców w Polsce. Po raz pierwszy tak jednoznacznie wskazano, że Dyrektywa 93/13 dotycząca nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich może być stosowana również do klauzul oprocentowania kredytów opartych o wskaźnik WIBOR. To otwiera zupełnie nową perspektywę – i nie mam wątpliwości, że konsumenci są dziś na wygranej pozycji – komentuje Stanisław Rachelski - radca prawny z kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe szanse dla kredytobiorców

Opinia Rzeczniczki Generalnej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 11 września 2025 r. w sprawie C-471/24 to ważny sygnał dla milionów Polaków spłacających kredyty hipoteczne oparte na wskaźniku WIBOR. Sprawa, zainicjowana pytaniami prejudycjalnymi Sądu Okręgowego w Częstochowie, dotyczy kluczowej kwestii: czy banki w wystarczająco przejrzysty sposób informują klientów o działaniu WIBOR i ryzyku związanym ze zmiennym oprocentowaniem. Opinia Rzeczniczki Generalnej wskazuje, że kredytobiorcy mogą mieć podstawy do kwestionowania warunków umów, jeśli banki nie wywiązały się ze swego obowiązku informacyjnego. W niniejszym artykule, zostaje omówione tło sprawy, kluczowe tezy opinii Rzeczniczki Generalnej oraz jej znaczenie dla kredytobiorców. Analizy tej dokonuje radca prawny Paweł Stalski, specjalizujący się w prawie konsumenckim i sporach procesowych z bankami.

Czy można kwestionować klauzule zmiennego oprocentowania bez podważania samego WIBOR-u?

Od miesięcy banki i ich pełnomocnicy powtarzają jak mantrę: „klauzuli zmiennego oprocentowania nie można podważać, bo odwołuje się ona do wskaźnika WIBOR, a ten jest chroniony prawem unijnym”. Brzmi poważnie. Brzmi jak argument ostateczny. Tyle że… to po prostu nieprawda.

Bon ciepłowniczy również po przekroczeniu kryterium dochodowego. Od 500 złotych do 3500 złotych pomocy. Sprawdź, jak się ubiegać

Rząd kończy z zamrażaniem cen energii i udzielaniem w tym zakresie wsparcia. To jednak nie oznacza, że nie będzie można już w tym zakresie liczyć na żadną pomoc. Przed nami okres przejściowy. Jakie zasady będą obowiązywały?

REKLAMA

Zleceniobiorcy stracą we wrześniu nawet ponad 900 złotych brutto. Dlaczego? To właśnie z takimi nadużyciami chce walczyć PIP

Jak wynika z doniesień prasowych, PIP intensywnie pracuje nad uporządkowaniem rynku pracy i skuteczniejszą ochroną praw pracowników. Co to oznacza? Może między innymi sprawić, że zleceniobiorcy przestaną tracić pieniądze.

Sejm: przedłużenie prawa do legalnej pracy dla obywateli Ukrainy do 4 marca 2026 r.

Sejm wprowadza przedłużenie tymczasowej ochrony dla obywateli Ukrainy do 4 marca 2026 r. Pozwali to pracodawcom kontynuować ich zatrudnianie w legalny sposób. Data 4 marca 2026r. wynika z decyzji wykonawczej Rady (UE) 2024/1836 z 25 czerwca 2024 r. w sprawie przedłużenia tymczasowej ochrony wprowadzonej decyzją wykonawczą (UE) 2022/382. W ten sposób przedłużono na poziomie UE ochronę tymczasową udzielaną obywatelom Ukrainy uciekającym przed wojną do dnia 4 marca 2026 r., co wymaga wprowadzenia symetrycznych zmian do polskich przepisów.

REKLAMA