REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan wychowawczy a władza rodzicielska nad małoletnim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Dagmara Jagodzińska
Specjalista w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz prawa cywilnego, w tym w szczególności sprawach o rozwód, separację, władzę rodzicielską, alimenty, kontakty z małoletnimi, podział majątku dorobkowego po rozwodzie, zniesienie współwłasności, sprawach wynikających z umów darowizny oraz stosunków spadkowych w rodzinie i innych.
Plan wychowawczy a władza rodzicielska nad małoletnim/fot. Fotolia
Plan wychowawczy a władza rodzicielska nad małoletnim/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Władza rodzicielska przysługuje obu rodzicom, jednak sąd z ważnych powodów może orzec o jej zawieszeniu, ograniczeniu lub pozbawieniu wobec jednego lub obojga rodziców. Sąd rodzinny może pozostawić władzę obojgu rodzicom wówczas, gdy przedstawili oni zgodne z dobrem małoletniego, porozumienie dotyczące sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej nad małoletnim i utrzymywaniu z nim kontaktów oraz gdy istnieje pozytywna prognoza co do współdziałania przez rodziców małoletniego, w sprawach dotyczących dziecka, w przyszłości.

Zgodnie z art. 92 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego, dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską aż do uzyskania pełnoletności. Oczywistym jest, iż pełnoletnim jest, kto ukończył lat osiemnaście. Co istotne jednak, zgodnie z art. 10 § 2 Kodeksu cywilnego, pełnoletnim jest także małoletni, który uzyskuje pełnoletniość, poprzez zawarcie związku małżeńskiego.

REKLAMA

Zasadą jest, iż władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, na równi. Jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd może jednak orzec o zawieszeniu, ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej jednego lub obojga rodziców.

Pozostawienie obojgu rodzicom władzy rodzicielskiej cieszy się aktualnie największą preferencją ustawodawcy. Hołduje ono zasadzie zgodnie z którą, dziecko ma prawo do bycia wychowywanym przez oboje rodziców, a oboje rodziców ma prawo czynnie uczestniczyć w wykonywaniu władzy rodzicielskiej nad dzieckiem.

Kiedy sąd może pozostawić władzę obu rodzicom?

REKLAMA

Zasadą jest, iż sąd może pozostawić władzę obojgu rodzicom wówczas, gdy przedstawili oni zgodne z dobrem małoletniego, porozumienie dotyczące sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej nad małoletnim i utrzymywaniu z nim kontaktów oraz gdy istnieje pozytywna prognoza co do współdziałania przez rodziców małoletniego, w sprawach dotyczących dziecka, w przyszłości.

Nowelizacją Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego z 25.06.2015 r. zmieniono treść art. 107 k.r.o. (dotyczącego orzeczenia o władzy rodzicielskiej rodziców żyjących w rozłączeniu), jak i art. 58 k.r.o. (dotyczącego orzeczenia o władzy rodzicielskiej rodziców po rozwodzie). W świetle wyżej wymienionej nowelizacji przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, wprowadzono zasadę, zgodnie z którą z uwagi na prawo dziecka do bycia wychowywanym przez oboje rodziców, system władzy rodzicielskiej przeciwny do pozostawienia jej obojgu rodzicom, na równi tj. system ograniczenia władzy rodzicielskiej jednego z rodziców - winien znajdować zastosowanie tylko wówczas, gdy wymaga tego wyraźnie dobro dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności zatem, zastosowanie winien znajdować system pozostawienia władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom. Odstępstwo od tego systemu, winno następować wówczas, gdy pozostawienie władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom, w ocenie sądu, dokonanej na podstawie całokształtu okoliczności danej sprawy - pozostawałoby rozwiązaniem sprzecznym z dobrem małoletniego.

Rola planu wychowawczego 

REKLAMA

Zasadą jest, iż sąd winien w pierwszej kolejności uwzględniać porozumienie rodziców co do sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej z małoletnim i utrzymywania kontaktów z nim, każdorazowo badając jednak czy treść wyżej wymienionego porozumienia, pozostaje zgodna z dobrem małoletniego.

Także jednak w braku porozumienia rodziców, sąd może pozostawić władzę rodzicielską obojgu rodzicom. Wynika to wprost z przepisów prawa rodzinnego i opiekuńczego, zgodnie z treścią których, w braku porozumienia rodziców co do sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej nad małoletnim – sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Dopiero wówczas, gdy rozwiązanie polegające na pozostawieniu władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom, pozostawałoby w konkretnych okolicznościach sprawy, sprzeczne z dobrem dziecka, sąd winien powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia lub zastosować inne odpowiednie środki zmierzające do ochrony dobra małoletniego.

Skoro zatem aktualne brzmienie przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego powoduje, iż nawet w braku porozumienia rodziców (tj. w braku pisemnego planu wychowawczego rodziców małoletniego) sąd pozostawić może władzę obojgu rodzicom, o ile tylko nie jest to sprzeczne dobrem dziecka – faktyczne znaczenie planu wychowawczego, może wzbudzać wątpliwości. W odpowiedzi na powyższe wątpliwości, warto zaznaczyć jednak, iż skutki zawarcia przedmiotowego porozumienia rodzicielskiego, pozostają znacznie dalej idące, pociągając za sobą szereg innych korzyści prawnych.

Wypada zaznaczyć bowiem, iż wydając rozstrzygnięcie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej czy utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem, sąd zmuszony jest posługiwać w tej mierze ściśle sformalizowaną postacią orzeczenia. Regulując zatem kwestię władzy rodzicielskiej, sąd ograniczy się właściwie do wskazania tego, który z systemów władzy rodzicielskiej orzeka w danej sprawie (pozostawienie obojgu rodzicom, ograniczenie władzy jednego z rodziców i powierzenie wykonywania tej władzy drugiemu z nich, itd.). Dzięki tzw. porozumieniu rodzicielskiemu (pisemnemu planowi wychowawczemu), rodzice władni będą uregulować samodzielnie i elastycznie, kwestie znacznie bardziej szczegółowe, dostosowując przedmiotowe regulacje do zindywidualizowanych potrzeb ich samych oraz małoletniego dziecka.

Co zawiera plan wychowawczy?

Tak też w planie wychowawczym, rodzice mogą więc uregulować to, w jaki sposób i w oparciu o jakie zasady, zamierzają w przyszłości współdziałać i współdecydować o istotnych, jak i mniej istotnych sprawach dotyczących małoletniego. Mogą określić, na jakich zasadach decydować będą zatem m.in. o leczeniu, edukacji, miejscu pobytu, organizacji wypoczynku, zajęciach dodatkowych, wyjazdach zagranicznych, kierunkach wychowania, zasadach kształcenia małoletniego i wielu innych. Zawarcie planu wychowawczego może więc pozwolić rodzicom na samodzielne rozstrzygnięcie kwestii, których z uwagi na ściśle sformalizowaną postać orzeczenia, sąd nie byłby w stanie szczegółowo uregulować w sentencji postanowienia rozstrzygającego o władzy rodzicielskiej lub wyroku rozwodowego rodziców małoletniego dziecka.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

REKLAMA

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

REKLAMA