REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć stowarzyszenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Wrzosek
W pierwszej kolejności należy podjąć decyzję, czy chcemy założyć stowarzyszenie zwykłe, czy też zarejestrowane.
W pierwszej kolejności należy podjąć decyzję, czy chcemy założyć stowarzyszenie zwykłe, czy też zarejestrowane.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby chcące założyć stowarzyszenie mogą wybrać jedną z dwóch jego form – zwykłą oraz rejestrowaną. Zanim jednak złożymy odpowiednie wnioski, warto dowiedzieć się czym w ogóle jest stowarzyszenie i kto je może założyć.

Czym jest stowarzyszenie?

REKLAMA

Stowarzyszenie to grupa osób, które mają wspólne zainteresowanie bądź chcą wspólnie realizować określony cel. To, co charakteryzuje stowarzyszenie to:

1) dobrowolność – przez co należy rozumieć zarówno swobodę zakładania, jak i przystępowania i występowania ze stowarzyszenia;

2) samorządność – czyli samodzielność w określaniu celów, programu działania i struktur organizacyjnych, a także niezależność wobec innych podmiotów;

3) trwałość – istnienie stowarzyszenia jest niezależne od jego składu (poza koniecznością, by stowarzyszenie tworzyło przynajmniej 15 osób w stowarzyszeniu zarejestrowanym lub 3 członków w stowarzyszeniu zwykłym);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) działanie w celach niezarobkowych – celem stowarzyszenia nie są korzyści materialne dla jej członków.

Kto może być członkiem stowarzyszenia?

Ten, kto chce założyć stowarzyszenie, musi najpierw upewnić się, czy jest osobą, która spełnia wszelkie ustawowe wymagania.

Zobacz również: Jak założyć UKS?

Prawo tworzenia stowarzyszenia przysługuje obywatelom polskim, którzy mają pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiony praw publicznych.

Pod pewnymi warunkami członkiem stowarzyszenia może być również osoba małoletnia:

1) w wieku od 16 do 18 lat o ograniczonej zdolności do czynności prawnych: mogą należeć do stowarzyszenia, jeżeli w jego zarządzie większość stanowią osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych;

2) poniżej 16. roku życia: tylko za zgodą przedstawicieli ustawowych, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach oraz bez czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia (chyba, że stowarzyszenie zrzesza tylko osoby małoletnie).

Procedura założenia stowarzyszenia

Pierwszą rzeczą, jaką należy uczynić jest podjęcie decyzji, czy chcemy założyć stowarzyszenie zwykłe, czy też zarejestrowane.

Aby pokrótce wskazać różnice między tymi dwoma rodzajami stowarzyszeń, można powiedzieć, że:

1) do założenia stowarzyszenia zwykłego wystarczy 3 członków, nie ma ono osobowości prawnej, wiąże się z mniejszymi formalności;

2) stowarzyszenie rejestrowane, jak sama nazwa wskazuje, musi zostać zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, minimalna liczba członków: 15, rejestracja w KRS daje wiele uprawnień, m.in.: nadaje stowarzyszeniu osobowość prawną, jest organizacją pozarządową, może korzystać z różnych źródeł finansowania.

Aby założyć stowarzyszenie zwykłe, należy w pierwszej kolejności określić jej nazwę, cel, siedzibę oraz regulamin.

REKLAMA

Następnie zgłaszają utworzenie stowarzyszenia we właściwym urzędzie (na ogół – wydział spraw obywatelskich w starostwie powiatowym). Oprócz wniosku o wpisanie stowarzyszenia do ewidencji, najczęściej trzeba złożyć także regulamin jego działalności i listę założycieli.

Stowarzyszenie rejestrowe, tak jak zostało to wcześniej wskazane, dla swojego istnienia wymaga wpisu do KRS. Procedurę utworzenia tego stowarzyszenia można przedstawić w następujących punktach:

1) sporządzenie projektu statutu;

2) organizacja zebrania założycielskiego, na którym powołuje się stowarzyszenie i przyjmuje statut;

3) przygotowanie dokumentów potrzebnych do rejestracji oraz złożenie ich do KRS.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Co składamy w KRS? Po pierwsze wniosek na odpowiednim formularzu (ten podstawowy, który służy do zgłoszenia stowarzyszenia, to formularz KRS-W20). Ponadto, należy przedstawić inne dokumenty i załączniki:

1) statut stowarzyszenia;

2) protokół z zebrania założycielskiego;

3) lista członków założycieli;

4) podjęte przez członków stowarzyszenia uchwały.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS: utrata zasiłku przez rentę wdowią [Przykład]

W przypadku gdy uzyskanie dochodu z tytułu części emerytury spowoduje przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego i utratę prawa do świadczeń, to w omawianym w artykule przykładzie zasiłki rodzinne z dodatkami nie będą przysługiwać już od 1 września 2025 r. (źródło: MRPiPS).

Renta wdowia ogranicza prawo do zasiłków z MOPS. Reguły. Przykład

Renta wdowia wpływa na prawo do zasiłku rodzinnego. Jakie obowiązują tu reguły? Podamy je na przykładzie. Źródło informacji: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dodatek dopełniający: 2610 zł co miesiąc z ZUS. 200 tysięcy osób już dostaje, ale inni zostali pominięci. Sprawdź, co się zmieni w 2025

Dodatek dopełniający w wysokości 2 610,72 zł miał być przełomem dla osób z niepełnosprawnościami. Od marca 2025 roku świadczenie trafia już do ponad 200 tys. osób, ale nie każdy z orzeczeniem je dostaje. ZUS wypłaca je tylko wybranym, co budzi ogromne kontrowersje. Rząd zapowiada nowelizację przepisów. Sprawdź, kto może zyskać, a kto wciąż zostanie pominięty mimo podobnej sytuacji zdrowotnej.

Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

REKLAMA

MOPS: renta wdowia obniża szanse na zasiłki [Komunikat MRPiPS]

Renta wdowia jest doliczana do dochodu odbierającego prawo do świadczeń rodzinnych z MOPS. Już dziś progi dla dochodu te są niskie (by nie rzecz mocniej), gdyż nie zostały zwaloryzowane na 2026 r. Wciąż wynoszą 674 zł na osobę w rodzinie. Jeżeli w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne, limit wzrasta do 764 zł na osobę. Wszystko to kwoty netto. To dalej bardzo, bardzo niski limit (praktycznie poniżej minimum socjalnego).

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

REKLAMA