REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikropożyczka ze środków Funduszu Pracy - kto może się ubiegać na nowych zasadach?

Agata Majewska
Radca prawny
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Pożyczka w kwocie 5 tysięcy – to jedno z rozwiązań tzw. Tarczy antykryzysowej.
Pożyczka w kwocie 5 tysięcy – to jedno z rozwiązań tzw. Tarczy antykryzysowej.

REKLAMA

REKLAMA

Pożyczka w kwocie 5 tysięcy złotych to jedno z rozwiązań tzw. Tarczy antykryzysowej, z którego skorzystać mogą mikroprzedsiębiorcy dotknięci negatywnymi skutkami COVID-19. Kto może ubiegać się o mikropożyczkę?

Pożyczka w kwocie 5 tysięcy – to jedno z rozwiązań tzw. Tarczy antykryzysowej, z którego skorzystać mogą mikroprzedsiębiorcy dotknięci negatywnymi skutkami COVID-19. Zmiana ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, która weszła w życie 18 kwietnia 2020 r. rozszerzyła krąg osób mogących ubiegać się o jej udzielenie oraz zasady dotyczące jej rozliczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Pracodawca w kryzysie

Kto może ubiegać się o mikropożyczkę?

O uzyskanie jednorazowej pożyczki ze środków Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy – tj. podmioty (zarówno osoby fizyczne, spółki i jednostki działające w innej formie prawnej), które w co najmniej 1 roku z 2 ostatnich lat obrotowych spełniały łącznie następujące warunki:

  • zatrudniały średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
  • osiągnęły roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

Do 18 kwietnia 2020 r. ubieganie się o tę formę wsparcia wymagało złożenia oświadczenia o stanie zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020 r. w przeliczeniu na pełny etat. Oznaczało to, że starać się mogły o nią jedynie podmioty, które w ww. dacie zatrudniały przynajmniej jednego pracownika. Był to warunek konieczny dla skutecznego wnioskowania o wsparcie. Nowelizacja ustawy zlikwidowała ten wymóg. Obecnie o udzielenie mikropożyczki starać się mogą również przedsiębiorcy nie zatrudniający żadnego pracownika, o ile ich roczne obroty netto nie przekraczają granicy 2 mln euro. Tym samym przedsiębiorca, który zamierza wnioskować o mikropożyczkę lub zawarł już umowę z urzędem pracy, może dowolnie kształtować stan zatrudnienia w firmie.

REKLAMA

Możliwość całkowitego umorzenia

Przewagą tej formy wsparcia nad pożyczką bankową ma być możliwość całkowitego umorzenia udzielonej pożyczki wraz z odsetkami. Może to nastąpić, o ile pożyczkobiorca złoży wniosek w tym przedmiocie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie zniknął dotychczasowy warunek umorzenia, jakim było utrzymanie stanu zatrudnienia wg stanu z 29 lutego 2020 r. przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Zastąpiony on został obowiązkiem kontynuacji prowadzenia działalności w tymże okresie. Wniosek o umorzenie pożyczki można będzie złożyć w ciągu 14 dni od dnia spełnienia tego warunku.

Sankcją za nieutrzymanie prowadzenia działalności będzie obowiązek zwrotu pożyczki wraz z odsetkami.

Jak ubiegać się o wsparcie?

Pożyczka udzielana jest na podstawie umowy zawartej ze starostą powiatowym.

  1. Wniosek złożony powinien zostać do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora PUP, zamieszczanego na stronach internetowych urzędów. Wnioski mogą być wnoszone w postaci elektronicznej za pośrednictwem platformy Praca.gov.pl lub w postaci papierowej.
  2. Pożyczka udzielana jest w ciągu 2 dni roboczych od podpisania umowy ze starostą. Jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP.
  3. Okres spłaty ustalany jest w harmonogramie, przy czym nie może być dłuższy niż 12 miesięcy. Wcześniejsza spłata może nastąpić jedynie po uzgodnieniu z właściwym PUP. Opóźnienie w spłacie co najmniej 2 rat uprawnia organ do wypowiedzenia umowy. To zaś powoduje obowiązek zwrotu pozostałej kwoty w terminie 30 dni od dnia wypowiedzenia. Jednocześnie ustawa zastrzega, możliwość przedłużenia okresu spłaty przez Radę Ministrów w zależności od okresu obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.

Co istotne:

  • udzielona kwota stanowi pomoc publiczną, w celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji - Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19;
  • przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o PIT oraz CIT;
  • wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywać spadku obrotów ani utraty dochodów uprawniających go do ubiegania się o wsparcie;
  • pożyczkę ubiegać mogą się również przedsiębiorcy zatrudnieni jednocześnie na umowie o pracę;
  • pożyczkę można łączyć z innymi formami wsparcia, jak zwolnienie ze składek ZUS, świadczenie postojowe lub dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników;
  • nie jest konieczne dokumentowanie przeznaczenia pożyczki - organ wymaga jedynie oświadczenia załączonego do wniosku, że oświadczyć, że środki z pożyczki zostaną przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów związanych z prowadzeniem działalności;
  • z pożyczki skorzystać mogę również osoby rozliczające się w formie karty podatkowej;

Polecamy serwis: Działalność gospodarcza

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

REKLAMA

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

REKLAMA

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA