REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikropożyczka ze środków Funduszu Pracy - kto może się ubiegać na nowych zasadach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Majewska
Radca prawny
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Pożyczka w kwocie 5 tysięcy – to jedno z rozwiązań tzw. Tarczy antykryzysowej.
Pożyczka w kwocie 5 tysięcy – to jedno z rozwiązań tzw. Tarczy antykryzysowej.

REKLAMA

REKLAMA

Pożyczka w kwocie 5 tysięcy złotych to jedno z rozwiązań tzw. Tarczy antykryzysowej, z którego skorzystać mogą mikroprzedsiębiorcy dotknięci negatywnymi skutkami COVID-19. Kto może ubiegać się o mikropożyczkę?

Pożyczka w kwocie 5 tysięcy – to jedno z rozwiązań tzw. Tarczy antykryzysowej, z którego skorzystać mogą mikroprzedsiębiorcy dotknięci negatywnymi skutkami COVID-19. Zmiana ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, która weszła w życie 18 kwietnia 2020 r. rozszerzyła krąg osób mogących ubiegać się o jej udzielenie oraz zasady dotyczące jej rozliczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Pracodawca w kryzysie

Kto może ubiegać się o mikropożyczkę?

O uzyskanie jednorazowej pożyczki ze środków Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy – tj. podmioty (zarówno osoby fizyczne, spółki i jednostki działające w innej formie prawnej), które w co najmniej 1 roku z 2 ostatnich lat obrotowych spełniały łącznie następujące warunki:

  • zatrudniały średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
  • osiągnęły roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

Do 18 kwietnia 2020 r. ubieganie się o tę formę wsparcia wymagało złożenia oświadczenia o stanie zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020 r. w przeliczeniu na pełny etat. Oznaczało to, że starać się mogły o nią jedynie podmioty, które w ww. dacie zatrudniały przynajmniej jednego pracownika. Był to warunek konieczny dla skutecznego wnioskowania o wsparcie. Nowelizacja ustawy zlikwidowała ten wymóg. Obecnie o udzielenie mikropożyczki starać się mogą również przedsiębiorcy nie zatrudniający żadnego pracownika, o ile ich roczne obroty netto nie przekraczają granicy 2 mln euro. Tym samym przedsiębiorca, który zamierza wnioskować o mikropożyczkę lub zawarł już umowę z urzędem pracy, może dowolnie kształtować stan zatrudnienia w firmie.

REKLAMA

Możliwość całkowitego umorzenia

Przewagą tej formy wsparcia nad pożyczką bankową ma być możliwość całkowitego umorzenia udzielonej pożyczki wraz z odsetkami. Może to nastąpić, o ile pożyczkobiorca złoży wniosek w tym przedmiocie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie zniknął dotychczasowy warunek umorzenia, jakim było utrzymanie stanu zatrudnienia wg stanu z 29 lutego 2020 r. przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Zastąpiony on został obowiązkiem kontynuacji prowadzenia działalności w tymże okresie. Wniosek o umorzenie pożyczki można będzie złożyć w ciągu 14 dni od dnia spełnienia tego warunku.

Sankcją za nieutrzymanie prowadzenia działalności będzie obowiązek zwrotu pożyczki wraz z odsetkami.

Jak ubiegać się o wsparcie?

Pożyczka udzielana jest na podstawie umowy zawartej ze starostą powiatowym.

  1. Wniosek złożony powinien zostać do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora PUP, zamieszczanego na stronach internetowych urzędów. Wnioski mogą być wnoszone w postaci elektronicznej za pośrednictwem platformy Praca.gov.pl lub w postaci papierowej.
  2. Pożyczka udzielana jest w ciągu 2 dni roboczych od podpisania umowy ze starostą. Jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP.
  3. Okres spłaty ustalany jest w harmonogramie, przy czym nie może być dłuższy niż 12 miesięcy. Wcześniejsza spłata może nastąpić jedynie po uzgodnieniu z właściwym PUP. Opóźnienie w spłacie co najmniej 2 rat uprawnia organ do wypowiedzenia umowy. To zaś powoduje obowiązek zwrotu pozostałej kwoty w terminie 30 dni od dnia wypowiedzenia. Jednocześnie ustawa zastrzega, możliwość przedłużenia okresu spłaty przez Radę Ministrów w zależności od okresu obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.

Co istotne:

  • udzielona kwota stanowi pomoc publiczną, w celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji - Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19;
  • przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o PIT oraz CIT;
  • wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywać spadku obrotów ani utraty dochodów uprawniających go do ubiegania się o wsparcie;
  • pożyczkę ubiegać mogą się również przedsiębiorcy zatrudnieni jednocześnie na umowie o pracę;
  • pożyczkę można łączyć z innymi formami wsparcia, jak zwolnienie ze składek ZUS, świadczenie postojowe lub dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników;
  • nie jest konieczne dokumentowanie przeznaczenia pożyczki - organ wymaga jedynie oświadczenia załączonego do wniosku, że oświadczyć, że środki z pożyczki zostaną przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów związanych z prowadzeniem działalności;
  • z pożyczki skorzystać mogę również osoby rozliczające się w formie karty podatkowej;

Polecamy serwis: Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Łatwiej kupić i sprzedać mieszkanie po zadłużonej osobie[nowelizacja]

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

REKLAMA

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA