REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trybunał Stanu dla Adama Glapińskiego? Czy wniosek o postawienie w stan oskarżenie ma szanse na przyjęcie przez Sejm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Sejm ma prawo do pociągnięcia Prezesa NBP do odpowiedzialności konstytucyjnej
Radek Pietruszka
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Stanu to organ, przed którym odpowiedzialność za naruszenie Konstytucji lub ustaw ponoszą osoby piastujące najwyższe stanowiska państwowe. Wśród nich znajduje się prezes Narodowego Banku Polskiego. Większość w Sejmie X kadencji zapowiada postawienie przed Trybunałem sprawującego ten urząd Adama Glapińskiego. Czy wniosek o Trybunał dla prezesa NBP ma szanse na przyjęcie w Sejmie? Dlaczego nie należy się spodziewać, by przed Trybunałem stanęli dotychczasowi członkowie rządu? Wyjaśniamy. 

Odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania ponoszą: 

REKLAMA

REKLAMA

  • Prezydent Rzeczypospolitej,
  • Prezes Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów,
  • Prezes Narodowego Banku Polskiego,
  • Prezes Najwyższej Izby Kontroli,
  • członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
  • osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem,
  • Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych.

Odpowiedzialność konstytucyjna obejmuje czyny, którymi wskazane powyżej osoby, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, chociażby nieumyślnie, naruszyły Konstytucję lub ustawę.

Prezydent przed Trybunałem Stanu

Prezydent może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu za: 

  • naruszenie Konstytucji lub ustawy, a także
  • popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego.

Prezydent odpowiada przed Trybunałem Stanu za wszelkiego rodzaju przestępstwa lub przestępstwa skarbowe, jakie popełnił w czasie sprawowania urzędu, zarówno mające związek z zajmowanym stanowiskiem, jak i niemające takiego związku.

Prawo postawienia Prezydenta w stan oskarżenia przysługuje Zgromadzeniu Narodowemu. Zgromadzenie Narodowe tworzą Sejm i Senat obradujące wspólnie pod przewodnictwem Marszałka Sejmu lub w jego zastępstwie – Marszałka Senatu. 

Wstępny wniosek o postawienie Prezydenta w stan oskarżenia może być złożony Marszałkowi Sejmu przez co najmniej 140 posłów lub senatorów. Innymi słowy wniosek o postawienie prezydenta w stan oskarżenia musi poprzeć jedna czwarta ogólnej liczby posłów i senatorów.

Postawienie Prezydenta w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Zgromadzenia Narodowego, podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego. 

REKLAMA

Ważne
Sejm składa się z 460 posłów. Poszczególne ugrupowania mają:
  • Prawo i Sprawiedliwość – 191 posłów,
  • Koalicja Obywatelska – 157 posłów,
  • Polska 2050 – Trzecia Droga – 33 posłów,
  • Polskie Stronnictwo Ludowe – Trzecia Droga – 32 posłów,
  • Lewica – 26 posłów,
  • Konfederacja – 18 posłów,
  • Kukiz’15 – 3 posłów.

Senat tworzy 100 senatorów:

  • Koalicja Obywatelska – 41 senatorów,
  • Prawo i Sprawiedliwość – 34 senatorów,
  • Trzecia Droga (Polska 2050 i PSL) – 12 senatorów,
  • Lewica – 9 senatorów,
  • Koło Senackie Niezależni i Samorządni – 4 senatorów.

Żeby postawić prezydenta w stan oskarżenia, za uchwałą w tej sprawie musi zagłosować przynajmniej 374 członków Zgromadzenia Narodowego. Koalicja KO-TD-Lewica ma 248 posłów i – uwzględniając członków koła Niezależni i Samorządni, którzy kandydowali w ramach Paktu Senackiego opozycji – 59 senatorów. Łącznie to 307 członków Zgromadzenia Narodowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Członkowie rządu przed Trybunałem Stanu

Członkowie Rady Ministrów ponoszą odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu za naruszenie Konstytucji lub ustaw, a także za przestępstwa lub przestępstwa skarbowe, ale tylko takie, które zostały popełnione w związku z zajmowanym stanowiskiem. W przypadku popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, które nie ma związku z zajmowanym stanowiskiem członkowie rządu ponoszą odpowiedzialność na zasadach ogólnych – przed sądami powszechnymi.

Premiera oraz członków Rady Ministrów do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu może pociągnąć wyłącznie Sejm. Wstępny wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu członków rządu może być złożony Marszałkowi Sejmu przez: 

  • Prezydenta, 
  • 115 posłów (jedna czwarta składu Sejmu).

Uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu premiera lub członków Rady Ministrów, Sejm podejmuje większością 3/5 ustawowej liczby posłów. Do podjęcia uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej potrzeba więc 276 głosów w Sejmie. Koalicja KO-TD-Lewicy ma w izbie 248 posłów

Trybunał Stanu dla pozostałych urzędników

Podobnie jak w przypadku premiera i członków Rady Ministrów, tylko Sejm ma prawo do pociągnięcia do odpowiedzialności konstytucyjnej Prezesa NBP, Prezesa NIK, członków KRRiT, osób, którym premier powierzył kierowanie ministerstwem oraz Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych. 

Wstępny wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu wskazanych powyżej osób może być złożony Marszałkowi Sejmu przez: 

  • Prezydenta,
  • 115 posłów,
  • komisję śledczą Sejmu.

Uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu tych osób, Sejm podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Ważne
Bezwzględna większość głosów

Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy głosów przeciwnych i głosów wstrzymujących się.

Przy założeniu, że w głosowaniu nad wnioskiem o postawienie w stan oskarżenia wezmą udział wszyscy posłowie, za wnioskiem musi głosować co najmniej 231 posłów. Koalicja KO-TD-Lewica mając 248 posłów, może więc uchwalić wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej prezesa Narodowego Banku Polskiego Adama Glapińskiego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy. Czy ustawa już obowiązuje i kto dostanie pełne wynagrodzenie?

Senat Rzeczypospolitej Polskiej poparł obywatelski projekt ustawy ustanawiającej Wigilię (24 grudnia) dodatkowym, ustawowo wolnym dniem od pracy. Zmiana ta wywołała szereg pytań o jej praktyczne konsekwencje: Kiedy dokładnie wejdzie w życie? Jak wpłynie na roczny wymiar czasu pracy i prawo do wynagrodzenia? Wyjaśniamy, co w świetle nowych przepisów czeka zarówno pracodawcę jak i pracownika.

MOPS: świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł nie jest tylko za sprzątanie mieszkania, zmianę pościeli, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków

Świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł na sprzątanie, pościel, zakupy, posiłki? Częsty element wywiadów środowiskowych. MOPS skrupulatnie gromadzą wykaz prostych czynności opiekuńczych twierdząc, że nie uzasadniają wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł (stare świadczenie). Jest to świadczenie dla opiekunów osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Sądy zgadzają się z MOPS. Takie czynności jak np. sprzątanie mieszkania, zmiana pościeli, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków, zasadniczo nie wymagają rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Dlaczego więc MOPS przegrywają w sądach i opiekunowie mają szanse na świadczenie pielęgnacyjne? Właśnie za te czynności opiekuńcze?

Ile godzin odpoczynku po pracy się należy? Gigantyczna kara dla pracodawcy za naruszenie Kodeksu Pracy (art. 132 i 133)

Kodeks Pracy jednoznacznie reguluje, że pracownik nie może być dostępny dla pracodawcy non stop. Obowiązkowy czas odpoczynku jest nieprzerwaną przerwą między zakończeniem pracy w jednym dniu a rozpoczęciem pracy w dniu następnym. Wyjaśniamy szczegółowo, jakie normy muszą być przestrzegane i jakie kary grożą za ich ignorowanie

Ryczałt energetyczny 2026 r.: Ponad 302 zł od ZUS. Kto z kombatantów i wdów dostanie pieniądze na prąd i gaz?

Ryczałt energetyczny to świadczenie pieniężne, którego celem jest częściowe pokrycie rosnących opłat za media (prąd, gaz, ciepło). To wsparcie jest ściśle powiązane ze statusem kombatanta i ofiary represji. Od 1 marca 2026 r. kwota ryczałtu wzrośnie do około 302,51 zł. Kto dokładnie może ubiegać się o te pieniądze? Jakie są różnice między ryczałtem a Dodatkiem Kombatanckim i czy świadczenie przysługuje wdowom i wdowcom? Wyjaśniamy krok po kroku.

REKLAMA

Dentysta bezpłatnie na NFZ – sprawdź, jakie zabiegi Ci przysługują za 0 zł, lista jest długa

Profilaktyka stomatologiczna oraz wcale nie taka krótka lista zabiegów dentystycznych jest dostępna bezpłatnie. Wystarczy być ubezpieczonym w NFZ i mieć opłaconą składkę zdrowotną. Wizyta u dentysty nieodpłatnie, jak u każdego innego lekarza na NFZ, jest jak najbardziej możliwa, jednak nie wszyscy o tym wiedzą.

20 proc. podwyżki i 3 miesiące dodatkowego urlopu dla 150 tys. pracowników. Od kiedy?

Przedstawiciele związkowi tych pracowników przedstawili postulaty – co najmniej 20 proc. podwyżki, a do tego urlop regeneracyjny co 7 lat pracy. Kto i od kiedy miałby skorzystać z takich uprawnień? Chodzi o grupę 150 tys. pracowników.

Kodeksowe zwolnienia od pracy 2025: aktualna lista i zasady wynagradzania

W życiu zawodowym każdemu może zdarzyć się sytuacja, w której konieczne jest czasowe przerwanie pracy – z powodów rodzinnych, zdrowotnych czy organizacyjnych. Kodeks pracy przewiduje wiele takich przypadków i gwarantuje pracownikom prawo do zwolnienia od pracy w określonych sytuacjach. W 2025 roku katalog tych zwolnień jest wyjątkowo szeroki – obejmuje zarówno klasyczne przypadki, takie jak choroba, przestój czy szkolenie, jak i nowsze rozwiązania, jak pięciodniowy urlop opiekuńczy czy zwolnienie z powodu siły wyższej. Warto przyjrzeć się im bliżej, by wiedzieć, kiedy można z nich skorzystać i jakie wynagrodzenie przysługuje za czas nieobecności.

Nowe przepisy dot. sędziów - założenia w wykazie prac rządu. Konsytytucyjne wątpliwości co tzw. ustawy praworządnościowej

Zapowiedziany przez Ministra Sprawiedliwości Waldemara Żurka projekt ustawy „praworządnościowej”, a także projekt nowelizacji przepisów o ustroju sądów mający ułatwić sędziom pełnienie służby po 65. roku życia - trafiły 14 października 2025 r. do wykazu prac rządu. Planowany termin przyjęcia obu projektów przez rząd, to pierwszy kwartał 2026 r. Projekt ustawy „praworządnościowej” dzieli konstytucjonalistów. Zdaniem prof. Ryszarda Piotrowskiego projekt narusza Konstytucję RP, z opinią tą nie zgadza się prof. Marek Chmaj, który podkreśla, że ustawa jest odpowiedzią na wadliwość powołań sędziów po 2018 r.

REKLAMA

Algorytmiczne ustalanie cen. Na czym polega i czy jest zgodne z prawem?

Algorytmiczne ustalanie cen to proces polegający na wykorzystaniu zautomatyzowanych programów komputerowych do ustalania cen produktów lub usług w oparciu o dane wprowadzane w czasie rzeczywistym. Algorytmy te analizują zmienne, takie jak ceny konkurencji, popyt, stany magazynowe, a czasami dane konsumentów, aby dynamicznie dostosowywać ceny w celu maksymalizacji zysku lub realizacji innych celów biznesowych. Przykładami mogą być linie lotnicze i usługi współdzielenia przejazdów, które dostosowują ceny do popytu, lub sprzedawcy internetowi zmieniający ceny na podstawie historii przeglądania stron przez klientów lub aktywności konkurencji. K. Jakub Gładkowski, partner, radca prawny z Kancelarii KIEŁTYKA GŁADKOWSKI KG LEGAL opisuje aspekty prawne tego sposobu ustalania cen.

Wygrała w sądzie. Z SKO i MOPSem nie było tak łatwo. Warto walczyć do samego końca i życzę innym osobom dużo cierpliwości. Walczcie [Świadczenie pielęgnacyjne]

Tak zatytułowany list przysłała do redakcji Infor.pl czytelniczka. Pierwszy raz informowała nas o swojej prawnej batalii z MOPS i SKO prawie rok temu. Dziś jest "po" wyroku sądu i "na tarczy".

REKLAMA