REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cudzoziemcy w tarapatach: Problemy ze ślubem w Polsce!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polski USC odmawia ślubu? Nowe wytyczne MSWiA w sprawie cudzoziemców
Polski USC odmawia ślubu? Nowe wytyczne MSWiA w sprawie cudzoziemców
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre Urzędy Stanu Cywilnego w Polsce odmawiają uznania zaświadczeń cudzoziemców o możności zawarcia małżeństwa, jeśli brakuje w nich danych drugiego nupturienta. To może zmienić się dzięki interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich, który apeluje do MSWiA o wytyczne, by unikać automatycznych odmów. Jakie decyzje zapadną w tej sprawie? Czy to koniec problemów cudzoziemców chcących zawrzeć związek małżeński w Polsce?

Planujesz ślub w Polsce, ale napotkałeś trudności związane z zaświadczeniem o możności zawarcia małżeństwa? Cudzoziemcy często spotykają się z odmową w Urzędach Stanu Cywilnego, jeśli ich dokumenty nie zawierają danych drugiego nupturienta. Choć polskie prawo nie wymaga tych informacji, niektóre USC odrzucają takie zaświadczenia, co powoduje niepotrzebne komplikacje. Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Wiącek, apeluje do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o wydanie wytycznych, które zapobiegną automatycznym odmowom. Zmiana ta ma na celu uproszczenie procesu i ułatwienie cudzoziemcom zawierania ślubów w Polsce. Co dokładnie się zmieni i jak wpłynie to na przyszłe małżeństwa?

REKLAMA

Ślub w Polsce: Cudzoziemcy mogą napotkać trudności

  • Niektóre Urzędy Stanu Cywilnego nie uwzględniają zaświadczeń cudzoziemca o możności zawarcia małżeństwa według prawa jego kraju i w nim wydawanych - jeśli nie ma w nich danych drugiej osoby mającej zawrzeć to małżeństwo
  • Z polskich przepisów nie wynika wprost, że takie zaświadczenie musi zawierać dane drugiego z nupturientów
  • Rzecznik Praw Obywatelskich prosi Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o rozważenie wydania kierownikom USC takich wytycznych, by brak w zaświadczeniu danych drugiego nupturienta nie powodował automatycznie odmowy
  • AKTUALIZACJA 5.03.2025: MSWiA przekazało RPO pismo do Dyrektorów Wydziałów Spraw Obywatelskich i równorzędnych Urzędów Wojewódzkich, odnoszące się do kwestii charakteru prawnego i kryteriów, jakie powinien spełnić zagraniczny dokument potwierdzający możliwość zawarcia małżeństwa przez cudzoziemca. 

REKLAMA

Skarżący zwrócił się do RPO o pomoc w sprawie dokumentów wymaganych przez polskie prawo do zawarcia na terytorium RP związku małżeńskiego z cudzoziemką. Kierownik USC odmówił przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński. Obywatel złożył odwołanie do sądu, który odmowę utrzymał w mocy. Skarżący złożył apelację. Po udzieleniu Rzecznikowi informacji sprawa - mimo zawarcia związku małżeńskiego w innym USC - nie została jeszcze zakończona.

Z uwagi na nadesłane dokumenty, w tym odpowiedzi Urzędu Wojewódzkiego w sprawie interpretacji art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, RPO widzi potrzebę wytycznych MSWiA w sprawie automatycznych odmów kierowników USC co do przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński przez cudzoziemca i obywatela polskiego na podstawie zaświadczeń o możności zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego, wydawanych przez organy państwa ojczystego cudzoziemca, a niezawierających danych drugiego z nupturientów.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 pkt 3 P.a.s.c., cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo składa dokument stwierdzający, że zgodnie z właściwym prawem może zawrzeć małżeństwo, chyba że na podstawie przepisów Prawa prywatnego międzynarodowego możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego.

REKLAMA

Wynika z tego konieczność przedłożenia przez cudzoziemca właściwego dokumentu. To prawo ojczyste cudzoziemców - o ile przewiduje procedurę wydawania zaświadczeń o zdolności do zawarcia związku małżeńskiego - decyduje o treści tego zaświadczenia. Ma ono spełniać dwie funkcje: ma stanowić wraz z innymi wymaganymi dokumentami dowód stanu cywilnego oraz treści prawa obcego oraz stwierdzić, że małżeństwo można zawrzeć według prawa ojczystego cudzoziemca. Z przepisu tego nie wynika jednak wprost, że zaświadczenie z państwa cudzoziemca musi zawierać dane drugiego z nupturientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W literaturze podkreśla się, że brak w zaświadczeniu wskazania drugiego z nupturientów nie powinien automatycznie przesądzać o niemożności uznania go za dokument określony w art. 79 ust. 1 pkt 3 P.a.s.c.  Tymczasem w sprawie skarżącego Kierownik USC wśród elementów, które jego zdaniem powinno zawierać takie zaświadczenie wskazał, że dokument przedłożony przez cudzoziemkę nie określa danych drugiego z nupturientów.

Ważne

RPO podkreśla, że wymagania, by zaświadczenia zawierały dane drugiego z nupturientów, są oparte nie na wyraźnych przepisach p.a.s.c., lecz na jednym ze stanowisk doktryny.

Skoro małżeństwo ma być zawarte na terytorium RP, to zatem prawo polskie jest właściwe do oceny, czy obywatel polski może zawrzeć małżeństwo z obywatelem innego państwa. Jeżeli z zaświadczenia wynikać będzie np. pozostawanie z związku małżeńskim, które według prawa ojczystego cudzoziemca nie stałoby na przeszkodzie zawarciu nowego związku, to nawet mimo wskazania danych drugiego z nupturientów i tak kierownik USC - badając wymogi formalne - musiałby odmówić przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.

Ta relatywna możliwość zawarcia małżeństwa powinna być badana przez kierownika USC (ewentualnie sąd), a nie przez organ właściwy w kraju ojczystym cudzoziemca, którego zadanie polega na zbadaniu możności zawarcia małżeństwa w świetle przepisów prawa ojczystego. 

Można też sobie wyobrazić sytuację, gdy w świetle prawa ojczystego cudzoziemca możliwe jest zawarcie małżeństwa z osobą tej samej płci. Jeżeli w świetle prawa polskiego taka możliwość jest wykluczona, to bez znaczenia jest, czy możliwe jest to według prawa ojczystego cudzoziemca, nawet gdyby zaświadczenie zawierało dane drugiego z nupturientów. To zatem zadanie prawa polskiego właściwego dla zawarcia małżeństwa. 

Nie może to jednak oznaczać, że prawo polskie będzie wymuszać na prawie obcym, w jaki sposób i w jakim zakresie właściwe organy mają wydawać dokumenty niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego w RP. Brak danych nupturienta  nie powinien być przesłanką odmowy przyjęcia przez kierownika USC oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński na terytorium RP - o ile po odebraniu oświadczeń od nupturientów, nie stwierdzi innej przeszkody. Jak pokazuje sprawa skarżącego, tak też się ostatecznie stało w innym USC w Polsce.

RPO Marcin Wiącek prosi ministra Tomasza Siemoniaka o rozważenie możliwości wydania kierownikom USC wytycznych, zgodnych z p.a.s.c., zawierających dyrektywę kierunkową dotyczącą konieczności poddania ocenie pod kątem formalnym dokumentów i oświadczeń nupturientów, zanim kierownik podejmie automatyczną decyzję o odmowie przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński. Chodzi o to, aby nie prowadziło to do automatycznej odmowy, gdy jedna z osób jest cudzoziemcem i uzyskała formalnie poprawne zaświadczenie o możności zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego, wystawione przez właściwy organ, mimo braku w nim danych drugiego z nupturientów. Prosi też o stanowisko.

Odpowiedź Tomasza Szymańskiego, sekretarza stanu w MSWiA

Na wstępie pragnę zapewnić, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) dostrzega problem związany z koniecznością ustanowienia ujednoliconych wytycznych w zakresie automatycznych odmów kierowników Urzędów Stanu Cywilnego (USC) odnośnie do przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński przez cudzoziemca i obywatela polskiego, na podstawie przedłożonych zaświadczeń o możności zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego, wydawanych przez właściwe organy państwa ojczystego cudzoziemca, a niezawierających danych drugiego z nupturientów.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że na kanwie wystąpienia Pana Rzecznika oraz w związku m.in. z korespondencją Ambasady Republiki Czeskiej, podnoszącymi kwestie charakteru prawnego zagranicznych dokumentów potwierdzających możność zawarcia małżeństwa przez cudzoziemca, MSWiA 7 października 2024 r. skierowało wystąpienie do Ministerstwa Sprawiedliwości z prośbą o przeprowadzenie ponownej, kompleksowej analizy (w kontekście całego systemu prawa) oraz opinię w zakresie kryteriów, które powinien spełniać ww. dokument wydawany przez zagraniczny organ. Do dnia udzielenia odpowiedzi na wystąpienie Pana Rzecznika do MSWiA nie wpłynęło stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości w omawianej sprawie.

Warto w tym miejscu podkreślić, że przedmiotowe zagadnienie w ubiegłych latach stanowiło przedmiot kilku wystąpień MSWiA kierowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości, które to Ministerstwo, konsekwentnie od 2009 r., wskazywało, że w oparciu o całokształt rozwiązań prawa polskiego dokument o możności zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego powinien odpowiadać przede wszystkim następującym warunkom, tzn. powinien:

  1. być wystawiony przez właściwą władzę państwa ojczystego nupturienta;
  2. stwierdzać możność zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego, tj. zdolność do zawarcia małżeństwa oraz brak ustawowych przeszkód małżeńskich;
  3. określać możność zawarcia małżeństwa z oznaczoną w świadectwie osobą, tj. relatywną możność zawarcia małżeństwa, nie zaś abstrakcyjną zdolność cudzoziemca według jego prawa właściwego.

Resort sprawiedliwości podnosił przy tym, że wskazane zaświadczenie ma spełniać zasadniczo dwie funkcje. Po pierwsze, stanowi łącznie z innymi wymaganymi dokumentami dowód stanu cywilnego oraz treści prawa obcego, po drugie zaś oznacza, że małżeństwo można zawrzeć według prawa ojczystego cudzoziemca i w zasadzie powinno być uznane za ważne w państwie jego przynależności.

Ministerstwo Sprawiedliwości wskazywało również, że dokument ten powinien potwierdzać możność zawarcia małżeństwa przez nupturienta z oznaczoną w zaświadczeniu osobą według jego prawa ojczystego, z uwagi na fakt, że zdolność prawna do zawarcia małżeństwa nie jest abstrakcyjna, tak aby mogła być oceniana odrębnie w stosunku do każdego z nupturientów.

W polskim systemie prawa przepisy dotyczące zawarcia małżeństwa, w tym przeszkody uniemożliwiające jego zawarcie, zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy , pozostającej w kompetencji Ministerstwa Sprawiedliwości. Natomiast przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego  – jako regulacje wtórne i wykonawcze w stosunku do rozwiązań prawa rodzinnego – zawierają jedynie normy formalnoporządkowe, wskazując m.in. katalog dokumentów niezbędnych do zawarcia małżeństwa.

Jednym z dokumentów wymaganych od cudzoziemca w procedurze poprzedzającej zawarcie małżeństwa jest dokument stwierdzający, że zgodnie z właściwym prawem może zawrzeć małżeństwo (art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego). Jeżeli otrzymanie ww. dokumentu napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody, sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek cudzoziemca może go zwolnić od złożenia ww. dokumentu. W postępowaniu o zwolnienie cudzoziemca od złożenia dokumentu sąd na podstawie właściwego prawa ustala, czy osoba ta może zawrzeć małżeństwo (art. 79 ust. 2 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego). Nadmieniam, że wskazany przepis prawa nie określa wprost kryteriów, które ma spełniać ten dokument i danych, jakie musi zawierać.

Reasumując należy podkreślić, że uzyskanie aktualnego stanowiska Ministerstwa Sprawiedliwości ma istotne znaczenie dla sposobu oceny ww. dokumentów przez kierowników USC, ponieważ przyjęte kryteria winny być jednolite w zakresie postępowania administracyjnego prowadzonego przed kierownikiem USC, jak i przed sądem powszechnym. W związku z powyższym pragnę zadeklarować, że po dokonaniu analizy stanowiska, jakie przekaże Ministerstwo Sprawiedliwości, pozwolę sobie poinformować Pana Rzecznika o dalszych działaniach w przedmiotowej sprawie

Kolejna odpowiedź Tomasza Szymańskiego, sekretarza stanu w MSWiA

W nawiązaniu do odpowiedzi na wystąpienie Pana Rzecznika w sprawie dokumentów wymaganych przez prawo polskie do zawarcia na terytorium RP związku małżeńskiego z cudzoziemcem, w którym zobowiązałem się do przekazania ustaleń, jakie zostaną podjęte w przedmiotowej sprawie z Ministerstwem Sprawiedliwości, w załączeniu uprzejmie przesyłam pismo okólne skierowane do Dyrektorów Wydziałów Spraw Obywatelskich i równorzędnych Urzędów Wojewódzkich odnoszące się do kwestii charakteru prawnego i kryteriów, jakie powinien spełnić zagraniczny dokument potwierdzający możliwość zawarcia małżeństwa przez cudzoziemca. VII.511.25.2024

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

Karol Nawrocki odbierze zaświadczenie o wyborze na prezydenta 11 czerwca na Zamku Królewskim

Karol Nawrocki 11 czerwca oficjalnie odbierze zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze na prezydenta RP. Uroczystość odbędzie się o godz. 17:30 na Zamku Królewskim w Warszawie. To kluczowy krok przed objęciem urzędu 6 sierpnia – decyzję o ważności wyborów musi jeszcze podjąć Sąd Najwyższy. z członków PKW Ryszard Kalisz.

Czy 800 plus jest zagrożone? ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia wychowawczego. Coraz więcej spraw w sądach i ważny wyrok WSA z 21 maja 2025 r.

Nie ma się co dziwić, że są obawy co do utraty miesięcznie: 4 800 zł, 4 000 zł, czy 3 200 zł itd., aż do 800 przy odpowiednio 6. dzieci, 5., 4. czy przy 1. Wiele osób już pyta: Kiedy traci się prawo do 800 plus? Komu zabiorą 800 plus?Czasami dzieje się tak, że traci się prawo do świadczenia (nie żadko na skutek donosu "życzliwego" sąsiada) i sądy, najczęściej administracyjne, WSA i NSA orzekają w sprawie uchylenia prawa do świadczenia rodzinnego. Wcześniej w sprawę wkracza ZUS. Czy 800 plus jest w takim razie zagrożone - pytają zaniepokojeni świadczeniobiorcy. Coraz więcej spraw jest w sądach - czy spotka to i nas? Opisujemy jedną z trudniejszych spraw przed WSA z 21.05.2025 r.: decyzja uchylająca lub zmieniająca prawo do 800 plus ma charakter konstytutywny i działa ze skutkiem ex nunc.

REKLAMA

Polska 2050 skierowała list do Donalda Tuska. Zawiera 5 punktów

Polska 2050 skierowała oficjalny list do premiera Donalda Tuska, przedstawiając pięć kluczowych postulatów programowych, które partia chce, by znalazły się w jego nadchodzącym exposé. Wśród propozycji znalazły się m.in. ustawa o odpolitycznieniu mediów publicznych, profesjonalizacja Spółek Skarbu Państwa oraz wprowadzenie zakazu używania smartfonów w szkołach podstawowych.

Etykieta komunikacji mailowej w biznesie

W dobie cyfrowego obiegu informacji, wiadomość e-mail stała się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji w biznesie. To, jak piszemy i wysyłamy wiadomości, świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale też o szacunku do odbiorcy. Niniejszy tekst przybliża zasady etykiety mailowej, które pomagają budować wiarygodność i pozytywny wizerunek w relacjach zawodowych.

Pożyczkę zaciągnął oszust, na Twoje skradzione dane? To nic – sąd wyda nakaz zapłaty, a komornik ją od Ciebie wyegzekwuje (łącznie z odsetkami i kosztami sądowymi). Tak orzekają polskie sądy [prawomocny wyrok]

Oszust zaciągnął pożyczkę na wyłudzone od kobiety dane osobowe, w następstwie czego – sąd wydał nakaz zapłaty, w którym zobowiązał ją do jej zwrotu (wraz z odsetkami i kosztami sądowymi), a komornik nakaz ten „wykonał” doprowadzając do wyegzekwowania należności od ofiary przestępstwa. Wyrok jest prawomocny (i wszystkie postanowienia sądu, które odrzucają „próby” obrony kobiety przed jego wykonaniem również), nie zgodził się z nim jedynie Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO).

Pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły

W Polsce rusza pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej ogólnokrajowy pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły programu, który ma na celu poprawę dobrostanu pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności pracy i poziomu wynagrodzeń. Inicjatywa budzi duże zainteresowanie zarówno wśród pracodawców, jak i ekspertów rynku pracy.

REKLAMA

Komunikat PKW: Nieprawidłowości w maksymalnie 10 komisjach; będzie sprawozdanie z wyborów prezydenckich

Państwowa Komisja Wyborcza przygotowuje obecnie sprawozdanie analizując m.in. informacje przekazywane przez okręgowe komisje wyborcze - podała 10 czerwca PKW w komunikacie. Szef PKW Sylwester Marciniak powiedział mediom, że sygnały o możliwych nieprawidłowościach dotyczą nie więcej niż 10 komisji, co na tym etapie nie powinno mieć wpływu na wynik wyborów.

Pieniędzy nie dadzą, ale do 15 lat pozbawienia wolności już tak - za brak opieki nad niepełnosprawnymi, nad teściami: ogólnie osobami nieporadnymi

Ostatnio jest "burza" wokół uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Obiecywano wiele, a wyjdzie jak zwykle. Ba - pieniędzy nie dadzą, ale do 15 lat pozbawienia wolności już tak. Za co? No np. za brak opieki nad osobami z niepełnosprawnościami, za brak opieki nad teściami, rodzicami innymi: ogólnie osobami nieporadnymi. Cóż... można teściów lubić lub nie, podobnie z innymi bliskimi, ale nigdy nie powinno się ich zostawiać na pastwę losu, gdyż może to grozić konsekwencjami karnymi, nawet pozbawieniem wolności na wiele, wiele lat.

REKLAMA