REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory samorządowe 2018: zbiorcze wyniki wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw

Subskrybuj nas na Youtube
Wybory fot. Fotolia
Wybory fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Państwowa Komisja Wyborcza podała zbiorcze wyniki wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw. W wyborach samorządowych, które odbyły się 21 października 2018 r. wybierano łącznie 46 tys. 747 radnych wszystkich szczebli.

PKW podała zbiorcze wyniki wyborów; w sejmikach: PiS - 254 mandaty, KO - 194, PSL - 70

PKW podała w czwartek nad ranem zbiorcze wyniki wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw. W skali kraju w wyborach do sejmików PiS zdobył 254 mandaty, Koalicja Obywatelska uzyskała 194 mandaty, PSL - 70, Bezpartyjni Samorządowcy - 15, a SLD-Lewica Razem - 11.

REKLAMA

REKLAMA

W tegorocznych wyborach samorządowych wybierano łącznie 46 tys. 747 radnych wszystkich szczebli.

Jak poinformował na czwartkowej konferencji prasowej przewodniczący PKW Wojciech Hermeliński wybrano m.in. 552 radnych sejmików województw; frekwencja w wyborach do sejmików wyniosła 54,84 proc.; ważnych głosów oddano 93,28 proc.; nieważne głosy stanowiły 6,72 proc.

W skali kraju w wyborach do sejmików wojewódzkich PiS zdobył 254 mandaty, Koalicja Obywatelska uzyskała 194 mandaty, PSL - 70, Bezpartyjni Samorządowcy - 15, a SLD-Lewica Razem - 11. Ponadto mandaty w sejmikach wojewódzkich zdobyły jeszcze komitety: Mniejszość Niemiecka - 5, KWW Z Dutkiewiczem dla Dolnego Śląska - 2, KWW Projekt Świętokrzyskie Bogdana Wenty - 1.

REKLAMA

W woj. dolnośląskim do zdobycia było 36 mandatów w sejmiku. PiS przypadło 14 mandatów, KO 13, Bezpartyjnym Samorządowcom - 6, KWW Z Dutkiewiczem dla Dolnego Śląska - 2, PSL - 1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W woj. kujawsko-pomorskim do zdobycia było 30 mandatów. KO przypadło 14 mandatów, PiS - 11, PSL - 4, SLD-Lewica Razem - 1.

W woj. lubelskim do zdobycia były 33 mandaty. PiS przypadło 18 mandatów, KO - 7, PSL - 7, SLD-Lewicy Razem - 1.

W woj. lubuskim do zdobycia było 30 mandatów. KO przypadło 11 mandatów, PiS - 9, PSL - 4, Bezpartyjnym Samorządowcom - 4, SLD-Lewicy Razem - 2.

W woj. łódzkim do zdobycia były 33 mandaty. PiS przypadło 17 mandatów, KO - 12, PSL - 4.

W woj. małopolskim do zdobycia było 39 mandatów. PiS przypadły 24 mandaty, KO - 11, PSL - 4.

W woj. mazowieckim do zdobycia było 51 mandatów. PiS przypadły 24 mandaty, KO - 18, PSL - 8, Bezpartyjnym Samorządowcom - 1.

W woj. opolskim do zdobycia było 30 mandatów. KO przypadło 13 mandatów, PiS - 10, Mniejszości Niemieckiej - 5, PSL - 2.

W woj. podkarpackim do zdobycia były 33 mandaty. PiS przypadło 25 mandatów, KO - 5, PSL - 3.

W woj. podlaskim do zdobycia było 30 mandatów. PiS przypadło 16 mandatów, KO - 9, PSL - 5.

W woj. pomorskim do zdobycia były 33 mandaty. KO przypadło 18 mandatów, PiS - 13, PSL - 2.

W woj. śląskim do zdobycia było 45 mandatów. PiS przypadły 22 mandaty, KO - 20, SLD-Lewica Razem - 2, PSL - 1.

W woj. świętokrzyskim do zdobycia było 30 mandatów. PiS przypadło 16 mandatów, PSL - 9, KO - 3, SLD-Lewicy Razem - 1, Projektowi Świętokrzyskie Bogdana Wenty - 1.

W woj. warmińsko-mazurskim do zdobycia było 30 mandatów. KO przypadło 12 mandatów, PiS - 11, a PSL - 7.

W woj. wielkopolskim do zdobycia było 39 mandatów. KO przypadło 15 mandatów, PiS - 13, PSL - 7, SLD-Lewicy Razem - 3, Bezpartyjnym Samorządowcom - 1.

W woj. zachodniopomorskim do zdobycia było 30 mandatów. KO przypadło 13 mandatów, PiS - 11, Bezpartyjnym Samorządowcom - 3, PSL - 2, SLD-Lewicy Razem - 1.

Ponadto w wyborach samorządowych do rad gmin wybrano 39 tys. 524 radnych, w tym 32 tys. 173 w gminach liczących do 20 tys. mieszkańców oraz 7 tys. 351 radnych w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców.

W dwóch okręgach wyborczych w gminach do 20 tys. mieszkańców (czyli takich, w której są jednomandatowe okręgi wyborcze) dwa mandaty pozostały nieobsadzone, ponieważ nie zarejestrowano tam żadnej listy kandydatów na radnych.

Głosowania nie przeprowadzono w ponad 3 tysiącach okręgów wyborczych, w których liczba zarejestrowanych kandydatów była równa lub mniejsza od liczby radnych wybieranych w tych okręgach wyborczych. W takiej sytuacji - jak mówił Hermeliński - ponad 3 tys. radnych uzyskało mandaty bez głosowania.

W gminach do 20 tys. mieszkańców frekwencja wyniosła 55,62 proc. Głosów ważnych było 97,68 proc., a nieważnych - 2,32 proc.

W gminach powyżej 20 tys. frekwencja wyniosła 54,77 proc. Oddano 97,11 proc. głosów ważnych i 2,89 proc. nieważnych.

Ponadto wybrano 425 radnych dzielnic m.st. Warszawy. Frekwencja wyniosła 66,58 proc. Oddano 98,09 proc. głosów ważnych, nieważnych było 1,91 proc.

Wybrano także 6 tys. 244 radnych rad powiatów. Frekwencja wyniosła 54,64 proc. Ważnych głosów oddano 94,64 proc. i nieważnych 5,36 proc.

Wcześniej, w środę późnym wieczorem, PKW podała zbiorcze wyniki wyborów wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.

W pierwszej turze wybrano 1826 wójtów, burmistrzów, prezydentów miast. W 649 gminach i miastach odbędzie się II tura wyborów, gdyż w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów na wójta, burmistrza czy prezydenta miasta nie otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. W tych gminach i miastach, ponowne głosowanie odbędzie się 4 listopada.

Nie wybrano także włodarzy w 2 gminach, w których zarejestrowano tylko 1 kandydata. Kandydaci ci w wyniku głosowania nie uzyskali więcej niż połowy ważnie oddanych głosów i w takiej sytuacji - zgodnie z Kodeksem wyborczym - wyboru wójta lub burmistrza dokonają tam rady gmin.

Frekwencja w wyborach na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wyniosła 54,90 proc. Głosów ważnych oddano 98,85 proc., nieważnych - 1,15 proc. (PAP)

autorzy: Aleksandra Rebelińska, Grzegorz Bruszewski, Rafał Białkowski, Mateusz Roszak

rbk/ gb/ reb/ mok/

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2018

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

REKLAMA

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

W 2026 roku pracownik z najniższym wynagrodzeniem dostanie ponad 14 tys. zł za rozwiązanie umowy. Skąd ta kwota?

Na co mogą liczyć najniżej wynagradzani pracownicy w przypadku niespodziewanej utraty pracy? Obowiązujące przepisy jasno regulują ich prawa i obowiązki pracodawców. Należy do nich wypłata odprawy pieniężnej. Ale czy przysługuje każdemu?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co przysługuje [LISTA 2026]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nierzadko zastanawiają się nad tym, na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Co daje orzeczenie? Jakie są przywileje w pracy? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty dostępnych świadczeń i zasiłków? Co z kryteriami dochodowymi? Kto może dostać świadczenie wspierające z ZUS? Prezentujemy najważniejsze zasady w MOPS, PFRON i nie tylko.

REKLAMA

Sąd unieważnił kredyt hipoteczny z WIBOR-em. W umowie kredytowej nie było tych ważnych informacji. Co to oznacza dla innych kredytobiorców?

W dniu 23 października 2025 r. Sąd Okręgowy w Suwałkach, I Wydział Cywilny sygn. akt I C 600/23 unieważnił umowę kredytu hipotecznego opartego na stawce referencyjnej WIBOR, zawartą w 2021 r. z BNP Paribas Bank Polski S.A. To ważny sygnał dla rynku - sądy coraz uważniej przyglądają się przejrzystości umów kredytowych i temu, czy konsument ma realną szansę zrozumieć mechanizm oprocentowania.

Urlop regeneracyjny dla wszystkich. Aż 3 miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Czy już niedługo każdy pracownik będzie mógł skorzystać aż z 3 miesięcy płatnego wolnego co 7 lat? Jedynym warunkiem, który trzeba będzie spełnić, będzie odpowiednio długie świadczenie pracy na rzecz jednego pracodawcy.

REKLAMA