reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Wiadomości > Dyrektywa o treściach cyfrowych i dyrektywa o sprzedaży towarów

Dyrektywa o treściach cyfrowych i dyrektywa o sprzedaży towarów

15 kwietnia 2019 r. Rada UE przyjęła pakiet, na który składają się: dyrektywa o umowach na dostarczanie treści i usług cyfrowych (dyrektywa o treściach cyfrowych) i dyrektywa o umowach na sprzedaż towarów (dyrektywa o sprzedaży towarów). Formalne przyjęcie oznacza zakończenie procesu prawodawczego. Dzięki tym nowym przepisom konsumentom łatwiej i bezpieczniej będzie kupować a firmom sprzedawać za granicą towary i treści cyfrowe.

Dyrektywy te mają zapewnić konsumentom w UE wysoką ochronę i pewność prawa (zwłaszcza gdy kupują za granicą), a firmom – szczególnie małym i średnim – ułatwić ogólnounijną sprzedaż.

Niculae Bădălău, rumuński minister gospodarki: Unia Europejska wzmacnia prawa konsumentów przysługujące Europejczykom i tworzy nowe możliwości biznesowe dla unijnych firm. Firmy, które będą chciały rozszerzyć działalność i zacząć sprzedaż w całej Unii, będą miały do załatwienia mniej formalności. Pomoże to zwłaszcza małym i średnim firmom w rozszerzeniu ich działalności na inne kraje UE.

Tudorel Toader, rumuński minister sprawiedliwości: Konsumenci otrzymają większą ochronę dzięki UE. Będą im przysługiwały środki ochrony prawnej, gdy kupować będą wszelkie towary – od ubrań po towary skomplikowane, takie jak inteligentne zegarki – lub nabywać usługi w chmurze, takie jak programy antywirusowe lub e-booki.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dyrektywa o treściach cyfrowych

Dyrektywa o treściach cyfrowych dotyczy dostarczania treści cyfrowych i obejmuje: dane wytworzone i dostarczane w formie cyfrowej (np. muzyka, wideo on-line), usługi pozwalające tworzyć, przetwarzać lub przechowywać dane w formie cyfrowej (np. przechowywanie w chmurze), usługi pozwalające dzielić się danymi (np. Facebook, YouTube) oraz wszelkie trwałe nośniki stosowane wyłącznie do treści cyfrowych (np. DVD). W zakres dyrektywy wchodzą też usługi komunikacji interpersonalnej OTT, umowy pakietowe oraz przetwarzanie danych osobowych.

Dyrektywa ta wprowadza wysoki poziom ochrony dla konsumentów płacących za usługę, lecz także dla osób, które w zamian za usługę dostarczają danych. Nowe przepisy przewidują zwłaszcza, że jeśli nie jest możliwe usunięcie wad w rozsądnym terminie, konsument ma prawo do obniżki ceny lub pełnego zwrotu kosztów. Okres gwarancji nie może być przy tym krótszy niż dwa lata.

Dyrektywa o sprzedaży towarów

Dyrektywa o sprzedaży towarów dotyczy wszelkiej sprzedaży towarów: fizycznej (w sklepach), internetowej oraz jakiejkolwiek sprzedaży na odległość. Są nią też objęte towary z elementem cyfrowym (np. inteligentne lodówki czy zegarki).

Dyrektywa ta ma zastosowanie do wszystkich towarów, w tym produktów z elementem cyfrowym (takich jak inteligentne lodówki). Wprowadza ona minimalny dwuletni okres gwarancji (od momentu otrzymania towaru przez konsumenta) i roczny okres, w którym z korzyścią dla konsumenta, ciężar dowodu spoczywa na sprzedawcy. Państwa członkowskie mogą wydłużyć te okresy, by utrzymać istniejący w ich krajach poziom ochrony konsumentów.

Dyrektywy zostaną teraz formalnie podpisane, a następnie opublikowane w Dzienniku Urzędowym. Państwa członkowskie będą mieć 2 lata na przeniesienie nowych przepisów do prawa krajowego.

Przygotowując obie dyrektywy, kierowano się zasadą maksymalnej harmonizacji, co oznacza, że państwa członkowskie nie mogą odchodzić od ich wymogów. W niektórych aspektach jednak pozostawiono państwom członkowskim pewien margines swobody, przede wszystkim po to, by mogły utrzymać poziom ochrony już zapewniany konsumentom na poziomie krajowym.

Dyrektywa o niektórych aspektach umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych
Dyrektywa o niektórych aspektach umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Michał Stępień

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama