REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MOPS przyzna zasiłek bo straciłeś pracę? To rzadka sytuacja, ale prawnie jest dopuszczalna

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
MOPS może przyznać specjalny zasiłek po utracie pracy. To rzadka sytuacja, ale prawnie jest dopuszczalna
MOPS może przyznać specjalny zasiłek po utracie pracy. To rzadka sytuacja, ale prawnie jest dopuszczalna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niewiele osób wie, że MOPSy i OPSy mają narzędzia do wypłaty zasiłku dla osoby, która wczoraj była dobrze sytuowana (w znaczeniu np. dobrej pracy), ale nagle utraciła dochody i znalazła się na tzw. zakręcie. Są specjalne przepisy i zasiłki dla „osób tracących nagle dochód” (w znaczeniu źródło dochodu). Taką sytuacją jest zwolnienie z pracy.

Rozstrzyga o tym art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej. Nakazuje on rozpoznawać dochód w procedurze przyznawania zasiłków jako „sumę miesięcznych przychodów - w przypadku utraty dochodu - z miesiąca, w którym wniosek został złożony”. Ta reguła pozwala na błyskawiczne złożenie wniosku o zasiłek na podstawie tego, że straciło się pracę i skomplikowały się inne kwestie (np. dostęp do mieszkania w przypadku konfliktu między mężczyzną a kobietą w kontekście separacji czy konfliktów rozwodowych). Co dalej po sprawdzeniu, że naprawdę u osoby, która wczoraj miała dobrą pensję nastąpiła „utrata dochodu”?

REKLAMA

REKLAMA

MOPS sprawdzi konsekwencje utraty dochodu przez osobę mającą jeszcze wczoraj 4000 zł pensji netto

MOPS najpewniej sprawdzi, czy osoba która straciła pracę ma szansę na zasiłek dla bezrobotnych. Potem sprawdzi, czy ma takie aktywa jak mieszkanie, oszczędności. No i co z obciążeniami jak kredyt, wydatki na osoby niepełnosprawne w rodzinie na otrzymaniu, zobowiązania alimentacyjne. W większości przypadków zasiłku nie będzie (bo są inne aktywa niż dochód z pracy). W sytuacji ekstremalnej osoba tracąca pracę ma szansę na taki zasiłek.

Prawo przewiduje hipotetyczną możliwość wypłaty zasiłku dla osoby, która miała (jeszcze wczoraj) np. 3000 zł – 4000 zł pensji netto. Zwłaszcza gdy utrata pracy połączy się z ciągiem nieszczęść takim jak utrata pracy, bezdomność, choroba. Wszystko zależy od stopnia nieszczęścia, jakie spadło na człowieka.

Są dwie podstawowe ścieżki:

REKLAMA

ustawa o pomocy społecznej - Sejm - wersja jednolita

ustawa o pomocy społecznej - Sejm

Zasiłek celowy na podstawie art. 39 ustawy o pomocy społecznej

Art. 39 ustawy o pomocy społecznej – podstawa do wypłaty zasiłku celowego. Przepis stanowi, że w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może być przyznany zasiłek celowy. Są tu problemy interpretacyjne bo tylko dla zasiłku stałego i okresowego ustawodawca sformułował kryterium dochodowe. Ale sądy nie mają tu wątpliwości. Przykładem jest wyrok WSA w Krakowie z 28 listopada 2024 r. (III SA/Kr 245/24). LINK do wyroku. Sąd jednoznacznie przesądził, że art. 39 wiąże się z kryterium dochodowym.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły limity dochodu w pomocy społecznej.

1) Dla osoby samotnie gospodarującej MOPS stosuje limit 1010 zł. (więcej o 234 zł, podwyżka o 30%).

2) Dla osoby w rodzinie kryterium wyniesie 823 zł (więcej o 223 zł, podwyżka o 37%).

Przykład

Art. 39 ustawy o pomocy społecznej - przykład wypłaty zasiłku dla osoby mającej jeszcze wczoraj pensję 4000 zł netto

Pan Andrzej (osoba samotna i od 1 stycznia 2025 r. bezdomna) z pensją 4000 zł za grudzień 2024 r. stracił pracę tuż przed Wigilią 2024 r. W momencie składania wniosku w MOPS o zasiłek celowy z art. 39 ustawy o pomocy społecznej nie ma żadnych dochodów. Spełnia kryteria dochodowe wskazane przez ten przepis. Maksymalna wysokość specjalnego zasiłku celowego od 1 stycznia 2025 r. wynosi 1010 zł (kryterium osoby samotnej).

Zasiłek celowy na podstawie art. 41 ustawy o pomocy społecznej

Zasiłek celowy specjalny, w szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie albo rodzinie o dochodach przekraczających kryterium dochodowe może być przyznany specjalny zasiłek celowy w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny, który nie podlega zwrotowi. Ten zasiłek jest wyjątkowy bo przyznawany jest bez względu na kryterium dochodowe wnioskodawcy.

Przykład

Art. 41 ustawy o pomocy społecznej - przykład wypłaty zasiłku dla osoby mającej jeszcze wczoraj pensję 4000 zł netto

Pani Ewa (osoba samotna i od 1 stycznia 2025 r. bezdomna) z pensją 4000 zł za grudzień 2024 r. straciła pracę tuż przed Wigilią 2024 r. Ma jednak dochody w kwocie 1200 zł. W momencie składania wniosku w MOPS o zasiłek celowy z art. 41 ustawy o pomocy społecznej ma więc dochody powyżej kryterium dochodowego. Pomimo przeszkody (zazwyczaj) w kwocie dochodu 1200 zł, ma szansę na otrzymanie zasiłku.

Dla zasiłku celowego oraz zasiłku celowego specjalnego decydujące o wyborze zasiłku jest dochód osoby wnioskującej o przyznanie zasiłku przez MOPS. I muszą być szczególnie uzasadnione przypadki. Kiedy wiemy, że mamy do czynienia ze szczególną sytuacją? Odpowiedź znajdziemy (często, choć nie zawsze) w orzecznictwie sądów. W tabeli przykłady

Zasiłek specjalny celowy po utracie dochodu - wyroki sądów administracyjnych o zasiłku z MOPS

Wyrok WSA w Krakowie z 25 stycznia 2012 r., III SA/Kr 401/11 = zasiłek specjalny celowy (MOPS) wynika z okazjonalności, nadzwyczajności jakiegoś zdarzenia, które jest na tyle dotkliwe w skutkach, że dana osoba nie jest w stanie sobie z nim poradzić nawet przy wykazaniu się właściwą zapobiegliwością

Wyrok NSA z 12 maja 2011 r., I OSK 164/11 = zasiłek z MOPS uzasadnia sytuacja życiowa osoby lub rodziny, która ponad wszelką wątpliwość, bez konieczności wnikliwych zabiegów interpretacyjnych istniejącego stanu rzeczy, pozwala stwierdzić, że tak drastyczne, tak dotkliwe w skutkach i ingerujące w plany życiowe zdarzenia nie należą do zdarzeń codziennych ani do zdarzeń nadzwyczajnych

Powyżej przedstawiłem starsze wyroki sądów administracyjnych. Jakie tezy znajdziemy w tych najnowszych?

Wyrok WSA w Krakowie z 20 marca 2024 r. sygn. akt III SA/Kr 1501/23 a specjalny zasiłek celowy

Wyrok dotyczy osoby z zasiłkiem celowym specjalnym w kwocie 350,00 zł na leki (wypłaconego 5 razy 70 zł). Kobieta chciała pomocy w formie zasiłku celowego na zakup środków czystości, leków, na obuwie letnie i pościel.

Przykład

Jak obliczono dochód w tej sprawie osoby spierającej się z MOPS?

Dochód skarżącej z miesiąca marca 2023 r. obejmuje rentę socjalną w wysokości 1445,48 zł, zasiłek pielęgnacyjny w wysokości 215,84 zł i dodatek mieszkaniowy w wysokości 58,46 zł. Łączny dochód skarżącej wynosi zatem 1719,78 zł i przekracza kryterium dochodowe wynoszące 776,00 zł dla osoby prowadzącej samodzielne gospodarstwo domowe o kwotę 943,78 zł. Organ zaznaczył, że kryterium dochodowe określone w ustawie o pomocy społecznej (776,00 zł dla gospodarstwa jednoosobowego) stanowi podstawę oceny sytuacji finansowej strony. Ustawodawca przewidział zaspokojenie w powyższej kwocie wszelkich niezbędnych potrzeb bytowych związanych z utrzymaniem mieszkania, zakupem leków, środków czystości oraz zaspokojeniem innych podstawowych potrzeb bytowych.

Decyzja MOPS - "przyznanie ww. zasiłku celowego na podstawie art. 39 u.p.s. nie jest możliwe, natomiast skarżąca może ubiegać się o przyznanie specjalnego zasiłku celowego na podstawie art. 41 u.p.s. Skarżąca potwierdziła wydatki na leki w wysokości 336,79 zł, opłaty za czynsz w wysokości 250,53 zł, za prąd w wysokości 25,43 zł, za gaz, który jest płacony raz na dwa miesiące w wysokości 98,99 zł. Miesięczne wydatki Skarżącej wynoszą 711,74 zł, co oznacza, że do dyspozycji pozostaje kwota 1008,04 zł."

Wyrok sądu - "Stąd specjalny zasiłek celowy powinien być traktowany jako wyjątkowa, szczególna pomoc doraźna na konkretny cel bytowy, w sytuacji, gdy uzyskiwany dochód przekracza ustawowe kryterium dochodowe, a nie jest możliwe uzyskanie potrzebnych środków w ramach własnych działań strony i zwyczajnych świadczeń z pomocy społecznej. Przyznanie tego rodzaju zasiłku powinno uwzględniać okoliczności konkretnej sprawy (w tym indywidualną sytuację strony i ogólną sytuację pozostałych potrzebujących) oraz cele i zadania pomocy społecznej (art. 2 pkt 1 i art. 3 pkt 1 u.p.s.). Odstępstwo od konieczności spełnienia kryterium dochodowego powoduje, że przyznanie pomocy takim osobom, w sytuacji ograniczonych środków finansowych i dużej liczby uprawnionych oraz osób oczekujących na wsparcie, wymaga wyjątkowych okoliczności."

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA