REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak i gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną zgodnie z prawem? Jakie mandaty i za co? Radca prawny odpowiada na najczęstsze pytania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
hulajnoga elektryczna, chodnik, ścieżka rowerowa
Hulajnoga elektryczną na chodniku, ścieżce rowerowej, ulicy. Jak jeździć zgodnie z prawem, a czego robić nie wolno? Jakie grożą mandaty? Radca prawny odpowiada na najczęstsze pytania [Q&A]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dość powszechnie uważa się, że nowelizacja Prawa o ruchu drogowym (Prd), jak weszła w życie 21 maja 2021 r. uregulowała sytuacje prawną hulajnóg elektrycznych. Nic bardziej mylnego o czym pisałem tutaj: https://moto.infor.pl/jednoslad/prawo/2979619,hulajnoga-elektryczna-chodnik.html. Weszły w życie wówczas po prostu szczególne uregulowania dla hulajnóg, „wprowadzając” je tym samym na chodniki i drogi dla rowerów (DDR) – potocznie zwane ścieżkami rowerowymi. Po prawie dokładnie 4 latach przepisy te nadal powodują trudności w stosowaniu przez co dość powszechnie naruszane. Poniżej wyjaśniam, w formie Q&A kwestie budzące najczęściej wątpliwości, każdorazowo z podaniem właściwej podstawy prawnej lub wskazaniem jej braku.

rozwiń >

Czy hulajnogą elektryczną można jechać chodnikiem?

Tak, ale jest to dozwolone wyjątkowo, gdy droga dla pieszych jest usytuowana wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. To co jest bardzo istotne, to że w takim wypadku dodatkowo kierującego hulajnogą obowiązują następujące zasady: „jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.” (za: https://www.gov.pl/web/gitd/nowe-przepisy-dotyczace-hulajnog-elektrycznych-i-urzadzen-transportu-osobistego na podstawie art. 33 ust. 1-2, art. 33a ust. 2, art. art. 33c Prd)

REKLAMA

Gdzie nie wolno jeździć hulajnogą elektryczną?

Po jezdni, gdzie dozwolona prędkość przekracza 30 km/h (art. 33a ust. 1 Prd). Po chodnikach położonych przy jezdni, gdzie dozwolona prędkość nie przekracza 30 km/h (art. 33a ust. 2 Prd). Jeżeli nie ma żadnej z tych możliwości (co wbrew pozorom dość często się zdarza), po prostu nie można się poruszać na hulajnodze.

Czy można jeździć hulajnogą elektryczną po chodniku bez karty rowerowej?

Osoba dorosła tak, dziecko do lat 18 potrzebuje karty rowerowej lub prawa jazdy (zakładając, że wyjątkowo ma), przy czym dokument ten uprawnia wyłącznie do jazdy po chodnikach z zachowaniem zasad powyższych (art. 7 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami).

W jakim wieku można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

Dopuszczalne jest to zasadniczo od 11 roku życia, ale w strefie zamieszkania dopuszcza się kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat wyłącznie pod opieką osoby dorosłej (art. 33d Prd).

Czy hulajnogą ma pierwszeństwo na chodniku?

Na chodniku bezwzględnie pierwszeństwo ma pieszy (art. 33a ust. 2 Prd). Na drodze dla rowerów pierwszeństwo przed pieszymi i samochodami ma hulajnoga, ale wobec roweru jest pojazdem równoważnym, więc stosujemy ogólne zasady pierwszeństwa. Natomiast na przejeździe dla rowerów hulajnoga ma pierwszeństwo przed samochodami (art. 27 ust. 1 Prd). Dodatkowo samochód, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić (art. 27 ust. 1a Prd).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można jeździć hulajnogą elektryczną po ulicy?

Tak, ale tylko po takiej po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów (art. 33a ust. 1 Prd).

Czy można jeździć hulajnogą elektryczną po ulicy jeżeli nie ma chodnika?

Tak, ale jeżeli jednocześnie ma drogi lub pasa dla rowerów, a na jezdni dozwolona prędkość nie przekracza 30 km/h (art. 33a ust. 1 Prd). Jeżeli warunki te nie są spełnione, można wyłącznie prowadzić pieszo hulajnogę, po lewej stronie jezdni, chyba że jest znak wyraźnie zakazujący ruchu pieszych (art. 11 Prd).

Co jest zabronione na hulajnodze?

Zabroniona jest:
1) jazda po jezdni obok innego uczestnika ruchu, chyba że nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego;
2) jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
3) czepianie się pojazdów;
4) ciągnięcie lub holowania innego pojazdu;
5) przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
6) jazda po jezdni, z wyjątkiem korzystania z:
a) pasa ruchu dla rowerów,
b) przejazdu dla rowerów,
c) jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
(art. 33 ust. 3-3a, art. 33a ust. 3 Prd)

Jaki mandat za jazdę hulajnogą po ulicy i za inne wykroczenia?

Za jazdę hulajnogą po ulicy grozi mandat 100 zł.
Za jazdę na hulajnodze więcej niż 1 osoby 300 zł.
Za nieprzestrzeganie opisanych wyżej zasad korzystania z chodnika z poniższymi wyjątkami 200 zł.
Za za szybką jazdę po chodniku i nieustąpienie pierwszeństwa pieszym 300 zł.
Za niekorzystanie z wyznaczonej drogi dla rowerów, kiedy jest taki obowiązek 100 zł.

Za przekroczenie dozwolonej prędkości na drodze dla rowerów przepisy przewidują zastosowanie standardowego taryfikatora (czyli do decyzji nakładającego mandat).

Za jazdę w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila lub pod wpływem innych substancji odurzających) 2500 zł.

Za poruszanie się po spożyciu alkoholu (0,2-0,5 promila) 1000 zł.

Za nieprawidłowe parkowanie 100 zł (przy czym odpowiedzialność ponosi osoba fizyczna źle parkująca a nie podmiot wynajmujący hulajnogi, co jest głównym powodem masowego wręcz naruszania przepisów o parkowaniu hulajnóg).

Za prowadzenie hulajnogi bez wymaganych uprawnień kara nagany lub mandat do 1500 zł.
(art. 33a Prd w zw. z art. 86a, art. 94, art. 97 Kodeksu wykroczeń).

Czy można jeździć na hulajnodze, jeżeli nie umie się jeździć na rowerze?

Tak, umiejętność jazdy na rowerze nie jest wymagana przez przepisy.

Czy hulajnogi elektryczne mogą jeździć po ścieżkach rowerowych?

Tak, co więcej droga dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów są domyślnie przeznaczone dla hulajnóg, a na jezdni lub chodniku można jeździć tylko jeżeli DDR nie są dostępne (art. 33 Prd). Tu też w praktyce ważne jest, gdzie taka ścieżka się znajduje. Jeżeli jest przy jezdni tylko po jednej stronie to mamy obowiązek nią jechać nawet jeżeli wydaje nam się że prowadzi w przeciwną stronę (DDR prawie nigdy nie są jednokierunkowe).

Dobrym przykładem ilustrującym ten przykład jest ulica Marszałkowska w Warszawie pomiędzy Placem Konstytucji a Rotundą (czyli Rondem Dmowskiego, która to nazwa jest w praktyce prawie nie używana). Po obu stronach tej jezdni są dość szerokie chodniki, a wyznaczono dwukierunkową DDR wyłącznie po stronie zachodniej. Oznacza to, że po chodniku po stronie wschodniej obowiązuje bezwzględny zakaz jazdy.

Czy hulajnogi elektryczne mogą jeździć po ciągu pieszo-rowerowym (CPR)?

Tak, ale na takich zasadach i pod tymi samymi warunkami jak po chodniku (art. 11 i 33 Prd).

Gdzie można jeździć na zwykłej hulajnodze?

Po chodnikach, CPR i ścieżkach rowerowych i pop jezdniach o dopuszczalnej prędkości do 30 km/h jeżeli nie ma DDR

Jaka jest dopuszczalna prędkość hulajnogi na chodniku i DDR?

W obu przypadkach jest to 20 km/h (art. 20 ust. 6 pkt 4 Prd), przy czym jeżeli na chodniku obecni są piesi należy tę prędkość zmniejszyć do prędkości zbliżonej do prędkości pieszego (art. 33c Prd).

Kiedy możemy używać dzwonka w hulajnodze?

Wyłącznie w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie, przy czym obowiązuje zakaz jego nadużywania oraz używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem (art. 29 ust. 1 i 2 Prd). I ten niby jasny przepis budzi duże kontrowersje. Za bowiem kierowcami samochodów i rowerów przyjęło się w praktyce wymuszanie przy pomocy dzwonka pierwszeństwa lub po prostu przejazdu, co jest co najmniej wykroczeniem (art. 86a, art. 86b Kodeksu wykroczeń) lub jego nadużywaniem wbrew przepisom o poruszaniu się hulajnogami.

Internetowe porady, w tym generowane przez AI, że dzwonek ma służyć do ostrzegania pieszych przed tym, że nadjeżdżamy można między bajki włożyć i skategoryzować jako myślenie życzeniowe. Szczególnie dotyczy to miasta, które jest prawie w całości terenem zabudowanym, a więc dzwonka może służyć tylko konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem.

Jak powinno się parkować hulajnogę?

Generalnie w miejscu wyznaczonym, ale jak go nie ma to analogicznie jak samochody, ale bez pewnych ograniczeń - jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi dla pieszych najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi (art. 47 ust. 3 Prd).

Mirosław Siwiński, radca prawny

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA