REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już obowiązuje

W dniu 28 sierpnia 2025 roku weszła w życie ustawa z 25 czerwca 2025 roku o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa, służąca stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) (Dz. Urz. UE L 151 z 07.06.2019, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 2025/37 z 15.01.2025).       
Ustawa ta określa organizację krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa oraz zadania i obowiązki podmiotów wchodzących w skład tego systemu. Nowe przepisy pozwalają na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki.

Rozporządzenie 2019/881 ma na celu dokonanie harmonizacji w zakresie wydawania certyfikatów cyberbezpieczeństwa, wprowadzając możliwość tworzenia europejskich programów certyfikacyjnych oraz wspólne procedury uzyskiwania certyfikatu. Dzięki temu certyfikaty z zakresu cyberbezpieczeństwa będą automatycznie honorowane na terytorium całej Unii Europejskiej. Przesądza o tym art.2 pkt.9 rozporządzenia 2019/881. Uzupełnieniem europejskiego systemu certyfikacji są tzw. krajowe schematy certyfikacji cyberbezpieczeństwa w obszarach nieobjętych europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie 2019/881 nakłada na wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek ustanowienia krajowego organu do spraw certyfikacji cyberbezpieczeństwa, który będzie nadzorował rynek i kontrolował prawidłowość działań w zakresie certyfikacji, ponieważ co warto zauważyć cały system certyfikacji ma w dalszym ciągu być oparty na rynkowych mechanizmach, tj. podmioty prywatne będą mogły wydawać certyfikaty w ramach krajowego schematu certyfikacji cyberbezpieczeństwa. W uzasadnieniu Rady Ministrów dla przyjętej ustawy wskazano, że przyjęte zostały rozwiązania oparte na otwarciu rynku i nie została wyznaczona jedna państwowa jednostka oceniająca zgodność, która wydawałaby certyfikaty odwołujące się do poziomu uzasadnienia zaufania „wysoki”. Przyjęcie alternatywnego rozwiązania mogłoby stanowić barierę w rozwoju prywatnych jednostek oceniających zgodność. Zmiana polega więc na swego rodzaju objęciu „parasolem” procesu wydawania certyfikatów oraz stworzeniu mechanizmów jego nadzoru.

Więcej na temat europejskiego i krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, relacji między certyfikatami europejskimi oraz krajowymi, ram krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, czy akredytacji, ocenie zgodności oraz roli ministra jako krajowego organu do spraw certyfikacji cyberbezpieczeństwa można przeczytać tutaj: https://www.infor.pl/prawo/nowosci-prawne/7039425,trzeba-bedzie-miec-certyfikat-cyberbezpieczenstwa-zeby-wykazac-cyberodpornosc-nowe-przepisy-od-28-sierpnia-2025-r.html       

Czy i dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa są obligatoryjne?

Rozporządzenie 2019/881 przesądza, że certyfikacja cyberbezpieczeństwa jest dobrowolna, o ile prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego nie stanowi inaczej (art.56 ust.2). Ustawodawca polski przyjmując ustawę o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa zdecydował się zachować dobrowolny charakter certyfikacji. W uzasadnieniu Rady Ministrów do przyjętej ustawy znajduje się następująca informacja: „certyfikacja w zakresie cyberbezpieczeństwa będzie procesem całkowicie dobrowolnym i będzie odbywała się na zasadach rynkowych, a klienci będą mogli swobodnie wybierać spośród podmiotów działających na rynku. Ustawa tworzy ramy, w jakich będzie wykonywana certyfikacja, równocześnie nie nakładając żadnych obowiązków na podmioty działające na rynku. Każdy chętny będzie więc mógł zarówno rozpocząć działalność w tym zakresie, jak i uzyskać certyfikację swojego produktu ICT, usługi ICT, procesu ICT lub usługi zarządzanej w zakresie bezpieczeństwa równocześnie nie będąc do tego zobowiązanym”. W tym samym uzasadnieniu wielokrotnie pada informacja na temat dobrowolności certyfikacji, co istotne dobrowolności dla dwóch kategorii podmiotów: „Należy podkreślić, że podmioty prywatne nie będą w żaden sposób zmuszone do dołączenia do tego systemu. Obowiązki z niego wynikające będą więc dotyczyć tylko tych, którzy dobrowolnie się im poddadzą. Tyczy się to zarówno jednostek oceniających zgodność, jak i podmiotów poddających się procesowi certyfikacji”.   

Na poziomie Unii na ten moment także nie istnieje żadna regulacja wprowadzająca bezpośredni obowiązek certyfikacji, aczkolwiek w rzeczywistości jest to nieco bardziej skomplikowane. Art.21 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 roku (dyrektywa NIS2) wprowadza liczne wymogi w zakresie środków zarządzania ryzkiem w cyberbezpieczeństwie, które państwa członkowskie muszą wymóc na podmiotach tzw. podmiotach kluczowych i ważnych. ust. 5 tego artykułu odsyła do aktów wykonawczych Komisji określających wymogi techniczne w odniesieniu do m.in. dostawców usług DNS, rejestrów nazw TLD, dostawców usług chmurowych i innych podmiotów tam się znajdujących. Zgodnie z art. 24 NIS2, państwa członkowskie mogą wymagać od podmiotów kluczowych i ważnych stosowania konkretnych produktów, procesów, usług ICT, które byłyby certyfikowane zgodnie z europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa przyjętymi na podstawie art.49 rozporządzenia 2019/881.                                         

Za wdrożenie przepisów dyrektywy NIS1 oraz NIS2 odpowiedzialna jest w szczególności ustawa z dnia 5 lipca 2018 roku o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Rozdział 3 ustawy poświęcony jest obowiązkom operatorów usług kluczowych, do których należą m.in.: obowiązek wdrożenia środków bezpieczeństwa, raportowania incydentów, przeprowadzania audytów bezpieczeństwa systemu. Analogiczne obowiązki muszą spełnić dostawcy usług cyfrowych, co reguluje rozdział 4 ustawy. Wśród tych obowiązków nie ma obowiązku posiadania europejskiego certyfikatu cyberbezpieczeństwa, choć teoretycznie zgodnie z przepisami NIS2 mógłby taki obowiązek istnieć. Jednocześnie, uzyskanie odpowiedniego certyfikatu cyberbezpieczeństwa przez operatorów usług kluczowych w szczególności, ale również przez dostawców usług cyfrowych może się okazać konieczne lub co najmniej przydatne. Liczne i kosztowne wymogi stawiane przed operatorami usług kluczowych mogłyby zostać zredukowane w momencie uzyskania certyfikatu cyberbezpieczeństwa, np. za sprawą skrócenia obowiązkowego audytu.                                                                         

REKLAMA

Jedyny obecnie przyjęty europejski program certyfikacji cyberbezpieczeństwa jest oparty na normie Common Criteria (ISO/IEC 15408). Wymogi jakie stawia legislacja europejska i polska operatorom usług kluczowych są w dużej mierze oparte właśnie na szeroko stosowanych normach takich jak już wskazana ISO/IEC 15408 czy ISO/EIC 27001 lub ISO/IEC 27002. Oznacza to, że opracowanie infrastruktury należycie bezpiecznej, zgodnie z wymogami najczęściej wykorzystanych norm wymaga bardzo podobnych lub wręcz tożsamych środków potrzebnych do uzyskania europejskiego certyfikatu cyberbezpieczeństwa. Jego otrzymanie z kolei może wiązać się z benefitami w postaci skrócenia procedur takich jak audyty bezpieczeństwa. Podobnie sytuacja ma się z przywołanymi wcześniej wymogami stawianymi na gruncie dyrektywy NIS2 np. DNS[1], opartymi w dużej mierze na stosowanych powszechnie normach ISO/EIC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także inne akty prawne UE, nakładają lub umożliwiają nakładanie kolejnych wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa na różne sektory gospodarki. Do takich regulacji zaliczyć można Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 roku w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Rozporządzenie DORA), którego celem jest zwiększenie operacyjnej odporności cyfrowej podmiotów finansowych oraz uregulowanie świadczenia usług ICT na rynku finansowym. W wyniku dającego się zauważyć trendu polegającego na wprowadzaniu kolejnych wymogów raportowania, testów odporności, zarządzania ryzykiem itp. europejskie certyfikaty cyberbezpieczeństwa mogą się okazać bardzo przydatnym sposobem na zrealizowanie wszystkich stawianych wymogów w sposób znaczący łatwiejszy, choć warto zastrzec, że nie ma tutaj żadnego mechanizmu automatycznego spełnienia wymogów w momencie uzyskania certyfikatu.

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa w zamówieniach publicznych

Warto podkreślić, że uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa nie jest na ten moment obligatoryjne, ale może się okazać w przyszłości konieczne również w obszarze zamówień publicznych. Zamawiający ma bowiem prawo wskazywać w SIWZ (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia) wymóg posiadania określonego certyfikatu i choć teoretycznie stawiane wymogi powinny być proporcjonalne, oparte na niedyskryminacji i równym traktowaniu, co oznacza, że równoważny sposób wykazania zgodności w większości przypadków powinien być wystarczający. Uzyskanie certyfikatu może być, wobec tego, przydatne przy uczestniczenia w przetargach zarówno, gdy w SIWZ wskazano konkretny certyfikat cyberbezpieczeństwa lub gdy odwołano się jedynie do norm takich jak ISO/EIC, ponieważ jak wspominano wcześniej certyfikaty cyberbezpieczeństwa tworzone w dużej mierze w oparciu właśnie o te normy, co pozwala na wykazanie równoważnego sposobu wykazania zgodności z wymogami.

Autorzy:
K. Jakub Gładkowski, radca prawny, KIELTYKA GLADKOWSKI KG LEGAL
Ireneusz Łaskawiec, prawnik, KIELTYKA GLADKOWSKI KG LEGAL

*********

[1] Szczegółowe wymogi w tym zakresie wynikają m.in. z Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2024/2690 z dnia 17 października 2024 roku ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy (UE) 2022/2555 w odniesieniu do wymogów technicznych i metodycznych dotyczących środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie oraz doprecyzowujące przypadki, w których incydent uznaje się za poważny w odniesieniu do dostawców usług DNS, rejestrów nazw TLD, dostawców usług chmurowych, dostawców usług ośrodka przetwarzania danych, dostawców sieci dostarczania treści, dostawców usług zarządzanych, dostawców usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, dostawców internetowych platform handlowych, wyszukiwarek internetowych i platform usług sieci społecznościowych oraz dostawców usług zaufania.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niepewna przyszłość dla świadczeń dla lekkiego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Godziwe świadczenia tylko dla stopnia znacznego?

Mamy (według zapowiedzi w Sejmie aż do nawet 2028 r.) prawie pewny brak waloryzacji dla takich świadczeń jak zasiłek pielęgnacyjny (od 2019 r.!), a także takie świadczenia jak dodatek dopełniający (do renty socjalnej) i dodatek do renty z tytułu niezdolności do pracy (projekt ustawy), które oparte są o niesamodzielność, a nie niepełnosprawność. Także w świadczeniu wspierającym samo orzeczenie o niepełnosprawności to za mało, aby je otrzymać. Potrzebny jest jeszcze poziom wsparcia (ocena samodzielności). Zestawienie tych zmian prowokuje do ważnego dla osób niepełnosprawnych pytania - "Czy w przyszłości będą coraz mniej ważne orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu lekkim i umiarkowanym?"

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Aż 3 miesiące wolnego co 7 lat. Z takiego uprawnienia mieliby skorzystać wszyscy pracownicy. Urlop regeneracyjny byłby rozwiązaniem na kształt urlopu zdrowotnego przysługującego nauczycielom, sędziom, czy policjantom.

W 2026 r. znowu wzrosną opłaty dla kierowców, niektóre nawet o 300% – podwyżki za badanie na stacjach diagnostycznych to był dopiero początek, rząd już szykuje kolejne

Nie tak dawno wzrosły opłaty na stacjach diagnostycznych za badania techniczne pojazdów mechanicznych. W przypadku samochodów osobowych podwyżka nastąpiła z kwoty 98 zł do 149 zł, a więc aż o ok. 50%. To jednak dopiero początek podwyżek dla kierowców – w I połowie 2026 r. planowane są podwyżki opłat związanych z rejestracją pojazdów i prawami jazdy. Jedna z opłat wzrośnie nawet o 300%. W jakich przypadkach trzeba będzie głębiej sięgnąć do kieszeni?

Nowe świadczenie: 500 plus dla małżeństw. Wypłaty od 5000 do 8000 zł, w zależności od liczby wspólnie przeżytych lat

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Trwają właśnie prace nad petycją dotyczącą tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje projekt ustawy przewidujący wypłaty od 5000 do nawet 8000 zł, zależnie od liczby wspólnie przeżytych lat.

REKLAMA

Mieszkanie senioralne. Przyszłość bez barier. Bezpieczeństwo, komfort, niezależność

W obliczu starzejącego się społeczeństwa, mieszkania senioralne stają siękluczowym elementem nowoczesnej polityki mieszkaniowej. Według prognoz GUS, do 2050 roku osoby powyżej 60 roku życia będą stanowiły 40% populacji.

50 tys. zł grzywny i brak możliwości uczęszczania do publicznej placówki przez niezaszczepione dziecko – 17 października 2025 r. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące szczepień ochronnych

Chociaż poddawanie dziecka obowiązkowym szczepieniom ochronnych – co do zasady – nie może nastąpić pod przymusem bezpośrednim, nie oznacza to jednak, że rodzicom, którzy nie wywiązują się z powyższego obowiązku (wobec dziecka, u którego nie występują przeciwwskazania do wykonania szczepienia) – nie grożą żadne konsekwencje. Mogą oni bowiem zostać ukarani grzywnami w łącznej wysokości sięgającej przeszło 50 tys. zł, ograniczeniem władzy rodzicielskiej, a już niebawem – w jednym z miast w Polsce, niezaszczepione dzieci nie będą również przyjmowane do publicznych żłobków.

688,00 złotych – co najmniej tyle podatku zapłaci pracownik, który dostanie od pracodawcy prezent. O jakie przypadki chodzi?

Pracownicy i pracodawcy długo starali się o to, by organy podatkowe przyznały, że nie każde nieodpłatne świadczenie, które pojawia się w ich relacji jest przychodem ze stosunku pracy. Dziś już jest jasne kiedy nie trzeba w takich przypadkach płacić PIT. Ale to nie koniec podatków.

Zastrzyk finansowy dla rodziców: dodatkowo dla uczniów od 4200 do 7200 zł na rok szkolny 2025/2026. Wnioski do 22 października 2025 r.

W wybranych województwach obowiązują regionalne programy wsparcia finansowego dla uczniów. Można uzyskać dodatkowo dla uczniów od 4200 do 7200 zł na rok szkolny 2025/2026. Wnioski można składać tylko do 22 października 2025 r. Warto jednak zauważyć, że to nie tylko zastrzyk środków finansowych, lecz także kompleksowe podejście: rozwój utalentowanych dzieci, w trudnej sytuacji. To również wsparcie warsztatowe, pomoc psychologiczna, pomoc pedagogiczna i działania wzmacniające motywację uczniów. W praktyce stypendium ma otworzyć drzwi dla młodych talentów, które bez dodatkowego wsparcia mogą pozostać nieodkryte. To ważne, aby JST inwestowały w edukację i uczniów, bo to stanowi o przyszłości i rozwoju naszego kraju.

REKLAMA

Rząd: Bez rewolucji w pomocy społecznej. Zmiany będą, ale nie te oczekiwane

Osoby niepełnosprawne, osoby starsze i osoby w niedostatku korzystające ze świadczeń w MOPS liczyły na korzystne dla nich zmiany w polskim prawie. Najnowsza propozycja rządu w mojej ocenie rozmija się z tymi oczekiwaniami. Zapowiadana nowelizacja ustawy o pomocy społecznej ma charakter porządkujący, a jedyna interesująca dla szerokiego grona klientów MOPS zmiana dotyczy rodzinnych wywiadów środowiskowych - obowiązek ograniczą oświadczenia zamiast rodzinnego wywiadu środowiskowego (przy kierowaniu do niektórych form wsparcia). W nowelizacji nie ma zaszytych podwyżek starych świadczeń oraz wprowadzenia nowych. Osoby korzystające ze świadczeń z MOPS oczekują dostosowania wsparcia z MOPS do problemów 2025 roku (np. były oczekiwane urealnione zasady ustalania progów dochodowych, ich coroczna waloryzacja, nowego typu dodatki rekompensujące wysokie czynsze, opłaty za centralne ogrzewanie, opłaty za prąd).

Co nowego dla osób z niepełnosprawnościami? Plany na 2026, 2027 i 2028 r. [FAQ]

Trwają prace legislacyjne nad nowymi rozwiązaniami dla osób starszych i niepełnosprawnych. Co już wiemy o ustawowej asystencji osobistej? Kto będzie mógł skorzystać z bonu senioralnego? Czy wsparciem zostaną również objęte osoby pobierające świadczenie wspierające? Prezentujemy odpowiedzi na ważne pytania. Warto też pamiętać, iż planowane zmiany są w fazie projektów, a zatem ich kształt może jeszcze ulec zmianie.

REKLAMA