REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już obowiązuje

W dniu 28 sierpnia 2025 roku weszła w życie ustawa z 25 czerwca 2025 roku o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa, służąca stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) (Dz. Urz. UE L 151 z 07.06.2019, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 2025/37 z 15.01.2025).       
Ustawa ta określa organizację krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa oraz zadania i obowiązki podmiotów wchodzących w skład tego systemu. Nowe przepisy pozwalają na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki.

Rozporządzenie 2019/881 ma na celu dokonanie harmonizacji w zakresie wydawania certyfikatów cyberbezpieczeństwa, wprowadzając możliwość tworzenia europejskich programów certyfikacyjnych oraz wspólne procedury uzyskiwania certyfikatu. Dzięki temu certyfikaty z zakresu cyberbezpieczeństwa będą automatycznie honorowane na terytorium całej Unii Europejskiej. Przesądza o tym art.2 pkt.9 rozporządzenia 2019/881. Uzupełnieniem europejskiego systemu certyfikacji są tzw. krajowe schematy certyfikacji cyberbezpieczeństwa w obszarach nieobjętych europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie 2019/881 nakłada na wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek ustanowienia krajowego organu do spraw certyfikacji cyberbezpieczeństwa, który będzie nadzorował rynek i kontrolował prawidłowość działań w zakresie certyfikacji, ponieważ co warto zauważyć cały system certyfikacji ma w dalszym ciągu być oparty na rynkowych mechanizmach, tj. podmioty prywatne będą mogły wydawać certyfikaty w ramach krajowego schematu certyfikacji cyberbezpieczeństwa. W uzasadnieniu Rady Ministrów dla przyjętej ustawy wskazano, że przyjęte zostały rozwiązania oparte na otwarciu rynku i nie została wyznaczona jedna państwowa jednostka oceniająca zgodność, która wydawałaby certyfikaty odwołujące się do poziomu uzasadnienia zaufania „wysoki”. Przyjęcie alternatywnego rozwiązania mogłoby stanowić barierę w rozwoju prywatnych jednostek oceniających zgodność. Zmiana polega więc na swego rodzaju objęciu „parasolem” procesu wydawania certyfikatów oraz stworzeniu mechanizmów jego nadzoru.

Więcej na temat europejskiego i krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, relacji między certyfikatami europejskimi oraz krajowymi, ram krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, czy akredytacji, ocenie zgodności oraz roli ministra jako krajowego organu do spraw certyfikacji cyberbezpieczeństwa można przeczytać tutaj: https://www.infor.pl/prawo/nowosci-prawne/7039425,trzeba-bedzie-miec-certyfikat-cyberbezpieczenstwa-zeby-wykazac-cyberodpornosc-nowe-przepisy-od-28-sierpnia-2025-r.html       

Czy i dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa są obligatoryjne?

Rozporządzenie 2019/881 przesądza, że certyfikacja cyberbezpieczeństwa jest dobrowolna, o ile prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego nie stanowi inaczej (art.56 ust.2). Ustawodawca polski przyjmując ustawę o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa zdecydował się zachować dobrowolny charakter certyfikacji. W uzasadnieniu Rady Ministrów do przyjętej ustawy znajduje się następująca informacja: „certyfikacja w zakresie cyberbezpieczeństwa będzie procesem całkowicie dobrowolnym i będzie odbywała się na zasadach rynkowych, a klienci będą mogli swobodnie wybierać spośród podmiotów działających na rynku. Ustawa tworzy ramy, w jakich będzie wykonywana certyfikacja, równocześnie nie nakładając żadnych obowiązków na podmioty działające na rynku. Każdy chętny będzie więc mógł zarówno rozpocząć działalność w tym zakresie, jak i uzyskać certyfikację swojego produktu ICT, usługi ICT, procesu ICT lub usługi zarządzanej w zakresie bezpieczeństwa równocześnie nie będąc do tego zobowiązanym”. W tym samym uzasadnieniu wielokrotnie pada informacja na temat dobrowolności certyfikacji, co istotne dobrowolności dla dwóch kategorii podmiotów: „Należy podkreślić, że podmioty prywatne nie będą w żaden sposób zmuszone do dołączenia do tego systemu. Obowiązki z niego wynikające będą więc dotyczyć tylko tych, którzy dobrowolnie się im poddadzą. Tyczy się to zarówno jednostek oceniających zgodność, jak i podmiotów poddających się procesowi certyfikacji”.   

Na poziomie Unii na ten moment także nie istnieje żadna regulacja wprowadzająca bezpośredni obowiązek certyfikacji, aczkolwiek w rzeczywistości jest to nieco bardziej skomplikowane. Art.21 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 roku (dyrektywa NIS2) wprowadza liczne wymogi w zakresie środków zarządzania ryzkiem w cyberbezpieczeństwie, które państwa członkowskie muszą wymóc na podmiotach tzw. podmiotach kluczowych i ważnych. ust. 5 tego artykułu odsyła do aktów wykonawczych Komisji określających wymogi techniczne w odniesieniu do m.in. dostawców usług DNS, rejestrów nazw TLD, dostawców usług chmurowych i innych podmiotów tam się znajdujących. Zgodnie z art. 24 NIS2, państwa członkowskie mogą wymagać od podmiotów kluczowych i ważnych stosowania konkretnych produktów, procesów, usług ICT, które byłyby certyfikowane zgodnie z europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa przyjętymi na podstawie art.49 rozporządzenia 2019/881.                                         

Za wdrożenie przepisów dyrektywy NIS1 oraz NIS2 odpowiedzialna jest w szczególności ustawa z dnia 5 lipca 2018 roku o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Rozdział 3 ustawy poświęcony jest obowiązkom operatorów usług kluczowych, do których należą m.in.: obowiązek wdrożenia środków bezpieczeństwa, raportowania incydentów, przeprowadzania audytów bezpieczeństwa systemu. Analogiczne obowiązki muszą spełnić dostawcy usług cyfrowych, co reguluje rozdział 4 ustawy. Wśród tych obowiązków nie ma obowiązku posiadania europejskiego certyfikatu cyberbezpieczeństwa, choć teoretycznie zgodnie z przepisami NIS2 mógłby taki obowiązek istnieć. Jednocześnie, uzyskanie odpowiedniego certyfikatu cyberbezpieczeństwa przez operatorów usług kluczowych w szczególności, ale również przez dostawców usług cyfrowych może się okazać konieczne lub co najmniej przydatne. Liczne i kosztowne wymogi stawiane przed operatorami usług kluczowych mogłyby zostać zredukowane w momencie uzyskania certyfikatu cyberbezpieczeństwa, np. za sprawą skrócenia obowiązkowego audytu.                                                                         

REKLAMA

Jedyny obecnie przyjęty europejski program certyfikacji cyberbezpieczeństwa jest oparty na normie Common Criteria (ISO/IEC 15408). Wymogi jakie stawia legislacja europejska i polska operatorom usług kluczowych są w dużej mierze oparte właśnie na szeroko stosowanych normach takich jak już wskazana ISO/IEC 15408 czy ISO/EIC 27001 lub ISO/IEC 27002. Oznacza to, że opracowanie infrastruktury należycie bezpiecznej, zgodnie z wymogami najczęściej wykorzystanych norm wymaga bardzo podobnych lub wręcz tożsamych środków potrzebnych do uzyskania europejskiego certyfikatu cyberbezpieczeństwa. Jego otrzymanie z kolei może wiązać się z benefitami w postaci skrócenia procedur takich jak audyty bezpieczeństwa. Podobnie sytuacja ma się z przywołanymi wcześniej wymogami stawianymi na gruncie dyrektywy NIS2 np. DNS[1], opartymi w dużej mierze na stosowanych powszechnie normach ISO/EIC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także inne akty prawne UE, nakładają lub umożliwiają nakładanie kolejnych wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa na różne sektory gospodarki. Do takich regulacji zaliczyć można Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 roku w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Rozporządzenie DORA), którego celem jest zwiększenie operacyjnej odporności cyfrowej podmiotów finansowych oraz uregulowanie świadczenia usług ICT na rynku finansowym. W wyniku dającego się zauważyć trendu polegającego na wprowadzaniu kolejnych wymogów raportowania, testów odporności, zarządzania ryzykiem itp. europejskie certyfikaty cyberbezpieczeństwa mogą się okazać bardzo przydatnym sposobem na zrealizowanie wszystkich stawianych wymogów w sposób znaczący łatwiejszy, choć warto zastrzec, że nie ma tutaj żadnego mechanizmu automatycznego spełnienia wymogów w momencie uzyskania certyfikatu.

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa w zamówieniach publicznych

Warto podkreślić, że uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa nie jest na ten moment obligatoryjne, ale może się okazać w przyszłości konieczne również w obszarze zamówień publicznych. Zamawiający ma bowiem prawo wskazywać w SIWZ (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia) wymóg posiadania określonego certyfikatu i choć teoretycznie stawiane wymogi powinny być proporcjonalne, oparte na niedyskryminacji i równym traktowaniu, co oznacza, że równoważny sposób wykazania zgodności w większości przypadków powinien być wystarczający. Uzyskanie certyfikatu może być, wobec tego, przydatne przy uczestniczenia w przetargach zarówno, gdy w SIWZ wskazano konkretny certyfikat cyberbezpieczeństwa lub gdy odwołano się jedynie do norm takich jak ISO/EIC, ponieważ jak wspominano wcześniej certyfikaty cyberbezpieczeństwa tworzone w dużej mierze w oparciu właśnie o te normy, co pozwala na wykazanie równoważnego sposobu wykazania zgodności z wymogami.

Autorzy:
K. Jakub Gładkowski, radca prawny, KIELTYKA GLADKOWSKI KG LEGAL
Ireneusz Łaskawiec, prawnik, KIELTYKA GLADKOWSKI KG LEGAL

*********

[1] Szczegółowe wymogi w tym zakresie wynikają m.in. z Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2024/2690 z dnia 17 października 2024 roku ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy (UE) 2022/2555 w odniesieniu do wymogów technicznych i metodycznych dotyczących środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie oraz doprecyzowujące przypadki, w których incydent uznaje się za poważny w odniesieniu do dostawców usług DNS, rejestrów nazw TLD, dostawców usług chmurowych, dostawców usług ośrodka przetwarzania danych, dostawców sieci dostarczania treści, dostawców usług zarządzanych, dostawców usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, dostawców internetowych platform handlowych, wyszukiwarek internetowych i platform usług sieci społecznościowych oraz dostawców usług zaufania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA