REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć się z fiskusem przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roma Opoka
Aplikant adwokacki

REKLAMA

REKLAMA

Mimo krytyki spowodowanej pojawianiem się błędów w funkcjonowaniu, popularność e- pitów wzrasta. Oszczędność czasu, możliwość rozliczenia się o dowolnej porze dnia przekonuje coraz więcej osób. Internet wkroczył już do większości dziedzin naszego życia.

Rok 2010 jest kolejnym, za który podatnicy mogą złożyć deklarację za pośrednictwem Internetu, bazując na deklaracjach nie wymagających podpisu elektronicznego. 

REKLAMA


Jakie zeznania podatkowe możemy przesłać przez Internet


Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów w 2011 roku będzie możliwe przesłanie przez Internet zeznań podatkowych: PIT-36, PIT-36 L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok 2010 (PIT-28), deklaracji o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego 2010 (PIT-16A), deklaracji o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego 2010 (PIT-19A), wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16), który zostanie złożony w roku 2011.

Zobacz: Prawo podatkowe - forum


Formularz interaktywny lub aplikacja desktopowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Podatnicy, którzy chcą rozliczyć się przez Internet, mają do wyboru dwie metody składania e-PIT. Można to zrobić albo poprzez formularz interaktywny albo przez aplikację desktopową.

Formularz i aplikację można pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl.

I w przypadku formularza i aplikacji należy pobrać wtyczkę plug-in i zainstalować ją na komputerze. Wtyczka jest dodatkowym narzędziem do programu Adobe Reader, który służyć nam będzie do wypełnienia zeznania rocznego. 


Wymagania systemowe


Jeżeli wybierzemy rozliczenie w drodze aplikacji, pamiętać musimy, że pobrać aplikację możemy jeżeli jesteśmy użytkownikiem któregoś z następujących systemów operacyjnych: Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Linux lub MacOS. Aplikacja działa na popularnych przeglądarkach internetowych FireFox i Internet Explorer. Do poprawnego działania formularza niezbędny jest program Adobe Reader w wersji 8.0 lub wyższej. Program jest darmowy, można go ściągnąć ze strony producenta. 


Wypełnianie elektronicznej deklaracji

REKLAMA

Elektroniczna deklaracja wygląda tak samo jak jej papierowa wersja. Jeżeli nie wypełnimy wszystkich obowiązkowych pól, nie będzie można wysłać dokumentu. Ułatwieniem na pewno jest to, że po ustawieniu kursora myszki na odpowiednim polu zostaje wyświetlona podpowiedź- krótki opis oraz sposób wypełnienia pola. Jeżeli popełnimy błąd w deklaracji, zostaniemy o tym powiadomieni w odpowiednim komunikacie. Jeżeli błąd popełnimy w wyliczeniach, dane zostaną automatycznie poprawione.
Podpisywanie deklaracji

Po wypełnieniu zeznania trzeba go podpisać. Zamiast ręcznego lub elektronicznego podpisu do potwierdzenia tożsamości wykorzystywane są dane osobowe. Po wciśnięciu przycisku "Wybierz rodzaj podpisu" wyświetli się pytanie, czy wysłać zeznanie bez użycia podpisu kwalifikowanego. Po kliknięciu ikony "Tak" dane osobowe z początku zeznania zostaną skopiowane na jego koniec. 


Wysyłanie deklaracji- kreator wysyłania formularza

Po wypełnieniu i podpisaniu deklaracji uruchomiony zostaje kreator wysyłania formularza. Po przesłaniu dokumentu do systemu, wyświetli się komunikat techniczny "Dokument wstępnie przetworzony". System wygeneruje specjalny skomplikowany numer referencyjny, który będzie niezbędny dla pobrania odpowiedniego potwierdzenia złożenia zeznania.


Urzędowe Potwierdzenie Odbioru - jedyny dowód złożenia zeznania na czas


Ostatnim krokiem jest pobranie, na podstawie numeru referencyjnego, Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO). Warto je wydrukować, gdyż jest to jedyny dowód złożenia zeznania na czas. Wypełniania deklaracji lepiej nie zostawiać na ostatnią chwilę. Potwierdzenie może dotrzeć do podatnika nawet po 24 godzinach.

Korekta deklaracji, zeznania lub wniosku


W przypadku deklaracji składanych drogą elektroniczną podatnik nie jest zobowiązany przesyłać korekty w tej samej formie.

Możliwe jest np. wysłanie jest za pośrednictwem poczty czy wizyta w Urzędzie Skarbowym. Odpowiednio – możliwe jest korygowanie deklaracji składanej w formie standardowej – poprzez korektę deklaracji złożoną za pośrednictwem sieci Internet. Korekta składana w formie elektronicznej bez e-podpisu może dotyczyć wyłącznie:
a. w roku podatkowym 2008 - PIT-37,
b. następujących zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2009:
• PIT-36,
• PIT-36L,
• PIT-37,
• PIT-38,
• PIT-39;
c. następujących zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2010:
• PIT-36,
• PIT-36L,
• PIT-37,
• PIT-38,
• PIT-39;
d. zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok 2010 (PIT-28),
e. deklaracji o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego 2010 (PIT-16A),
f. deklaracji o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego 2010 (PIT-19A);
W pozostałym zakresie korekty w formie elektronicznej wymagają użycia e-podpisu.


Za rok 2010 małżonkowie już mogą rozliczyć się tylko przez Internet


Małżonkowie nie muszą już składać dodatkowo w formie tradycyjnej oświadczenia UPL-1.

Wniosek o opodatkowanie łącznie z małżonkiem może być wyrażony przez jednego z małżonków, wówczas traktuje się go na równi z oświadczeniem o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. W roku 2011, zeznanie za 2010 rok, można złożyć łącznie, a jako dane uwierzytelniające podać informacje dotyczące jednego z małżonków.

Broszura informacyjna Ministerstwa Finansów

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister infrastruktury: w 2025 r. wprowadzimy obowiązek jazdy w kasku na rowerze i hulajnodze elektrycznej przez dzieci i młodzież do lat 16

Jest uchwała w sprawie wprowadzenia ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy m.in. rowerem i hulajnogą elektryczną przez dzieci do lat 16. Przepis ma zostać dodany do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym - poinformował 14 lipca szef MI Dariusz Klimczak.

Renta wdowia zabierze czternastkę. Czy emeryci się tego spodziewali?

Nowe przepisy wprowadzane w 2025 roku miały być ulgą dla tysięcy seniorów, którzy po śmierci małżonka zostali z ograniczonymi środkami do życia. Renta wdowia, nowy instrument łączący własną emeryturę z częścią renty rodzinnej, budziła nadzieję. Niestety, radość nie trwała długo. Okazuje się, że w wielu przypadkach przyjęcie renty wdowiej może pozbawić seniora czternastej emerytury.

Samodzielność kontra mikrozarządzanie: jak zaufanie wpływa na rozwój pracowników

Choć wielu pracowników deklaruje gotowość do samodzielnego działania, to wiele organizacji boryka się z deficytem zaufania do podwładnych. Nadal można obserwować, że style zarządzania opierają się na ścisłej kontroli, przez co ograniczają możliwości rozwoju pracowników i tłumią ich kreatywność.

Co przy spadku daje tzw. transmisja?

Co przy spadku daje tzw. transmisja? Mało osób ma świadomość tej instytucji. a jest ona kluczowa w postępowaniu spadkowym, bo daje ochronę spadkobiercom i spadkodawcom. Co to zatem jest transmisja oraz kim jest transmitent i transmitariusz?

REKLAMA

Takich przelewów jeszcze nie było. We wrześniu emeryci otrzymają rekordowe wypłaty czternastek!

Wrzesień 2025 roku przyniesie długo wyczekiwaną „czternastkę” – dodatkową emeryturę, która dla wielu seniorów stanowi realne wsparcie domowego budżetu. W tym roku jej wysokość to aż 1878,91 zł brutto. Kto dostanie pełną kwotę i jakie są zasady? Sprawdź, co musisz wiedzieć.

Umowę leasingu można zawrzeć online bez podpisu kwalifikowanego. Prawo już na to pozwala ale firmy leasingowe muszą przestawić swoje systemy

Możliwość zawarcia umowy leasingu w formie elektronicznej, bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego, będzie powszechnie dostępna na rynku prawdopodobnie za kilka - kilkanaście tygodni – ustalili eksperci Superauto.pl. To rynek, którego wartość przekroczyła w 2024 r. 110 mld zł. Firmy leasingowe są w trakcie dostosowywania swoich systemów informatycznych oraz procedur do nowego prawa, które właśnie weszło w życie. Pierwsze firmy leasingowe udostępnią jednak tzw. formę dokumentową od razu. Są to Velo Leasing, Vehis, Cofidis oraz Millennium Leasing.

System kaucyjny w Polsce od 2025. Większość Polaków o nim słyszała, ale wciąż nie wie, jak działa

Aż 75% Polek i Polaków wie, że od 2025 roku wejdzie w życie system kaucyjny – ale aż 71% nie rozumie jego zasad. Zamiast jasnych informacji – domysły i nieporozumienia. Eksperci alarmują: bez skutecznej edukacji i komunikacji nawet najlepsze rozwiązania mogą zawieść.

Przełomowy wyrok TK: tysiące Polaków mogą odzyskać podatek od sprzedaży nieruchomości

Trybunał Konstytucyjny uznał, że wymóg składania oświadczenia o zameldowaniu przy uldze meldunkowej w latach 2007–2008 był niezgodny z Konstytucją. To otwiera drogę do odzyskania niesłusznie zapłaconego podatku – nawet sprzed kilkunastu lat – wraz z odsetkami. Czas na działanie jest ograniczony.

REKLAMA

Już teraz zabierają 800 plus i 300 plus dużej grupie. To koniec bezwarunkowego wsparcia: nie spełniasz kryterium, nie masz świadczenia

Od 1 czerwca 2025 roku program "Rodzina 800+" oraz "Dobry Start" przeszedł zmiany. Obowiązują one również w lipcu, w III kwartale 2025 r., jak i w 2026 r. Wraz z nowym okresem świadczeniowym weszło w życie rygorystyczne kryterium, które pozbawi czy już pozbawiło wsparcia finansowego znaczną grupę beneficjentów. Kończy się więc era, w której świadczenie wychowawcze przysługiwało niemal każdemu dziecku w Polsce.

Koniec darmowych worków na śmieci od gminy. Zmiany w sposobie segregacji odpadów

Coraz więcej gmin w Polsce nie udostępnia już darmowych worków na śmieci dla swoich mieszkańców. Jest to związane ze zmianą sposobu segregacji odpadów. Zmiany mają na celu walkę z niewłaściwym sortowaniem śmieci.

REKLAMA