REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd: 2010 r. jako błędna data niepełnosprawności. W orzeczeniu 14 lat później (2024 r.) Jak to sprostować? [Przykład]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
WSA: Data powstania niepełnosprawności 2010 r. W orzeczeniu o niepełnosprawności 2022 r. Jak to sprostować? [Przykład]
WSA: Data powstania niepełnosprawności 2010 r. W orzeczeniu o niepełnosprawności 2022 r. Jak to sprostować? [Przykład]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mam orzeczenie przyznane w stopniu umiarkowanym, dymnol5R 10N,O6E, posiadam też rentę wojskową na stałe. Problem w tym, iż na komisji orzekającej o niepełnosprawności, zaliczono moją niepełnosprawność od dnia przystąpienia na komisji. Lecz moja niepełnosprawność powstała wcześniej - pełniąc zasadniczą służbę wojskową, przed ukończeniem 21 roku życia. Za błąd wpisania na orzeczeniu "od kiedy widnieje niepełnosprawność", MOP-s odmówił mi zasiłku pielęgnacyjnego. 

To częste pytanie w kontekście złożenia do zespołu orzekania ds. niepełnosprawności "wniosku o sprostowanie treści orzeczenia co do daty powstania niepełnosprawności". 

REKLAMA

Przykład

Niepełnosprawność powstała w 21-roku życia w czasie ćwiczeń wojskowych. W orzeczeniu o niepełnosprawności zespół orzeczniczy błędnie przyjął, że niepełnosprawność powstałą w 2024 r. Osoba niepełnosprawna powinna skorzystać z drogi odwoławczej, a nie wniosku o sprostowanie orzeczenia o niepełnosprawności. Ten wniosek można złożyć tylko w najbardziej oczywistych przypadkach.

REKLAMA

W artykule omawiam wyrok WSA w Warszawie VII SA/Wa 1483/21 (data 2021-12-01). Link do wyroku. Sąd zajął się takim problemem - czy można wnioskiem o sprostowanie treści orzeczenia o niepełnosprawności zmienić datę powstania niepełnosprawności? I stwierdził, że nie jest to możliwe. Oznacza to, że w większości przypadków nie można zastosować art. 113 k.p.a. Należy skorzystać z trybu odwoławczego i sądu. 

W sprawie tej w maja 2013 r. oraz dalsze badania kontrolne ustalały brak niepełnosprawności dziecka. Natomiast po zaszczepieniu w listopadzie 2013 r. w wyniku NOP doszło do uszkodzenia neurologicznego.

Czy można sprostować orzeczenie o niepełnosprawności - przykład?

Przykład 1

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w grudnia 2020 r. wydał orzeczenie o niepełnosprawności - uznał małoletnią M. J. P. za osobę niepełnosprawnych z powodu wskazanych schorzeń oznaczonych symbolem przyczyny niepełnosprawności na okres do grudnia 2022 r. Od orzeczenia przedstawiciel ustawowy K. Z.-P. złożyła odwołanie do Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności. Wojewódzki Zespół uchylił zaskarżone orzeczenie w części dotyczącej:

1) ustalenia określającego datę powstania niepełnosprawności (pkt III orzeczenia) oraz 

2) ustalenia daty ważności orzeczenia (pkt IV orzeczenia). 

Następnie przedstawiciel ustawowy K. Z.-P. złożyła 10 marca 2021 r. wniosek o sprostowanie informacji z punktu III z:

  • "niepełnosprawności datuje się od urodzenia " na 
  • "niepełnosprawność datuje się od - niemowlęctwa".

I tu zaczęły się schody. Postanowieniem z marca 2021 r. odmówił sprostowania ww. orzeczenia o niepełnosprawności.

Co tzn. wniosek o sprostowanie orzeczenia o niepełnosprawności?

Znaczy to, że osoba niepełnosprawna odkrywa, że źle zapisano w orzeczeniu np. datę powstania niepełnosprawności. Składa wniosek o sprostowanie orzeczenia o niepełnosprawności (zastosowanie art. 113 k.p.a.). I zazwyczaj nie jest to dobry pomysł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne
art. 113 § 1 k.p.a.

Organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach.

Błąd rachunkowy oznacza omyłkę np. w wykonaniu działania matematycznego, np. dodawania lub dzielenia, a błąd pisarki np. widoczne, niewłaściwe użycie wyrazu, widocznie mylną pisownię albo widocznie niezamierzone opuszczenie jednego lub więcej wyrazów.

REKLAMA

"W tym przepisie ustawodawca uregulował tryb usuwania nieistotnych wad decyzji administracyjnej. Nieprawidłowości te przybierają postać oczywistych omyłek, polegających na widocznym, niebudzącym wątpliwości niewłaściwym użyciu słowa, wbrew zamierzeniom organu administracji publicznej." Źródło (wyrok NSA z 14 kwietnia 2021 r., sygn. akt III OSK 279/21).

Dlaczego art. 113 k.p.a. to zły pomysł (zazwyczaj)? Bo błąd musi być oczywisty, nie wymagający merytorycznego rozstrzygnięcia przez zespół ds orzekania o niepełnosprawności. Sądy wskazują, że data powstania niepełnosprawności, to tzw. "element stanowczy orzeczenia", kształtującym treść orzeczenia. Strona, która z taką treścią się nie zgadza może – zgodnie z np. art. 6c ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - wnieść od orzeczenia wojewódzkiego zespołu odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Zazwyczaj tylko i wyłącznie w taki sposób strona może skutecznie procesowo kwestionować merytoryczną treść rozstrzygnięcia wojewódzkiego zespołu.

Dlatego w omawianym orzeczeniu sąd o sprostowaniu orzeczenia o niepełnosprawności stwierdził:

W wyroku WSA w Warszawie VII SA/Wa 1483/21 (data 2021-12-01), czytamy: 

Wszelkie zarzuty strony postępowania co do prawidłowości ustaleń orzeczniczych, nieprawidłowe ustalenia faktyczne, czy też niewłaściwe zastosowanie prawa materialnego, w tym ustalenie daty lub okresu powstania niepełnosprawności powinny zostać podniesione w trybie odwoławczym. Od orzeczeń wydanych przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych (art. 6c ust. 8 ww. ustawy). W postępowaniu toczącym się w wyniku wniesienia odwołania od orzeczenia wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności to sąd dokonuje weryfikacji prawidłowości rozstrzygnięć dokonanych przez organy orzecznicze. 

Jak Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności może sprostować orzeczenie o niepełnosprawności?

Ważne

Należy też wyjaśnić, że nawet gdyby organ II instancji, orzekając w przedmiocie niepełnosprawności przez pomyłkę lub błędnie określił datę jej powstania, to i tak tryb z art. 113 § 1 k.p.a. byłby niewłaściwy. Sprostowanie dotyczyć może wyłącznie błędów pisarskich i rachunkowych oraz innych oczywistych omyłek. Sprostowanie decyzji w trybie art. 113 § 1 k.p.a. może dotyczyć tylko nieistotnych wadliwości decyzji i to takich, które nie wpływają na treść rozstrzygnięcia. Wykluczone jest zatem dokonywanie w tym trybie korekty uchybień kwalifikowanych, a więc takich, które mogą prowadzić do uchylenia orzeczenia w trybie zwykłym (np. odwołania do sądu administracyjnego lub – jak w tym wypadku - powszechnego) lub nadzwyczajnym (a więc np. w postepowaniu o stwierdzenie nieważności decyzji). Takie też stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w worku z 20 lipca 2021 r., sygn. akt I OSK 4243/18 (CBOSA).

PROMOCJA: Polecamy prenumeratę startową DGP. Opłata tylko 19,99 zł

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

REKLAMA

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

REKLAMA