REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pozew na formularzu - jak go napisać?/ fot. Fotolia
Pozew na formularzu - jak go napisać?/ fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli sprawa dotyczy roszczenia wartego mniej niż 10.000 zł lub dotyczącego najmu lokalu, lub czynszu w spółdzielni mieszkaniowej - pozew musi być wniesiony na specjalnym formularzu. Jak prawidłowo napisać pozew składany na formularzu?  

Krok 1. Sprawdzamy czy musimy składać pozew na formularzu.

Postępowanie uproszczone, dotyczy spraw o zapłatę:

REKLAMA

REKLAMA

1. wynikających z umów, w których wartość roszczenia nie przekracza 10.000 zł,

2. w sprawach o roszczenia wynikające z:

  • rękojmi,
  • gwarancji jakości,
  • niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedaży konsumenckiej, (jeśli wartość przedmiotu objętego roszczeniami nie przekracza 10.000 zł),

3. w sprawach o zapłatę z tytułu najmu lokalu mieszkalnego – niezależnie od wysokości,

REKLAMA

4. w sprawach o zapłatę czynszu i innych opłat w spółdzielni mieszkaniowej – niezależnie od wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli sprawa, którą planujemy wytoczyć mieści się ww. warunkach, pozew musimy złożyć na urzędowym formularzu.

POBIERZ: Formularz pozwu

Uwaga! Kilka roszczeń

- W jednym pozwie na formularzu można dochodzić kilku roszczeń (np. z kilku faktur). Ich suma nie może przekraczać jednak 10.000 zł. Sprawy zaś muszą nadawać się do objęcia jednym powództwem. Jeśli suma roszczeń przekracza 10.000 zł – pozew „wypada” z postępowania uproszczonego.

Krok 2. Formularz

Formularz można otrzymać w sądzie i wypełnić go ręcznie. Można również formularz wypełnić na komputerze, pobierając formularz m.in. ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

Uwaga! Należy przekreślić rubryki, w których nic nie wpisujemy.

Uwaga! Pozew należy drukować DWUSTRONNIE w formacie A4.

Krok 3. Wypełniamy formularz – część 1. Rubryki 1-5

POBIERZ: PRZYKŁAD wypełnionego formularza pozwu

Rubryka 1: Podajemy wartość przedmiotu sporu – cyframi i słownie.

Wartość przedmiotu sporu to nie do końca wartość dochodzonych roszczeń. Kwotę roszczeń należy, bowiem zaokrąglić do pełnego złotego w górę. Przykładowo: należność z faktury wynosi 2.456,08 zł. Wartość przedmiotu sporu wynosi: 2.457 zł (ZAWSZE zaokrąglamy w górę).

Rubryka 2: Sąd – Musimy wpisać sąd rejonowy właściwy dla sprawy, wraz z wydziałem (cywilnym, lub gospodarczym) - Musimy sami ustalić właściwość.

Właściwość miejscowa sądu

1. Co do zasady sądem właściwym, jest ten w okręgu którego :

a) ma miejsce zamieszkania (stałego pobytu) osoba fizyczna;

b) ma siedzibę osoba prawna (lub ułomna osoba prawna).

Gdy jego miejsce zamieszkanie nie jest znane lub nie leży w Polsce – uznaje się za nie ostatnie miejsce zamieszkania pozwanego w Polsce.

2. Sprawę można wytoczyć przed sąd właściwy dla miejsca jej wykonania w sprawach dotyczących:

a) Powództwa o ustalenie istnienia umowy,

b) wykonanie (czyli np. o zapłatę), rozwiązanie lub unieważnienie umowy.

c) odszkodowania z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

3. W sprawach przeciwko przedsiębiorcy – związanych z działalnością jego zakładu głównego, lub oddziału, sprawę można wytoczyć przed sądem właściwym dla zakładu, lub oddziału (nie koniecznie siedziby rejestrowej).

4. Strony mogą same w umowie ustalić w umowie właściwość miejscową sądu – nie można z niej jednak skorzystać jeśli spór dotyczy własności lub innych praw do nieruchomości.

Rubryka 3 (3.1, 3.2 itd.)

Oznaczamy nas jako powoda. Działając jako przedsiębiorca jednoosobowy wskazujemy nasze imię i nazwisko – bez przybranej firmy.

Uwaga!

Jeśli działamy w ramach spółki cywilnej : w postępowaniu występujemy jako osoby fizyczne – wspólnicy (pod imieniem i nazwiskiem). Spółka jako taka NIE MOŻE BYĆ POWODEM.

Adres: Wskazujemy adres, będąc adresem do doręczeń : niekoniecznie tym zarejestrowanym (jeśli de facto pod nim nie odbieramy korespondencji).

Pełnomocnik: Jeśli występujemy w imieniu spółki (handlowej) – jako wspólnicy, czy członkowie zarządu, NIE wpisujemy siebie jako pełnomocników.

Uwaga!
Jeśli wierzytelność jaką posiadamy jest wspólna kilku osobom (np. w ramach spółki cywilnej) – osoby te powinny być wskazane jako powodowie.

Rubryka 4
Wskazujemy pozwanego. Ponownie – takie same są zasady jego oznaczania, jak w przypadku powoda (dot. spółki, działalności gosp. itd.).

Uwaga! Adres.

Pozywając osobę fizyczną, wskazujemy jej adres ZAMIESZKANIA, nie wykonywania działalności gospodarczej. Adres zamieszkania powinien być wskazany w ewidencji działalności gospodarczej. W przypadku spółek – możemy je pozwać na adres siedziby, który znajdziemy w rejestrze przedsiębiorców w KRS.

Rubryka 5
Zaznaczamy właściwy kwadrat – jeśli nie udało nam się zmieścić wszystkich współuczestników sporu, zaznaczamy kwadrat nie: po czym musimy wypełnić dodatkowy formularz DS.

POBIERZ: Dodatkowy formularz DS

Krok 4: Wypełniamy formularz część 2 – rubryki 6-9

Rubryka 6

Solidarność długu

Wypełnienie tej rubryki zależy od tego czy jest kilku pozwanych, czy jeden. Jeśli jeden - całą rubrykę skreślamy. Jeśli kilku, co do zasady (w praktyce) będziemy mieć solidarność roszczeń – wyjątki przekraczają zakres niniejszego opracowania.

Żądana kwota

Wskazujemy kwotę z faktur / rachunków / umowy – bez zaokrąglania. Sąd musi wiedzieć dokładnie jakiej kwoty się domagamy – bez wertowania faktur.

Odsetki

Jeśli w umowie (będącej podstawą pozwu) strony nie zastrzegły innych odsetek, właściwymi są odsetki ustawowe.

Okres i kwoty od których naliczane są odsetki

Jeśli dochodzimy roszczeń z kilku faktur z różnych okresów – tu znajdziemy miejsce na wykazanie tego. Każdą kwotę wpisujemy w lewej kolumnie (kwotę z groszami, bez zaokrąglania). W prawej wskazujemy : dzień WYMAGALNOŚCI faktury , oraz w rubryce „do” – „do dnia zapłaty”.

Inne żądania

Dotyczą sytuacji w których chcemy, żeby sąd nakazał:

  • o obowiązku określonego zachowania pozwanego (np. znoszenia jakichś utrudnień),
  • wydania rzeczy,
  • innych zachowań,

Nie dotyczy pozwów o zapłatę

W następnej rubryce musimy opisać dokładnie, na czym miało by polegać zachowanie, lub jaką rzecz pozwany ma wydać.

Krok 5 : Wypełniamy formularz rubryki 7-9

Rubryka 7

Żądanie zwrotu kosztów

Można wstawić formułkę : „Wnoszę o zasądzenie od pozwanego zwrotu kosztów procesu wg norm przepisanych”.

Rubryka 8

Inne wnioski. Możemy skorzystać z dwóch:

  1. „Wnoszę o rozpoznanie sprawy również pod nieobecność powoda” – pozwoli to nam uniknąć konieczności stawiania się na wszystkich terminach.
  2. Rozpoznanie sprawy w postępowaniu nakazowym – porównaj postępowanie nakazowe.

Rubryka 9: Uzasadnienie

Uwaga!

Uzasadnienie może być dowolnie długie, wypełniając pozew na komputerze (automatycznie powiększa się ta rubryka). Jednak pisząc ręcznie na formularzu otrzymanym w sądzie mamy ograniczone miejsce na uzasadnienie i nie można dopisywać na innym formularzu.

W uzasadnieniu powinniśmy podnieść wszystkie okoliczności faktyczne dotyczące przedmiotu sporu. W szczególności istotne jest:

  1. Wskazanie, że obie strony są przedsiębiorcami (jeśli zależy nam na postępowaniu gospodarczym) – na dowód czego należy powołać odpisy z KRS lub Ewidencji działalności gospodarczej.
  2. Określenie daty zawarcia umowy (jeśli zawarto umowę) – na dowód załączamy kopię umowy;
  3. Wskazanie daty zakupu, transakcji, wykonania usługi, oraz okoliczności jej zawarcia – na dowód dołączamy faktury, dokumenty wydania, protokoły itp.;
  4. Poinformowanie, że przed wytoczeniem sprawy, próbowaliśmy ułożyć się polubownie z pozwanym (załączamy korespondencję, wezwania do zapłaty - wraz dowodem nadania listem poleconym) – jest to bardzo istotne w postępowaniu gospodarczym;
  5. Wskazanie, czy pozwany dokonywał jakichkolwiek (i jakich) wpłat.

Przykład uzasadnienia

Pozwana …………………. zakupiła u powoda towar na łączną kwotę 3.769,29 złotych. Zakup i odbiór towaru pokwitowała swoim podpisem na fakturach osoba upoważniona.

DOWÓD: faktura 44/07 z dn. 11.02.2007 r., oraz dokument wydania WZ 44/07, odpis aktualny z Rejestru Przedsiębiorców pozwanej, oraz odpis z KRS powoda.

Po upływie terminów płatności pozwana dokonała jedynie częściowej zapłaty w kwocie 1 769,29 złotych. Wobec powyższego powód wezwał pozwaną do dobrowolnego spełnienia świadczenia.

DOWÓD: wezwanie do zapłaty z dn. 20.07.2007. r, wraz z dowodem nadania listem poleconym

Mimo wezwania pozwana do dnia dzisiejszego nie dokonała zapłaty całej należności. Podkreślić należy nadto, iż pozwana nigdy nie kwestionowała istnienia zobowiązania w stosunku do powoda.

Powołując się na opisane powyżej okoliczności, wniesienie pozwu należy uznać za uzasadnione i konieczne.

Krok 6. Formularz – koniec

Wnioski dowodowe

W rubrykach musimy wskazać powołane w uzasadnieniu dowody – oraz okoliczności na które je powołano.

Jako dowód wskazać można odpis aktualny z KRS powoda – na okoliczność prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, oraz wykazania osób uprawnionych do reprezentacji.

Uwaga!

Jeśli na pozwie nie udało nam się przedstawić wszystkich powoływanych dowodów - musimy sięgnąć i załączyć formularz WD.

POBIERZ: Formularz WD

Załączniki

Należy wykazać dokumenty załączone do pozwu:

-np. „odpis (odpisy) pozwu z załącznikami”, „dokumenty wskazane w uzasadnieniu”, „pełnomocnictwo”.

Uwaga!

Nie trzeba wypisywać każdego dokumentu z osobna.

Podpis

Pozew należy bezwzględnie podpisać – zgodnie ze wskazaniami formularza. (można go tez opatrzyć pieczęcią (występując np. jako prezes zarządu).

Krok 7: Opłata i złożenie pozwu

Pozew w postępowaniu uproszczony opłaca się zgodnie z widełkami opłaty:

  • do 2 000 złotych - 30 złotych;
  • ponad 2 000 złotych do 5 000 złotych - 100 złotych;
  • ponad 5 000 złotych do 7 500 złotych - 250 złotych;
  • ponad 7 500 złotych - 300 złotych.

Opłatę wnosi się wraz z pozwem. – w znakach sądowych, w kasie sądu, lub przelewem na rachunek sądowy (do pozwu należy wówczas dołączyć dowód opłaty).

Pozew składamy w tylu egzemplarzach ilu jest pozwanych, oraz jeden w oryginale (łącznie z załącznikami – jeśli nie możemy powierzyć sądowi oryginałów, musimy poświadczyć dokumenty notarialnie).

Polecamy serwis: Postępowanie sądowe

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy o lepsze rozumienie prawa w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi pracowik MOPS. Daje mamie albo Tobie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według MOP całkiem sprawna. Bo np. da radę przejść sama z pokoju do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pracownik MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważa zapisy orzeczenia o niepełnosprawności, które trzymasz w dłoni. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. Pracownicy MOPS nie są winni tej sytuacji - od lat są szkoleni do tej procedury. I są przekonani, że realizują nakazy prawa i na tym właśnie polega ich praca. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa w ten sposób podważać ustaleń lekarzy zawartych w orzeczeniach o niepełnosprawności".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA