REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia, nowe wzory karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp. / Shutterstock
Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia, nowe wzory karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp. / Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenia bhp reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z koniecznością dostosowania rozporządzenia do aktualnego stanu prawnego powstał projekt nowelizacji. Główna zmiana polega na wprowadzeniu nowych wzorów karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp.

Konieczność nowelizacji rozporządzenia o szkoleniach bhp

W świetle art. 2375 Kodeksu pracy Minister właściwy do spraw pracy określa za pomocą rozporządzenia szczegółowe zasady szkolenia z bhp, zakres tego szkolenia, wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, sposób dokumentowania szkolenia oraz przypadki, w których pracodawcy lub pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia. Zgodnie z powyższym upoważnieniem ustawowym funkcjonuje Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wymaga ono nowelizacji m.in. ze względu na przyjęcie przez Radę Ministrów dnia 28 czerwca 2018 r. dokumentu rządowego o nazwie „Informacja dotycząca deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców”. Dokument zobowiązuje członków Rady Ministrów do deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców. W związku z powyższym rezygnuje się z konieczności stosowania pieczątki pracodawcy we wzorach:

REKLAMA

  1. karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 2 do rozporządzenia) oraz
  2. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 3 do rozporządzenia).

Ponadto dostosowuje się dotychczasową treść rozporządzenia do ustawy Prawo przedsiębiorców i Prawo oświatowe.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS.

Zmiany w § 1a rozporządzenia - definicje ustawowe

Pierwsze modyfikacje projekt rozporządzenia wprowadza w § 1a traktującym o definicjach ustawowych.

§ 1a.[Definicje ustawowe] [1] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) instruktażu – rozumie się przez to formę szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż 2 godziny lekcyjne, umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności dotyczących wykonywania pracy i zachowania się w zakładzie pracy sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) jednostce organizacyjnej prowadzącej działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – rozumie się przez to:

a) placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego, ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego,

b) szkołę ponadgimnazjalną,

c) jednostkę badawczo-rozwojową, szkołę wyższą lub inną placówkę naukową,

d) stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność związana z bezpieczeństwem i higieną pracy,

e) osobę prawną lub fizyczną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; […]

Zgodnie z projektem lit. a-c otrzymują nowe brzmienie: ,,a) placówkę kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia zawodowego, b) szkołę ponadpodstawową, c) instytut badawczy, szkołę wyższą lub inną placówkę naukową,”, natomiast lit. E otrzymuje brzmienie: ,,e) przedsiębiorcę prowadzącego działalność oświatową na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212),”.

Centrum kształcenia zawodowego powstanie na mocy art. 50 ustawy Prawo oświatowe z dniem 1 września 2019 r. centrum kształcenia zawodowego. Placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, które już funkcjonują, zostaną przekształcone w centra kształcenia zawodowego.

Zmiana w § 1a pkt 2 lit. e podyktowana jest koniecznością dostosowania przepisu do ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Osoba fizyczna prowadząca działalność, o której traktuje art. 5 wspomnianej ustawy, nie może prowadzić działalności szkoleniowej w dziedzinie bhp jako jednostka organizacyjna, o której mowa w § 1a pkt 2 lit. e omawianego rozporządzenia.

Zmiany w § 14 rozporządzenia

W związku ze zmianą Kodeksu pracy polegającą na dopuszczeniu możliwości zwolnienia niektórych pracowników administracyjno-biurowych z odbywania okresowych szkoleń z dziedziny bhp wprowadza się modyfikacje w § 14 rozporządzenia.

§ 14.[Szkolenie okresowe] 1. Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

2. Szkolenie okresowe odbywają:

1) osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści;

2) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych;

3) pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji;

4) pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby;

5) pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w pkt 1–4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 14 ust. 2:

a) pkt 5 otrzymuje brzmienie: „5) pracownicy administracyjno-biurowi, z zastrzeżeniem art. 2373 § 22 - 24 Kodeksu pracy,”,

b) po pkt 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu: „6) pracownicy niewymienieni w pkt 1-5, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.”.

Zgodnie z projektowaną zmianą zwolnieni z obowiązku odbycia okresowych szkoleń bhp będą tylko ci pracownicy administracyjno-biurowi, którzy wykonują swoją pracę u pracodawcy o rodzaju przeważającej działalności (w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej) z maksymalnie trzecią kategorią ryzyka (w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych). Jeżeli więc pracownik administracyjno-biurowy pracuje u pracodawcy, którego rodzaj przeważającej działalności wskazuje na grupę z wyższą niż trzecia kategorią ryzyka, ma obowiązek przejść szkolenia okresowe bhp.

Więcej o zwolnieniu pracowników administracyjno-biurowych z obowiązkowych szkoleń okresowych znajdziesz w artykułach >>>

  1. Likwidacja obowiązku okresowych szkoleń bhp od 1 stycznia 2019 r.
  2. Zmiany w BHP 2019 - szkolenia okresowe i służba BHP
  3. Zmiany 2019 - BHP, kontrole z ZUS i nowe obowiązki PIP

Zmiany w § 15 rozporządzenia

Zmiany w § 15 dotyczącym form szkolenia są spowodowane dodaniem w § 14 punktu 6 i polegają jedynie na zamianie wyrazów. Dokonuje się następujących zmian:

a) w ust. 2 wyrazy „§ 14 ust. 2 pkt 1 i 3-5” zastępuje się wyrazami „§ 14 ust. 2 pkt 1 i 3-6”,

b) w ust. 4 wyrazy „§ 14 ust. 2 pkt 2-5” zastępuje się wyrazami „§ 14 ust. 2 pkt 2-6”.

Jest to więc zmiana czysto techniczna.

Zmiany w załącznikach

Załączniki do rozporządzenia stanowią dwa wzory:

  1. karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 2 do rozporządzenia) oraz
  2. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 3 do rozporządzenia).

Poznaj nowe wzory powyższych dokumentów w artykule >>> Nowe wzory – karta szkolenia wstępnego i zaświadczenie o ukończeniu szkolenia bhp

Projekt rozporządzenia przewiduje, że karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z bhp, które zostały wydane jeszcze przed wejściem w życie nowego rozporządzenia, zachowują swoją moc.

Stosowany dotychczas wzór karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp oraz wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bhp może być w dalszym ciągu używany bez obowiązku stawiania na nim pieczęci lub pieczątek. Ostatecznym terminem stosowania dotychczasowych wzorów jest koniec dnia 31 grudnia 2019 r.

Wejście w życie

Nowe regulacje mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Nie dotyczy to § 1 pkt 1 lit. a w zakresie zmienianego § 1a pkt 2 lit. a, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. Zgodnie bowiem z art. 50 ustawy Prawo oświatowe z dniem 1 września 2019 r. tworzy się „centrum kształcenia zawodowego”.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. rok 2018 poz. 917)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 1860, z 2005 r. poz. 972 oraz z 2007 r. poz. 1420)

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. rok 2018 poz. 996)

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. rok 2018 poz. 646)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jeśli miałbym do końca życia mieszkać w DPS, to wolałbym umrzeć - co dalej z asystencją osobistą?

"Jeśli miałbym do końca życia mieszkać w DPS, to wolałbym umrzeć" - tak mocne słowa można było usłyszeć w środę 13 maja 2025 r. na proteście osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin i asystentów. Protest miał miejsce przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, a jego celem były apele o jak najszybsze wprowadzenie ustawy o asystencji osobistej.

Ministerstwo Rodziny pracuje nad drugim dodatkiem dla osób niesamodzielnych. Dodatek ważny dla wykluczonych ze świadczenia wspierającego

Jeszcze na przełomie 2023 r. i 2024 r. obiecywano podwyżkę renty socjalnej – każdy rencista (socjalny) miał mieć 4666 zł brutto (w 2025 r.). Od samego początku było to nierealne z uwagi na brak środków w budżecie. Zamiast tej ogromnej podwyżki wprowadzono więc dodatek dopełniający, ale tylko dla rencistów mających dodatkowo orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Po tym ruchu rządu renciści z innych grup niż socjalni domagają się takiego samego dodatku do renty. Wszystko wskazuje na to, że …. będzie ten dodatek. Będzie to wielkie wsparcie dla rencistów. Trwają prace nad projektem ustawy – hamuje je jednak prawdopodobnie Ministerstwo Finansów chyba podnosząc problem braku odpowiednich środków (opinia publiczna nie jest informowana o stanowisku MF w tej sprawie.

Jakie alimenty na dziecko z niepełnosprawnością?

To trudne pytanie, ponieważ – wbrew pozorom – odpowiedź nie jest tu jednoznaczna. Jakie przepisy sąd bierze pod uwagę? Od czego zależy wysokość alimentów? Ile wynoszą świadczenia z funduszu alimentacyjnego na niepełnosprawne dziecko w 2025 r.?

Oprocentowanie kredytów hipotecznych i zdolność kredytowa w maju 2025 r.

W ciągu miesiąca zdolność kredytowa trzyosobowej rodziny wzrosła o około 10% - wynika z danych zebranych przez HREIT. Jest to efekt rozbuchanych nadziei na łagodzenie polityki pieniężnej w Polsce, czemu przynajmniej częściowo zadość dało cięcie stóp procentowych NBP w maju 2025 r. To wystarczyło, aby zdolność kredytowa wzrosła do nienotowanych jeszcze nigdy poziomów.

REKLAMA

Gotówka od matki: Czy taka darowizna jest z podatkiem? KIS wyjaśnia na konkretnym przykładzie

Czy jeśli mieszkasz w Polsce, ale nie masz jeszcze pobytu stałego, możesz legalnie przyjąć od matki dużą gotówkę – i nie zapłacić ani złotówki podatku? Najnowsza interpretacja podatkowa pokazuje, że to możliwe. Klucz tkwi w zaskakującym wyjątku zapisanym w przepisach, o którym wie niewielu cudzoziemców mieszkających w Polsce.

Limity dorabiania do emerytury i renty w 2025 r. - zmiany od 1 czerwca. Kto może dorabiać bez ograniczeń a kto musi się liczyć ze zmniejszeniem lub zawieszeniem świadczenia?

ZUS informuje, że pracujący emeryci, którzy nie osiągnęli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (na tzw. wcześniejszych emeryturach) oraz niektórzy renciści będą mogli od czerwca 2025 r. uzyskiwać większe dochody z dodatkowej pracy. Graniczna kwota, która nie wpłynie na zmniejszenie emerytury lub renty, wzrasta o 339,50 zł brutto, a wyższy próg, po przekroczeniu którego świadczenie może zostać zawieszone o 630,60 zł brutto.

Rolnik także nie ucieknie przed ZUS-em. 31 maja upływa termin na złożenie ważnego dokumentu, którego uchybienie skutkować będzie poważnymi konsekwencjami

Rolnicy (jak również ich domownicy, dotychczas objęci ubezpieczeniem w KRUS), którzy jednocześnie z działalnością rolniczą – prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą albo współpracują przy prowadzeniu takiej działalności – utracą ubezpieczenie w KRUS i będą zobowiązani do „przejścia” do ZUS, jeżeli do 31 maja br., nie złożą w KRUS ważnego dokumentu. Ustaniem ubezpieczenia rolnika (jak również jego domownika) w KRUS, skutkuje również przekroczenie tzw. rocznej kwoty granicznej podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy. Nie bez konsekwencji dla ubezpieczenia w KRUS, pozostaje także podjęcie przez rolnika pracy na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej, innej pokrewnej im umowy lub objęcie funkcji radzie nadzorczej spółki.

Fundacja rodzinna nie jest całkowicie zwolniona z podatku. WSA stawia sprawę jasno

Fundacja rodzinna, mimo szeregu preferencji podatkowych, nie jest całkowicie zwolniona z opodatkowania. Przykładem może być wynagrodzenie wypłacane fundatorowi na podstawie kontraktu menedżerskiego – zgodnie z wyrokiem WSA w Łodzi, takie świadczenie stanowi tzw. „ukryty zysk”, od którego fundacja musi zapłacić 15% CIT. Warto wiedzieć, kiedy dokładnie pojawia się obowiązek podatkowy i jak interpretowane są umowy menedżerskie zawierane z fundatorem lub beneficjentem fundacji.

REKLAMA

Obowiązek zapłaty frachtu przez odbiorcę

Zatory płatnicze w branży transportowej to jej największa zmora. Najczęściej brak zapłaty związany jest z powstaniem szkody i sporem o to kto powinien ponieść koszty z tego tytułu.

7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA