REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięć zasad umiejętnego zarządzania czasem pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja celów biznesowych firmy jest ściśle związana z efektywnością personelu. Kluczem do jej osiągnięcia jest umiejętność zarządzania czasem, czyli samym sobą.

Według danych Eurostatu w I kwartale 2011 roku Polacy poświęcili na wykonywanie obowiązków służbowych średnio 40,8 godzin tygodniowo. Przekracza to normy przewidywane w kodeksie, jednakże nie ma bezpośredniego przełożenia na efektywność. Problem stanowi nieumiejętne zarządzaniem czasem, które wciąż dotyczy wielu zatrudnionych. Na co należy zwracać uwagę, chcąc temu przeciwdziałać?

REKLAMA

Po pierwsze porządek

Jedną z przyczyn niskiej skuteczności jest niewłaściwe przygotowanie się do wykonywania zadań. Podstawą umiejętnego zarządzania czasem jest ład na stanowisku pracy. W przypadku jego braku dotarcie do poszukiwanych informacji znacznie się wydłuża. Chaos w komputerze, różne wersje plików, brak kopii zapasowych,  wszystko to sprawia, że pozornie proste czynności stają się problematyczne. W przypadku dokumentów tradycyjnych rozwiązaniem może być grupowanie ich  według określonego kryterium a następnie składanie w opisanej teczce. Warto przy tym zachować  podział na lata. Wersje elektroniczne wystarczy natomiast segregować we właściwie opisanych folderach.

Po drugie plan

Dzień powinien rozpoczynać się od ustalenia planu działania. Warto przygotowywać go w formie listy, która pozwoli precyzyjnie określić harmonogram. W przypadku każdej czynności należy oszacować czas, który będzie potrzebny na jej realizację. Równie ważna jest przy tym kontrola i weryfikacja na jakim etapie są prace. Jeśli zadań jest dużo, warto je pogrupować np. wg ważności lub daty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Elastyczne gospodarowanie czasem pracy pracowników

Po trzecie kalendarz

Kalendarz wydaje się być drobiazgiem i często zdarza się, że jego zalety nie są doceniane. Notowanie informacji czy to za pomocą tradycyjnych notatników, czy elektronicznych zawsze przynosi wiele korzyści. To stały element pracy osób, które w ramach swoich obowiązków służbowych odbywają wiele spotkań. W tej sytuacji wymaga się od nich zapamiętywania szczegółowych danych. Tradycyjne terminarze są jednak powoli wypierane przez wielozadaniowe systemy CRM, które integrują funkcję kalendarza z innymi niezbędnymi narzędziami usprawniającymi wykonywanie obowiązków służbowych.

 – Do obsługi zadań stworzyliśmy moduł organizer, który w połączeniu z mechanizmem powiązań, centralnym systemem powiadomień oraz monitoringiem dostępu, stanowi skuteczne rozwiązanie pozwalające zarządzać czasem pracy i organizować jej przebieg – mówi Przemysław Zygmunt z firmy AC SOFTWARE, producenta systemu ProfitCRM.

 – Dzięki kalendarzowi dostępnemu w systemie CRM możliwe jest porównanie poszczególnych miesięcy oraz zaplanowanie przebiegu pracy w świetle całego przedsiębiorstwa i personelu. Przydatne jest to zwłaszcza kadrze zarządzającej, która odpowiada za koordynację wielu zadań – dodaje ekspert.

Zobacz: Organizacja czasu pracy a elastyczne formy zatrudnienia

Po czwarte systematyczność

Żadne narzędzie nie będzie jednak przynosić efektów, jeżeli obowiązki nie będą wykonywane konsekwentnie. Po zaplanowaniu działań należy przystąpić do ich realizacji i okresowo rozliczać się z wyników. Samokontrola powinna stać się nawykiem, bo wg specjalistów znacznie poprawia wydajność. Systematyczność jest wskazana zwłaszcza w przypadku kadry zaangażowanej w projekty długofalowe. Tutaj szczególnie należy trzymać się przejrzystego scenariusza i realizować fazy zgodnie z założeniami. Podobnie jest z personelem, który ma zadaniowy czas pracy. Nadrabianie zaległości na ostatnią chwilę nie tylko nie przynosi zadowalających efektów, ale przede wszystkim wymaga od osoby nadmiernego wysiłku.

Po piąte odpoczynek

Na organizację czasu pracy istotny wpływ ma również odpoczynek. Przerwy są niezbędne, ponieważ pozwalają zregenerować siły. Jeśli zadanie jest skomplikowane i składa się z wielu etapów, należy umiejętnie rozplanować odpoczynek. Brak równowagi pomiędzy obowiązkami a czasem wolnym ma niekorzystny wpływ na koncentrację, a przez to zwiększa prawdopodobieństwo popełniania błędów.   

Anna Sergiej

Źródło: InPlus PR

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Rodziny pracuje nad drugim dodatkiem dla osób niesamodzielnych. Dodatek ważny dla wykluczonych ze świadczenia wspierającego

Jeszcze na przełomie 2023 r. i 2024 r. obiecywano podwyżkę renty socjalnej – każdy rencista (socjalny) miał mieć 4666 zł brutto (w 2025 r.). Od samego początku było to nierealne z uwagi na brak środków w budżecie. Zamiast tej ogromnej podwyżki wprowadzono więc dodatek dopełniający, ale tylko dla rencistów mających dodatkowo orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Po tym ruchu rządu renciści z innych grup niż socjalni domagają się takiego samego dodatku do renty. Wszystko wskazuje na to, że …. będzie ten dodatek. Będzie to wielkie wsparcie dla rencistów. Trwają prace nad projektem ustawy – hamuje je jednak prawdopodobnie Ministerstwo Finansów chyba podnosząc problem braku odpowiednich środków (opinia publiczna nie jest informowana o stanowisku MF w tej sprawie.

Jakie alimenty na dziecko z niepełnosprawnością?

To trudne pytanie, ponieważ – wbrew pozorom – odpowiedź nie jest tu jednoznaczna. Jakie przepisy sąd bierze pod uwagę? Od czego zależy wysokość alimentów? Ile wynoszą świadczenia z funduszu alimentacyjnego na niepełnosprawne dziecko w 2025 r.?

Oprocentowanie kredytów hipotecznych i zdolność kredytowa w maju 2025 r.

W ciągu miesiąca zdolność kredytowa trzyosobowej rodziny wzrosła o około 10% - wynika z danych zebranych przez HREIT. Jest to efekt rozbuchanych nadziei na łagodzenie polityki pieniężnej w Polsce, czemu przynajmniej częściowo zadość dało cięcie stóp procentowych NBP w maju 2025 r. To wystarczyło, aby zdolność kredytowa wzrosła do nienotowanych jeszcze nigdy poziomów.

Gotówka od matki: Czy taka darowizna jest z podatkiem? KIS wyjaśnia na konkretnym przykładzie

Czy jeśli mieszkasz w Polsce, ale nie masz jeszcze pobytu stałego, możesz legalnie przyjąć od matki dużą gotówkę – i nie zapłacić ani złotówki podatku? Najnowsza interpretacja podatkowa pokazuje, że to możliwe. Klucz tkwi w zaskakującym wyjątku zapisanym w przepisach, o którym wie niewielu cudzoziemców mieszkających w Polsce.

REKLAMA

Limity dorabiania do emerytury i renty w 2025 r. - zmiany od 1 czerwca. Kto może dorabiać bez ograniczeń a kto musi się liczyć ze zmniejszeniem lub zawieszeniem świadczenia?

ZUS informuje, że pracujący emeryci, którzy nie osiągnęli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (na tzw. wcześniejszych emeryturach) oraz niektórzy renciści będą mogli od czerwca 2025 r. uzyskiwać większe dochody z dodatkowej pracy. Graniczna kwota, która nie wpłynie na zmniejszenie emerytury lub renty, wzrasta o 339,50 zł brutto, a wyższy próg, po przekroczeniu którego świadczenie może zostać zawieszone o 630,60 zł brutto.

Rolnik także nie ucieknie przed ZUS-em. 31 maja upływa termin na złożenie ważnego dokumentu, którego uchybienie skutkować będzie poważnymi konsekwencjami

Rolnicy (jak również ich domownicy, dotychczas objęci ubezpieczeniem w KRUS), którzy jednocześnie z działalnością rolniczą – prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą albo współpracują przy prowadzeniu takiej działalności – utracą ubezpieczenie w KRUS i będą zobowiązani do „przejścia” do ZUS, jeżeli do 31 maja br., nie złożą w KRUS ważnego dokumentu. Ustaniem ubezpieczenia rolnika (jak również jego domownika) w KRUS, skutkuje również przekroczenie tzw. rocznej kwoty granicznej podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy. Nie bez konsekwencji dla ubezpieczenia w KRUS, pozostaje także podjęcie przez rolnika pracy na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej, innej pokrewnej im umowy lub objęcie funkcji radzie nadzorczej spółki.

Fundacja rodzinna nie jest całkowicie zwolniona z podatku. WSA stawia sprawę jasno

Fundacja rodzinna, mimo szeregu preferencji podatkowych, nie jest całkowicie zwolniona z opodatkowania. Przykładem może być wynagrodzenie wypłacane fundatorowi na podstawie kontraktu menedżerskiego – zgodnie z wyrokiem WSA w Łodzi, takie świadczenie stanowi tzw. „ukryty zysk”, od którego fundacja musi zapłacić 15% CIT. Warto wiedzieć, kiedy dokładnie pojawia się obowiązek podatkowy i jak interpretowane są umowy menedżerskie zawierane z fundatorem lub beneficjentem fundacji.

Obowiązek zapłaty frachtu przez odbiorcę

Zatory płatnicze w branży transportowej to jej największa zmora. Najczęściej brak zapłaty związany jest z powstaniem szkody i sporem o to kto powinien ponieść koszty z tego tytułu.

REKLAMA

7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

Teraz 38,9 godziny pracy w tygodniu w Polsce - w Niemczech niecałe 34 (średnia w UE: 36 godzin). Ekspert: trzeba skrócić czas pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział PAP Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy. Najnowsze dane Eurostatu za ubiegły rok wskazują, że Polska jest w ścisłej czołówce państw UE, w których pracuje się najdłużej. Nasz tygodniowy czas pracy w 2024 r. wyniósł 38,9 godziny wobec unijnej średniej 36 godzin.

REKLAMA