REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięć zasad umiejętnego zarządzania czasem pracy

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja celów biznesowych firmy jest ściśle związana z efektywnością personelu. Kluczem do jej osiągnięcia jest umiejętność zarządzania czasem, czyli samym sobą.

Według danych Eurostatu w I kwartale 2011 roku Polacy poświęcili na wykonywanie obowiązków służbowych średnio 40,8 godzin tygodniowo. Przekracza to normy przewidywane w kodeksie, jednakże nie ma bezpośredniego przełożenia na efektywność. Problem stanowi nieumiejętne zarządzaniem czasem, które wciąż dotyczy wielu zatrudnionych. Na co należy zwracać uwagę, chcąc temu przeciwdziałać?

REKLAMA

Po pierwsze porządek

Jedną z przyczyn niskiej skuteczności jest niewłaściwe przygotowanie się do wykonywania zadań. Podstawą umiejętnego zarządzania czasem jest ład na stanowisku pracy. W przypadku jego braku dotarcie do poszukiwanych informacji znacznie się wydłuża. Chaos w komputerze, różne wersje plików, brak kopii zapasowych,  wszystko to sprawia, że pozornie proste czynności stają się problematyczne. W przypadku dokumentów tradycyjnych rozwiązaniem może być grupowanie ich  według określonego kryterium a następnie składanie w opisanej teczce. Warto przy tym zachować  podział na lata. Wersje elektroniczne wystarczy natomiast segregować we właściwie opisanych folderach.

Po drugie plan

Dzień powinien rozpoczynać się od ustalenia planu działania. Warto przygotowywać go w formie listy, która pozwoli precyzyjnie określić harmonogram. W przypadku każdej czynności należy oszacować czas, który będzie potrzebny na jej realizację. Równie ważna jest przy tym kontrola i weryfikacja na jakim etapie są prace. Jeśli zadań jest dużo, warto je pogrupować np. wg ważności lub daty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Elastyczne gospodarowanie czasem pracy pracowników

Po trzecie kalendarz

Kalendarz wydaje się być drobiazgiem i często zdarza się, że jego zalety nie są doceniane. Notowanie informacji czy to za pomocą tradycyjnych notatników, czy elektronicznych zawsze przynosi wiele korzyści. To stały element pracy osób, które w ramach swoich obowiązków służbowych odbywają wiele spotkań. W tej sytuacji wymaga się od nich zapamiętywania szczegółowych danych. Tradycyjne terminarze są jednak powoli wypierane przez wielozadaniowe systemy CRM, które integrują funkcję kalendarza z innymi niezbędnymi narzędziami usprawniającymi wykonywanie obowiązków służbowych.

 – Do obsługi zadań stworzyliśmy moduł organizer, który w połączeniu z mechanizmem powiązań, centralnym systemem powiadomień oraz monitoringiem dostępu, stanowi skuteczne rozwiązanie pozwalające zarządzać czasem pracy i organizować jej przebieg – mówi Przemysław Zygmunt z firmy AC SOFTWARE, producenta systemu ProfitCRM.

 – Dzięki kalendarzowi dostępnemu w systemie CRM możliwe jest porównanie poszczególnych miesięcy oraz zaplanowanie przebiegu pracy w świetle całego przedsiębiorstwa i personelu. Przydatne jest to zwłaszcza kadrze zarządzającej, która odpowiada za koordynację wielu zadań – dodaje ekspert.

Zobacz: Organizacja czasu pracy a elastyczne formy zatrudnienia

Po czwarte systematyczność

Żadne narzędzie nie będzie jednak przynosić efektów, jeżeli obowiązki nie będą wykonywane konsekwentnie. Po zaplanowaniu działań należy przystąpić do ich realizacji i okresowo rozliczać się z wyników. Samokontrola powinna stać się nawykiem, bo wg specjalistów znacznie poprawia wydajność. Systematyczność jest wskazana zwłaszcza w przypadku kadry zaangażowanej w projekty długofalowe. Tutaj szczególnie należy trzymać się przejrzystego scenariusza i realizować fazy zgodnie z założeniami. Podobnie jest z personelem, który ma zadaniowy czas pracy. Nadrabianie zaległości na ostatnią chwilę nie tylko nie przynosi zadowalających efektów, ale przede wszystkim wymaga od osoby nadmiernego wysiłku.

Po piąte odpoczynek

Na organizację czasu pracy istotny wpływ ma również odpoczynek. Przerwy są niezbędne, ponieważ pozwalają zregenerować siły. Jeśli zadanie jest skomplikowane i składa się z wielu etapów, należy umiejętnie rozplanować odpoczynek. Brak równowagi pomiędzy obowiązkami a czasem wolnym ma niekorzystny wpływ na koncentrację, a przez to zwiększa prawdopodobieństwo popełniania błędów.   

Anna Sergiej

Źródło: InPlus PR

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyjazd do pracy za granicą – jak się przygotować?

Wakacje, które już za progiem, to doskonały okres, aby w czasie krótkiego, kilkutygodniowego, zagranicznego wyjazdu podreperować domowy budżet. Dla młodych ludzi może być to z kolei ekscytujące doświadczenie. Niezależnie od tego, z jakich powodów chcemy wyjechać, zawsze warto dobrze się przygotować. Najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób, które planują wyjechać po raz pierwszy, jest zgłoszenie się do agencji pośrednictwa pracy. Nie tylko pomoże ona w znalezieniu najlepszej oferty, ale też zajmie się wszelkimi formalnościami i dokładnie wyjaśni, jak przygotować się do wyjazdu. 

Jak uniknąć ekościemy (greenwashingu)? System weryfikacji technologii środowiskowych ETV

Innowacyjne technologie środowiskowe to szansa, aby sprostać pilnym wyzwaniom środowiskowym, przed którymi stoją Europa i świat. Jednak stopień ich komercjalizacji i zastosowanie w gospodarce nadal pozostają zaskakująco niskie pomimo  potrzeb rynku i rosnącego popytu. Przyczyną może być potrójne ryzyko niepowodzenia rynkowego: ryzyko związane z wdrażaniem technologii środowiskowej, ryzyko związane z wdrażaniem innowacji oraz ryzyko związane ze zwrotem kosztów inwestycji. Ograniczenie tych ryzyk przez twórców i dostawców technologii jest trudnym wyzwaniem, wymagającym dodatkowych narzędzi. Z pomocą może przyjść system weryfikacji technologii środowiskowych ETV, oparty na normie ISO 14034. 

Morawiecki kandydatem na prezydenta? Prezes PiS zdradza plany partii

Prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński powiedział dziennikarzom, że Mateusz Morawiecki nie jest idealnym kandydatem na prezydenta - z perspektywy zwycięstwa, ale znajdzie się na liście. 

Aktywni rodzice w pracy - świadczenie w wysokości 1500 lub 1900 zł. Na jakich warunkach?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w wysokości 1500 zł miesięcznie na dziecko. A w wysokości 1900 zł miesięcznie w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie z określonymi wskazaniami. Na jakich warunkach będzie przyznawane to nowe świadczenie?

REKLAMA

Prawo jazdy – zmiany od 17 czerwca 2024 r. Drobne problemy, czy zupełny paraliż? Co czeka kierowców aplikacyjnych i ich klientów?

W dniu 17 czerwca 2024 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy.  Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość? Czy czeka nas totalny paraliż usług przewozowych?

Co będzie zawierała Karta Praw Podatnika? Wyjaśni podatnikom, jakie mają prawa

Nowość, będzie Karta Praw Podatnika. W Ministerstwie Finansów trwają prace nad ustawą w tej sprawie. Ma ona zebrać w jednym akcie prawnym wszystkie uprawnienia podatników w stosunku do administracji skarbowej.

Dwie niedziele handlowe w miesiącu staną się faktem? 13.06.2024 Sejm zajmował się projektem

W czwartek 13 czerwca br. w Sejmie odbyła się debata nad projektem ustawy wprowadzającej dwie niedziele handlowe w miesiącu. Kluby PiS i Lewicy wniosły o odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu ustawy. Głosowanie odbędzie się na następnym posiedzeniu Sejmu.

Losowanie w Trybunale Stanu. Ślepy los wyłoni skład orzekający

Składy orzekające w sprawach wnoszonych do Trybunału Stanu będą wyznaczane przez przewodniczącego tego organu, którym jest I prezes SN, w oparciu o wyniki przeprowadzonego wcześniej losowania. Tak wynika z zarządzenia przewodniczącej Trybunału Stanu Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA

Waloryzacja emerytur w 2025 roku. Rząd już zdecydował

Rząd podjął decyzję w sprawie waloryzacji emerytur. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 roku wyniesie nie mniej niż 106,78 proc. Oznacza to wzrost świadczeń o co najmniej 6,78 proc. Według rządowych szacunków koszt waloryzacji wyniesie około 28,1 mld zł.

Rachunki za gaz wzrosną o ponad 50% od 1 lipca 2024 r.? Wszystko to za sprawą wygasających tarcz osłonowych

Czy od 1 lipca 2024 r. ceny gazu ziemnego dla gospodarstw domowych mocno wzrosną? Czy czekają nas rachunki grozy? Niestety wiele na to wskazuje.

REKLAMA