REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w grupie – czy i jak można jej się nauczyć?

Agnieszka Krzemień
ManpowerGroup
ManpowerGroup to światowy lider innowacyjnych rozwiązań dla rynku pracy. Usługi w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację stałą i badanie kompetencji pracowników, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing procesów, doradztwo personalne, zarządzanie karierą i outplacement.
Praca w grupie – czy i jak można jej się nauczyć? / fot. Shutterstock
Praca w grupie – czy i jak można jej się nauczyć? / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca to umiejętność, która jest jedną z najbardziej pożądanych przez pracodawców bez względu na specyfikę, wielkość organizacji czy branżę. Jest ona kluczowa, by osoby w organizacjach efektywniej realizowały procesy i osiągały cele firmy.

Top trzy kompetencje miękkie pożądane przez polskich pracodawców

Co drugi polski pracodawca za najbardziej wartościową cechę pracownika uważa umiejętność współpracy (źródło: „Niedobór Talentów 2018”). Na podium najbardziej pożądanych kompetencji miękkich jest też dobra organizacja czasu pracy (potwierdza 49% firm) i umiejętność komunikacji (44%). Jednym z kluczowych czynników warunkujących zapotrzebowanie na wskazane kompetencje miękkie jest dynamicznie postępująca automatyzacja procesów oraz przetwarzanie i wymiana danych na dużą skalę. Coraz częściej pracujemy w zespołach, które są zróżnicowane pod względem zarówno wiedzy czy umiejętności, jak i wieku, pochodzenia etnicznego, (nie)pełnosprawności, stylu życia. Możemy również uczestniczyć w różnych formach zespołowego działania, na przykład być częścią zespołu wirtualnego lub rozproszonego. Umiejętność sprawnej komunikacji i współpracy w zespole są zatem kluczowe, by ludzie w organizacjach efektywniej realizowali procesy i osiągali cele. Dlatego też przy definiowaniu profilu zawodowego pracowników w procesach rekrutacyjnych kładzie się wysoki nacisk na weryfikację kandydatów właśnie pod kątem tej kompetencji.

REKLAMA

Polecamy: Personel i zarządzanie – prenumerata.

Dlaczego warto rozwijać kompetencje miękkie?

W organizacjach obserwuje się rosnącą potrzebę pracy w zróżnicowanych zespołach. Kładzie się duży nacisk na efektywność działań, poszukiwanie innowacji i rozwiązań. Coraz częściej jednocześnie pracujemy w ramach kilku projektów, w różnych zespołach, mamy kilku przełożonych. Struktury są macierzowe i nawet w przypadku samodzielnych ekspertów zwykle pracujemy w otoczeniu innych ludzi, od których potrzebujemy uzyskać informacje, by sprawnie działać lub dla których realizujemy zlecenia. To sprawia, że kompetencja współpracy – wewnętrznej, jak i z klientami, partnerami czy instytucjami zewnętrznymi – jest tak pożądaną umiejętnością.

Jak każda kompetencja, współpraca jako umiejętność zawodowa jest wypadkową kilku elementów: wiedzy, umiejętności, doświadczenia, cech, postaw, motywacji, która przejawia się w pewnych określonych zachowaniach i pozwala efektywnie realizować określone zadania. Czyli z jednej strony będą to pewne uwarunkowania, zestaw predyspozycji, z którymi się rodzimy. Z drugiej strony, kompetencje w dużej mierze są rozwijane poprzez zdobywanie wiedzy i doświadczenia. Zatem jednocześnie wykorzystujemy wewnętrzne zasoby, wspomniane doświadczenie i wiedzę, by realizować zadania i osiągać pożądane efekty.

Umiejętność współpracy i sprawnej komunikacji w zespole są kluczowe, by pracownicy skuteczniej realizowali procesy i osiągali cele organizacji. Sprawnie działające zespoły zwiększają motywację i zaangażowanie wśród pracowników, kreują atmosferę sprzyjającą innowacjom i efektownym działania. Zmotywowany pracownik, który szybko i sprawnie wykonuje swoje zadania to duża wartość dla pracodawcy, która bezpośrednio przekłada się na pozytywny wynik finansowy organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pracodawca może zweryfikować naszą umiejętność pracy w grupie?

Organizacje coraz rzetelniej podchodzą do oceny poziomu kompetencji w trakcie procesu rekrutacji, chcąc jak najszybciej eliminować ryzyko błędnych decyzji i niedopasowania kandydata do roli czy zespołu. Kompetencję współpracy pracodawcy często weryfikują poprzez przeprowadzenie ustrukturyzowanego wywiadu behawioralnego czy sesji assessment center, czyli inaczej wystandaryzowanego procesu oceny, podczas którego przeprowadzane są symulacje zadań na stanowisku. Działania te obserwuje grupa ekspertów-asesorów, która może stwierdzić, na ile i w jakim stopniu dana kompetencja (na poziomie pożądanym przez pracodawcę) występuje u kandydata.

Przy ocenie poziomu kompetencji wykorzystuje się również testy kompetencyjne, które mogą być cennym źródłem wiedzy o kandydacie. Warto jednak podkreślić, że przy ocenie umiejętności nie należy bazować jedynie na narzędziu, jakim są testy. W przypadku tej kompetencji również istotne będą referencje czy zebranie informacji od współpracowników czy przełożonego z poprzednich miejsc pracy.

Typowymi pytaniami rekrutacyjnymi badającym umiejętność współpracy są:

  1. Proszę opowiedzieć o sytuacji, kiedy musiała Pani/musiał Pana współpracować z innymi osobami, aby osiągnąć cel. Jakie rezultaty zostały osiągnięte?
  2. Z jakimi osobami się Pani/Panu trudno współpracuje? Proszę wymienić minimum trzy kryteria. Proszę opisać sytuację, gdy współpracowała Pani/współpracował Pan z trudnym pracownikiem? Jak to przebiegało?
  3. Proszę opisać sytuację, gdy zauważyła Pani/zauważył Pan nieprawidłowe wykonanie zadania przez swojego współpracownika? Jak Pani postąpiła/Pan postąpił?
  4. Proszę podać przykład sytuacji, kiedy pracowała Pani/pracował Pan w grupie, w której brakowało kilku osób. Jak nieobecność tych osób wpłynęła na pracę grupy? Jakie były utrudnienia i jak ta praca przebiegała?
  5. Proszę opowiedzieć o sytuacji, kiedy grupa podjęła decyzję wbrew Pani/Pana zdaniu? Jaka to była decyzja? Dlaczego Pani /Pan się z nią nie zgadzał(a)? Jak Pani/Pan zareagowała/zareagował?
  6. Proszę opowiedzieć o sytuacji, kiedy miała Pani/miał Pan inny niż grupa pomysł na wykonanie jakiegoś zadania. Czego ten pomysł dotyczył? Jaki pomysł miała grupa? Co Pani zrobiła/Pan zrobił żeby ten pomysł wdrożyć? Jaka była reakcja grupy? Jaka była reakcja przełożonych? Jakie były rezultaty?
  7. Co jest dla Pani/Pana najważniejsze do osiągnięcia sukcesu w pracy zespołowej. Proszę podać przykłady z Pani/Pana doświadczenia.

Jak organizacje pomagają kształtować umiejętność współpracy?

Organizacje, widząc, jak ważną kompetencją dla efektywności i realizacji celów biznesowych jest współpraca i praca w grupie, dbają o tworzenie dobrego środowiska pracy, tj. inicjują działania rozwojowe dla swoich pracowników. Są to zaplanowane cykle szkoleń, praca w zróżnicowanych i zmieniających się zespołach czy praca projektowa. Obserwujemy, że organizacje wdrażają kulturę feedbacku, czyli stawiają na konstruktywną, rozwojową informację zwrotną nie tylko od managera, lecz także od zespołu czy stosują ocenę 360 stopni. Ponadto, implementuje się w pracy zespołowej, w całości lub w mniejszym zakresie, zasady kultury agile, a nawet aranżuje się przestrzeń biurową tak, aby stymulować współpracę w zespołach (sale spotkań, wspólne strefy etc.). Jednym z narzędzi wzmacniania współpracy jest również wyznaczanie na danym stanowisku zarówno celów indywidualnych, jak i zespołowych wskaźników efektywności pracy, za realizację których pracownik jest dodatkowo premiowany.

Umiejętność współpracy kształtujemy już od najmłodszych lat. Udział we wszelkich inicjatywach zespołowych czy interdyscyplinarnych promuje się już na etapie szkolnym. Uprawianie sportu, a zwłaszcza zespołowego, pozwala wykształcić kompetencję współpracy. Doceniana jest praca na zasadzie wolontariatu – przy udzielaniu pomocy innym czy choćby organizowaniu wydarzeń kulturalnych. Dodatkowo, spędzanie wolnego czasu w grupie na przykład poprzez gry, w tym gry planszowe, escape roomy, również buduje umiejętność pracy zespołowej.

Jak pracownik rozwija kompetencje współpracy w zespole?

Model 70-20-10 zakłada, że tylko 10% zasobów naszej wiedzy i umiejętności w miejscu pracy uzyskujemy i poszerzamy poprzez formalne treningi i edukację. 20% naszej wiedzy i umiejętności zdobywamy obserwując inne osoby w zespołach i ucząc się właśnie od nich, a aż 70% to rozwój kompetencji poprzez zbieranie doświadczenia, czyli angażowanie się i wykonywanie konkretnych zadań. Zatem wiedza z książek, publikacji czy szkolenia to dopiero punkt wyjścia do rozwoju kompetencji. Istotne jest, by w kolejnym kroku uczyć się poprzez obserwację innych i rozmowy z osobami z otoczenia zawodowego (współpracownicy, przełożony, mentor). Jednak w procesie uczenia się najistotniejsze jest samodzielne nabywanie doświadczenia i podejmowanie nowych wyzwań i działań w pracy.

Każde działanie rozwojowe, które angażuje nas w relacje z innymi osobami może pozytywnie przyczynić się do rozwoju kompetencji współpracy i pracy w grupie. Warto brać udział w warsztatach z zakresu współpracy czy skutecznej komunikacji w zespole, rozwiązywania konfliktów i sytuacji trudnych. Kompetencję współpracy w zespole rozwijamy również, biorąc udział w dedykowanych warsztatach teambuildingu – są to inicjatywy, które budują zaufanie w zespołach i pozwalają wzmocnić relacje między członkami zespołu.

Zdecydowanie, ważną rolę w rozwijaniu kompetencji, w tym pracy w grupie, pełni bezpośredni manager, który z jednej strony szkoli, inicjuje współpracę, a z drugiej tworzy przestrzeń do nabywania doświadczenia. Pomaga również analizować i wyciągać wnioski z zadań, które pracownik wykonał, udzielając konstruktywnej (rozwojowej) informacji zwrotnej i podpowiadając dalsze kierunki działań.

Dodatkowo, zachęcam osoby do inicjowania rozmów na temat swojej pracy i proaktywnego zdobywania informacji zwrotnych od współpracowników o tym, jak nas odbierają jako członka zespołu, co z ich perspektywy sprawia, że dobrze im się z nami współpracuje oraz jakie nasze działania oceniają jako nieefektywne z perspektywy realizacji zadań zespołowych. Taki feedback może być sformalizowany (np. ocena roczna 360 stopni czy ocena po zakończonej pracy nad zadaniem, projektem), a możemy też po prostu wypić wspólnie kawę i porozmawiać z koleżanką, kolegą z zespołu.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
735 tys. bezpłatnych laptopów lub tabletów dla uczniów w roku 2025. Na jakich zasadach zostaną rozdysponowane?

Nowe laptopy lub tablety dla uczniów, to jeden z punktów „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” – strategicznego dokumentu, który wyznacza ramy polityki państwa i działań dla dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce. Kiedy i na jakich zasadach laptopy mają trafić do uczniów?  

Cyfrowa rewolucja w edukacji: To już koniec papierowych podręczników i zbyt ciężkich tornistrów. Wszystkie podręczniki szkolne w wersji cyfrowej

Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, która ma uzależnić dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego, od tego czy będzie on posiadał swój odpowiednik cyfrowy i to niezależnie od daty, w której to dopuszczenie do użytku nastąpiło. Cyfryzacja ma zatem objąć wszystkie podręczniki szkolne, tym samym – istotnie odciążając tornistry uczniów. Pozostaje jednak pytanie – czy podręczniki te będą dostosowane również do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami? 

Sąd Apelacyjny: Rolnik musi zapłacić ok. 120 tys. zł sąsiadom za smród z chlewni. Minister rolnictwa: to podważa sens rolnictwa, konieczne nowe przepisy

Rolnik, hodowca trzody chlewnej z Grodziska k. Łodzi ma zapłacić ok. 120 tys. zł sąsiadom, którzy przed sądem poskarżyli się na przykre zapachy docierające do ich posesji z jego chlewni. Taki wyrok wydał we wrześniu br. Sąd Apelacyjny w Łodzi, o czym pierwszy poinformował portal farmer.pl. Wieś jest miejscem produkcji rolnej i rolnik, który hoduje zwierzęta, nie może płacić odszkodowania za nieprzyjemne zapachy - ocenił minister rolnictwa Czesław Siekierski komentując ten wyrok. Zapowiedział przygotowanie przepisów prawnych "na szczeblu krajowym", które zapobiegną takim sytuacjom w przyszłości.

Sejm: Bez wniosku osoby niepełnosprawnej. Od 30 września tylko z zaświadczeniem. Zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) [Przedłużanie orzeczeń o niepełnosprawności]

Posłowie koalicji rządowej złożyli projekt nowelizacji przepisów o przedłużaniu ważności orzeczeń o niepełnosprawności. Głównym celem nowelizacji jest umożliwienie osobom niepełnosprawnym w wieku do 16-lat przedłużenie ważności orzeczeń. Ale równie ważna jest nowa zasada, że osoba niepełnosprawna starając się o przedłużenie prawa do np. zasiłku pielęgnacyjnego nie musi składać żadnego wniosku. Sprawa jest wszczynana z urzędu na podstawie zaświadczenia przedstawionego przez osobę niepełnosprawną.

REKLAMA

Wynagrodzenie chorobowe a zasiłek chorobowy 2024 - różnice: wysokość, terminy, składki, podatek, podstawa wymiaru

Wynagrodzenie chorobowe jak i zasiłek chorobowy to świadczenia pieniężne, które przysługują ubezpieczonemu za czas niezdolności do pracy spowodowanych:
- chorobą, 
- odosobnieniem w związku z chorobą zakaźną, 
- wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy, 
- chorobą przypadającą w czasie ciąży,
- poddaniem się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek, narządów oraz poddaniem się zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów.

Świadczenia te różnią się przede wszystkim okresem niezdolności do pracy ale również stroną je finansującą oraz oskładkowaniem i opodatkowaniem danego świadczenia.

Czy oskładkowanie umów cywilnoprawnych da wyższe emerytury w przyszłości? Polacy w to nie wierzą, chcą renegocjacji KPO

Aż 71,5% Polaków nie wierzy, że przyszła państwowa emerytura pozwoli im na godne życie, wynika z najnowszych badań dla Useme.com. Za to coraz więcej rodaków zaczyna oszczędzać na emeryturę poza systemem ZUS. Co więcej, Polacy oczekują od rządu renegocjacji z Komisją Europejską kamienia milowego KPO dot. oskładkowania umów cywilnoprawnych.

12 rat dla powodzian. Rząd pomoże spłacić kredyt hipoteczny, ale szykuje też ulgi dla powodzian w spłatach innych zobowiązań

Rząd zapowiedział możliwości wsparcia dla kredytobiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Rozwiązanie zakłada, że Fundusz Wsparcia Kredytobiorców spłaci 12 rat kredytu hipotecznego dla powodzian. Rząd pracuje też nad wprowadzeniem ulg dla powodzian w spłatach także innych zobowiązań – nie tylko tych hipotecznych.

Zasiłek opiekuńczy na zdrowe dziecko. Do 60 dni w roku. ZUS przypomina, który rodzic może dostać te pieniądze. Sprawdź zasady

Zasiłek opiekuńczy na zdrowe dziecko. Do 60 dni w roku. ZUS przypomina, że każdy może dostać te pieniądze. Jest to informacja szczególnie istotna dla osób z terenów dotkniętych powodzią, na których zajęcia w przedszkolach i szkołach zostały zawieszone.

REKLAMA

ZUS: Świadczenia na zalanych terenach wypłacane są na bieżąco

Rzecznik Prasowy ZUS Paweł Żebrowski poinformował, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych na bieżąco wypłaca świadczenia na terenach dotkniętych powodzią, w tym 14 emerytury. Obecnie około 85 proc. emerytów w ZUS otrzymuje emeryturę bezpośrednio na rachunek bankowy

MON: Ubrać szpiega - kwoty na zakup cywilnego ubrania przez funkcjonariuszy Służby Wywiadu Wojskowego

Zmieni się wysokość równoważnika pieniężnego i kwota na zakup ubrania typu cywilnego w zamian za umundurowanie przyznawanego funkcjonariuszom Służby Wywiadu Wojskowego. W Ministerstwie Obrony Narodowej trwają prace nad nowelizacją przepisów.

REKLAMA