REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania

Maciej Przyborowski
Podwójne opodatkowanie/ Fot. Fotolia
Podwójne opodatkowanie/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania jest to dwustronna umowa międzynarodowa, zawierana pomiędzy poszczególnymi państwami. Celem jej zawarcia jest ochrona podatników, którzy osiągają dochód w dwóch państwach, przed obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego dwukrotnie. Konstrukcja tych umów opiera się obecnie przede wszystkim na powszechnie akceptowanym wzorze przygotowanym przez OECD (Organizacja do spraw Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), czyli na Konwencji Modelowej OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Konwencja Modelowa OECD

Konwencja Modelowa OECD w sprawie podatku od dochodu i od majątku jest wzorem wykorzystywanym przez państwa w trakcie negocjacji umów dwustronnych dotyczących unikania podwójnego opodatkowania. Konwencja Modelowa ma charakter elastyczny, ze względu na konieczność jej bieżącego aktualizowania. Konieczność ta wynika z zachodzących zmian ekonomicznych oraz powstających problemów związanych ze stosowaniem przepisów prawa podatkowego. Konwencja Modelowa jest wykorzystywana zarówno przez przedstawicieli państw negocjujących dwustronne umowy, jak i przez prawników i księgowych, dokonujących wykładni tych umów dla klientów.

REKLAMA

Konwencja Modelowa OECD stanowi wzór dla zawieranych umów dwustronnych, w związku z czym rozwiązania zawarte w poszczególnych umowach nie są identyczne. Pojawiające się różnice wynikają w dużej mierze z faktu, że Modelowa Konwencja OECD w niektórych przypadkach proponuje alternatywne rozwiązania. Wybór konkretnego rozwiązania obowiązującego w relacji między państwami, jest dokonywany w trakcie negocjacji między władzami państw zawierających umowę. Możliwe jest również wprowadzenie rozwiązania nieprzewidzianego przez Konwencję Modelową OECD. Należy także zauważyć, że Konwencja Modelowa OECD podlega, co pewien czas zmianom.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami PREMIUM

Obowiązek podatkowy

Warto w tym miejscu wyjaśnić, czym jest obowiązek podatkowy. Definicja obowiązku podatkowego znajduje się w art. 4 Ordynacji podatkowej. Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca wyłącznie z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Każda ustawa podatkowa odrębnie reguluje, właściwie dla podatku, które zdarzenie lub zdarzenia, powodują powstanie obowiązku podatkowego. Konkretyzacja obowiązku podatkowego występuje w zobowiązaniu podatkowym, którego jest źródłem. Zobowiązanie podatkowe jest to bowiem konkretne zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonym w przepisach prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieograniczony czy ograniczony obowiązek podatkowy

Zastosowanie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ma miejsce wówczas, gdy dochodzi do zetknięcia nieograniczonego ograniczonego obowiązku podatkowego. Z nieograniczonym obowiązkiem podatkowym mamy do w przypadku, gdy osoby fizyczne mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski – są polskimi rezydentami. Wówczas podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski (polskiego rezydenta) uważa się osobę, która:

- posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych, czyli ośrodek interesów życiowych lub

- przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z kolei ograniczony obowiązek podatkowy ma zastosowanie wobec osób fizycznych, które nie mają na terytorium Polski miejsca zamieszkania. Osoby te podlegają obowiązkowi podatkowemu jedynie od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Certyfikat rezydencji

Obowiązkiem podatnika jest udowodnienie położenia miejsca zamieszkania w konkretnym państwie. Pomocny w tym jest certyfikat rezydencji, czyli dokument, w którym stwierdzone zostaje, że podatnik jest rezydentem tego państwa, którego certyfikat posiada, co oznacza, że wobec tego państwa podatnik ma nieograniczony obowiązek podatkowy.

Certyfikat rezydencji stanowi zatem wyłączny środek dowodowy posiadania rezydencji podatkowej w określonym kraju. Pozwala to płatnikowi na zastosowanie postanowień stosownej umowy w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu. Certyfikat rezydencji jest to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych, które zostało wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika. Dokument ten powinien spełniać przynajmniej następujące warunki:

– zostać wydany przez właściwą administrację podatkową,

– określać miejsce rezydencji – tj. miejsce zamieszkania bądź siedziby podatnika dla celów podatkowych,

– zawierać datę wydania certyfikatu i/lub datę, na którą potwierdzana jest rezydencja podatkowa.

Metody unikania podwójnego opodatkowania

W zależności od umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, do dochodów uzyskanych za granicą stosowane są dwie metody obliczenia podatków, pozwalające na uniknięcie podwójnego opodatkowania. Są to:

- metoda wyłączenia z progresją – zgodnie z tą metodą w kraju rezydencji wyłącza się z podstawy opodatkowania dochód osiągnięty za granicą, jednak dla ustalenia stawki podatku, od dochodu osiągniętego w kraju rezydencji, stosuje się stawkę podatku właściwą dla całego dochodu, czyli łącznego dochodu osiągniętego w kraju rezydencji z dochodem osiągniętym za granicą. Metoda ta jest stosowana głównie w odniesieniu do dochodów osiągniętych z nieruchomości, z zysków przedsiębiorstw oraz do dochodów z pracy najemnej;

- metoda proporcjonalnego odliczenia (kredytu podatkowego) – według tej metody, dochód osiągany za granicą jest opodatkowany w państwie rezydencji, przy czym od należnego podatku odlicza się podatek zapłacony za granicą. Odliczenia tego można dokonać jedynie do wysokości podatku proporcjonalnie przypadającego na dochód uzyskany w obcym państwie. Metoda ta jest stosowana przede wszystkim do dochodów z dywidend, odsetek i należności licencyjnych oraz do dochodów osiągniętych z pracy najemnej.

Polecamy serwis: Działalność gospodarcza

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA